Mopar 383->496 täysremppa/viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 28.8.2017.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    11" turbiini näyttäis olevan, eli hi perf malli!
    30 nm momentti turbiinin ja vetolevyn välisille pulteille jos on 5/16", ite laittaisin lukitetta.
     
  2. marko84

    marko84 2nd gear

    Onkohan tämä Hi petf nyt sama kun high Stall?
    Oliko tarkempia tietoja Stallista netistä olin lukevan 2600-2900?
     
    Muokattu: 8.2.2018
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Se on korkeempi stallinen kuin 12", yleensä vain hi perf mottien perässä.
     
  4. marko84

    marko84 2nd gear

    Ok, tullut sit varmaan tuon magnumin seurassa aikoinaan.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Lukite kannattaa olla sellasta, että sen saa vielä ilman kiroilua, rälläkkää yms auki :)
    Se on kiva kun rupee auton alta kuulumaan sellanen zip zip zip zip ääni... pultit kun löystyy niin ottaa lohkoon/suojapeltiin kiinni :D
    Itse olen kipannut litran kaksi turbiiniin öljyä, mutta jos tekijä sanoo ettei tarvitse, niin luottaisin siihen.
     
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Pitääkö tuon turbiinin asennuksessa käyttää voimaa, ei kyllä muuten mene paikalleen.
    Siihensaakka että hammaskehän ulkoreuna on samassa tasossa kun laatikon kiinnityspinta menee helposti, mut vielä pitäisi n.4cm mennä sisääpäin mut ei vaan mene.
    Puupalikalla kun naputtaa menee vajaapuol senttiä jonka jälkeen turbiini pyörii naheesti, enempää en viitsinyt hakata vielä..
     
    Muokattu: 9.2.2018
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ei tarvii voimaa. Koita saada turbiinin ja lootan ö-pumpun hahlot mahd kohdilleen ja varovasti työntämään/heiluttelemaan paikalleen.
    Osaavat joskus olla nahkeita menemään paikalleen.
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Vituiks meni. Joko turbiinin kaula liian paksu tai hela tiukka.
    Väkisin meni se 4mm ja nyt metallisiuroja näkyy laatikon stefan sisäpuolella.
    Stefan ku irrotti näkee et on kaula paskana jokapuolelta.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 9.2.2018
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei oikeen osaa hahmottaa tota onkelmaaa kuvasta. Et onks laakeri lähtenyt liikkeelle vai mitä ...tua? Välttämäti ei viel mitään katastrofia, mut mitään hakkaamista tms ei pitäis vaatia. Täs kuvas ei näy viel öljypupun nastoja, ettei oo vaan taputeltu niit veke. Mut juu, ehkä nyt kanntaais ottaa paikalle joku sellanen joka on noide kans puljannu ennenkin kartottamaan mahdollinen vahinko ja jos mahdollista laittamaan osat niinku kuuluu.
     
    Herje tykkää tästä.
  10. marko84

    marko84 2nd gear

    Tosta on vielä 2cm matkaa öljypumpun hahloon.
    Tuo on se hela joka on ennen öljypumppua.
    Turbiini oli juurisenvuoksi huollossa kun oli kaula kulunut.
    Nyt turbiinissa uusikaula jota epäilen liian tiukaksi tuohon uuteen helaan jostain syystä.
    Mitään ei ole hajonnut muuta kuin tuo hela pitää vaihtaa ja ehkä turbiinin kaula koneistaa pienemmäksi.
    Pyörittelemällä ja painamalla se tuonne upposi pari milliä, pari kertaa napautin puukalikalla ja totesin ettei mene.

    Elikkä siis tuon stefan takana oleva hela joka tulee vasten turbiinin kaulaa...
    [​IMG]
     
    Muokattu: 9.2.2018
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Juu ei voimalla. Ei muutakuin öpumppu irti ja mittaamaan helan sisähalkaisija ja verrokkina turbaanin kaula. Tais sit stefa irti, jos siitä raosta mahtuu mittaamaan ja uusi stefa tilalle.
    Mutta ennen kuin otat öpumpun irti, tue laatikko pystyyn, ettei pakat yms lähde liikkeelle.
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Älä nyt mittaamatta sitä tubiinin kaulaa ala koneistaa. Tosiaan, loota pystyyn niin ettei nojaa ulosmenoakseliin, etupanta tiukaks ja nyppä pumpun irti. Siin on kahessa pultin reiässä 3/8" UNC kierteet joista ketjun kanssa pääsee vaikak massaualosvetäjällä nykäsee, tai sit kehittää jotain muuta. Sit vaikka purkaa sen pumpun ja sovittaa pelkää pumpun kantta laakereineen siihen turbiiniin. Kuvista ei näe et onks laakeri saanu niin siipeensä et ptiäis vaihtaa, mut sovita ja päätä. Sit ku sopii ni kasaan ja koko pumppua sovittaen. Samoin kannaattaaa ihan varoiks sovittaa viel pumppu sisäänemnoakseliin ettei kanita. Pumppu on helponta asentaa ku laittaa pariin pultnreikään vaikka pidemmät kaasaristudit ohjureiks, momentti pumpun pulteissa ei oo mikään valtava, jotain 15 ft-lb muistista.
     
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Tuli nuo vanhat sisuskalut laatikon mukana ja siinä oleva hela on just hyvä turbiinin kaulalle eli jää 2vaihtoehtoa uusi hela liian piukka tai sit asennusvirhe itseltä.
    Pumpun purin ja helassa on tasaisesti jokapuolella jälki/pinta kuoriutunut, piukalta vaikuttais
    Mittaamaan ei pääse kun on niin syvällä ettei tönäri riitä.
    Tarvii käydä laatikko remppaajalla kysäsemässä jos olis ollut joku maanantaikappale hela.
    Vai onko tuo valkometalli niin tinaa ettei kestä mitään.
    2x15min yritin nätisti pyöritellä paikalleen mutta ei mennyt milliäkään siittä mihin jokakerta jäi, laatikko oli pystyasennossakin välillä...
    Tässä vielä kuva helasta:
    [​IMG]
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei osaa kyl sanoo, ne on väliläl haastavia. Se laakerin asennus on myös haastavaa, muuttaa muotoaan helposti. En viel heittäis kirvestä kaivoon sen suhteen et se ois vainaa eikä sitä vois käyttää.
     
  15. sangi74

    sangi74 Gearhead

    Minä muistaakseni sain pumpun sillälailla nätisti irti et kopautin sen piirun verran sivuun ku pultit oli auki ja just noista reistä mis kierteet niin ruuvasin pulteilla pumpun irti
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllä toi hela taitaa olla entinen. Jos viet uudelleen helotukseen, niin turbaani mukaan.
     
  17. marko84

    marko84 2nd gear

    Hoonilla vedin nuo kraarit pois ja muutenki hiuka hoonasin jokapuolelta eikä vieläkään mene milliäkään.
    Maanantaina ihmettelemään loota pajalle.
     
  18. vekku

    vekku 2nd gear

    Minä hommasin tuon PTC turbiinin auton speksien mukaan. 9.5" turbiini tuli, monen mielestä aika pieni tommoisen 512 motin perään, mutta kyllä kai ne hommansa osaa. Kysymys olisi, että mistä nään turbiinin stall speedin? Papereissa jotka tuli mukana tästä ei puhuta mitään.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Rundimittarista! Paitsi et ei siitäkään jos ei jarrut ja rengas pidä. Ei ne ilmottele stalleja kun se stalli riippuu aina moottorin väännöstä. Oikeestaan jo siitä tietää et turbiini on yhden koon huuhaa jos sille ilmotetaan stalli.Kutosen ja vahvan stroukkerin perässä niissä voi olla tuhansien kierrosten ero.
     
  20. vekku

    vekku 2nd gear

    Ok, ajattelin vain, että tässä tapauksessa kun turbiinin toimittajalla on kaikki arvot tiedossa, niin olisi jokin stalli arvo mihin tähtäävät. Ja tässäkin keskustelussa kaikki turbiineita tilanneet tai kunnostaneet puhuvat kuinka turbiini tehtiin siihen ja siihen stalliin. Mutta eipä siinä, aika näyttää.
     

Kerro tästä muillekin!