Mopar 383 -> 489

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SG480, 24.1.2006.

  1. SG480

    SG480 1st gear

    Näin ikävästi pääsi siis käymään ja Cudasta puuttuu moottori. Orkkis kompletti 383 köllii pukissa ja niinpä ajattelin hyödyntää sen. Nyt More Bang for Buck -ajatuksia peliin ja virtuaalirakentamaan mulle moottoria.

    Muu tekniikka on valmiina. Alusta täynnä jämäkämpää heebeliä, FFI ohjauskamaa ja 4x levyt. Perässä uusi 3.55 + lukko, laatikkona oma TF727 johon tungettu Turbo Actionin Tranz box + mieto shift kit. Turbiinia ei tietysti vielä ole vaan valitsen sen moottorikombinaation mukaan.

    Autolla tarkoitus liikkua kesäisin aktiivisesti Eurooppaa myöten mutta myös 402,33 metriä tulis päästä suhteellisen vikkelään eli hakusessa + 400 todellista käyttömukavaa heppaa.

    Budjetti avoin mutta sen verran rajoitusta että Paalupaikan Mikan tunnuslause "Raha ei ole minulle ongelma" ei täsmää minun kohdalla.

    Sen verran pitää vielä jatkaa että mulla on ollut 225, 340, 360 ja 440 koneita mutten ole muistini mukaan koskaan edes ajanut 383 -koneisella autolla eli persetuntumaa koneen mahdollisesta luonteesta ei ole.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No iskua lisää ilman muuta! Mitä enempi, sitä parempi, eli joko 3.75, 3.915" tai 4.25"! Sitte joko orkkiskantta portattuna, tai jotain kesyä aftermarkettia, RPM imusarja ja joku moderni, miedohko hydraulikepukka ja jossain 750 850 cfm luokkaa oleva tuplapumppu kaasari. Peltisarjat ja kunnon putkisto ni pitäis sysää ja toimii ja kulkee 3.55 vällärilläkin mukavasti.
     
  3. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Lällällää! Oisit ostanu mun Hemin kun se oli vielä kaupan. Hyvään kotiin se meni ja tulee kadulle Challangerin nokalla.
    383 on ihan jees. Kestääks taloudes alukannet? Pikkusen ruutua ja sopiva nokka, se ois siinä mutta riittääkö pitemmän päälle vanhalle konkarill mikä ajatut kovempaa? Leibe ajaa 383 motilla matalia kymppejä kaasulla, mutta se on jo aika rankka kone millä ei varmaan eurooppaa lähdetä kiertämään.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Olisko tuo edelin RPM-paketti mitään? Hinta on ainakin hyvin kohtuullinen tuolla us-partsissa:1999e sis.imusarjan,kannet,pultit ja tiivisteet!
     
  5. SG480

    SG480 1st gear

    Niinpä, olin tossa joku aika sitten samoilla linjoilla mutta silloin mut tyrmättiin täysin että mitä järkeä on pilata lyhytiskunen kierrosherkkä 383 stroukkihommilla. Peruskombinaatio mulla on mielessä mutta tuo nenäkeppivalinta askarruttaa. Mitä sinne uskaltais työntää?

    Orkkiskannet taidan tyrmätä koska niiden kunnostus veis kuitenkin niin paljon ja toiseksi haluan painoa pois keulalta.
     
  6. SG480

    SG480 1st gear


    Kyllähän minä mutta kun vaimo kinus uutta perheautoa niin ajattelin hemmotella sitä taloudellisella ja ketterällä 4d sedanilla. Tuota Leiben konetta kattelin tuolta myyntipalstalta mutta se tais mennä heti?

    Onko se Hemppa muuten jo nipussa?
     
  7. SG480

    SG480 1st gear

    Saattaishan se ollakin ja vielä edullisempi hankittuna Auliksen kautta.
     
  8. triniemi

    triniemi Gearhead

    No häviääkö se kierrosherkkyys mihinkään pidemmällä iskulla jos kuitenkin veivi+mäntä yhdistelmän paino putoaa paljon?
     
  9. SG480

    SG480 1st gear

    Mie oon maalta enkä tiedä tota. Viisaammat kertokoon.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No sitten ei oo ton Edelbrockin kannen voittanutta hinta/laatusuhde kohallaan. Tossa on puolensa, että miks pilata jne., mutta ainakaan mua se, että motti kiekuu 7500 ei niin paljoo lämmitä jos toinen tuottaa jo kolmellatonnilla sen saman. Kummallakin tavalla saa kyllä paukkua, ei siinä mitään. 383 on tosiaan lyhytiskunen, ja pienitilavuuksinen. Edelbrockin 84cc palotiloilla sais olla pattipää mäntää jotta pääsis inhimillisiin puristuksiin. Vakioveivit kestää kyllä, jos on kunnossa. Toisaalta, kun ne puntittaa ja koneistuttaa sekä laitattaa uudet pultit, ni aletaan olee "440 source" hinnoissa. Jollain etukoillakin tulee 383:lle sen verran rundipotentiaalia, että kantsii jo miettiä mekaanista nokkaa.
     
  11. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Jos tosissasi ajattelit lähteä pitkin eurooppaa ajelemaa niin osta siihen uusi 5,7/6,1 crate hemi. Noita löytyy ebaystä täydellisiä paketteja suht huokeesti.
     
  12. valiant65

    valiant65 Gearhead

    SINGLETURBO-383 :eek:
     
  13. SG480

    SG480 1st gear

    Tässähän ollaan heti siinä pisteessä että en tarvi vanhaa kuin lohkon ja silloin taas tuon oman motin pilkkomisessa ei ole mitään järkeä.

    Jos funtsis kuitenkin vielä myös orkkisiskulla olevaa alakertaa.
     
  14. SG480

    SG480 1st gear

    Totakin on mietitty mutta ei oikein istu mun ideologiaan.
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead

    No ainahan sä voisit kokeilla jotain ihan uutta.Eiköhän noi perinteiset 383-440 viritykset ole koettu moneen kertaan. Voisithan sitä nostalgiaa lisää orgis mallisilla hemi tarroilla tms.

    Onhan se helppo myydä eteenpäin jos siitä nykytekniikasta sittenkin tulisi näppylöitä :wink:

    Aika paljon mosaa saa +3000 usdllä..

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/03-04-05 ... dZViewItem

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2004-HEM ... dZViewItem
     
  16. valiant65

    valiant65 Gearhead

    BowtieRaCing ottaa kovasti kantaa Moppe-miesten juttuihin... :D Taitaa tollanen hemmo kiinnostaa kovasti... olis aika räyhä sarviksessakin? Ai niin siellähän on se new-age-LS6.

    Mutta Pepe pistä tosiaan turbo siihen 383:n kylkee. Kevyessä ajossa menee pienillä kuluilla mutta ahdon noustessa tarpeeksi 383:nkin lykkää kuin 528!!!
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Olikohan Nitroz:lla kun oli myynnissä 5,7 Hemi Magnum + 5 vaihteinen automaatti. Hintapyynti taisi olla 40000 Nkr eli jotain 5000 euroa.
     
  18. SG480

    SG480 1st gear

    No, mulle muskeliauto tarkoittaa orkkishenkistä ripeää menopeliä ja nuo uudet HEMIt ei mun mielestä näytä vanhassa autossa hyvältä eli wedge -pohjalla eletään. Jannen ehdotus on kanssa mielenkiintoinen. :wink:
     
  19. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Et oo pumppuvoimaa miettinyt ?
     
  20. SG480

    SG480 1st gear

    Niin, sullahan kait olis nurkissa valmis paketti?

    Tommonenkaan paketti ei oikein sovi orkkisteemaan. Kemiallista ahtamista on harkittu varareserviksi. 8)
     

Kerro tästä muillekin!