Mopar 400 cid hyytyy kiihdytettäessä

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jake, 3.6.2020.

  1. Jake

    Jake Gearhead

    Plymouth Fury 1971, koneena 400 cid isolohko, kaasarin 600 cfm Carter afb.
    Kun painaa kaasua kiihdyttäessä reippaammin, auto hyytyy ja alkaa pätkimään. Jos vähän laittaa ryyppyläppiä kiinni, ongelma poistuu. Mistä tämä voisi johtua? Itse epäilisin laihalle menemistä. Mitäpä tälläisella voisi tehdä? Hyllystä löytyisi samanmoinen, mutta 750 cfm kokoinen afb, voisiko se auttaa? Säätösarja kaasarille löytyy myös. Msd:n ohjelmoitava 6530 sytkä boksi autosta löytyy. Maksimi kiinteänä ennakkona on tällä hetkellä 34 astetta, tyhjäkäyntiennakkona on 22 astetta josta suora ennakkokäyrä 1000 kierroksesta 2400 kierrokseen jolloin täysi ennakko. Boksissa on myös map anturi, jossa alipainekäyrä max. Ennakon lisäys 10 astetta. Kaasarin laitettu korjaussarja, jonka asennuksen yhteydessä säädetty kohot kohdilleen. Kiitoksia avusta jo etukäteen!
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, liian laihalle menee selkeesti joka vika poistuu ryyppyläpillä jotka rikastaa seosta.

    ”The AFB, 4 barrel carburetor has 4 jets. ... This is the opposite from most 4 barrel carburetors, where the secondary jets are bigger than the primary.. The primary jets supply fuel for idle and 90% of part throttle. A two step metering rod is used to control the fuel on the primary side.”

    ensiösuuttimet neuloineen siis ton mukaan toimii 90% ajasta. Huomioiden koneen (vakio, hieman viilattu vai kilpuri) niin uutta suutinta neuloineen kehiin. Sitte se 10% loppuajasta eli toisiosuuttimet kans hyvä olla kohillaan. On joskus ollu tehdastekoisella kilpakannella varustettu kenttiläinen escort joka oli liian laihalla just toisiosuuttimien toiminta alueella. Seuraava omistaja halkaisi kannen siitä tämän takia. Tai sitte se isompi afb päälle mutta ne suuttimet on hyvä olla siinäkin kohillaan. Se että käy vähän rikkaalla ni kuluttaa enemmän ja savuttaa mutta se ei riko mitään. Täyskaasulla pitempiä aikoja tosin kyllä ajellaan vaan 1/4 maililla kypärä päässä. Joku asiantuntija voi tästä
    jatkaa. Omissa ameriikan cartereissa ei ollu juuri mitään säätämistä ni kosketuspinta on enempi europuolella ollu silloin ku niitä vielä viriteltiin ja niissä oli kaasuttimet vuonna miekka ja kilpi.

    tosin jos se selkeästi liittyy kiihdyttämiseen niin kiihdytyspumpun toiminta ja sopan määrä pitäs tarkistaa. 440 monacossa afb alkuperäinen sylkäisi ylöspäinkin soppaa kun suuttimista se osui kai läppiin tai johonkin ja kimposi ylöspäin. Riitti varmasti nääs tuotto siinä.
     
    Muokattu: 3.6.2020
  3. Jake

    Jake Gearhead

    Vaihdoin tuon 750 cfm version tilalle, sillä tilanne parani, ei ala enää pörräämään ja vetää paljon paremmin jo alakierroksilla.
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    jos oikein hyväks haluat sen hieroa niin kannattaa sijoittaa pari sataa euroa laajakaista lambda mittariin ja perehtyä kaasuttimien ihmeelliseen ja jännittävään emulsio maailmaan.
     
  5. Jake

    Jake Gearhead

    Sellanen kyllä olikin, huonon kiinnityksen takia pääsi vain johdot sulamaan pakosarjassa ja toumintasavut tuli pihalle. Pitänee ostaa uusi...
     
  6. NY4dHT

    NY4dHT 1st gear

    600 cfm riittää vakiokuntoiselle 400 kuutiotuumaiselle hyvin, jos se on kunnolla säädetty. 750 cfm on silkkaa bensan haaskausta. Sitä ei tarvita edes vakio 440’ssä.
     
    paja1 tykkää tästä.
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Joo on se prkle kun tehdas meni laittamaan 850cfm noihin kun en ei ymmärtänyt internet virittäjiä :/
     
  8. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Pelkät CFM:t eivät kerro koko totuutta kaasarin sopivuudetsa tai sopimattomuudesta. Kaasuun vastaaminen ja "riittävyys"on kiinni kokonaisvirtauksen lisäksi Boostereiden singnaalista ja sopivasta bensan pisaroitumisesta. Toki liian pieni on liian pieni, mutta ihan hyvin toimii hyväsignaalinen ja sopivasti bensan pisaroiva (esim annular boosterit) 850:nen siinä missä vähän huonompisignaalinen 600:nenkin.

    Vakio 400:nen 85% volymetrisellä tarttee laskimen mukaan 6000 rpm:llä 590 cfm virtausta jottei ahista. Sitten on näitä kavereita jotka parempaa huipputehoa halutessaan ottavat tuota lukua internetlähteestä riippuen 15 -20% isomman kaasarin (yhtä kokoa isomman ) ja uhraavat alapään kaasuun vastaamista yläpään maksimihevosille.

    Alapäätähän voi ihan hyvin uhrata jos teho ei siirry tiehen kuitenkaan esim rengastuksen vuoksi.

    Signaalihan on sitten kiinni todella monesta asiasta alkaen boosterin koosta suhteessa kaasarin kurkun kokoon. Nää on niitä asioita, missä kalliimpi kaasari voi olla parempi kuin se hyllyn halvin.
     

Kerro tästä muillekin!