Mopar 383->496 täysremppa/viritys.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 28.8.2017.

  1. Jymy70

    Jymy70 3rd gear

    Mulla oli aikoinaan stroukattu 340 (416) T/A motti ja ero valusarjojen ja peltisarjojen välillä oli 31 HP ja vääntö 45 NM peltisarjojen eduksi, mutta silti valusarjat jäi...

    https://jymy1970.wordpress.com/2011/01/29/dyno-session/
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Nin miksi vaihtaa nokka, kun sillä saa vain 5-20hp lisää, miksi vaihtaa imari kun sillä saa vain 5-30hp lisää, miksi laittaa öljypohjaa loiskelevyjä ja raapimimislevyjä, kun sillä saa vain 15hp, miksi vaihtaa visko ja 7 lapanen flekti pois, kun sillä saa vain 15hp lisää.....
    Noilla perusteilla ainut mikä kannattaa on ahtaminen ja sekin suoraan 2bar amis paineilla...
    Ja ei ne huipputehot/vääntö, vaan mitä se antaa myös alhaalla/keskellä.
    Toisaalta miksi virittää edes näitä vanhoja paskoja, kun paremmella ominaisuuksilla ja tehoilla olevia saa kaupasta....
     
    saresks, mike ja sangi74 tykkäävät tästä.
  3. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Miksi ja miksi?
    No, elämä on valintoja...
     
  4. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Miks virittää vähän eikä paljon? Tälli päälle!
     
  5. marko84

    marko84 2nd gear

    Tässä nyt tarkoituksena käyttää x-määrä rahaa viritykseen ja sellaisella suhteella et tehoa/alavääntöä tulisi mahdollisimman paljon käytettyyn raha määrään verraten.
    Eli jos joku virittää383 ja pitää std koossa hipostellen kaiken ja toinen taas stroukkaa, molemmat laittaa n.saman summan rahaa ja toinen saa +100hv toiselle taas +200 ni yritän olla se joka saa+200;)
    Pointti varmaan tuli selväksi.
     
    Muokattu: 4.9.2017
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Kertokaas onko 383 stroukkauksessa 496 jotain isompia huonoja puolia verraten 440 stroukkiin. Sama työ eikä hinnassakaan isompia eroja taida olla, mut tuntuu et 440 kokoon teko suositumpaa?
     
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    [​IMG]
    Projekti saatu aluilleen.
    Starttimoottori sanoi sopimuksensa irti kun auton nosturille ajoin, jäi 15cm sivuun niin mukava tuollaista 2000kg möykkyä vekslata käsin kun kerralla saa eteen/ taakse 50cm...
    Öljyistäkin osui melkein puolet lattialle:D
    Topicin voisi ylläpito tuonne projektipuolelle siirtää jos viitsii.
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Jos vkl sais koneen keulilta,
    [​IMG]
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eikai noissa 496 sarjoissa muuta huonoa ole kuin rod ratio, mikä menee reilusti alle 1.8 mikä on kuulema ihanne. Eli motin joutuu ehkä porauttaa 100tkm kohdilla, eikä 200tkm kohdilla.
    Ellei sit männät tule putkien alapinnan yli reilusti alasiskulla, mutta en ole moisesta ainakaan kuullut.
    44+ taitaa olla suosittu, koska kone pysyy aika korkeata kiertävänä siten.
    Korjatkaa jos olen väärässä :)
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla on ylimääräisenä Hookkerin b/e body 1 7/8 peltisarjat. Ehjät ja hakkaamattomat. Voisin vaihtaa ne tollasiin esim 68-70 mallisiin sysipaskoihin magnum sarjoihin

    050 595 3664/yv
     
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Voiko sen sit kiteyttää et
    383=ylävireinen.
    440=vetää tasaisesti alhaalta ylös.
    496=alavireinen.
     
  12. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Riippuu ihan täysin yläkerrasta. Vakio kanavalla ja kanavaikkunalla 500cid koneesta tulee vääntöpainotteinen ja passeli vaikka isompaankin autoon.

    Sit kun laitetaankin lähemmäs 300cc imukanavat max wedge ikkunalla niin alkaa luonne vähän muuttua.
     
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Koitin etsiä tietoa perus383 ja 383magnumin eroista.
    Magnumin eduksi:
    -4kurkkuinen rauta imusarja.
    -440hp nokka.
    -koreampipuristeiset männät.
    -pakosarjat.
    -kaasari.
    -takokampi.
    Menikö pahasti pieleen?
    750 holley itselle vaihdettu jälkeenpäin mut kannattaako nokkaa hyödyntää mahdollisessa stroukki koneessa vai ostaa suosiolla joku muu virinokka?
     
  14. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Aiempien viestien perusteella ilmeisesti oli -68 moottorista kyse?

    Niissähän ei Magnumin ja tavallisen 4bbl:n välillä kai ole muuta eroa kuin nokka (tosiaan sama kuin 440 Magnumissa) ja ilmanputsari. Ilmoitetun tehon ero on 5hp.

    2bbl 383:een eroa on sitten tosiaan puristukset ja nokka ja ilmanputsari ja tietysti imusarja ja kaasari sekä pakosarjat.

    Tossa jos haluaa verrata -68 moottoreita niin tässä on mukana 383 2bbl ja 4bbl:
    http://www.hamtramck-historical.com/images/dealerships/DealershipDataBook/1968/68_Coronet0011.jpg

    Ja tästä kun katselee niitä viimeisiä sivuja, niin niissä on tarkempia speksejä moottoreista:
    http://www.hamtramck-historical.com/dealerships/1968DealershipDataBook-04.shtml

    Ja 383 Magnumin tiedot tässä:
    http://www.hamtramck-historical.com...DataBook/1968/68_Super_Bee_Suppliment0002.jpg
     
  15. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead


    Vasta viimeisissä eli -71 autoihin tarkoitetuissa 383 2-bbl moottoreissa oli valukampiakseli.
     
  16. marko84

    marko84 2nd gear

    Kiitoksia hyvistä vastauksista.
    Tuostahan voisi sitten väsätä virityspaketin jollekkin tarvitsevalle 2bbl koneeseen.
    Tai sit stroukkisetti alas ja kannet koneistaa, muuten vanhat kamat yläkertaan.
    Kattoo miltä tuntuu ja jälkeenpäin sit helppo lisäillä juttuja;)
     
    Muokattu: 22.9.2017
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    383 HP koneissa on myös eroja, riippuen onko kone B vai C-bodystä.
     
  18. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Mitä eroja?
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    C bodyssä ei ole loiskelevyä ja nokka-akseli on myös erillainen. Tehot on myös ilmoiteetu 330hp vs 335hp. Tosin en ole varma onko ero C-B body vai ilmastoitu ja ei ilmastoitu.
     
  20. marko84

    marko84 2nd gear

    Kyllä se sieltä irtos ;)
    [​IMG]
    hiuka joutu voimaa käyttää ku meinas tulipeltiin ottaa kiinni.

    Mites muut on ottanu/asentanu näitä laatikon kanssa, oletteko irrottanu sen vaakapalkin laatikon peränkohdalta jotta saanu laatikon tipahtamaan alas?
     

Kerro tästä muillekin!