mopar 383 männät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja plymouth 71, 8.7.2009.

  1. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    kunhan lotosta voitan niin olisi tuota konetta tarkoitus alkaa kasaamaan ja tuli sellainen mieleen kun nuo männät on julmetun kokoiset tämän päivän(ja toisen koneen) mäntiin verrattuna eli siis tapin ylä ja alapuolella on paljon tavaraa eli onko mitään hyötyä hankkia matalat männät ja vastaavasti pidemmät kiertokanget? tarkoitus olisi tehdä korkea puristeinen (11-12) ja kiertävä kone eli painon säästö olisi eduksi mäntä/kiertari paketissa,mutta onko hyötyä hankkia matalat männät joissa painoa säästyy ja pidemmät kanget joissa paino lisääntyy??
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Yleisesti pidentyneet kanget ei kauheesti paina enempää kuin lyhyet, varsinkin jos ne lyhyet on vakiot. Vakioveiveissä ei ole yleensä kauheesti pantu painoarvoo keveydelle ja aftermarketit on kaikinpäin fiksumman näköisiäkin ja niissä ei ole kamaa muualla kuin tarvittavissa kohdissa. Tällä vertauksella tarkoitan lähinnä I-profiilia, H-profiilit ovat jonkinverran painavempia.
    Männistä taas voi lähteä aikalailla painoo pois kun vertaa vaikka vanhoja TRW:n painavia uusiin Wiseco, Ross, ym., painoeroksi voi tulla uusien takosien hyväks jopa 3-400grammaa. Veivien painoero lienee selvästi pienempi kuitenkin. Ainakin yhden 383:n liki kilon painavat TRW:t jääny tässä suhteessa mieleen...
    383:ssa on lyhyen iskunsa takia kyllä veivisuhde ihan kohtuullinen rasituksien kannalta mutta ei se ainakaan huonone pitemmällä veivillä. Männän pituudessa ei silti kai kannata valita kaikkein matalinta(pitkä veivi) kun isku on kuitenkin aika maltillinen, ihan tarkkaan en kyllä teidä edes mitä yhdistelmiä kys. koneeseen on saatavana?
    Aika paljon ajattelit puristuksia niin sillä aattelisin että myös osien painoon kannattaa kiinnittää huomioo, eli ei sitä millään vakio-osilla kasata kaiketi....
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Hiukan jo nokkaakin vaatii tuollaiset puristukset,jos aikoo pumppubensalla ajella.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    On hyötyä. Ainoo, et niit mäntiä voi olla vähän hintsusti tarjolla ja menis kustomiks. RB-motin veivit on 6.76" pitkät, sillä veivisuhteeks tulee tasan kaksi. Tolla muutoksella tappi nousee männässä sentin ja puristuskorkeudeks nolladekillä jäis noin 1.53". Sit kun tohon lykkää vielä 440:n kampuran päästään 426 tilavuuteen ja männän puristuskorkeus laskee vielä puol senttiä ja mäntäpaino jossain 500 gramman nurkilla flat toppina sekä veivisuhde 1.80. Ja sit kun sinne lykkää 4.25" iskusen aksilan sekä 6.535" pitkät veivit päästään 490 tilavuuden huitteille mäntien säilyessä samoina kun tossa edellisessä versiossa, veivisuhde 1.53 mikä edelleen on parempi kuin vaikkapa vakiossa 454 letukassa. Yks "ongelma" noissa kaavailuissa on halutun purustussuhteen saavuttaminen. tyypillisesti mopsin isolohkokansissa on aika isot palotilat, ja mitä pienempi tilavuus, sitä suurempaa pahkaa vaaditaan männänlakeen. Toi männänpatti vaikeuttaa liekkirintaman kulkua ja huonontaa hyötysuhdetta siihen verrattuna jos vastavaan puristukseen päästäis tasa- tai kuoppapäisellä männällä.
     
  5. Mopar

    Mopar Gearhead

    tuossa matalassa mopsin isolohkossa on aika moinen määrä eri ratkaisuja rakentaa. Edellisviikolla tein 400:seen lohkoon 3,9" iskun akselilla, scat:in 6,700" shevyn veiveillä ja 1,32 ch:n männillä stroukkerin. Bob weight jäi noin 2245 grammaan ja hyvin tuntu toimivan.
     
  6. 69

    69 Gearhead

    Aikas vähän, kun mulla on pikkulohkossa 2310g työpaino.

    Mulla on trw takomännät 886g tapin kanssa :x
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, pikkulohkolukemiiin noilla päästään parhaimmillaan, ja eron vakio isolohkoon tosiaan huomaa ton herkkyyden suhteen.
     
  8. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    kiitoksia kommenteista, täytyy asiaan paneutua tarkemmin kun se lottovoitto tulee :D
     

Kerro tästä muillekin!