Mopar 383 parannusta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dtdart, 10.9.2016.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Itse tein yhteen koneeseen niin et yhteen ylimääräiseen venttiiliin reunaan hitsattiin metallijyrsimen teränpala.
    Mäntä ykk, kansipäälle ja porakoneella pyörittelin venaa joka sorvasi juuri oikeaan kohtaan kolon.
    Oli helppo homma ja kaikki kolot oikeissa paikoissa.
    Toinen vaihtoehto on et rälläkällä venaan 3 viiltoa kohti vartta ja "terotat" ne niin et pyörittäessä syö mäntää ja sama homma.
     
    Muokattu: 8.8.2017
  2. juju

    juju 1st gear


    Nyt tämäkin saatiin tulille eilen. Nokan sisäänajo meni ok ja tämän jälkeen öljyjenvaihto ja suodattimen vaihto. 5km testilenkki. Kaikki ok, mutta vetoja ei vielä aiempaa enempää ollut. Toinen 5km veto ja hinaamalla kotia. Öljynpaineet heitti nollaan. tyhjäkäyntikierrokset nousi n.800:sta n.1200:aan. Alakertaan ei kajottu ollenkaan, perimätiedon mukaan kone aika vastikään täysin rempattu.

    Mistähän vikaa etsimään? öp anturi ok. Öljypumppu tuntuisi irtaallaan ruutaavan. Laakerit? Sihti tukossa?
     
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Avasitko putsarin?
     
  4. juju

    juju 1st gear

    En vielä, tämä täytyy toki tehdä.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Nokasta nokka sileä, nostaja tippunut alaspäin ja hävittää öpaineet sitä kautta?
     
  6. juju

    juju 1st gear

    Ilmeisesti joko sihti tukossa tai pumpun paineenrajoitin jumissa. Putsaus ja paineilmaa. Paineet ok ja toimi testilenkin? Ilmeisesti pumppu pyöri tyhjää ja nousi tyhjäkäyntikierrokset siksi, käykö järkeen?
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Oisko öljypumpun käyttöakseli poikki tai pääpyöristynyt.
    Toi kierosten nousu voisi viitata tosiaan, et pumppu ei pyöri.
     
  8. juju

    juju 1st gear

    Todennäköisesti oli öljypumpun paineventtiili jostain syystä auki? Nyt käyty useampi testilenkki heittämässä ja paineet ollut ok. Ja tehotkin myös samat edelliseen kokoonpanoon nähden ainakin persdynolla... Voisikohan olla tuossa edelissä suutinjumpan tarvetta? on siis 750vac ja suoraan paketista.
     
  9. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kyselin samaa tossa omassa koko autoa käsittelevässä projektitopicissa, mutta se ei ole vissiin osunut tietäjien silmiin. Siispä, tuommoinen olettaakseni sisuskaluitaan täysin vakio ja alkuperäinen -68 383 2bbl - moottori, Coronetissa. Onko siinä jotakin tunnettuja heikkouksia, joita kannattaisi vaihtaa tai kunnostaa, jotta edessä olisi mahdollisimman vaivattomia ajoja jatkossakin? Jakopää, öljypumppu, jotain muuta?

    Jotain kolkotusta siitä kuuluu tyhjäkäynnillä, mutta en ole saanut sitä paikannettua. Voi olla esim bensapumppu, ehkä jakopää - ei osaa toistaiseksi sanoa.
     
  10. pubitupi

    pubitupi 3rd gear

    Mulla tulee talven mittaan työn alle -70 383 2bbl kone. Päivitin sitä joskus performer imarilla ja 600 edelillä. Sytkäksi laitettiin mopen oma huonokuntoinen kärjetön. Ihan toimiva, mutta vähän laiskahko kone.

    Olen jo hommannut compin 21-224-4 nokan, nostajat ja jakopään. Sytkäpuolelle tuli Pertronix billet HEI.
    Seuraavaksi pitäis ottaa kone auki, ja kattoa mitä se on syönyt.

    Onko esim. tällainen sarja asiansa ajava: https://www.summitracing.com/int/parts/fem-csmhp738-300/overview/?retaillocation=int

    Kansiksi olen kaavaillut E-streettejä.

    Miltä kyseinen kombinaatio kuulostaa? Auto on -70 C koppa vakio turbiinilla ja välityksellä.
    Käyttö 70% maantietä ja loput cruisailua.

    Pitäiskö myös imari vaihtaa rpm versioon ja kaasari 700cfm?
    Onko 906 rautakansilla laitettuna vs. E-street tässä tapauksessa millainen ero?

    Stroukkikonetta ei lompakko kestä nyt tehdä, ehkä sitten joskus, eli "budjetti"kone

    - Tomppa
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Helposti menee 906 kansien kunnostukseen sama raha mitä E Streetit maksaa, eikä ne virtaa samaa luokkaa kun vasta melkosesti hyvin portattuina. Ottaisin ehkä pykälää pienemmän nokan vielä, mikäli tarkotus on valusarjoilla pörräillä. 383 on varsin lyhytiskuine ja siks tykkää kierroksista luonnostaan, pitäisin sekä performerin että sen 600 kaasarin. Ruttuu tarvii vähän vahtia, tos setissä tulee takomännät jotka todennösesti on jotain TRW-tyyppisiä tonnikeijuja mut ullevat nolladekin paikkeille. Mäntä-venttiilivälystä kantsii kans vahtaa.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    E-street ehdottomasti.
    Puristukset tähtäisin jonnekin 9.5 ehkä jopa lähelle 10 alumiinikansien kanssa. Ja kunnon quench alue.
    Itse laittaisin 650cfm tai jos halvalla löytyy niin 750cfm ja performer rpm imarin.
    Pakopuoli onkin sit kinkkinen. TTI peltisarjat olisi parhaat, mutta niillä on myös hintaa. Magnum valusarjoista ei kannata maksaa, ellet ilmaiseksi jostain löydä. Tosin c-bodyssä on omat sarjansa....
    Jos budjetti rajoittaa, niin imarin, kaasarin ja pakosarjat voi päivittää myöhemminkin.
    Turbiiniksi voisi vaihtaa, jos löytyy 383 4bbl version. Siinä on korkeampi stall kuin 2bbl versiossa.
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tää on kans asia mikä omassa jäi mainitsematta..., Jos on jatkopäivitysaikomuksia, niin aloita keskeltä. Eli, sen sijaan et ostata ne kannet, tee se stroukkeri ja heitä loput kamat sellasenaan huollettuna siihen päälle jos ovat ehjjiä.. Ne kannet jne sit vaihtaa irrottamatta sitä mottiakin.
     
    J.J. ja Herje tykkäävät tästä.
  14. pubitupi

    pubitupi 3rd gear

    Tää olis tietty yks vaihtoehto. Mites toi nokka kun mulla on, taitaa mennä nippa nappa vakio jousilla? Joka tapauksessa täytyy toi mosa avata ennen kuin mitään jatkosuunnitelmia teen.
    Toki se ei syönyt öljyä, savuttanut tai kolissut, mutta ei näistä ikään tiedä. Palataan asiaan, ja kiitos jo nyt vastauksista.

    Onko muuten ne Hedman shortyt numeroltaan nämä 78070?
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En laittais vakiojousilla vaan ostaisin ihan siihen tarkoitetut, hinta satasen luokkaa.
     
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ääni stroukkikitille ennen kansia ja muita hilppeitä!

    Tulee laakistaan ajettavampi autokin. Sitten joskus jos innostuu kansia sun muuta laittamaan niin kulku muuttuu hyvinkin kiivaaksi.
     
    Herje tykkää tästä.
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    [​IMG]

    Tommoset kaivannot tuli teetettyä just yhteen projektiin, wanhan liiton takomukeihin 383:een.
     
    Herje ja artsiracing tykkäävät tästä.
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Terävienkulmienpoisto. Ei maksa mitään, mutta voi maksaa detonoinin.
     
    jariha tykkää tästä.
  19. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyl tommosia esim mahlen takomukeja on tullu tungettua jos jonkinlaisiin kokoonpanoihin joiden venakoloista noi on melkein suorat kopiot. Ei oo kilistäny, kyl se sit ihan muista jutuista johtuu jos niin tekee.

    Jossain rajatapauksessa teoriassa ehkä, mut ei sellaisiin pitäis olla osien nykytarjonnalla ja tietämyksellä mitään syytä.
     
  20. kingsway

    kingsway Gearhead

    Sekaannun ketjuun, kun itsekin siirryn isolohkomaailmaan!

    Tuossa mun vuoden -67 383:ssa on 58-62 2x4bbl rautaimusarja, joka on tarkoitus säilyttää.
    Muuten voisi pistää nokan, männät ja kannet vaihtoon. Näillä opeilla pitäisi myös lisää potkua saada. Kone tulee avatarin autoon.
    Vaikuttaako tuo imari nokan valintaan ja minkälainen sitten kannattaisi hommailla?

    Kone on alkuperäisissä mitoissa ja ilmeisesti alunperin 2bbl versio, sillä siinä on syvennykset männissä. Jotkut männätkin siis pitäisi keksiä. Ei vaan taida std-kokoisia yhtäkkiä löytyä.
     

Kerro tästä muillekin!