Mopar 383 parannusta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dtdart, 10.9.2016.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mittailin tossa omaa projektiani, 2mm jää noi flat topit dekistä. Jos 1-1.5mm höyläis lohkosta niin sais noilla 516:lla rutun tonne hieman reilu 9:1.

    Nokkapaketin hommasin myös compin 268H:n, pitäis sopia tuon kanssa hyvin yhteen. Rallimottia ei näköjään tuu tälläkertaa.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ota se 2mm tai mitä tarvii päästä nolladekkiin, kestää kyllä. Tarvii vaan kattoo sit imusarjan sopivuus, ettei jää kantaa päädyistä, tai sit höylää päädyt kanssa. Ja tietty imutasot tarvii kans huoltoo tai jotain muuta tehä et sopii, ja vielä sit preloadit saattaa vaatia huomiota. Mut noi varmasti tiedätkin.
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Juu on noi toki tiedos.

    Aikalailla tasan kymppi tulis staattista jos vetäis nolladekkiin ja pellitiiviste. Täytys laskee dynaaminen ruttu mitä tolla nokalla antais sit.

    Toi milli olis siitä helppo että ainakaan noissa muissa mitä tullu tehtyä niin käytännössä sillä millillä ei oo ollu vielä mitään merkitystä osien sopivuuksien kanssa.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, milli menee viel tehdastoleransseihin...
     
  5. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Lohko olis ok, eli sitten vaan tilailemaan tarvittavia romuja Sourcelta. ARP kiertokankien pultit upgreidaan sarjan mukaan, mutta mitä muita pultteja tommoseen koneeseen nyt tarvii vaihtaa vahvempiin? Meneekö runkopukit vanhoilla pulteilla vai pitääkö laittaa studit? Sorsan vai ARPin kansipultit? Entäs vetolevyn, dampperin jne. pultit? Vanhoilla, uusilla "vakioilla" vai ARPeilla?

    Muuten pitää tilailla samalla tarvittavat tiivisteet, 7 quart öljypohja ja pickuppi, HV öljypumppu, alumiini vesipumppu/jalka ja muuta pienempää sälää. Miten pitkälle vakio bensapumppu riittää?

    Nokaks joku tämmönen http://www.compperformancegroupstor...uct_Code=21-224-4&Category_Code=WDGCAMhydFTXE vai mites noi Hi-Lift versiot tai jotain muuta suositeltavaa? E-streetit varmaan pelaa niillä vakiojousilla, kun kierrokset pysyy sen verran maltillisina?


    Perävälitys on 3.23 ja sellasena se nyt saa ainakin alkuun pysyäkin, mutta jätänkö vakio turbiinin vai olisko esim. PTC 11" huomattava parannus, jos kuitenkin auto olis tarkotus pitää mahdollisimman hyvin "normaaliin" ajoon sopivana. Noita saa ilmeisesti eri stallilla, niin mitähän sen kannattais tommoseen koneeseen olla? Vaihteiston kunnostusta/parannusta varten pitää varmaan tehdä oma keskustelu, jos ei vanhoista löydy sopivaa.
     
    Muokattu: 15.10.2016
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Alakertaan ARP pinnat ja kiertokankiin ARP pultit. Yläkerran voi kasata minusta vakioilla.
    Itse kokeilisin vakio bensapumpulla, mutta vaihtaisin sen pumpun käyttötangon uuteen. Nekun tuppaa kulumaan.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos ei oo tarkotus tulevaisuudessa hankkia reilusti enempi paukkua, niin menisin kyl vakio runkopulteilla. Ja kun vaihdetaan pulttia/studia niin pesät on syytä koneistaa. Kansipultteina taas on vähän hankala käyttää vakioita koska avain ei mahdu pultin koloon, tarvii pienempikantaset eli ihan ARPin normit toimii.

    Jos siel on nyt 12" turbiini ni ilman muuta päivittäisin 11" jos taas on tehdas 11" ni lähettäisin Haaksille huoltoon ja säätöön.
     
  8. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Voiko ne runkopukit nyt sit vetää vanhoilla pulteilla, vai mistä löytyy uusia, kun joka paikassa näyttää olevan vaan studeja tarjolla? Jos lisää paukkua meinaa hankkia, niin siinä vaiheessa menee jo muutenkin niin paljon palikkaa vaihtoon tosta nyt suunnitellusta kokoonpanosta, että lähetään nyt vaan suosiolla kasaamaan semmosilla osilla mitkä riittää tähän. Kai tosta melkein väkisin se ~500 heppaa irtoaa ja vääntöä enemmän kun tarpeeks katurenkaille.

    12" turbiini oli paikoillaan eli vaihtoon vaan. Pitää kysellä myyjältä tarkemmin millä spekseillä suosittelee, kun selviää mistä sen hankin.


    Oliko tohon nokka asiaan minkälaisia näkemyksiä? Vähän ristiriitaista juttua tulee vastaan, kun lukee eri foorumeita. Kannet menee sellasenaan tsekkauksen jälkeen paikoilleen ja keinuiksi meinasin jättää vakio peltiheikit, jos näillä nyt on jotain merkitystä valinnassa. Sourcen listoilta tää vois olla ok(?) http://store.440source.com/Comp-Cam-Xtreme-Energy-Hi-Lift-525/productinfo/145-1227/
     
    Muokattu: 16.10.2016
  9. Herje

    Herje Double Gearhead

  10. Lowry

    Lowry 2nd gear

    En oo onnistunut löytämään yhtään paikkaa missä noita olis hyllyssä, eikä noita löydy edes ARPin sivuiltakaan, niin mahtaakohan niitä olla edes olemassa...
     
  11. Herje

    Herje Double Gearhead

  12. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Thanks. Olihan tuolla US Partsin sivuillakin tuotenumero mainittu, niin sillä näyttää löytyvän muualtakin.

    Ilmeisesti vakio pultit on kuitenkin käytettävissä uudelleen, kun ARPit on kerran ainoat mitä on myytävänä ja niitä tuskin jokaisen perus koneremontin yhteydessä käytetään.
     
    Muokattu: 16.10.2016
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ihan vanhoja oon ite käyttänyt. Vast sitten ku alkaa olee kävelyy runkopukeissa ni vaihtanu jotain muuta, se on siinä 600 hepan hujakoilla. Studeillakin ne kävelee, mut optimaalisempi kierresyvyys jakaa voimaa vähän eritavalla ja tietty materiaalit on parempia. Studeilla ja vakiopukeilla ajaa aika pitkään sellasella reilu 700 hepalla, niin pitkään et tuskin kukaan ajaa. Sit ku mennään siitä yli ni alsapukkia jotka pehmentää lohkon kokemaa iskua. Eri asia et onks siinä vaiheessa muutenkaan sit ihan oikee asia käyttää vakiolohkoa. Toisaalta, moppeen ei kyl juuri oo tarjontaa tai vaihtoehtoja.
     
  14. marko84

    marko84 2nd gear

    Itsellä myös moparin 383 piristys tulevaisuudessa aiheellinen joten aihe kiinnostaa.
    Eikö lähtökohtaisesti olisi hyvä porata lohko mahdollisimman suureen ylikokoon jolla se ei heikkene liikaa ja sen ympärille alkaa rakentamaan konetta?
    Sen verran jos saa topicia lainata niin mitenkä suureksi 383 tulee kun poraa mahdollisimman isoksi vakio kampuralla? Entä isoin poraus+ stroukki kampuralla?
     
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Koon kasvattamisen suhteen sitä on turha porailla. Sillä muutamalla kuutiotuumalla ei oo käytännös mitään merkitystä. No, 060 ylikoossa se olis 394cid.
     
  16. Anza

    Anza Gearhead

    Täällä kans 383 fani. Mun mielestä 383 ois hyvä screamer aihio. Lyhyt isku suhteessa melko isoon poraukseen ja aika korkea lohko. -Omalla takoakselilla, pitkillä veiveillä ja kevyillä takomännillä. Painot alas ja kierrokset ylös! ..maybe some day.
     
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Oma projekti edennyt hieman yläkerran osien läpikäynnillä ja ehostamisella. Seuraavaks pitäis kiillotuttaa kampi ja hoonata lohko.

    [​IMG]
     
    Mon383 tykkää tästä.
  18. båse65

    båse65 1st gear

    Löytyykö Suomesta Mopar Muscle Racing maahantuojaa vai tarviiko tilata itse. Hakusessa stroukki sarja kyseisestä lafkasta 383:een.
     
  19. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ei. Ja miks Muscle Motors? Sorsaa on partsilla hyllyssä kolmen tonnin pintaan. Toi muscle motorssin sarja maksaa reilusti enemmän ollakseen täälä ja samat varotoimenpiteet sille joutuu kuitenkin suorittamaan--> kokonaishinta nousee
     
  20. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Jos säästää haluaa, niin Sorsan kamat saa ~500€ partsia halvemmalla ite jenkeistä tilaamalla.
     

Kerro tästä muillekin!