Mopar 383, kevyesti kiertävä isolohko ???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mutku, 2.5.2011.

  1. Mutku

    Mutku Gearhead

    Moi,

    - ettei tää menis helpoks, niin pidetään haaveissa se vakioisku, eli lyhyt, eli olikos se nyt 3.38"´.

    - haluttas joskus kasailla tommonen museomoottori.
    - eli pussihousujuttuja, toi tulis museoautoon ja mosan pitäis käydä pumppubensalla jne.
    - niinniin, stroukki näyttää ihan samalle ulsopäin, mutku jos nyt haaveiltas siitä lyhyestä iskusta ja kierrosherkkyydestä kuitenkin vielä....
    - auto on E-korinen (1800kg ?), automaatti ja 3.23:1 välitys.
    - kannet tulis olemaan Moparin omat, valurautaa.
    - kaikki muukin koneen näkyvä palikka ois tavotteena olla tehtaan palikkaa, ahdistava imusarja ja valupakosarjat ja kaikkea. Äly hoi jätti jo...

    - niin sitä tässä kyselisin niiltä jotka tietää tosta 383:n sielunelämästä, että onko ne raskaat (vakio)männät 383:en akilleenkantapää, vai?

    - eli jos haluaisin tehdä tuosta lyhytiskuisesta koneesta semmosen että se kiertäs sen mitä hydrauliset nostajat jaksaa seurata (palttiarallaa 6500rmin ???) niin mitä se vaatis?

    - saako jostain jo tohon Mopen 383:een kevyitä liikkuvia, vai mikä tuossa mun päiväunessa menee metsään?

    - hyvät ei hätäile, tällä ei oo kiire, tuo turkoosi projektikone on ollut
    tuossa tekemättömien hommien listalla jo kohta kymmenen vuotta...

    - oishan tän voinu kai hoitaa YV:eillä, mutta otetaan ny julkinen lynkkaus samaan hintaan.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tais olla 3.38" se isku jos en väärin muista. Eli melko lyhytiskunen isolohkoks. Lohkon korkeushan pitäis tehtaalta olla 9.98", eli se on 0.745" vähemmän mitä RB lohko, ja 0.18" enemmän kun letukan normi-isolohkossa. Kiertokangen pituus on vakiona 6.358" kun se RB:ssä on 6.76".

    Jos ite lähtisin tollasta mottia tekemään, niin alottaisin varmaan hommaamalla 6.76" veivit vaikkapa 440 sourcelta. sit tutkimaan mäntäluetteloita, löytyiskö vaikkapa leetukan isolohkon mäntää joka olis n. 1.53" puristuskorkeudella? Esiemrkiks tossa vois olla sopiva kandidaatti: http://www.summitracing.com/parts/UEM-IC784-030/ , venttiilitaskut vaan pitäis kaivaa.

    Sitte moottoriin luonnollisesti kunnon koneistukset ja nolladekkiin tasot sekä ölljykanavien suurennusta ja muutos 1/2" pickupille.

    Kansiks hommaisin Stealth kannet, niihin kevyt putsaus ja venttiilityöt sekä palotilojen tasotus., puristussuhde sinne 10.5-11 välille. Orkkiskansien kanssa ehkä kattelisin sit sitä mäntävalintaa toiseks, et jos kuitenkin tekis quench motin ja ottais vähän korkeemmat männät mihin kaivais kuoppaa sen minkä tarvii ja muokkais reunoja palotiloihin sopiviksi.Ja siot venttiilit luonnollisesti. Tulisv aan helpommaks ja halvemmaks uusilla alsakannsilla ja maalattuina niitä ei helposti ulospäin erota.

    Nokaks tilaisin mekaanisen laahurin kustomina. Venttiilikoneisto luonnollisesti sitten vaatii säädettävät vipat ja sopivan mittaset työntötangot.

    Imusarjaks koittaisin hakea vanhan Edelbrockin tai Weiandin kakstasosen, RPM olis hyvä mut poikkee jo vähän ehkä tosta museoulkonäöstä? Kaasarivalintakin riippuis vähän tosta et miten museoo sitä haluais, eli joku 800 AVS jos haluu vartterinäköö, tai sit 750 luokkaa oleva holley jos sellasen kelpuuttaa. Jakajaks kelpais ihan tehdaskärjetön jossa sitte muokkais tarpeen mukaan ennakkokäyrää.

    Tohon sitten valusarjojejn jatkoks vaikkapa TTI:n putket ni pitäis olla pätevä paketti. Ainoo vika vaan on, et kun toi on lyhytiskunen ja jos haluu sen kiekuvan, niin alavääntö vois jäädä vähän ohueks. Eli mielellään sitte väljempää turbiinia ja kenties ei hiukka lyhyempi välllärikään olis suorituskyvyn kannalta huono asia. Mut kyllä tollasesta valusarjamotista pitäis mun mielestä irrota yli 400 todellista heppaa tollasilla eväillä, eli pikkasen enempi mitä vakiohemissä.
     
  3. 4spdBcuda

    4spdBcuda Gearhead

    tossa olis tommonen tehdasluukkia tavoiteltu 440katukone, eli tossa on juurikin 440sourcen stealth kannet, rpm imusarja, aluvesipumpun koteloa ja pumppua jne. Kyllä noi alukamat maalattuna muistuttaa hyvin pitkälle tehtaan valurauta osia, imusarja ehkä hyppää tosiaan silmille joillekin mutta eipä tämä ole mihkään entisöintiin menossakaan.

    http://kuvablogi.com/nayta/2977697/
     
  4. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Hyvä Tero - mielenkiintoinen aihe! Tiedän makoisan, valmistumassa olevan 383 moottorin tämän palstan vakiokävijältä eli raporttia vaan tulemaan herra tiedätketätarkoitan. Ja motti tulee istumaan hyvinkin samanlaisessa, mutta hippasen avonaisemmassa ympäristössä mitä Mutku topiikin alussa kuvaili.

    Itse on nyt ajellut neljä päivää 1968 383 4bbl motilla. Ja on niin orkkis kuin vaan voi olla ja ajettu ainoastaan 69.700 miles. Moottori on ollut kerrassaan positiivinen yllätys! Pelaa kuin Mopar, vetää mielestäni hyvin myös alakierroksilla (automaatti vakiolimpulla) ja kaiken lisäksi potkua löytyy ihan mukavasti. Ei sillä mitään racetunnelmaa saa aikaiseksi, mutta esimerkiksi moottoritien rappikiihdytyksissä olen kokenut pitkän talven jälkeen aitoa vauhdin hurmaa. Believe or not!

    Jykä tossa lateli esim. kansien ja imarin osalta taattua faktaa, mutta herra Mutkun tuntien valurautaa pitää varmaankin saada nokalle. Jäänkin jännityksellä odottamaan Stock -henkistä replyä A.M:lta.
     
  5. Tullaanpa tämän verran puskasta ulos 8)

    Jos tavoittelee ripeää 100% museointikelpoista moottoria, niin näistä ympyröistä löytää myös hyviä ja käyttökelpoisia pikku vinkkejä, ettei tarvitse kaikkea kokeilla kantapään kautta http://www.purestockdrags.com. :wink:


    Pure Stock Is the Way to Rock [​IMG]

    The Pure Stock Drags™ is a heart-pumping, octane-boosting race for stock muscle cars. The cars must be built like when they rolled off the assembly line, with few modifications. The result is a wide variety of beautiful, high-quality cars—that do more than sit in the garage.


    Jos tavoitteena on mahdollisimman korkealta laulava 383 Semi-Resto -stagena, niin silloin kannattaa unohtaa vanhat rautakamat ja siirtyä käyttämään mahdollisimman paljon kevyempiä metalleja. Jykän resepti on siinä tapauksessa varmasti ihan toimiva unohtamatta mahdollista ulospäin näkymätöntä stroukkausta
     
  6. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

    juu, ei sitä stroukkausta kannata ihan suoralta kädeltä hyljätä... täällä kans ollu aika maukasta menoa kevään mittaan 8) ja muutenhan toi meikäläisenkin motti on aika museomoottori.
     
  7. Mutku

    Mutku Gearhead

    Kiitos vastauksista.

    Joo, isoja tehoja tuosta en haaveile, mutta tavoite ois tehdä kadulle parempi B 383 kun tehtaalta.

    Eli voisin yrittää kiertää ja parantaa ne tehtaan pakolliset kompromissit (raskaat liikkuvat jne. pakkohäviöt) ja tehdä tuosta 383-museomoottorista semmonen niinku sen Moparin 383:n suunnitellut inssi olis ehkä halunnut tehdä, mutta kustannus- ja takuusyistä ison tehtaan tuotteen piti olla "helpompi/halvempi" valmistaa kun suorituskyvyn kannalta ois ollu optimi?

    Joo, Stealthin kannet ois asiaa, mutku
    - Timpan 12-sek/180kmh #452-kannet on tossa hyllyssä
    - ja samalta kylältä toi yhen RT:n nollakoossa oleva 383cid alakerta on tossa möllöttäny "aika" kauan
    - ja wanha Magnum-383:n imusarja (#666) ja sille AMBin orkkiskaasari ois tossa tyrkyllä hyllyssä pölyttymässä kans
    - loput näkyvät hilppeet tulee nykysestä konehuoneesta.
    - uutta palikkaa siis tulis ne liikkuvat mitä tarvii. Ja neuvot ja aivoriihi teijän kanssa.

    Suurinpiirtein noilla kai mennään.

    Kesä tulee ku tällaset pyörii mielessä :wink:


    Toi mitä PPR just kirjaili, että ihan orkkis 383 vetää hauskasti, sitä oon kuullu vuosien myötä muiltakin. Eli mun tavote ois siitä tehtaan paketista lillasti vielä parantaa, muttei liikaa 8)
     
  8. Mutku

    Mutku Gearhead

    Kylkyl, toi FAST ja purestock juttu on kiinnostavaa, oon sitä seurannu niin kauan ku jenkkilehdet on tosta raportoinu, mutta tuolla EI mun tietääkseni ole tehty 383:sta, ja stroukkais kai ne sen heti, ja puristukset liikaa meitin pumppubensalle, ja... eli minä vaan katumosaa, noi FAST-autot kulkee enempi kilsoja trailerilla....?

    Jopa viis vuotta sitten hölmöyksissäni lähetin e-mailia/kysymyksiä B.Karakashianille 6Pakin teosta... nyt jo älyän hieman hävetä tuota "wanna-be"-asennettani... :poff: Mutta herra 6Pak sano suoraan, että kovasti optimoidut vehkeensä ei ihan sovellu matkasiirtymiin jne.

    Eli arvostan ja tykkään FAST/PureStockista ihan ettei mitään rajaa, mutta tää "museo383" on nyt ihan eri juttu...
     
  9. RB440

    RB440 1st gear

    Mopar Muskelissa 2002 elokuun ja syyskuun numeroissa kiusasivat ihan hyvin tuloksin 383:sta. Jos vaan jostain löydät käsiisi...
     

  10. Mistä ihmeestä tämä aihe karkasi jo tuonne F.A.S.T. -luokan suuntaan, oliskohan termit hakusessa?

    Moparin 383:sta ON tehty Pure Stock -luokan moottoreita, useita, jopa 3.55 välityksellä ajettaviin autoihin, ja piste.

    Oheisesta linkistä voi tutustua Pure Stock -luokan sääntöihin, jotka rajaavat moottorin rakentamista varsin tehokkaasti. Strokkaminen on KIELLETTY. Puristussuhde saa olla 1.5 yli tehtaan ilmoittaman, eli '70 383 Magnumissa suurin puristussuhde saa olla 11:1.
    http://www.purestockdrags.com/index.php ... &Itemid=53

    Monilla Pure Stock autoilla ajetaan myös kadulla, ja jopa pitkiä matkoja. F.A.S.T.- luokan autoilla tuskin. Mr. Six Pack, Bob K. kertoi puhelimessa ajaneensa mm. Detroitin kupeesta Carlisleen Chrysler Nationalsiin. Matkaa jokunen sata mailia. Naurahti päälle, että hänen autonsahan on Pure Stock, KATUAUTO. Auto, joka tarvittaessa läpäisisi jopa täkäläisen museoajoneuvokatsastuksen.

    Mr. Six Pack on erittäin miellyttävä ja asiantunteva keskustelukumppani, jonka kanssa on tullut muutamia kertoja tarinoitua Mopareista ja moottoreista.
     
  11. Mutku

    Mutku Gearhead

     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä tosta tietty saa ihan vakioveiveilläkin tehtyä hyvän. Ollaan me tehty yks rautakantinen 400:kin joka oli ihan valuaksilalla ja vakioveiveillä, ja tais se 10.6 pyyhkästä vähän yli 200 loppunopeudella. Mut pitkälti on kii siitä et miten paljon haluu rahaa tekemiseen sijoittaa. Toi 400 ostettiin osina, et siinä tuli kaikki tarvittavat osat mukana, ja makso 2000. Siinä joutu putkittaa yhen pytyn, mut veivit oli tosiaan vakiot ja männät painavat TRW:t. Autossa oli muistaakseni 4.88 tai 4.56 välitys ja se kiers maalissa yli 7500. Tietty siinä vaiheessa kun ruvetaan puntittamaan ja tekemään kunnolla, niin tulee usein halvemmaks ostaa uutta kiinanrautaa, ja keveys noissa kamoissa on aina etu.
    Mut edelleen pysyttelisin noisa pitkissä veiveissä ja hyvissä, kevyissä männissä. Ei se valuimusarjakaaan mikään toivoton ole ja nokkana toimii kyllä hydraulinenkin kun ei tavoitella kuita taivaalta. Ite oon kova stroukkauksen puoelstapuhuja katuautoissa just siitä syystä, että se siirtää voimaa sinne millä suorituskyky ksavaa todella paljon käytettäessä matalaisa turbiineja ja pitkää perävälitystä.
     
  13. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

  14. Sitä se on kun painaa jo menemään 200 lasissa (viestiesi määrä nyt) vaikka kone on vasta ideointiasteella :poff:

    :rotfl:
     
  15. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty !!!!

    ... ja kaikki voi siten jäädä puolitiehenkin... :odroll:
     
  16. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Sevverran kommenttia tohon ameriikan poikain vs. suomen pumppubensaan, itse omakohtaisesti havaitsin, että suomessa V-powerilla ajeltu mopaari kun shipattiin cälivoorniaan, tankattiin samoilla asetuksilla lokaalia V-poweria tankkiin niin tuntu, että olis paikat pudonnuhampaista siitä kilinästä. huh perkele... sitte ajettiin jatkossa 50% premiumia/50% sunocoa, eikä kilissy enää,.

    Notta jos kahtotte palikoita sillä mielellä, että pelaa usan pumpuusopalla, niin pelaa myös suomalisella, noin pääsääntöisesti. usassa kun saa ihan tavan pumpusta myös sitä 106:sta....et pumppubensa ja pumppubensa.
     
  17. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ok, kiitos käytännön esimerkistä/tarkennuksesta noista pumppubensoista, Challenger500.

    Oma tarkennus: tarkotus olis koneen toimia meidän 98:lla, V-powerilla jos menee hankalaks. Tai sitten jopa.... mutkumutku.... jos siis olis "pakko" ni tätä aiheen "museo383"-konetta voin venyttää gason/puristusten suhteen jopa sinne uuden/tulevan(?) E85-alkogason suuntaan, eli sillä vois sitte ottaa kunnon puristussuhteet kehiin...?

    Mutta rajoina tässä ikuisuusprojektissa on tosiaan tietyt tehtaan osat (vakiot imusarja, pakosarjat ja tehtaan rautakannet).

    Joskus noita pumppubensajuttuja muuten selvitin ihan Herra Shelliltä asti.... voi sylvi, että on allekirjottanut joskus yrittänyt olla välkkyä... Sori siitä. Alla kuitenkin tietoa (?) aiheesta Kekkoslovakian versus Jumallandian pensat:


    Shellin asiakspalvelun selvitys suomalaisen ja U.S.-bensan eroista. Ero on lähinnä laskentatavassa. RON (research octane) ei ilmoiteta Suomessa vaan MON (motor octane). U.S.A:ssa ilmoitettavat oktaanit ovat RON+MON/2=USA octane. Jenkit siis pelaa keskiarvolla.

    Suomi 95= (RON 85 + MON 95/2)= 90 U.S.A.

    Suomi 98= (RON 88+ MON 98//2)= 93 U.S.A.


    No, kikkailevat teoriarivit sikseen, Challenger500 sen jo sanoi: Jenkkien huonoin pumppubensa ei käykään virikoneisiin niinkun meidän huonoin pumppubensa (siis lähden siitä, että heillä myydään vielä heikompioktaanista gasoa pumpuissa kuin tuo 90).

    Mutkuna kääntäisin sen näin: jos JenkkiBilly sanoo koneensa käyvän kivasti kilkattamatta Jenkkilän surkeimmalla pumppubensaalla, niin Mutku täällä siis luulee, jotta se kone käy sitten hienosti kilkattamatta meidänkin huonoimmalla pumppubensalla. Ja että jos Suomipoikain katukone käy täällä 95E:llä, niin Tenneseessä löytyy bensapumpusta matalaoktaanisempaa kuraa, jolla tuo hieno katukone kilkatttaa...

    Ok, korjatkaa asiavirheet/aivopieruni, kiitos. :poff:
     

Kerro tästä muillekin!