Mopar 340 kansi infoa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Joller, 7.8.2008.

  1. Joller

    Joller 1st gear

    Juu, tällasta aattelin että, kun olen hommaamassa omaan 340 edelbrockin kansia niin kannattaako ottaa ne 340 mallit jossa on 65 palotila vai sitte ne normi RPM mallit sillä 63 palotilalla? Ja tietääkö kukaan mihin tasolle puristussuhde nousee kummallakin kansimallilla, kone on sisushiluiltaan orkkista vastaava eli normi trw takomännät. Myöskin kiinnostaisi tietää että millaisia teholukemia noista koneista on saatu ja millaisilla kokoonpanoilla ja onko nuo edelit hintansa väärti?
     
  2. mopster

    mopster Gearhead

    340 koneessa tulee männät dekin yli, eli on pakko käyttää niitä 65cc malleja. Closed chamber mallin kansien kanssa osuis männät kansiin. En tiedä tarkkaan paljon ne männät tulee dekin yli, mutta johonkin 10.3-10.8 väliin ne puristukset tulee 65 palotiloilla. Tehoa pitäs tulla suht mukavasti lisää, ainakin jos vaihtaa sopivan nokan samalla.
     
  3. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    onkos mitään hajua kun on trw:korkeapuriste männät mutta jää dekkitasosta 2,2mm niin sopiiko sitten...toki otan edelin magnum-alu kannet jokatapauksessa 58cc palotilalla sopii tai ei ,mutta olis mukava tietää etukäteen. :lol:
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Miksei sopis, mut jos männät jää 2,2mm dekin alle niin ne on kyllä aika kaukana korkeapuristeisista.
     
  5. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    juujuu,
    mut kun joku insinööri on aikoinaan stroukannut tuon kampiakselin chevyn 2" kaulalle :mad: (todennäköisesti hivenen pieleen) ja ilmeisesti edellisen lohkon dekkitasosta on otettu jonkunverran pois
    ja rojut on nyt uudessa lohkossa ja ei saavuta tuota dekkiä, toki pattipäämännän laki nousee hivenen dekkitason yläpuolelle, mutta ei paljon lohduta kun on palotila 75cc

    puristuksillaan ei tällähetkellä mairittele.
     
  6. Joller

    Joller 1st gear

    Ajattelin käyttää weiandin tuplakaasari tunnelramia kahella carterilla ku sellanen o yks tallis pyörimäs ja nokka o täl hetkel cranen powermax 278/290 mut aatttelin vaihtaa sen lunatin tekeleeseen joka ois vähä fiksumpi.. kuulostasko millaselta kokoonpanolta, se nokka on joka tapauksessa vähintään tuo crane, pakosarjat taas on hedmanin rodisarjat ja 2,5 tuuman putkisto..
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Joller, toimii se tolla cranen nokalla, mutta fiksumpiakin vaihtoehtoja olis. Lunatin nokissa olis yks sopiva, street master 285/285, siis mikäli laahaavaa hydraulista meinaat käyttää. Sillä tulis jytää vähän paremmin, mut tarvii sit kans korkeempaa stallia/tiuhempaa välläriä kaveriks. Tunnelista carttereiden kanssa en oikein tiedä, mut voithan sä kokeilla :lol: Single plane ja tuplapumppu vois kyl toimia fiksummin.

    Vinkkeli, pattimäntä joka jää pari milliä alle dekin, on varmaan surkein mahdollinen ratkasu. Siitä pitäs lähteä että mäntä olis mielellään dekin tasalla, ja jos vielä tarvii lisää puristusta niin sitte vasta pattia, tai jos tarvii vähemmän puristusta niin sitte kuoppaa. Tommonen patti kumminkin haittaa tota palotapahtumaa ja semmosia ei pitäs käyttää ellei oo pakko. Palamisen ja tehon kannalta se kuoppa olis parempi, eli osa palotilasta männässä. En kasais konetta tuolla kokoonpanolla, ellei se oo joku vähemmän vakava "mitä tallin nurkasta löytyy" projekti.
     
  8. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    joo se on välivaihe,
    olis tarkoitus laittaa tuonnempana remmiahdin ja ostaa sille sitten uudet männät,sun muuta.

    kyllä se noinkin on ihan kohtuullisesti peuhannu vallankin sillä vanhalla lohkolla jossa oli paremmat puristukset.
     
  9. Joller

    Joller 1st gear


    Mikäs tossa tunnelramissa sitten on se heikko puoli, ku eipi oikeen oo optioita ku se, tai normi edelin performer(performeria en oikein arvosta)? stallspeed ei oo ku 2400-2600 muistaakseni, se o tci turbiini ja loota o 727 manuaalikoneistolla, mut se on lähiaikoina korvaantumassa a-833 laatikolla.. :lol:
     
  10. Joller

    Joller 1st gear

    Aiheen ohi hieman, mutta mistä löytäs mahollisesti imusarja vanhan malliselle dyer´sin 6v71 pumpulle jossa on keskimmäiset kiinnityspulttipaikat siinä puolesvälis koppaa(korkeussuunnassa ajateltuna :D ), eli vähä niinku olis tarkotus kiinnittää pitkil jenkatangoilla tms. Ompas vaikeaa selittää kun ei tiedä virallisia termejä.. :lol: sellanenkin on nimitäi tallissa pyörimäs.. ja olis 8,5 puristeiset venolian männät 0,030 ylikoon 340 pannulle, mut ongelmaa hieman tekee se et oma lohko on 0,060 ylikoossa.. enkä tahtos muuteskaan tuota lohkoa harjotella pumpulla palasiks joten pitäs löytää toine lohko..
     
  11. mopster

    mopster Gearhead

    Tunneli pääsee oikeuksiinsa yleensä vähän rajummissa koneissa, tämmösessä vähän miedommissa se ei välttämättä tee muuta kun hukkaa alavääntöä. Lisäks ne cartterit ei välttämättä oo mitkään parhaat rallikaasarit, eli ainakin yhden kaasarin sovelluksissa ne on aika lussuja. Ei mulla mitään varmuutta oo tästä asiasta, eli voithan sä kokeilla. Perus performeri ei myöskään oo tohon mikään hyvä vaihtoehto, itse laittasin victorin tai M1:sen.
     
  12. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    sen verran mitä mä imusarjoja kattelin niin BlowerDriveService taitaa olla ainoo firma mikä tekee mutta ei taida silläkään olla juuri tohon sun versioon.
    ite löysin täältä foorumilta oman ihan tuurilla ja sekin on noille magnumin kansille ja joutuu muutenkin muokkaamaan.
    mulla on muutama tekijämiehen numero, hintaa tulee karkella arviolla n500e plus aihio.
     
  13. ama

    ama 3rd gear

    Mun olis tarkotus kans syksyllä ottaa 340 mosa työnalle ,kun hevoset on karannu kesälaitumille. Tarkotus on ekatalvena panostaa lähinnä alakertaan. Eaglen H-veivit meinasin summitilta tilata. Mitkä olis hyvät männät joilla sais puristukset 11:1 paikkeille. Nokka ja imusarja olis tarkotus myös uusia. Onkos toi torker2 nykypäivää vai oisko joku muu parempi? Mikä ois hyvä hydraulikeppi? Kone tulee katukäyttöön. Konetta ei stroukata jos ei sieltä löydy tuhoja jotka siihen antais aihetta. Kansina aluksi J-kannet joita saatetaan samalla vähän kuokkia tulevaisuudessa edelin kannet. Tarkoituksena saada herkkä "kierroskone" ~7500rpm jossa riittää varoja n.400hp tulevaisuutta ajatellen. Osat olis tarkotus hankkia summitilta. Suunnitelmat tarkentuu ,kun puran koneen lokakuussa ja näkee mitä se on syöny.
     
  14. vitoni

    vitoni 1st gear

    aika paljon kiertävää konetta oot tekemässä, tohon löytyy mäntiä lähes jokaiselta isolta valmistajalta,Hydynokka joka toimis tonne~7500,onko sellasta olemassakaan??,ei taida kannattaa edes haaveilla moisesta.Oikee vaihtoehto on mekaaninen,mut sellanen voi olla kohtalaisen huono katuautokäytössä kun otetaan huomioon turbiini muutos yms.asiat.Ja ton Torkkerin toimivuusalue loppuu pitkästi ennen 7500 kierrosta, eli imusarjankin pitäis olla ehkä victor tms. Joku voi kertoo tarkempia speksejä ko. asiosita mut mä aloittaisin perusjutusta eli pitäisin jalat maassa,heppoja saa helposti jos on taaloja taskussa, jos ton verran haluut sen kiertävän niin voi olla isompikin/kalliimpikin remppa edessä,ja tehotavoitekin on "vaatimaton "400???nää on vaan mun arvailuja :oops:
     
  15. ama

    ama 3rd gear

    No eipähän sen tietysti tarvii katukäytössä noin paljon kiertää. Alakerta olis kuitenkin tarkotus tehä sillein ,että jos joskus ostaa kunnon alukannet ja rajumman nokan niin alakerta kestää. Eipä tosiaan noita hyde nokkia
    näytä yli 6000rpm kierroksille olevan. Pysytään kuitenkin hydraulisissa.
    Männät pitää kai olla pattipäiset ja venttiilien koloilla ,että pääsee n.11:1 puristuksiin? Tyhmiä kysymyksiä mut en oo kasin konetta ennen rakentanu muita kylläkin.
     
  16. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    mäkään en o koneita paljon kasaillu mutta vaikuttaa rautakansille aika kovilta puristuksilta,
    mä tinkisin puristuksista jonkun verran rautakansilla, koska palotila on mulla ainakin x-kansissa 75cc, (vrt aluk. 58cc)
    ja sitten hakisin jo tässä vaiheessa alukansille sopivan puristuksen, jos ne kerran on joskus tarkoitus ostaa.
    vaikka sitten se 11:1 koska alukansien palotilat varmaan alimmillaan on sen 58cc
    ja jyrkällä rullakärsällä kestää hieman enemmän ruttua.

    ...ymmärsikö kukaan :oops:
     
  17. ama

    ama 3rd gear

    Joo tarttee tarkentaa suunnitelmia sit ,kun saa koneen purettua. Pystyy mittaa palotilat ja näkee tuleeko nykyiset männät lohkotasosta yli. Vakio kansipahvit ilmeisesti kestää mut paljonkohan niiden paksuus on puristettuna? Mites jos ton puristussuhteen mitottas niin ,että alukansilla tulis 12:1 ja nykyisillä J-kansilla tulee sit mitä tulee. Onko 12:1 liikaa kasi koneelle jos on niin miksi ( ainakin normibensan pitäis vielä kestää ja volvon koneet toimi hyvin ) Eli puristukset pitäis mitottaa noitten edelin 65cc kansien mukaan niinkuin Mopster tuolla aiemmin sanoi noi toiset ei käy.Luin jotain vanhaa topikkia jossa puhuttiin ,että mopen koneessa ei saa suurta hyötyä rulla hilppeistä. Ilmeisesti nostajat isommat kuin esim. letukan pikkulohkossa. Mikäs se sit olis semmonen katunokka joka tota ominaisuutta käyttäs hyväx jos asia niin on.
     
  18. ama

    ama 3rd gear

  19. vitoni

    vitoni 1st gear

    noi männät on tarkotettu stroukki koneeseen,näytti olevan 4.00" iskulle tehdyt männät.Ja 273/318/340 koneessa on vakiona 3.310" isku.
     
  20. mopster

    mopster Gearhead

    Uudet männät jos laittaa niin on vaihtoehtoja noiden kansienkin kanssa. 340:seen saa mäntiä jotka tulee dekin yli, ja semmosia jotka ei tuu. Jos laittaa semmoset männät jotka sovitetaan dekin tasalle niin sitten kannattaa ilman muuta laittaa closed chamber kannet. Flat top männät venakoloilla ja 63cc palotiloilla antaa n. 10 puristukset. Rossin dome männillä tulis 12.7. En tiedä löytyykö sopivia mäntiä listoilta oleenkaan, mutta lohkon/kansien tasoja höyläämällä tai männän domea sorvaamalla pystyy varmasti sovittelemaan.

    12 puristukset on katukoneeseen pääsääntösesti liikaa. Ei se mahdoton ole, mutta vaatii aika ison nokan, ja moottorin sekä koko auton kokoonpanon on oltava aika tarkkaan mietitty. 11 olis varmaan semmonen mihin kannattas ennemmin tähdätä, ja sekin on sitte rautakansien kanssa jo aika tarkalla.

    Joku tossa sano että mekaaninen nokka on huono katukäytössä. Miten niin? Kyllä mä oon käyttäny mekaanisia nokkia kadulla enkä oo mitään huonoa havainnu. Välykset pitää säätää kerran pari kesässä mut se nyt ei oo suuri vaiva. Hyvät vipat on oltava jotka pysyy säädöissä, mulla on compin pro magnumit ja ne on pelannu hienosti.

    340 on luonteeltaan kierroskone, ja jos semmosesta koittaa tehoja kaivaa niin kierroksia pitää antaa myös reippaasti yli kuuden tonnin. Hydrauli nokkia en henk. koht. edes harkitsis tommoseen koneeseen.
     

Kerro tästä muillekin!