Mopar 383->496 täysremppa/viritys.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 28.8.2017.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Laitetaan topicci pystyyn niin voi tänne sitten päivitellä kun homma aloitetaan syyskuun aikana.
    Elikkä tarkoitus tuollainen -71 383:
    [​IMG]
    avata ja katsoa mitä on syönyt ja sen mukaan laittaa iskuun ja lisähevosiakin pitäisi saada sen verran et kumi palaisi lukolla ja noilla 275pyörillä.
    Tietääkseni kone on vakio 750 holleyta lukuunottamatta.
    Puristukset mittailun kesällä ja olihan siellä heittoja:
    [​IMG]
    Öljykin tuntuu jonkin verran maittavan mutta ei savuta, auto on kyllä pelannut hyvin ja vetojakin tuntuu olevan 2000kg koppaan verraten ihan hyvin.
    Mut kohta kohti uusi pettymyksiä ja katsotaan mitä talvi -17/18tuo tullessaan
    Ehdotuksia saa antaa ja tarkoitus pitää auto kuitenkin katupelinä ja siedettävänä ajaa.
     
    Muokattu: 18.1.2018
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Stroukkaus 496, Edelin RPM tai joku matala 1 taso imari, puristukset lähelle 10, Holley Sniper tai Fi-tech Efi, jotkut alsakannet, nokasta en tiedä.
    Laatikoksi A518 ja peräksi 3.91 tai 4.10 niin johan lähtee. :)
     
    Naumasto ja Herje tykkäävät tästä.
  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  4. marko84

    marko84 2nd gear

    Nuo ahdetut on jo vähän nähty juttu omalla kohdalla, mieluummin haettais vaparina tehoa.
    Remmiahdin ja scooppi tietty kuitenkin houkuttais mut ne saa sit lisättyä jälkeenpäinkin
     
    Muokattu: 18.1.2018
  5. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Onko auto NZY-6? Näyttää kuvassa niin tutulta.. Jos on niin 10 v sitten ainakin koneena oli vielä 68vm magnum 383 jolla auto liikkuikin varsin liukkaasti.. Joskus jopa virkavaltaakin karkuun..
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Fuselagen resepti vaikuttaa ihan hyvältä. Toi autohan on suht iso ja painava kait, ja yleensä nois vakiona on kohtuu pitkät välitykset ja matalastallinen turbiini, et jos ei halua voimansiirtoa alkaa muuttaa niin knatsii motti pitää aika mietona. Mä oon pari tehnytnoita 4.25 iskusia 383 motteja. Ja ne on olleet kylllä miellyttäviä ajossa. Ne on tehty seuraavalla respetillä
    4.25" strokersarja 440 sourcelta/partsista.
    E-Street 75cc palotilaiset kannet, pikku palotilan ja kanavanmuokkauksella
    Peruskilkkeet, rullajakopää, proput, öljypumpun käyttöakseli, hv öljypumppu, nokkalaakerit, tiivistesarja...
    Imusarja Edelbrock RPM
    Kaasari 770 Holley Street avenger vacuumi karbis
    Peltisarjat pienillä primääreillä (C-koriseen hedmanin shortyt passaa)
    Nokka Comp XE 275 HL

    Noil eväillä sellanen 700+ nm 2000 kierroksesta ja tehoa sellanen 500+. Nokkaa muuttamalla voi sit vähän säätää teho ja vääntökäyrää eri suuntiin. Mut tollasella motilla painavakin auto sutii enempi ku tarvis ja menee miehekkäästi. 1400+ kilosessa A-koppasessa meni vartin 10.8 200 lopparilla.
     
    fordgranada ja Herje tykkäävät tästä.
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    Tämähän kuulostaa lupaavalta
    Onko sulla enempi tietoa onko jotain muutakin muutettu?
    Lukkoperä tuntuisi ainakin olevan.
    [​IMG]
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Stroukkisarja ehdottomasti. 285 hl nokka ja alsakannet niin tulee varmasti aika maukas. E-streetit melko halpoja nykyään. Tilavuus kesyttää nokkaa aikalailla, ja tolla 275:llä voi tulla dynaamisen rutun kans vähä ongelmia jos ei oo kauheeta ammetta männissä
     
  9. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Joo toi oli kaverilla joskus 2005-2007.. Mä sitä silloin ylläpidin. Uus lukko laitettiin ja vähän tiuhempi välitys. Vasempaan etukulmaan tuli silloin joskus rattijuoppo,vakuutusyhtiö korjautti sen. Mukavasti tosiaan liikkui ainakin silloin.. Mieleen on jäänyt ainakin silloin paikallaan olleet pakosarjat, olivat valurautaiset mutta kiersivät muistaakseni kuitenkin yläkautta taakse alas.. En ollut moisia ennen nähnyt, mutta en noita niinpaljon näin gm miehenä ole katsellutkaan
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Magnumin sarja näyttää kuskinpuolella olevan joten kai siellä samaa sarjaa on toinenkin. Ihan ok nekin, riittää jonnekkin 450-500hv välimaastoon. Just tein yhen 440 six packin valusarjoilla ja työnti kyllä yli odotusten.
     
    fordgranada tykkää tästä.
  11. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Joskus tuo nopeusmittari näytti lounaaseen ja kierroslukumittari jossain 7000-8000 välillä.. Maisema vaihtui hyvin vilkaasti.. Rikos on jo vanhentunut onneksi..
    Se jäi myös mieleen ,että ainakin kuskin puoleinen apurungon aisa oli melko pehmeä siitä jostain kuskin alta. Lienee kuitenkin jo korjattu kun on vieläkin "elossa"
     
  12. marko84

    marko84 2nd gear

    Oikein ;)
    Missäpäin auto silloin liikkui?
    Autoa ei oltu 3vuoteen leimattu kun sen vuos sit näihin aikoihin hankein, muutaman paikan pohjaan joutu laittamaan.
    Kuskin runkoaisasra ei mutään muelikuvaa jäänyt, tarvii tarkistaa.
    Muistatko yhtään mikä välitys perässä suunnilleen on?
     
  13. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Jäänyt mieleen muistikuva, että sinne olisi nyt tullu 3:23, mutta vannomaan en mene.. Loimaalla silloin liikkui.. Jossain burnout skabassakin muistaakseni oltiin. Se jäi hyvin pyörimään toisen etupyörän ympärille kun antoi vähän pitkiä kauroja koneeseen..
     
  14. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Vaihdettiin se silloin 71 chargeriin mikä oli 440 koneella mutta selkeesti laiskempi..
     
  15. marko84

    marko84 2nd gear

    Sen verran on hevosia varmaan karannut laitumilta ettei kumia meinaa saada palamaan nykisin;) Huonoilla puristuksillakin saattaa olla asiaan vaikutusta, mutta se asia korjataan;)
     
  16. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Voihan moottori olla toki vaihtunutkin tässä välissä... Katso valunumerot siitä.. Sillon oli tosiaan 68 magnum
     
  17. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Se oli Loimaalla ollessaan sellainen ihan tummanvihreä metallihohto, oli ihan hieno väri. Edeltävä omistaja näytti kuvia kun oli ostanut sen.. Oli ollut aika rajussa laulukäytössä.. Pinta oli ollut silloin pensselillä vedetty keltainen mustilla scalloopeilla, kun oli hänelle tullut..
     
  18. marko84

    marko84 2nd gear

  19. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Lohko siis valettu 27.2.1968 ja loput selvisi pakosarjoista ja kansien valunumeroista..
     
  20. marko84

    marko84 2nd gear

    Kyllä siellä se mangnum luultavasti majailee, jos ei nyt tee ihan peruskunnostusta koneeseen niin saako tuosta hyödynnettyä jotain muuta kuin pakosarjat perus 383 verrattuna?
    Olikohan tässä tako kampi?
     

Kerro tästä muillekin!