Mopar 360 koneen pelastus ja kunnostus

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja karivanner1, 5.6.2019.

  1. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Ostin joskus 15-20 vuotta sitten 80 luvun alun Plymouth Voyager vanin, mitä oli tarkoitus alkaa rakentaa. Kesken homman lähti rakentelupaikka ja vehje jäi pellolle mätänemään. Siinä oli kuitenkin jonkun piristämä kone, jolla kyseinen mörkö pyöritti iloisesti donitseja. Koskaan se ei kuitenkaan toiminut oikein täydellisesti, vaikka pariakin kaasaria yritettiin.

    Siistä se jäi pellolle.

    Nyt alkaa talvella 1978 Dodge vanin rakennus ja välähti että piru, siellähän makaa 360 kone, tai ainakin lohko.
    Viikonloppuna se kaivettiin sieltä pois ja otettiin kone irti. Tähän asti vaikuttaa ihan lupaavalta, kone pyöri, kirkkaat jäähdytysnesteet sisällä ja imusarjan irrotuksen jälkeen löytyi uusi kiiltävä nokka-akseli. Eli sille tosiaan on jotain joskus tehty.

    Konetta on nyt purettu, jotta näkee onko männät minkä kokoiset. Koska kone näytti niin siistiltä, oli tarkoitus ensin vaihtaa vain männänrenkaat, mutta oli siellä sen verran jälkiä, että menee lohkokin koneistamoon.

    Pari kysymystä on herännyt. Eli täällä on ihmisiä joilla on taatusti kovaa kokemusta 360:stä, mitä mieltä kumpi kaasari vai ruisku? Googlella selailemalla tarjolla on Edelbrockin settiä, missä tulee imusarjoineen koko paketti, mutta pari tonnia hintaa ja siihen päälle vielä bensapumppu. Toinen mikä löytyi oli Holleyn Sniper, mutta siellä ei ollut ihan selvää mikä malli on kyseiseen koneeseen ja hintaa oli silläkin.

    kolmas mikä löytyi oli "affordable Fuel Injection kit", n. 700 hintaluokassa, mutta ei hajuakaan toimivuudesta.
    Jenkkipalstoilla käsketään vaan hakemaan romikselta osat ja tekemään itse....

    Vai olisiko kaasari kuitenkin se oikea vaihtoehto? Mikä on paras tuohon koneeseen?
    Nokka tuntuu normaalia kireämmältä, sekin varmaan kannattaa huomioida?

    Kannet on tarkoitus viedä koneistamoon, Edelbrockilta löytyy kyllä alukansia mutta taas hinta pompsahtaa.
    Imusarja menee myös vaihtoon, suosituksia?

    Lisäksi jollain voi olla jo nurkissa osia, jotka sopisivat tähän projektiin, tarjoa ihmeessä!

    Tarkoitus on saada ´78siin toimiva pelaava sydän, mitään kiihdytysautoa ei olla rakentamassa. Jenkeissä crate koneet maksaa 5000,- luokkaa ja niillä saa kyllä niitä hevosia. Mutta olisi mukava pelastaa tuo vanha kone kun se kerran tuleekin vanhaan vehkeeseen.

    Mitä mieltä?

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 5.6.2019
  2. Mikä imusarja ja kaasutin siellä nyt on ollut paikallaan? Onko niitä tarpeen vaihtaa?
     
  3. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Kaasaria ei ole enää, muistaakseni Rochester quadrajetti siellä oli aikanaan mutt se ei toiminut kunnolla. Imusarja on ihan alkuperäinen, siitä kannattaako sitä vaihtaa niin en osaa sanoa. Ehjähän se on mutta onko jotain parempaa saatavilla?
     
  4. asperiini

    asperiini Gearhead

    Joku Edelin Performer ja sen päälle Edelin vakuumi 4 kurkkuinen kaasari on helppo ja toimiva ratkaisu eikä tule edes liika kalliiksi ja toimii tuommoisessa vanhassa ja painavahkossa autossa just niin kuin pitääkin. En lähtis ruiskujen kanssa askartelemaan jost et nyt ihan tarkoituksella etsi uusia haasteita.
     
    Karpov ja karivanner1 tykkäävät tästä.
  5. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    se etu on, että tuo 78 lähtee suomeen elokuussa, eli sen kyydissä saa osia "rahtivapaasti", myös painavampia. Samalla tulee 95 vani mistä ensin oli tarkoitus hyötykäyttää uudempi 318 Magnum kone, mutta auto on niin ehjä että sitä ei taideta sittenkään pistää lihoiksi.
    [​IMG]
     
  6. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Vanha motti vanhaan autoon = kaasari.

    Vakio valuimusarja ainakin E58-koodin koneessa (195hv @ 4000 rpm ja 280 lb. ft. @ 2400 rpm) tuntuu aiheuttavan ravistamista jo vakiopalikoilla, eli viritettyyn on parempi hankkia imusarja, jossa ilma/bensa-seos virtaa tasaisemmin.
     
    kuutio ja karivanner1 tykkäävät tästä.
  7. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Imusarja löytyy pikaisella haulla ainakin Ebaysta n. 360e hintaan.
    [​IMG]
     
  8. Komppaan tätä. Lisäksi kannattaa selvittää se nokka, mikä siellä on paikallaan, että mikä se on ja voiko sitä käyttää. Nokaksi kannattaa laittaa joku sopiva, kuten Edelbrockin oma nokka.
     
  9. asperiini

    asperiini Gearhead

  10. Onko tuo Plymouth joku 80-luvun kyläsepän luomus, jossa on pellistä rakennettu levikkeet ja omat takavalot? Tuo on niin kamala, että vaatisi jo entisöinnin alkuperäiseen kasariasuun..;)
     
    jariha tykkää tästä.
  11. Ai se olitkin sinä..
     
  12. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Joskus 1/4 vuosisata sitten ostin Uspartsista 360 "crate" moottorin äkilliseen moottorivaurioon lääkkeeksi. Se moottori tuli 4-kurkkuimusarjalla varustettuna. Just hajotetusta koneestani jäi jäljelle Performer satsi ja Edelin 600cfm kaasari. Valurautaimusarja piti luonnollisesti riipiä irti ja korvata Performerilla.

    Kun ne kaksi imaria olivat pöydällä vierekkäin, niin eipä niissä suuren suurta eroa ollut. Eli jos aloittajan koneessa oli jo Quadrajet ja sen alla 360:een kuuluva 4-reikäinen imusarja, niin ei niiden muutaman kilon, mitä alumiini antaa kevennystä, kannata imusarjaa(kaan) vaihtaa. Siihen päälle vaan Edelin 600:nen kaasari.

    Tai joku kaasarin näköinen ruisku, kun just säästyi 300 euroa imusarjasta.
     
    JR35 ja karivanner1 tykkäävät tästä.
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tehdasimusarja ei ole huono ollenkaan mopareissa, ainoo mitä performerilla siihen voittaa on paino. Nokasta pitäis löytyy jotain numeroita, jajakopää antaa jo osviittaa rakenteluasteesta. Jos kannet vaatii muuta koneistusta kuin venttiilityöt ja ehkä tasojen ajo, niin ei kannata mikäli työstä joutuu maskamaan. Alsaa tilalle. Jos jää vakiot, niin taskuporttaus niille. Puristussuhteetjärkeviks, nokka sen mukaan ja mielellään edes shorty peltisarjat niin ollaan todennäkösesti yli 300 hevaosvoimassa varsin helposti.
     
    karivanner1 tykkää tästä.
  15. kuutio

    kuutio Gearhead

    No tohon mun cortonki rojektiin on jo aikasemmat rakentajat laittanu orig 2-kurkkusen tilalle edelin nelikurkkusen imarin ja tietty edelin 4-k kaasarin ja jotkut jotka kai näistä ymmärtävät ovat kehuneet tuota ihan budjettiviriksi. Mutta jos löytyy jo 4-reikänen imari niin en minäkään sitä uusis vaan uusimisen ilosta. Ainahan niitä muitakin rahareikiä löytyy. Ja tsemppiä rakenteluun!
     
    karivanner1 tykkää tästä.
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    KAkskurkkusen päivittämiseen tosiaan hyvä vaihtoehto performer. Ja harvoja 4bbl imiksiä joissa kanavansuut ovat 273/318 kokoisia.
     
    karivanner1 tykkää tästä.
  17. Latvis

    Latvis 1st gear

    Mitäs tälle moottoriprojektille kuuluu tätänykyä? Kiinnostaa kuulla, mitä osia koneeseen tuli kiinni ja miltä se tuntuu käytössä?
     
  18. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Lohko on nyt jo jonkin aikaa ollut Tammerdieselillä koneistettavana. Sovittiin että tekevät välitöinä, niin saadaan kustannuksia alas... Sen verran oli pykälää jo että päädyttiin 0.30 kokoon (ei ollut vielä koskaan konetta koneistettu niin oli hyvä aihio). Jenkeistä toin stroke sarjan siihen niin sitäkin ne joutu odottaan, porasivat jokaisen männän oikean koon mukaan. Jenkkitavara kun saattaa kuulemma vähän mitat heitellä.

    Eli tässä nyt jänskätään koska saa hakea
     
    Latvis ja fenix tykkäävät tästä.
  19. ebalen

    ebalen 3rd gear

    Olis jännä saada tietää paljoko tulee kustantaan "välitöinä" kun koneistukset tehtynä...!?
     
  20. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Juu laitan projektin hintoja kun on tiedos
     

Kerro tästä muillekin!