Mopar 383->496 täysremppa/viritys.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 28.8.2017.

  1. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Ihan vaan mun mielestä, kuitenkin kannatta nakata jonkun pykälän isommat suuttimet tohon nykyiseen kaasariin, vaikka suunnitelmat olisikkin tulevaisuudessa ruiskussa tai jossain muussa. Raivo laihalla pyörität tuota konetta ihan turhaan ja mun mielestä tässä thredissä sakki neuvoo jättämään liian laihalle muutenkin säädöt.

    Tollanen vähänkään virkeämpi motti (jossa se signaali sille kaasarille ei oo maailman paras pikkukierroksilla), omien kokemuksien perusteella, tykkää jostain 13.5-13.8 seoksista tyhjäkäynnillä + tasa-ajossa. lappu lattiassa jonnekkin 12.8-13.2 väliin vetäisin. Jos yrittää 14.5-15 tuntumassa pyöriä, tahtoo nypyttää. Vakio vehkeet toimii tolla 14.5:lla ihan ok, mutta ei nekään yleensä huonone jos mennään 13 puollelle.

    Dynoissa monesti säädetään vain kaasupohjassa veto ja toi "normiajelu" säätö tehdään sit normiajelun lomassa.
     
    xarper tykkää tästä.
  2. marko84

    marko84 2nd gear

    En oikeen usko sitäkään kun nyt vakiopumpulla toimi moitteetta.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Omat kokemukset vastaa tätä myös, jos tähtää tohon 14.5-15 väliin ni ei oo toiminu hyvin kyllä, vakiomoottorissa ei välttämättä huomaa mitään vaikka cruise seos huitelis ylikin 15.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Taitaa joku karkasu tai valmistusvirhe olla tossa pumpussa. Ei tuo ihan normaalilta näytä.
     
  5. vekku

    vekku 2nd gear

    Joo ilman muuta tarvii jotain tehdä, ainakin tämä kesä koitetaan nykyvehkeillä pärjätä. Just oli kaverin kans juttua, että vois käyttää vaikka Oulussa rullilla säädössä, näkis takapyörä tehon samalla niin olisi myös vertausluku jos tehoja hakee joskus lisää. Tai jos löytää tontille jonkun tietäjän että sais vähän oppia säätöhommaan.
     
  6. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Jos semmosena pikaohjeena tähän laittas semmonen karkean säätöohjeen, et pääsisit hehtaarille. Voi olla, että tämä on selvää kauraa ja moneen kertaan täällä kertoiltu, mut ei kait se kertaus haittaa. :)

    -Ekana tulee mieleen, et miten sulla on moottorin huohotus toteuttettu? PCV:llä imusarjaan vai ihan vaan ulkoilmaan hönkii? PCV-uskikset toki repii housunsa seuraavasta kommentista, mut sopivasti aukeavan venttiilin löytäminen virivehkeeseen voi olla työläämpää, niin ainakin säätämistä se helpottaa, jos sen nakkaa hemmetiin siitä.

    -Sytkäähän sie olitkin jo tuolla rukannun, mutta tarkista kuitenkin ennakot siten, että alipaineletku irti kierroksilla 35 ja tyhjäkäynti on sit mikä on, jos jakajaa ei lähdetä modaamaan. Sais toki olla reilusti yli 10. Alipaineletku takas kiinni.

    - Bensa pinnat tsekkaa kaasarin ikkunoista, et puolessa välin ja google kertoo mitä tehä jos eivät ole.

    - Sit etukammio auki kaasarista ja volaa siinähän ne suuttimet töröttää saapusalla. kahtoo numerot ja tillailee isompia tilalle. Kannattaa ostaa myös noita kohokammion tiivisteitä jemmaan, kun menevät särki muutamista aukomisista. Jos oikein hätä kokeilla suutinmuutosten vaikutusta ja kyliltä löytyy tokmannia parempi poranteräkauppa, niin sit kylmän viileästi jyräyttää poralla suuttimet pilalle. Esim jos nyt on no. 72 suuttimet kiinni niiden reikä on noin 2mm. 2.1mm poralla ne vastaa karkeesti 75-76 suuttimia ja tommonen muutos jo pitäs näkyä. Joo tiedän, normi poralla ei saa oikeasti pyöreää reikää jne, mut jos suuttimia joka tapauksessa vaihtelee, niin nopsaan noin kokeilee muutoksen vaikutusta. 0,1mm isommaksi poraaminen vastaa karkeesti 3-4 numeron suurentamista suuttimen numeroissa.

    - Kun suutin jumpan jälkeen on päässy hehtaarille tasa-ajossa, voi hieroa Power Valveja, ilmasuuttimia, kiihdytyspumpun suuttimia, toisiojousia jne. tarpeen mukaan.
     
    Jukka 63 tykkää tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Ja ne suuttimet voi tinata umpeen ja porata uusiks sit vaikka, ei ne siitä pilalle mene.
     
    Jukka 63 tykkää tästä.
  8. vekku

    vekku 2nd gear

    Kiitoksia, PCV ei käytössä, sytkä ilman alipainetta n.14/38, bensapinta pitäisi olla aika ok, ei ole läpinäkyviä ikkunoita, mutta kerran tuli autoon mystinen käyntihäiriö. Vaihdoin kaikki sähköpuolen osat kun tuntui käyvän puolella pytyistä ja ajattelin sen takia käyvän rikkaalla, mutta syynä oli kaasuttimen toinen puoli tulvi ja silloin kattelin bensapintoja.
    Pitää kattoa minkälaisia suuttimia on paikalla kun tulee reissusta.
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Mahdoinkio haukkua Holleyn pumpun liian aikaisin.
    Mittasin pumpun tönärin ja oli 78mm, kulunut nokanpäästä vakiona pituus 81.8mm.
    Viikonloppuna tuli lähemmäs 500kn ajoa ja vakiopumppu pelasi moitteetta kuluneen tönärin kanssa.
    Holley taitaa vaan olla turhan ronkeli:p
    Ja olenko oikeessa et tönärin pitäis tumputtaa tuohon punaisen rinkulan sisällä olevaan kuoppaan eikä tonne päähän missä nyt kuluma?
    [​IMG]
     
    Muokattu: 2.7.2018
    xarper tykkää tästä.
  10. sbm396

    sbm396 3rd gear

    Ei se siihen kuoppaan töki vaan likimain tuohon kohtaan missä tuo hankaus jälki alkaa
     
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Juu no tilasin uuden tönärin kaikenvaralta ja pumppu lähtee takas partsille takuutarkastukseen.
     
  12. vekku

    vekku 2nd gear

    Nyt sain poranterät hommattua, 2.1 ja 2.2mm. Suuttimet oli 72H ja porasin niihin 2.1 poralla. Tyhjäkäynti seos n.14.7 ja 1500-2000 edelleen laihanpuoleinen n.15.5. Säädin tyhjäkäynnillä n.14 ja nyt tuo 1500-2000 n.15, 2500->14, 3000->13 ja 3500 jo lähellä 12. Kiihdytyksissä riippuen kaasun asennosta 11-13 eli joko nuilla pärjäis?
    Suurin muutos on se, että kaasusta poistui se kuollut kohta liikkeelle lähdettäessä ja on kuin eri auto ajella kaupungissa joten kiitos JuTi-racing ohjeista. On tosiaan netti täynnä säätövinkkejä, mutta nämä ohjeet tuli täsmänä juuri tähän kohteeseen.

    Tuo laajakaista kätevä vehe, mutta kyllä sen vahtaaminen koukuttaa. Ajattelin nyt vaihtaa näyttöön vaikka vaihteiston lämmöt ja katella välillä maisemiakin.
     
    Poni -69 tykkää tästä.
  13. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Hienoa Vekku että ohjeista oli apua. Kokeike vielä luokkaa 13.5 tyhjäkäyntiseoksia. Toki jos tossa alakierros 15 seoksella ei nykästele niin voit jättää sinne 14 seutuville sen tyhjäkäynninkin. Muuten vaikuttas olevan ihan kartalla noi.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Hiokaa niistä poraamistanne suuttimista edes kokomerkinnät pois, tai älkää ainakaan laittako niitä kiertoon :mad:. Holleyn kanssa noita ei vielä oo tullut vastaan, mutta joskus tuplakaasareiden kans pelatessa oli hermot koetuksella, kun vaihtoi 2,0mm terällä tärveltyjä 160 suuttimia 2,5mm terällä kairattuun 150 suuttimeen toivoen seoksen laihentuvan :D. Kiitos kuulunee jokkisukoille :rolleyes:
     
    artsiracing tykkää tästä.
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Joo ei ne poratkaan ilmaisia ole. Homma hoituu helpommin siittimiä vaihtamalla.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Transfer slottia pitäis saaha rikkaamalle, otat jotain 0.6 miggilankaa tjsp pätkät ja laitat sinne idle air bleed reikiin ne, pitäis olla selvä muutos.
    Ne uloimmat reiät siinä ensiöiden etupuolella.
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja sit kaikki sanoo, että kaasarit on niin helppoja ja ruiskut vaikeita :D
     
  19. marko84

    marko84 2nd gear

    Nyt on sit postinpersereiät hukannu bensapumpun. Lähetin ma palautuksena partsille eikä pe ollu kuulunu viel mitää.
    Eile kysymää paikasta josta paketti lähteny ni kuulemma on toinenki maxi kirje hukasss ja ollu jo 1kk... Ei auttanu muu ku tilat uudet romut et pääsee liikkeel viel tänä kesänä.
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Oisit ostanu Rockautosta ni homma ois toiminu
     

Kerro tästä muillekin!