mopar 383 KB400 mäntä, ei öljyreikää tapille?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kapteenikosmos, 14.5.2008.

  1. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Onko kuinka ennenkuulumatonta, että männässä ei ole minkäänlaista öljyreikää männäntapin laakerointialueella? Tipautin uuden kb400 männän lattialle uudenvuoden pyhinä ja helmahan siitä katkesi. Tilasin yhden uuden männän hajonneen tilalle ja ilmeisesti muotit oli uudessa hieman muuttuneet. Mäntä on mitoiltaan aivan oikea ja oikean muotoinen, mutta männän sisältä valu on jonkinverran erilainen. Myös tapille tuleva öljyreikä uupuu tästä männästä, kun se vanhemmistä männistä löytyy.

    Vanhemmissä männissä tapille tuleva ölyreikä on porattu viistoon siten, että sen toinen pää on öljyrenkaan urassa.

    Niin vanhasta kuin tilalle tulleesta uudestakin männästä löytyy jonkinmoiset sekä aksiaaliset, että säteittäiset öljyurat tapin laakerointi pisteestä. Ainoa ero urissa on se, että vanhassa oli kaksi säteittäistä öljyuraa ja uudessa on yksi kokonainen sekä yksi puolikkaan kierroksen menevä. Aksiaalisia uria taitaa olla kaksi molemmissa.

    Varmaankin olellinen tieto on myös se, että tapit on press fittinä paikalla eli laakerointia on pelkästään männässä. Männästä ei löydy erillistä versiota tapin kiinnityksestä riippuen eli sen kannalta pitäisi olla ihan oikea, mutta varmistuksen vois ottaa. Kiristelin alakerran jo momenttiin, mutta voin vielä irroitella tämän uuden männän ja koneistaa siihen öljyreijät mikäli ne ovat tarpeellisia. En vaan oo vielä käsittäny miks ne ois pois jätetty.
     
  2. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Mulla noi samat männät, en löytäny hyvää kuvaa koneelta muistin tueks mut musta niissä ei ollu ku noi pitkittäiset urat.

    Öö säteittäset urat.. ettet meinaa lukkorenkaiden uria, jos haluaa käyttää uivaa tappia?
     
  3. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Toinen saattais olla lukkorenkaan ura mutta se sisempi ura on niin syvällä, että sen tarkotus täytyy olla joku toinen. Mullakaan ei just nyt näkyny koneella kuvia noista, mutta voin linkata viikonloppuna kuvan siitä rikkinäisestä männästä joka on sitä vanhempaa satsia.

    Lähinnä mietin, että kuinka harvinaista tuo öljyreijän puuttuminen on? Ainakin alkuperäsistä 60-luvun männistä löytyy samat reijät.

    Vähän OT, millasilla kansilla ajelet noita mäntiä? Ite siipasin pari milliä pois tollasista 902 open chambereistä ja pitää nyt vielä tarkistaa mittomalla mihin puristukset menee, mutta johoni 9.5 tienoille tähtään.
     
  4. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Edelin 84cc kannet, puristus 10.2:1 . Joutu ottaa lohkosta 0,5mm pois että sai männät dekkikorkeuteen.
     
  5. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Tarkistelin ku kattelin vanhoja mäntiä, TRW takomalleissa oli kans vaan urat porauksessa, AMC 304- männis oli viistottainen reikä porattuna, joka taas ei menny öljyuraan kylläkään. Jälkimmäinen oli leikannu tapista kiinni :rotfl: , eli laitahan kasaan vaan!
     
  6. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    :rotfl:

    Joo turha kai sitä on liikaa päätänstä tollasilla vaivata. Lyömpä alakerran kiinni viikonloppuna niin lakkaa vaivaamasta.

    Eiköhän siellä öljy sen verta lennä kun jenkaa antaa, että noillekkin piisaa.
     

Kerro tästä muillekin!