mopar 360 short block

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja keimo, 31.3.2006.

  1. keimo

    keimo 3rd gear

    tuollaisen short blockin aattelin ens talvena ostaa. millaisia teho lukemia voisi odottaa tälläisella kokoonpanolla: 587 kannet pienillä venoilla ja 66cc palotiloilla,kanavat siistitty. 650 speed demon dp. professional productsin gross wind imusarja.peltisarjat. 2.5" tuplaputket .short blockin osaluettelo löytyy linkistä:

    http://www.southeastperformance.com/mop ... =2&item=67

    short blockeissa olisi 2 eri vaihtoehtoa,kumpi noista kannattaisi ottaa katukäyttöön? paljonko tulisi ruttua noilla kansilla? meinaan että pärjäisi pumppubensalla
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Luulis noilla yli 300 hepan menevän kirkkaasti. Paha sanoo tolla tiedolla todellisesta rutusta mitään, kun eivät ilmota minkä kokosilla palotiloilla pitäis moisia lukemia tulla. Mutta jos noi mitat pitää paikkaansa ja jos olettaa, että kummankin männissä on 5cc venttiilitaskut sekä tyypilliset felpro:n 8.9cc kansipahvit, niin tolla 66cc:llä pitäis tulla 9:1 tolle matalammalle ja 10:1 tolle korkeempipuristeiselle. Onhan se 66 cc:tä mitattu? Tolla nokalla uskoisin toimivan ton 10:1 OK. Se nokka on sitten aika raju, ainakin jos on se tiukka LSA versio, eli hyvä olis olla korkeempi stallista turbiinia ja mielellään myös tiuhaa välitystä.
     
  3. keimo

    keimo 3rd gear

    tuolla linkin alareunassa oli kerrottu paljonko ruttua tulee milläkin kansilla,mutta mitä tuo basic cr tarkoittaa? tuossa hot rod lehden juttua tuosta koneesta

    http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... ndex4.html

    joku paremmin teknista lontoota ymmärtävä voisi kertoa pähkinän kuoressa mitä tuosta koneesta kirjoitettiin. riittääkö 10:1 puristuksille 98okt?
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ne ei vaan kerro niiden kansien palotilojen kokoja, toi "vakiokansi" johon ne viittaa on 80 luvun lopun high swirl kansi. Palotilojen kooissa voi olla isojakin heittoja, joten olis kivempi kun ne kertois vaan millä cc:llä mitäkin antaa. Tossa artikkelissa taas näki homman hauskuuden; mäntä tuli dekkitason yli yläkuolokohdassa. Teknisten tietojen mukaan sen pitäis jäädä 0.017" alle mikäli oikein laskin.
     
  5. keimo

    keimo 3rd gear

    toi 66 cc ei ole mitattu vaan laskin että kansissa on nyt mitattu 74cc palotilat ja milli höylätään pois niin tulis toi 66cc. harmi kun ei tossa testissä mitattu tehoja blockin mukana tulevan nokan kanssa
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toi nenä on .050" asteiltaan liki 250, se ei monille enää oo vaihtoehto ihan sieltä siviileimmästä päästä.
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Noi moparin ilmottamat specsit on outoja eikä niitten perusteella voi oikeen mitään laskea, mutta hot rodin artikkelissa mainittiin että noi 9 ja 10 puristukset on ilmotettu 70 cc palotiloilla. Artikkelin mukaan ton 10 puristeisen short blokin männät tulee .011" dekin yli, ja näillä kun laskee niin pitää ilmotetut puristukset paikkaansa. Matalampi puristeisen short blockin männät jää sitte .039 alle dekin. 66 cc palotiloilla tulis ruttua 9.4 ja 10.5 eri blockeilla.

    Tosta 10 puristeisesta sun kannattaa ruveta tekemään, mutta sitä kansien höyläämistä kannattaa vähän miettiä. 10.5 puristuksien kanssa alkaa olla jo aika tarkaa ettei detonoi, ja siihen vaikuttaa sitte esim. auton paino, perävälitys, saako kone minkä lämpöstä ilmaa, kaasarin lämmöneristys, ja sitte se nokkakulma mitä me ei tiedetä, kun tosta nokasta on kaks versiota eri nokkakulmilla.

    Laskin tehoja taas engine analyzerillä ja se anto 344 hp/ 5000 rpm ja 393 ft lb/4500 rpm. Käppyrät kertoo saman minkä perstuntumakin, eli nokka ja kannet on vähän huono pari. Nokka vie alaväännön ja kannet leikkaa tehon yläpäästä ja tuloksena kone joka ei kovin hyvin futaa millään alueella. Kansien porttaus ja isommat imuventtiilit muuttais tilannetta aika paljon. Esim. mulla 360 kone samalla rutulla ja paljon pienemmällä nokalla antaa reilusti enemmän tehoa läpi koko alueen, siinä on siis J-kannet joita on huolella hierottu.
     
  8. keimo

    keimo 3rd gear

    jep, ehkä vois sit jättää pois sen kansien laskun ja panostaa siihen virtaukseen. toi lasku oliskin vaan nykyisen koneen parantamiseen. mistä löytyy toi engine analyzer? mites käppyrät muuttuu isommilla venttiileillä?

    tosin tän jutun mukaan pienilläkin venoilla saa tehoa

    ai nii minkä verran tulis sitten ruttua ja tehoa jos palotilat säilyy 74cc
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Siinähän oli specseissä lohkon korkeus, veivien pituudet ja puristuskorkeudet, eli sen mukaan pysty kyllä laskemaan mille korkeudelle mäntien pitäis tulla. Ei tossa puristussuhteessa oo niin kauheesti "tehoa" piilossa, tärkeempää on, että osien keskinäinen sopivuus on harmoniassa. Tolla 292 nokalla tykkäis kuitenkin hyvää, että olis enemmän puristuksia kun vakiossa; jos ei oo ni se kostautuu erityisesti alaväännössä, mutta myös isoilla kierroksilla. Ite haluaisin vähintään 9.5:1 tolla nokalla, ja siihen sun pitäis päästä kansia höyläämättäkin tolla isompipurieteisella alakerralla. En lähtis ihan niiitä viimisiä heppoja hakemaan sen puristuksen kautta, vaan tyytyisin siihen, että motti toimii varmasti ja hyväksyy mukisematta ne ennakot mitä se tarvitsee. Sitten on helpompi hakea niitä muutamia hevosvoimia muualta ja koko toimivuus on parempi kun silloin jos joutuu ennakon suhteen alkaa tekemään kompromisseja liian korkeen rutun takia. Tässä maassa on aika monta dynoa, ja jos niihin vaikka tollasta 400 heppasta mottia vie, niin voi olla aika monta erilaista tulosta kanssa. Noihin absoluuttisiin lukemiin ei kannata niin kauheesti kiinnittää huomiota, ne on oikeestaan vertailukelposia vaan samassa dynossa mitattujen kanssa. Dynon tärkein tehtävä on näyttää tehtyjen muutosten suunta ja määrä,se lopullinen totuus ja asia joka oikeesti merkitsee on sitten se miten auto kulkee. Pelkillä ynolapuilla ei vielä oo paljon kisoja voitettu, vaikka niillä tiettyä katu-uskottavuutta saaavuttaiskin.
     
  10. mopster

    mopster Gearhead

    74 cc palotiloilla 9.6, eli voishan sitä silti höylätä mutta ei sitä milliä välttämättä, puol milliä esim. ni sitte ois 10 tasan.

    Engine analyzer löytyy tuolta http://www.performancetrends.com/

    Saa ne kannet näköjään pelaamaan pienemmilläkin venttiileillä kuten Jarmo Y.n esimerkki kertoo, mutta on noikin kannet varmasti hyvin tehty kun virtaa kumminkin 220 cfm. Vakiot isoventtiilikannet virtaa joku 200. Sitä mä en kyllä allekirjota että 2.02 venttiilit kuuluu kisakoneeseen, ja tommosen nokan kanssa mitä tossa short blockissa on niin ne on varmasti paikallaan.

    Kokeilin ohjelmalla vähän eri kansia, ja täytyy korjata edellisiä lukemia kun tietokannasta löyty noi sun #587 kannet. Niillä siis tuli 332 hv /5000 ja 384 ftlb /4500. Samat kannet portattuna ja niillä pienillä venttiileillä 384 hv /5500 ja 410 ftlb 4500. Virtausarvot on pitäs syöttää ohjelmaan jos tarkempia lukemia haluaa, tää on vain joku esimerkki. Sitten kokeilin vielä vakio 340 isoventtiilikansilla 363 hv /5500 ja 408 ftlb /4500.

    Huh, ei enää pahoja kyssäreitä näin perjantai iltana :rotfl:
     
  11. mopster

    mopster Gearhead

    Huom. paino sanalle PITÄIS. Hot rodin artikkelista löytyviin tietoihin voi varmaan kumminkin luottaa kun niiten perusteella arvot osu kohdalleen.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Täytyy sanoa, että mä en juurikaan luota noihin suuntaa antavilla oletustiedoilla oleviin tietsika ohjelmiin; toi ero pelkällä venttiilikokovaihdolla on mun mielestä vähintäänkin uskomaton kun itse kansivalut on kuitenkin käytännössä samat. Mä oon ollut sitkeesti sitä mieltä joskus, ettei pikkulohkossa oo ihan heti tarvetta lähtee tohon isompaan imuvenaan ainakaan pienemmillä nokilla, perustuen lähinnä tohon imu/pakopuolen suhteisiin. Viime vuosina on ehkä usko sen suhteen vähän horjunut, ja jos uutta venaa laittasin, niin ilman muuta isompaa. Likikään 30 heppaa en pelkällä venttilkoon vaihdolla kuitenkaan uneksuis edes märissä unissa tossa vaiheessa. Toi JarmoY:n motti ei oo mikään "trendisuoritus", jo tollasella 300 heppasella motilla mun mielestä tavallinen A-koppanen 1.5 tonninen auto kulkee 13 aikoja tavallisin katurenkain ja katuvälityksin. 400 hepalla pitäis mennä jo 12 puolelle. Ja sit jos kattoo,mitä pitäis mennä kun ruvetaan rengastusta, voimansiirto ja koppaa hieromaan, ni voi vaikka katella mitä Stockerit noilla 360 moteilla kulkee, vaikkapa joku '74 Dusteri? Veikkaan, että syvälle 11 puolelle, että heilahtaa; matalalla puristussuhteella, vakionostosella nokalla, porttamattomilla pikkureikäkansilla, vakio imusarjalla ja orkkis kaasarilla.

    Joo, nimenomaan pitäis. Eli specsit on luotettavuudeltaan normaali amerikkatoleranssitasoa. Who knows what, ellei mittaa.
     
  13. keimo

    keimo 3rd gear

    no mikä noitten stockkerien salaisuus on?
     
  14. mopster

    mopster Gearhead

    No niin, hosumalla ei hyvä tuu ja mopsteri on jo ottanu ehkä liikaa kuppia. Eli Noi äskeset teholukemat on pielessä kun ohjelma muutti puristussuhteen kansien mukana. 340 isovenakannet on oikein ja se on 10.5 rutulla. Muut laskin uusiks ja nyt 10.0 ruttua käyttäen.

    #587 vakiona: 349 hv /5000 ja 403 ft lb /4000
    #587 portattuna: 402 hv /5500 ja 428 ft lb /4500.

    Onks nyt parempi :D
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Hierominen, toimiva moottori, voimansiirto ja alusta. Tehohäviöt on minimissä ja mootrista säädöillä ja osilla kaikki irti mitä siitä on saatavissa. Nokka on tärkee kanssa, vaikkei niissä oo nostoa, on niissä asteita paljon. Mulla oli tossa yhen 400 stocki pontiacin tiedot paperilla, kannet virtas muistaakseni 209 cfm, nokassa 0.43" nostoa, puristuksia vajaa 10:1 jne. Tehoa se tuotti 4:llä alkavan lukeman ja kulki korkeen kympin firebird kopassa. Kopan toimivuutta ja voimansiirron oikeellisuutta vois kuvastaa vaikka se, että Suomessakin 10 sekan stokkimotti heitettiin "samanlaiseen" ihan kelvolliseen streetrace koppaan, tosin mottia viritettiin vaihtamalla imusarja ja kaasari viriviri osiin, ja tuloksena oli muistakseni 12 sekan katuauto. Se oli hitaampi kun 10 vuotta aiemmin Suomessa tehdyllä viriviri moottorilla.
     
  16. niilo

    niilo 3rd gear

    mulle on tulossa jossain vaiheessa tolanen korkeempi puristeinen 360
    short block. niin meinasin että minkälaiset kannet siihen kannattaisi hommata. meneekö noilla 63cc edelin alu kansilla puristukset liian rajuiksi katukäyttöön?
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Pitäis jääd jonnekin 10.8 tienoilel mikäli männät tulee lohkon tasalle. Mun mielestä sen pitäis toimia ihan jees 98:lla ja noilla 63cc palotiloilla.
     
  18. mopster

    mopster Gearhead

    Tossa korkeempi puristeisessahan ne männät vissiin tulee sen .011" dekin yli, mutta paksumman tiivisteen kanssa saa sovitettua.
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mikäli mopar performancen specsit pitävät paikkaansa, mitä sopii epäillä, jäis männät 0.037" dekin alapuolelle. Ilmotettu dekkikorkeus on 9.58, veivi 6.123, männän ch 1.63 ja isku 3.58. Se tekis n. 9.8:1 tavallisilla kansipahveilla, ja n. 10.2:1 sekä aavistus quenchia mopar performancen ohuilla pahveilla.
     
  20. mopster

    mopster Gearhead

    Juu tästähän spekuloitiin tässä samassa topicissa tossa edellisellä sivulla, ja ainakin hot rod magazinen käsiinsä saamassa short blockissa oli männät dekin yli. Paha sanoo kun tiedot on ristiriitasia.
     

Kerro tästä muillekin!