mopar 383

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tampio, 15.8.2005.

  1. tampio

    tampio 1st gear

    mitä tehoja tahdas on luvannut kyseiselle vinkkelille?esim.65 ja 70 vm.koneet?millon kone tuli tuotantoon? ja muuta yleistä ko. koneesta
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  3. tampio

    tampio 1st gear

    noihan onkin mielenkiintoiset sivut!hieno homma!
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    vm. -70 383 2-bbl 290 saejotain hevosvoimaa ja 383 Magnum/Commando tais olla 335 sae jne hepoa...
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    383 Commandot olivat 2-kurkkuisia 290 heppasia. 383 Super Commando (= Mangnum Dodgella) oli 4-kurkkuinen tehokkaimmillaan 335 hp.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niin, ja noihan on sitten tehtaan lupauksia, ilmoitettuja tehoja. Niillä ei välttämättä oo reaalimaailman kanssa paljoakaan tekemistä, mainososaston enemmänkin. Esimerkiks toi 383 magnumin ja 2 bbl 383:n tehoero on ilmotettu aika vähäseksi. Kyllä vaan 45 hevosvoimalla on huima vaikutus. Ja toisaalta, toi 282 2 bbl on ilmoitettu 15 heppaa vaikkapa 340 mottia tehokkaammaksi, kaikkihan me tiedämme kuinka 383 2 bbl potkii vaikkapa 340:n verrattuna.
     
  7. SG480

    SG480 1st gear

    Muscle Motorsilta saa nykyään mukavan 3.75 iskuisen budjettistrokerkitin 383 moottoriin balttiarallaa 1700 taalalla.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Takapuolidynon, eli kokemuksen perusteella 383 B-korisessa kulkee ihan erilailla 2kurkkusella, liekö ollut joku 390 cfm ja 4-kurkkusella 750 cfm kaasarilla + tehtaan rautaisella dp-imusarjalla. Kulutus ei ihmeemmin muutu, mutta potkua tulee 4 kurkkusella systeemillä lisää paljon enemmän kuin tehtaan ilmoituksista luulisi.
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Steve Dulcich kasasi pari vuotta sitten 340:n, 383:n ja 440:n "vakio-osilla". Motit ajettiin Westech:in moottoridynossa. Hevosvoimiksi saatiin melko tarkalleen tehtaan ilmoittamia lukemia. Näin siis paremmilla osilla ja vieläpä Westechin dynossa (Westechin korjauskertoimet taitaa olla paremmat kuin muilla.). Mutta mitä hevosia ne oli niin...? Piikkitehot:
    340: 281,3 hp /5200 rpm
    383: 338,0 hp /5000 rpm
    440: 357,8 hp /4400 rpm


    Nykyään jenkeissä käytetään pääasiassa kahdenlaisia kertoimia. Autonvalmistajat käyttävät toista ja virityspajat tietenkin sitä noin 5% enemmän antavaa kerrointa (eli tehdasuudesta koneesta saadaan tehoa 5% lisää pelkästään penkittämällä :rotfl: )

    Noi Dulcich:in jutut julkaistiin eri Mopar Muscle lehdissä ja erillisessä "Engine Tech Guide" lehdessä. Viim.mainitussa on lisäksi muita Dulcichin MM:ssa julkaistuja juttuja, esim. sb js bb imusarjatestit, sb ja bb kansien porttausohjeet, 5-vaihteisen manuaalin vaihto jne.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Dulcichin artikkeleissa on saatu mukavia tehoja mistä vaan. Popular Hot Roddingin enginemasters kisoissahan tota Westeciä on myös käytetty, ja jos verrataan siellä ja muualla mitattuja tehoja, niin antaa pikkasen nätimpiä lukemia kun kisan toisissa dynoissa. Se on helppo todentaa, koska motit ajettiin samanlaisina keräislyerissä ja finaalissa. Yllättäen tehot kasvo aika paljon kun siirryttiin westechiin.
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Niin, eli nämä taustat huomioiden noi mitatut tehot ei voi olla samoilla perusteilla mitatut kuin tehtaan ilmoittamat SAE gross, tai muuten alkuperäiset tehot olisi varsin vaatimattomat.
     
  12. tampio

    tampio 1st gear

    käyttö kokemuksia 383 koneesta kiinnostas.en oo ite pääsy vielä kokeilemaan.edut/haitat pikkulohkoon nähden?oon miettiny coronetin nokalle 383 kun nyt on vaan 318
     
  13. janimm

    janimm Gearhead

    Minä ainakin tykkäsin ajella tuollaisella 383 magnumin mukaan rakennetulla koneella. Vääntöä on alakierroksilla enemmän kun pikkulohkossa, ja kierrosherkkyyttä löytyy myös mukavasti. Painavampi se on, ja kalliimpi rakentaa.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä ne on mitattu aika lailla samalla lailla. Ne alkuperäiset tehothan on ylimitoitettuja jos vertaa tän päivän ilmoitettuihin tehoihin. ei siellä leimakonttorillakaan turhaan oo käytössä se 0.7 hevosvoimakerroin vertailutheoja haettaessa. Jos kattelee mitä vaikkapa tollanen uus LS1 camaro kulkee reilu 300:lla hevosvoimallaan, ja vertaa sitä mitä kulkee tollanen 383 moottorilla varustettu B-koppanen, niin niissä on kyllä vissi ero.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest


    383 Magnumin kulutus n. 16 L / 100 km, auto kulkee mukavasti liikenteen mukana ja joskus vähän edelläkin ja sutaseekin vaivattomasti tarvittaessa. Ison koneen matala viritystaso tekee siitä kestävän ja helpon ajaa, vaikka tehoa lienee jotain 275 - 300 hummaa. Sama teho 318 moottorista tekis jo ajamisen hankalammaksi, vääntöhuippu ainakin siirtyis korkeemmalle.

    Tilavuusmuutos mahtuu just 20 prossan rajoihin ja vertailuautoja on olemassa.

    383 saa aika helposti osia. Osat voi olla kalliimpia kuin pikkulohkoon.
    Ei ihmeempiä lastentauteja, simppeli jenkkiläinen rakenne. Painavampi kun pikkulohko ja hiukan ahtaampi sovitus konehuoneeseen, joillakin pakosarjamalleilla tulpanvaihto voi mennä taiteeksi.

    B-korinen tulee vähän enempi etupainoiseksi kuin pikkulohkolla, mutta harvoin ne mitään slalomi vehkeitä on alunperinkään ja kai mutkanajajat etsii jo valmiiksi BMW:tä.

    Jos ajattelee ihan vaan järjellä, niin ei sillä isolohkolla mitään voita, pikkulohkolla kerkiää liikenteessä ihan hyvin. Vaan koskapa autoharrastuksessa järjestä olis kysymys ollut. Isolohko on aina isolohko 8)
     
  16. Polara

    Polara Gearhead

    No minä tykkäsin kun edellisessä autossa, eli polarassa oli vuoden -68 383 magnumi. Oli jopa magnum -pakosarjat ja pelit.
    Rivakasti se jakso liikuttaa varsinkin kun laatikossa oli shift kitti, niin ihan hyvin potki! Mielessä oli myydä auto rullaavana eteenpäin ja jättää kone itselle, mutta eipä sitten ollut oikein järkevää tehä sitä ja niinkun yhessä lehessä oli juttua, että "rautaan ei saa rakastua!"

    Kulutus oli matka-ajossa naurettavan pieni 13-14 litraa sadalle(sentään kahen tonnin auto)! Ja kaasuttimena 750 holley! Minun mielestä tuo on just passeli kaasutin tuon koneen päälle!
    On kyllä ihan kierrosherkkä kone ja haaveena olis ollu saada se johonkin a-bodyyn...sniff.

    En sitten siitä remontin kalleudesta tiiä, kun se oli pari vuotta aiemmin rempattu, niin mitäpä sitä joka talvi toimivaa konetta aukomaan.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, ihan hyvä motti kuten nelisatanenkin. Erittäin lyhytiskuinen isolohko. Perusremppakamat tuskin maksaa mitenkään kohtuuttomia, "kittejä" saa vaikka Summitilta, enempi niistä koneistuksista tulee. Kannet ja monet muut osat on samaa kun 440:ssä, eli tehopotentiaali on samaa luokkaa. Tykkää vaan jengata enempi. Vertailu pikkulohkoon onkin jo hankalampi juttu. Onhan toi 383 vähän iso ja painava ton kokoseks koneeks, jos pikkulohkoa ite lähtisin isolohkoon vaihtamaan, niin samantien sitten isompaa kun 383. 360 on kuitenkin tilavuudeltaan parin kahvikupposen päässä, ja sitäkin saa suurennettua (ja seiteltyä sen jälkeen, että sehän on vaan kaksseitenkolmonen, johon on laitettu peltisarjat). Oheishimmelit sopis vanhasta pikkulohkosta jne.
     

Kerro tästä muillekin!