Mopar 383 -> 489

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SG480, 24.1.2006.

  1. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Eikös se vanha totuus ole, että 10 heppaa on vartilla pyöreesti kymppi? Eli aika paljon niissä hommissa, mutta tässä tapauksessa sillä ei ole mitään merkitystä, vaan laitan enemmän painoa noille HAIn luettelemille ominaisuuksille.

    Tossa yks valusarjoilla ajettu käppyrä. En saanut scannattu väreissä eli unohtakaa nuo lamdat.

    http://3.bp.blogspot.com/_1utFs2uOvMs/S ... img091.jpg

    Peltisarjaveto numeroina
    http://4.bp.blogspot.com/_1utFs2uOvMs/S ... sarjat.jpg

    Mainittakoon vielä, että konetta ajettiin sen omalla Carterin mekaanisella bensapumpulla. Dynon sytkiä ei myöskään käytetty, vaan kipunat paiskoi MSD:n ready to run -jakaja.
     
  2. Cuda

    Cuda 1st gear


    Nämä Hai:n dyno- ja ajotulokset mulla on tainnut mennä ihan huomaamatta ohi viime vuodelta. Nyhän ne mukavasti tästä saa samalla bongattua. Ja lisäinfoo aiheesta. Kiitokset näistä myös.
     
  3. Cuda

    Cuda 1st gear


    Eli ei noilla, ainakaan tehtaan paremmilla, valusarjoilla paljoa menetettäisi, varsinkaan sellaisessa autossa jolla ei ajella jatkuvasti katuslikseillä, ja jossa pidon puute rajottaa kadulla kumminkin suurempien tehojen hyödyntämistä. Eli yhteenvedon omaisesti; ihan oo-koo laittaa (varsinkin) orkkishenkiseen, (ainakin) suurempitilavuuksiseen/enemmän-vääntäväksi-rakennettuun -isolohkoon hiljaiset ja vuotamattomat - ja helposti paikoilleem sopivat - tehtaan hi-perf valupakosarjat - kuin monesti "hankalat" peltisatsit. Mut sellasiin sit kenties kuitenkin headerssit, joilla ne viimeisetkin helpot kymmenykset (ET- 0,2-0,5 sec ?) tahdotaan saada nipistettyä.

    Välitys - ja/tai katusliksit jatkuvasti - taitaa tossa olla se joka ratkaisee nuo sarjat että kummatko. Jos autossa on kumminkin maltillinen välitys, ja tavalliset radiaalit, niin melko turhilta nuo headersit tuollaisessa vääntövahvassa isolohko-stroukkerissa tuntuvat olevan. Mutta on tuo pari, kolme, kymmenystä, vartilla sen verran merkityksellinen ero kuitenkin, että jos ne mahdolliset neppailut myös "moottoritierampeista" toistuu usein, ja drag radiaalit tms. katusliksit ovat renkaina, niin peltisarjatakkuamista sitten kenties kumminkin sellaisessa tapauksessa.

    Molempi parempi ! Enemmän ajoa joko maantiellä ? - vaiko kaupungilla ? Sen mukaan näköjään olisi hyvä valinta suorittaa. Ymmärtääkseni.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    PPR:n lukemat on melkein kuin omista papereista. :)
    Tietysti pientä variaatiota on.
    Muutamia asioita tuli mieleen.

    -Mikä puristus sulla on? Mulla teoriassa 9,29 mutta todellinen vielä vähemmän. Kelpaahan ainakin halpis polttoaine. :)

    -Mikä nokka? Mulla tuo
    Duration at 050 inch Lift: 224 int./230 exh.
    Advertised Duration: 274 int./282 exh.
    Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.538 int./0.534 exh. lift
    http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

    Mulla dynotettiin kans mekaanisen pumpun kanssa ja kaasarina oli 750cfm demoni.
    Kaasari vaihtuu Professional Productsin ruiskuun kun ehdin nakertaa sen paikalleen.

    Rengas asiasta pitää kommentoida, että noilla matalalta tulevilla yli 700Nm väännöillä katurenkailla on pito-ongelmia aina ja kaikialla, välityksestä riippumatta. Minkäänlaisten lukemien ajaminen stripilla vaatii siis aina sliksit.

    Pakosarjoista taas makunsa mukaan. Omassa tapauksessa olin valmis uhraamaan ne reilu 30hv ja reilu 25Nm fiilikselle ja museoauton ulkonäölle.

    Tehtaan Magnumit näyttää riittävän jokseenkin hyvin sinne asti mihin nää stealth/RPM tason kannet yltää paketista noiden ~500cid moottoreiden päällä.
    Eli heti kun kannet saadaan virtaamaan ja kone kiertämään, niin kyllä noi sarjat se seuraava kunnon tukko on.

    Välitys taas on väkisin pitkän puoleinen noilla koneilla, kun ne ei kierrä. Pakko siis mennä väännöllä, jota on.
    Oma näkemys olis, että 3,55 olis jokseenkin maksimi mun combinaatioissa.

    Tossa vielä Mopoilijan mestariotos ja tietskarini taustakuva siitä asti, kun hän sen julkaisi.
    http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... P_7818.jpg

    Laitan kanssa omat käppyrät näytille, kun saan skannattua.

    Hai
     
  5. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Tossa koneen tietoja Jykältä yhdistettyina osaluetteloon

    Lohko '69 383: Pickupin öljykanava porattu 17.5mm/15.5mm, kulma pyöristetty ja laipan reikä sovitettu pumpun reikään.
    Kanavat oikeasta nostajakanavasta kampiakselille porattu 7mm, 1/2" NPT kierteet pickupille.
    Lohkon valupurseet poistettu sisältä ja ulkoa, tehty "puolikuuhun" tilaa ministartille.
    Nostajakammio kiillotettu, tehty tilaa kiertokangille sylinterien alapäihin.
    Öljypumpun käyttöakselin pusla vaihdettu ja sovitettu, kaikki kierteet käyty tapilla läpi.
    Mäntien venttiilitaskujen ja kuoppien reunat pyöristetty.
    Öljypumppu käyty läpi, valupurseet poistettu ja sovitettu kanavat.

    Koneistukset: runkolinjan hoonaus studeilla, poraus ja hoonaus stressilevyillä Total Seal moly renkaille,
    Nokkalaakerien asennus, kiertokankien suoruuden tarkistus ja mittaus, tapin puslien sovitus,
    Laakerivälyksien mittaus.
    Männänrenkaat viilattu, välys ylin .019", 2. .015"

    Tasapainotus RP/Laakkonen

    Dekkitaso n. +0.1mm, tasattu kiertokangen pituuseroilla puoliskot lohkotasoja höyläämättä,
    kuskin puolella "lyhyemmät" (max 0.08mm eroa)

    440 Source -kannet: Hi-Car, 11 kulmaset race seetit, kansitasosta höylätty milli, kannen imutasoista 1.2 milliä.
    Kanavat käyty läpi ja portattu kevyesti, palotilat höyläyksen jälkeen 83cc, puristussuhde 9.9:1
    Venttiilien asennuskorkeus 1.91" +/-.005", seetipaine 120 lbs. Crane Gold vipat, jouset korvattu
    puslilla, sivuttaisvälys n. 0.4 milliä. Työntötangot Crane 64672, kokonaismitta 209.5milliä

    Nokka Engle K56KUSTOM: intake centerline 110.5 astetta, nostajien preload 1/4 kierrosta.

    Tossa listanokan tiedot, mutta tuota on hieman muutettu. Ehdin ostaa tuon ennen stroker -kamoja ja sen oli tarkoitus tulla pienempään koneeseen.

    2356-H K-56HYD .504"
    .504" 272°
    272° .336"
    .336" 224°
    224° 110°

    Imusarja: Holley Street Dominator
    Kaasutin: 850 Speed Demon Vacuum
    Jakaja: MSD Ready to Run
    Pakosarjat: Mopar HP PATARAUTAA!
    Öljypohja: Mopar Performance HEMI
    Vesipumppu ja runko: Milodon HP alumiini
    Studit ja pultit: ARP
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä on sitä mieltä, että noi kannet riittää kyllä pidemmälle, mut ton nokan kanssa tarvii valusarjojen kanssa olla melko varovainen asteiden puolesta ja se sitten rajottaa vähän kaikkea. Imusarja ei tossa välttämättä ihan paras mahdollinen ollut tollaseen kombinaatioon, mutta yks valintaperuste oli vissiin mataluus ja niistä toi on varmasti parsain. Imusarjaakin olis voinut tietty hieroa, samoion kuin pakosarjojakin, mut eihän se museomotissa oo oikeen soveliasta; siit tuli nyt tollanen.
     
  7. Cuda

    Cuda 1st gear

    En oikeen osannut sanoa mitä ajoin takaa, mut suunnilleen sitä että jos autolla ajetaan paljon maantiellä pitkiä reissuja pohjoismaisiin tapahtumiin, niin silloin ei ole käytännöllistä ajaa niillä katuslikseillä kenties tuhansia kilometrejä koko ajan ku muuten niitä pehmeitä renkaita joutuu ostamaan "turhaan maantiellä" (kaupunkiajo vähän eri asia) kulumisen vuoksi melko usein ja se tulee tietty aina jonkin verran kalliiksi. Niitä rengaskuluja lähinnä pohdiskelin. Vaikka ne tavallaan pieni menoerä auton rakentelun ja käyttämisen "konaiskonkurssissa" ovatkin. Oli ehkä vähän tarpeetonta purpose/ääneenajattelua/pohdintaa meikäläiseltä tuo rengasasia(?)


    Tää on kyllä tuttu asia joo. Paljo mopommissakin laitteissa jo ku nää keskustellut stroukkerit..



    Ton hp-uhrauksen määrää - tolleen oikein mitattuna todellisena tietona mä tässä niin mieluusti luenkin. Hyvää faktaa!



    Tämä kans yks niistä asioista mikä kiinnosti - itse olisin voinut kuvitella että tuo valusarjojen pullonkaula olisi ollut jo näiden kahden stroukkerin tyyppisissä kokoonpanoissa niin suuresti rajoittava asia että headersit olis vaan ollu melkeempä "pakko" laittaa. Oli mukava havaita että näin ei ollut.
    Että entisöidynkin näköisestä koneesta on mahdollista saada noin hyviä tuloksia.



    Tämäkin oli sen verran tiedossa et luulin tuon tukon tulevan jo näiden kahden stroukkerin tapaan rakennetuissa koneissa. Rallimmissa se tukko olis ollu niin varma ku olla ja saattaa - mutta edelleen oli hyvä saada näin todennetusti omaankin tietoonsa tuon "rajan" ~ noin ~ taso - ja se ymmärtääkseni menee aika lailla teidän kahden toteuttamien hienojen stroukkereriden tasolla. Tuohon jonkin verran lisää kantta-nokkaa-imusarjaa - - niin magnumi limpuista olis ollu melkeempä "pakko" luopua. Ja se olis ollu tietty harmi alkuperäistyyppisessä entisöintiä lähentelevässä rakentelussa.


    Varmaankin aika lailla noin.




    Joo laita näytille! Se vääntökäyrä etenkin kiinnostais.
     
  8. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Tuskinpa meistä kumpikaan Hain kanssa on konetta miettiessään ensimmäisen pähkinyt varttiaikoja, rengaspolitiikkaa tai F.A.S.T Racingiä

    http://www.fastraces.org/members/fastra ... tems/ghp28

    Ihan mielenkiintoinen juttu kuitenkin väsätä/väsäyttää tommonen motti, joita täällä Suomessa ei kuitenkaan ihan hirveesti vielä ole näkynyt tai ei ainakaan ole käytössä. Tossa on kuitenkin nyt asiasta kiinnostuneilla kaks jonkinlaista lähtökohtaa, joiden tietoja kannattaa käyttää vapaasti hyväksi kun niitä ei tällä kertaa perisuomalaiseen tyyliin pihdata makuukammarin piirongin ylälaatikossa.

    Jykä tossa mainitsikin jo matalasta imusarjasta ja sen valintaperusteen. Mulla on sen päällä vain ohut lämpölevy ennen Demonia. Ajoimme vedot myös avonaisella sekä nelireikäisellä tuuman korotuspalalla, mutta niillä ei ollut tuossa kombinaatiossa ainakaan dynossa mitään vaikutusta.

    Tossa pohjois-Ruotsissa on valmistumassa samantyyppinen 383 --> 489 motti hippasen enemmän rallimallin osilla. Täytyy udella senkin faktat kunhan valmistuu.
     
  9. Cuda

    Cuda 1st gear


    Sellaisen mielikuvan itsekin sain. Että alkuperäisyyttä vaalien, ja lähes sen alkuperäisyyden ehdoilla.

    Mut toi mainitsemasi F.A.S.T Racing on mielestäni sen verran mielenkiintoinen konsepti - että siksi tuo lähes viissatasten koneiden tehoerot orkkiksen näköisenä - tai vähän muutellun näköisenä = headersit - oli mielenkiintoista luettavaa täältä foorumilta.


    Tuo tulosten ja vertailujen tuonti julki tänne muidenkin orkkis Mopareista kiinnostuneiden luettavaksi olikin se hyvä asia tässä.



    Sellanen Indyn kakstasonen imusarja oli myös oivallisen oloinen kun sellasta kääntelin ja ihmettelin tuossa hetki sitten. Ku kaveri saa sen stroukkerinsa valmiiksi mihin tuon Indyn dual-planen hommas - niin sitte siittäkin sais lisää infoo et miten se sopii maltillisiin stroukkereihin. Luultavasti hyvin varmaan sekin.



    Jos vaan muistat ja viittit niin laita ne käppyrät myös näkyville kunhan saat ne faktat. Se rallimman kombon mobiililook/rallisatsit erot kiinnostais tietty myös, josko siinä näkevät mielekkääksi(?) tai tarpeelliseksi testata myös magnum satseilla.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Indyn kakstaso on liki RPM imusarjan korkuinen, minkä lisäks sitä on tarjolla vain RB levyisenä. FAST moottorit on sitten ihan oma juttunsa siinä missä Stock tai Super Stock motitkin, niissä ei tarvi kiinnittää mailikestävyyteen mitään huomiota, vaan haetaan vain ja ainoastaan tehoa sen minkä noi sääntömäärätyt osat sallii, yleensä vielä melko reippaalla rahatukolla. Ehkä viitisen vuotta sitten tollasellakin moottorilla olis vielä ollut jotain saumaa siellä, mut sittemmin homma on leivästi sanoen kirvonnut kintaasta. Makeita vehkeitä silti.
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Sain skannailtua tuon dyno käppyrän.
    http://kuvablogi.com/nayta/1778214/
    Lisäsin valusarjoilla ajetun vedon kuvaajiin peltisarjalla ajetun käyrän ja Engine Analyzer 3.3 ohjelman antaman käyrän.
    EA:n käyrä on aika "positiivinen", mutta analyysiä tehdessä moni asia oli vielä vähän hatusta ja sinnepäin.
     
  12. martiar

    martiar 1st gear

    Moikka !!!

    Meillä on lähes identtin käyrä katukoneessa 440-->498:siksi soursen kamoilla ja koskemattomat RPM kannet .......
    Ainut ero että meillä on 100Nm enemmän vääntöä 2700 rpm:llä (826Nm) .... ja noin 25 heppaa (max. lähellä 500 hp)enemmän koko kierroaluella ..... nyt tehty parannuksia ja kesällä näemmi hinin ne on vaikuttaneet ....
    Kaikki mittauksen on tehty putket kiinni ja shellin 99+:lla .....

    AM-Racing
     
  13. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Hienoa, lisää vertailumateriaalia.

    Mites muu paketti? Millä tuo hengittelee sisään ja ulos. Puristukset? Entä nokkapokka - muistanko oikein että olis hydraulinen rullakeppi?
     
  14. Jakke

    Jakke 3rd gear

  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sinänsä ehkä turhaa verrata eri dynoja ja etenkään pyörädynoja automaatilla keskenään muiden kanssa. Automaatin kanssa tulee lisäks aika helposti noissa pyörädynoissa erikoisia vääntöpiikkejä.
     
  16. Jakke

    Jakke 3rd gear

    Vipottaja on kyllä oikeassa. Itekkin kun tuota konetta on tehty ja kokeiltu erilaisia kombinaatioita niin dynossa näkee sen vaikutuksen helpoiten. Ja kun käy aina samassa dynossa niin tulokset on keskenään vetailukelpoisia. Ehkäpä tässä jossain vaiheessa kun innostun niin vien koneen johon penkkidynoon niin osaan sitten kertoa mikä ero niiden kahden dynon välillä on.



    Jakke
     
  17. Metallimies

    Metallimies 1st gear

    ilmanputsari

    Vähän tota pakosarja keskustelua sivuten.
    Usein dynossa ollaan ilman ilmanputsaria niin paljonko se vaikuttaa teho/vääntö lukeemiin? paljaat kaasarit vs putsari päällä konepelti kiinni? Lähinnä kiinnostaa noi orkkis tai orkkistyyppiset putsarit...

    Ja onko noilla moparin putsarin koteloilla suurtakin merkitystä? Perus pyöree roadrunner vs air grabber vs tupla snorkkeli esim.
    onko kukaan tehny vertailevaa tutkimusta?

    Hipo filsut sit taas erikseen kun toi vakio luukki ois mielessä..
     
  18. cuda69

    cuda69 Gearhead

    minua alkaa jännittään ku ilmotellaan tehoja ja vääntöjä,kehtaakohan tuota sitte omasta ees kertoa mitään ku kasaan koneet aina mutu tuntumalla :rotfl: .
     
  19. martiar

    martiar 1st gear

    Orkkis putsarin kanssa kokeiltu "stokkeria" radalla ja ero oli vain 1-2 satkua ..... tämä sixpack putsarin kanssa ....
    Nämä on aina tapauskohtaisia ja jossain tapauksessa voi olla että on jopa eduksi jos ei ole noi seokset aivan napissa ..... ja jne ....

    Joo ei noi vertailut ole tosiaan dynojen välillä helppoja eikä järkeviä ....
    Hydraalisella rollerilla saimme noin 50 hp lisää tehoa kaikille kierrosalueille ja ja 100Nm vääntöä lissää alhaalle joka tasoittui vasta 6000 kierroksella ....

    Puristukset on noin 10.8 ....

    AM-Racing
     
  20. jukka63

    jukka63 1st gear

    Mistään mitään tietämättä,kannet ahdistaa.Lyö tohon päälle pumppu 8/71.saat tehoja 700hp/950nm minimissään.Saattaa aiheuttaa MR katsastuksessa ongelmia :D
     

Kerro tästä muillekin!