Mopar 340

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Swinger70, 6.1.2004.

  1. Swinger70

    Swinger70 Gearhead

    Kuinka hengittää ko. koneen kannet eli mitä käytännössä saa ulos tehoa ja kuinka korkeilla kierroksilla porttaamattomilla vakiokansilla, siis vanhemman 275 hv version.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En nyt muista tarkkoja arvoja, mutta ne on vakiona virtausarvoiltaan aika hyvät, 200+ cfm, ja se kertois sitä, että 400+ heppaa pitäis saada ulos. Kierrokset on sitten pitkälti tosta tehosta riippuvaisia, ja tehot kierroksista, mutta kyllähän 340 kiertää. Sehän on lyhytiskuinen ja isoporauksinen moottori. Mä muistan jo '70 luvulta Hot Rodissa olleen letukka/ford/chevy koneartikkelin, jossa 340 katuvireisenä vei voiton ja antoi lähemmäs 400 kaakkia jollain 6500 kierroksella.
     
  3. Swinger70

    Swinger70 Gearhead

    Kysymyksestähän varmaan aika vaikea päätellä mistä kysymys. Eli avaan myllyn tönärivaurion johdosta kevään mittaan ja aatoksena olisi alakerta ja venttiilikoneisto "ylimitoittaa". Nokka, imusarja kaasareineen ja putkisto pyritään sovittamaan vakiokansille. Tällä reseptillä visioin 350+ teholukemista, johon pitäisi siis päästä mukavasti, ja kierrätystä kestävästä konstruktiosta joka sietäisi mahdollisen jatkojalostuksen myöhemmin koko konetta avaamatta. Vielähän en varmuudella tiedä mitä sisältä edes löytyy mutta kansien pitäisi olla vakiot.
    Onko kokemusta hydraulisesta rullanokasta. Taannoin lueskelin jostain vertailutestiä mekaanisen kanssa, mutta siinä keskityttiin lähinnä tehon hankkimiseen. Onko etuja joilla voi tällaisessa käytössä perustella kovaa hintaa.
     
  4. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Rullanokka pikkumopsissa on aivan turha alle 500 hepan kombinaatioissa. Iso nostajahalkaisija tekee sen että nokkaprofiili voi olla melkein yhtä raju laahaavana kuin rullaprofiilina letukassa...
    Mun mielestä 350 heppaan ei pitäs tarvita juuri muuta kuin hyvä blueprinttaus, kevyt kansien siistiminen ja nykyaikainen hydrauli- tai mekaaninennokka.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kantsii pystellä "rautasissa" keinuvivuissa, esimerkiksi competition camsin rullapäiset pitäis olla hyvät. Ne käyttää pallo/pallo päisiä työntötankoja. Alumiinisilla on ainakin meidän käytössä ollut tietty "käyttöikä", ihan niinku alumiini kiertokangissakin, sen takia itse käyttäisin "rautaisia" jos niitä on tarjolla.

    Onks tää se vanha Pecomoottori? Jos oikeen bulletprooffia alakertaa halajaa, niin sitten ostaa sinne uudet kiertokanget, Eaglen SIR:t tai vastaavat on kohtuu hintaisia, uusia ja hyviä 500 heppaan asti. Jos mäntiä aikoo vaihtaa, niin satsaisin niihin pikkasen enempi ja ottaisin jotkut ROSSit; ne on suth järkevän hintaiset ja reippaasti kevyemmät kuin vakiotyyppiset jolloin alakerran kamat rasittuu vähemmän ja kierrosherkkyys paranee, sekä teho hieman. Jos perversiona on käyttää orkkiskansia, niin oikeen kun hienostelis hommais reverse dome männät ja tekis siitä "quench" moottorin. Vaatis tietysti myös kampuran puntituksen.

    Edelbrockin closed chamber kansilla ja flat topeilla sais kyllä monta kärpästä yhdellä iskulla, ja ite investoisin mieluummin niihin kuin rullanokkaan. Moparissa kun on aika isohalkaisijaiset nostajat, ei rullanokasta satava hyöty oo niin suuri kuin vaikkapa servoleteissa. Siis tämä näin, mikäli ostaa mopar nokan, eikä servoletti nokkaa. Useimmat virityskärsät nimittäin käyttää samaa nokkamuotoilua merkistä riippumatta, erot nostoissa ym. johtuu yleensä vain keinuviousuhteista. Tälläset nokat ei hyödynnä tota suurihalkaisjaista nostajaa. Ihan viimeaikoina on joiltain suuremmiltakin valmistajilta tullut listanokkina näitä "mopar" nokkia, vaikkapa Competition Camsin "Extreme Energy Hi Lift" nokat; http://www.compcams.com/Technical/Catal ... 32-43.html Tämän kaltaisilla nokilla päästään aika lähelle hydraulirullanokkien suorituskykyä, mutta pienemmillä kustannuksilla.
     
  6. Swinger70

    Swinger70 Gearhead

    Jep, pecomobiilistahan peräisin, enkä tosiaan ihan tiedä mitä tulee löytymään. Paremmin tutkin mitä syönyt parin viikon päästä jos vaan saan tilaa operaatiolle järkättyä.
     
  7. Swinger70

    Swinger70 Gearhead

    No joo tulipa kommentit luettua vähän tarkemmin ja aihetta täytyykin lähestyä uudestaan ja kokonaisvaltaisemmin, kannet kun eivät rajoitakaan niin alhaalla. Tavoitteena
    - 400+ kaakkia
    - käyttökelpoinen jenka-alue 2500...6500
    - alakerta ja venakoneisto "bullet proof" näille lukemille
    - "laajennusvaraa" ilman lohkon (ja kansien) irroitusta
    A-koppa, laatikkona manuaalikoneistoinen 727, turbiini?. Sarjat hiljaisemmat (TTI pinnatut?) Putkisto 2½", muflerit?.
    Minkälaisen työn ja kokoonpanon tekisitte, koneistukset ja osat uutta esim. kaasaria myöten, jos nyt kuitenkin kannet (ei kuitenkaan väkisin ettei perverssiksi luulla) ja lohko pääosin vakiota?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Swinger70 2004-01-08 10:09 ]</font>
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Comp Xtreme Energy 268+sopivat jouset, performer RPM Air Cap, 750 holley
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Competition Cams XE 285 HL nokka, suositellut jouset ja
    1322-16 vipat.
    ROSS 99625 männät, männänrenkaiks viilasovitteiset moly renkaat.
    Eagle SIR tai Scat H-profiiliveivit; tuolla niitä on aika uskomattomaan hintaan: http://www.fastengineparts.com/products.php?cid=62
    Kampuralle tsekkaus, tarvittavat koneistukset ja puntitus; dampperi kannattaa kattoa ja jos siinä on jotain hämärää niin vaihtaa kunnolliseen, vaikkapa fluidiin joka noille kierroksille olis hyvä.

    Laakereissa kannattanee luottaa vanhaan kunnon clevite 77:n

    Jakopääks Rollmasterin tuplarullaketju jos ei Milodonin ratasjakopäähän halua satsata. Ketjun kiristintä kantsii pikkulohkossa harkita myös.

    Luonnollisesti kunnon öljypohja ja imusihti jos ei vielä ole, ja hi volume pumppu.

    Lohkoon rallikoneistukset, hoonaus moly renkaille ja männät nolla dekkitasolle. Tyypillisillä höyläämättömillä 340 kansilla pitäis saada ruttua silloin joku 9.5 mikä on ihan hyvä. Ja sitten edelbrockeilla 10.5:1 :smile:

    Kansien kanssa käyttäisin harkintaa, eli veisin koneistamolle ja kysyisin mitä niihin tarttee tehdä. Jos jotain muuta kuin venttiilityöt ja jousien vaihto nokalle sopiviin, niin sitten alkaisin toden teolla harkitsemaan niitä Edelbrockeja. Ei tartte kauheeta remonttia tehdä kairauksesta puhumattakaan, että aletaan lähestyä samoja hintoja kun noi edelbrockit joissa kaikki on uutta, sopii lyijyttömälle, virtaa paremmin kun portatut rautakannet jne jne. On kuitenkin ihan avainasemassa siinä miten motti toimii noi kannet vapaastihönkäävässä. Ja jos sellasia, niin ne 63cc:n palotiloilla olevat, eikä niitä open chamber "340" malleja.

    Päälle tollanen air gappi tai RPM ja kaasariks joku luokkaa 750 cfm oleva Kaasutin, demoneissa on aika hyvä hinta/laatusuhde.

    Dynossa ennakkokäyrät kohdalleen (MSD jakaja, siinä niitä on helppo mulkata?) ja TTI:n sarjat, niin pitäis puhua (ja köyhtyä).

    Ja jos olo tuntuu villiltä, niin alakertaan pikku muutos; kampuraksi moparin 4" iskuinen valuakseli ja männiksi ROSSin 99786:t. Tilavuutta 416 kuutiotuumaa ja hintaeroa oikeestaan vain ton akselin verran, eli jotain 500€? Ei ehkä kierrä ihan niin korkeelle tolla nokalla, mutta sekä tehoa, että etenkin vääntöä pitäis löytymän aika somasti ja menis muikeesti pitkälläkin välitykselle + matala stallisella turbiinilla.
     
  10. Swinger70

    Swinger70 Gearhead

    No tässä aika hyvin lähtökohdaksi ja mietittävää. Kuka tässä touhussa ei köyhdy, tä? Toiset vaan vähän vielä enemmän kuin toiset :odroll:
     
  11. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Hönkiikö ne ebelit nyt niin paljon paremmin? Mun ymmärtääkseni niitä täytyy kalvaa ihan pirusti.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    0.1" 69/64; 0.2" 129/108; 0.3" 188/142; 0.4" 232/171, 0.5" 249/183, 0.6" 251/190 imu / pako virtaukset suoraan paketista. Aika tyypillistä noille edelbrockeille on, että niissä ei oo kauheesti varaa enää noista apkettiarvoista parantaa, niissähän on käsin soivetetut ja aika avarat venttiilitaskut ja samoin imu ja apkokanavat on CNC kohdistetut. Kymmenisen prosenttia on ollut tyypillisesti isolla työllä saatu hyöty. Tavallsiista rautakansista toi 250 cfmmää ei tuu ihan helpolla tai halvalla jos porttausken joutuu teettämään, ja pako jää helposti reilustikin kauemmas. Eihän noi mitään tähtitieteellisiä luekmia ole, mutta ihan kelvolliset katukannet johon kaikki tuotantokansista sopii bolt on, ja on aika reilusti edullisemmat kokonaisuutena kuin kilpailijansa. Hintaero tietysti tasottu vaikka B1/BAhan verrattuna kun joutuu uusimaan kuitenkin vippaa, työntötankoa jne, joten kyllähän muitakin vaihtoehtoja kannattaa tutkia.
     
  13. Swinger70

    Swinger70 Gearhead

    Kiekka-alueen ylärajana aattelin 6500, en välttämättä tavoitteena. Niin että siinä mielessä, mitähän kampuran vaihdon tuoma tilavuuden aika roima lisäys ja todnäk tehonkasvu toisi sitten muuhun konstruktioon tullessaan, esim. just tänne kansi- ja nokkaosastolle?
     
  14. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ja alsaedujen puolesta puhuu sekin seikka että kun se alakerta sitten jysähtää niin nuo saa helposti korjattua;=) Been there, done that...
     
  15. Swinger70

    Swinger70 Gearhead

    Mutta mutta, tästähän minä juuri... Eli se alakerta ja venakoneisto pomminvarmaa tavaraa, jos nyt sellaista onkan. Viedään vaikka leipä lapsosten suusta, että saadaan osaa irti!
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noista "pommin varmoista" pikkulohkoista fireball on varmaan enemmän tietoa kun mulla? :grin:

    Se mitä toi tilavuuden kasvatus tekis olis laskis kierroksia. Huippu tehoa tulis todennäkösesti pikkasen lisää, muttei suhteessa tilavuuden kasvuun, ja se tulis aika reilustikin matalammilla kierroksilla kun 340:nä. Alakierrosvääntö kasvais ihan dorkana ja toi suht tiukka nokka ikäänkuin kesyyntyis. Se muuttais koneen luonnetta aivan täysin, siitä tulis ikäänkuin ptikäiskunen isolohko pikkulohkon vaatteissa. Ainoo "hankaluus" tossa on se, että kampura vaatii joko ulkopuolisen tasapainotuksen 360 koneen tapaan, tai vaihtoehtona sisäpuolisen puntituksen "mallory metallilla", joka ei oo helppoo saati halpaa. Jenkeissä on aika paljon tehty tollasei astroukkereita viime aikoina, ja tulokset on olleet yleensä varsin mairittelevia.

    Tuosta voi kattoo mutuamien väsääjien osalistoja, ja joillakin jopa dyno ja varttimailituloksia: http://www.mopar1.us/stroker.html
     
  17. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Älkää nyt hyvät miehet "pilatko" hyvin kiertävää 340:stä pitkällä iskulla!!!
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tota meinasin kanssa ehdottaa, että ehkei 340:stä kannattais tollasen stroukkerin perustaksi ottaa, vaan 360.
     
  19. Swinger70

    Swinger70 Gearhead

    Joopa joo, kävin sivuilla pällistelemässä. Öljykanavien avarruksen tarpeellisuudesta mitä olette mieltä? Aikanaan kun 340 metsästelin 360 tilalle, suurin osa liikkeellä olleista irtolohkoista oli näiltä osin sen verran avarrettuja että enemmän tai vähemmän korjausta vailla. "Oil galley bypass installed" siis on tarkalleen mikä jippo.
    Joku hampeista kehuu stroukkisivustolla että ratasjakopäähän laitetut rahat parempi olis ollut laittaa takoakseliin, mites pitkälle 340 oma akseli menestyy yleensä näissä touhuissa, siinä tuskin isompia rajoitteita.
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    340:n takoakseli on hyvää tekoa ja kestää yleensä pidemmälle kuin vakio lohko. Mutta ei noiden valuakselienkaan kanssa oo kauheesti itse akselista johtuvia ongelmia ollut. 340 on luonteeltaan makee kone, ja harvinaninen. AIka moni on hajonnut, kun sen luonne houkuttelee huudattamaan sitä.

    Vakio öljysysteemi pitäis olla OK 6500 kierrokseen.

    Yleisellä tasolla pitäis käyttää hi volume pumppua ja hyvää imusihtiä, öljyä keinuvipuakseleille ei sais rajottaa. Lisäks pitäis kuulemma nokan öljyreikien ajotus kattoo, ettei olis samaan aikaan auki kun runkolaakerien reikä on alueella, muuten paine laakereille putoo hetkellisesti. Tää ei kyllä mulle oikein auennut, mutta tollastakin on kuulemma joskus havaittu? Korjauksena ulkopuolinen vippa-akselien voitelu tai nokan vaihto.

    Suositellaan vakiotyyppisiä "puoliuritettuja" runkolaakereita. Öljykanavan linjaus takapukissa ja lohkossa pitäis tarkistaa ja sovittaa jos tarvetta.

    7000:ssa kierroksessa pitäis tukkia kuskin puolen nostaja kanava takapäästä ja porata tulppaan sitten 3 mm reikä. nokka levyyn pitäis porata ylempiin 2 millin reiät, jotta ketju sais paremmin voitlua. Nokan yläpupliset aukot lohkossa pitäis tukkia ja jättää valuamreiät vaan päihin.

    7500:ssa olis syytä siirtyä ulkopuoliseen keinuvipuakselivoiteluun poraamalla kansien takapäähän holet akselistandeihin ja ottaa öljy niihin lohkon takaa öljynpaineanturin kanavasta. Alkuperäiset öljykanavat kansille pitäis tukkia, ja nokkalaakerille menevää öljyä rajottaa, Runkolaakerien öljyreiät täytyis venyttää 6 x 12 millin kokosiksi ja suurentaa öljykanavaa pumpulta ylöspäin pääöljykanavaan sekä mahdollisuuksien mukaan pyöristää kaikki mutkat kanavissa.

    Yli 8000:ssa pitäis siirtyä kuivasumppuun ja tehdä muitakin muutoksia.

    Nää ohjeet on kaverilta joka on tehnyt pikkulohkoja ympäri ympäri ajoon eri tasoille vuosikausia ja kisaa itsekin aktiivisesti.
     

Kerro tästä muillekin!