Mopar 440 Stroukki kiteistä, mitä eroa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja asperiini, 23.4.2013.

  1. asperiini

    asperiini Gearhead

    440 konetta jos suurentelee niin markkinoilla näkyy olevan pari lähes identtisen hintaista sarjaa eli:
    Muscle Motors tyrkyttää hintaan 1.999,- taalaa settiä jossa on iskua 4,375 tuumaa ja tällä tulee siis jotakuinkin 525 cid kone.
    440 Source taasen kaupittelee omaa settiään hintaan 1,997,- taalaa ja tässä taas iskua 4,250 tuumaa ja kokoa 512 cid.
    Kumpikin kehuu omaa settiään parhaaksi mitä tuolla rahalla saa mutta mikähän lie totuus? Molemmathan on tolla chevyn laakerikoolla mutta akselin, kankien ja mäntien eroista en nyt heti saanut selvää.
    Ajatusleikkinä siis C-body lotjan vakiokoneen parantelu kaavalla isompi on parempi, eli reseptiä ison ja painavan auton liikkelle saamiseksi hakusessa. Vakio ulkonäkö ja cruisinki-ominaisuudet tarttis kuitenkin säilyttää.
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    tuo 4.375 taitaa tarvita jo ulkosen öljyn pickupin. Näin tais C-barge tuolla toisessa stroker topikissa kertoo.
     
  3. asperiini

    asperiini Gearhead

    Muscle Motors väittää kyllä että setti menis vielä vakio pickupilla.
    Tiedä sitten näistä...
     
  4. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Menee toi 4.375 sisäsellä 1/2 imuputkellakin mut vaatii tarkkuuta kun poraat kierteelle uutta reikää niin kallista ulos päin niin paljonkun öljypohjan kiinnitys pinta antaa perikkisi, ja saa sorsaltakin tuota samaa 525 settiä tai ainakin reilu vuosisitten sai.
     
  5. asperiini

    asperiini Gearhead

    OK, en kyllä löytänyt 525 vaihtoehtoa Sourcelta mutta ei se mitään.
    Mulla olis siis ajatuksena tehdä iso vääntävä lotjanmoottori joka jaksais kiskaista tuommoista parin tonnin lossia vähän reippaammin, kuitenkin olis tarkoitus säilyttää alkuperäinen turbiini ja aavikkovälitys.
    Lodjuhan on 727 ja perä 8,75.
    Eli reseptin alkuna olis tuo 525, siihen Sourcen kannet, puristukset sinne kympin korville, kakstaso imukansi (vai olisko yksitaso parempi???) ja 750 cfm vakuumikaasari. Pakosarjat jäis valuversioiksi joista 2,5 tuuman tuplaputkiin. Peltisarjoja en tahdo ulkonäkö ja soundisyistä.
    Vielä pitäis selvittää mikä nokka ja mitkä vipat tuohon sopii/tarvitaan + puuttuuko mun reseptistä jotain oleellista.
     
  6. asperiini

    asperiini Gearhead

    Niin joo en siis vieläkään tiedä onko noilla kiteillä jotain oleellista laatu tms eroa. Muscle Motorsin sivuilla höpistään jotain kangen kaulojen kiillotuksesta ja upgradeista mutta ei sitten selitetä mitä esim tuolla K1 kangella on eroa siihen setin mukana tulevaan.

    All of our Muscle Motors kits feature our private label crankshafts. As stated in the opening statement about stroker kits: we strongly recommend micro polishing of any (except K1 and Compstar) Asian crank. As an option any of our Big Block kits can be upgraded to a K1 crankshaft for an additional charge. The K1 cranks do not require micro polishing to remove taper.

    Niin ja löysinhän mä nyt sitten tuon 4.375 kangen sourceltakin.
    Nää kehuu kans omia tuotteitaan niin ettei tiedä mitä uskoa...
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    440 source ei oo toistaseks valmistanut ainuttakaan mottia. Muscle motors on, ja paljon sekä pitkään. Mun mielestä siinä on aika vissi ero et ostatko osan anttilasta vai sellaselta joka on itsekin käyttänyt niitä työkseen.
    En oo ite tehnyt 4.375" iskuista mottia, mut 4.5" tehdessä vaan tuli sellanen tunne että todennäköisesti se menis ainakin 3/8" pikupilla. Toi 3/8" riittää aivan täysin 6000 kierrokseen, eikä tollasta lossin mottia varmaan ole ikinä tarkoituksenmukaista rakentaa sen kovemmilla voimaa tuottavaksi. Vakio isolohko moparin kanavaikkuna ei oo juurikaan suurempi kuin pikkulohkoletukan, ja se rupee olee rajoilla kun tilavuus alkaa 5:lla. Jos meinaa et huipputeho on 6000:n päällä, tarvii sitte jo todella rajua palikkaa. Tai isompaa kantta. Samaten mun mielesät ei ole merkitystä tollasesa "lossimoottorissa", eli vaikkapa alle 700 heppasessa, et minkä valmistajan akseli tai veivit siellä pyörii. 440 sourcen kankia ja kampuroita on käytetty täysin ongelmitta yli 800 heppasissa isolohkoissa vuosikaudet. Kiinassa on jokunen paja jotka tekevät noita palikoita, sieltä saa sitten mikä tahansa "brandi" niitä ostaa ja myydä omalla nimellään. Suurin osa niisät on ihan samalaatusta palikkaa ja kun ostat tänään vaikkapa Scatin veivit, ja sitten vuoden päästä toiset, ne voi olla eri pajalta peräisin ja erilaiset. Ja sit tas vuoden päästä siitä samat kun kaks vuotta takaperin. K1:n ja Calliesin compstarin paremmuus perustuu siihen, että firmat vaativat parempaa laatua ja laaduntarkkailua kun noi bulkkiostajat ja maksavat niistä enemmän. Kiinalaiset osaavat kyllä tehdä jos niiltä edellytetään. JA erittäin edullisesti myös "aika hyvää" joka toimii vaikkei ihan tiukimpia kriteerejä aina täytäkään. Myös vaikkapa US Parts on ostanut palikoita suoraan Kiinasta "omana brandinaan", myös mopsin akseleita mut ainakin tällä hetkellä erä on loppu.
     
  8. asperiini

    asperiini Gearhead

    Kilpaa ei ole tarkoitus ajaa eikä tarvetta konetta kiusata liioilla kierroksilla. Toisin sanoen alle 6 tonnin max kierroksilla mennään, jos nyt oltaisiin jossain 500 korvilla todellista tehoa niin se riittää kyllä.
    Comp Cams ohjelma suosittelee 230/236 hydy rolleria eli mallia XR280HR tuommoiseen kombinaatioon .
    Näillä max teho tulis noin 5500 rpm ja max vääntö 3500 rpm.
    Jostain syystä ohjelmä väittää että tolla rollerilla tulis jopa 50 hp enemmän tehoa kuin laahurilla, mistähän tuokin johtuu?
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tommonen nokka muuten löytyy sit hyllystä, jos sellasta meinaat. Max Wedge kokosilla kanavilla, 4.15" iskulla, 11.5 (!) puristuksilla motti tuotti eräässä dynossa 529/5400 ja maksimivääntöä 3800 kierroksella. Imusarjana Indyn dual plane. Hiukka jykevämmällä laahurihydyllä samassa dynossa 571 heppaa 5800:lla ja vääntöä 3700:lla 5% enemmän kun tolla 280HR:llä maksimi, lukemat pelkillä sarjoilla. Toi MW kanavaikkuna nostaa aluetta ja syö alavääntöä. Tossa ei ollut kombinaatio kohallaan tolle 280HR:lle, et ite nokan potentiaalista se ei antane kuvaa. Se on mieto nokka, et ku puristukset on kohallaan ja kanavakoko vakiotyyppinen ja isku 4.375, ni maksimi tulee aikalailla 5000:ssa ja vääntää tyhjäkäynniltä vahvasti. Todellista tehoa tulee varmasti toi 500. Kombinaatiota hieman muuttamalla ja hipistelemällä saatiin vähempi "asiakasystävällisessä" (numeroiden puolesta) dynosta lukemat 591/5800 3" putkistolla vaimentimineen. Mut absoluuttiset nuemrot ei kerro välttämättä absoluuttista totuutta, dyno on työkalu jolla on tarkoitus varmistaa toiminta, selvittää pienten muutosten merkitystä ja hakea säätöjä kohalleen.
     
  10. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Jos vääntöö haikailet ni laita se kakstasoimari,ja ehkä sytkäkamat päivittäisin tuon lisäks.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tollasessa isossa mopsimotissa ei yleensä oo pulaa alaväännöstä, et yks tai kakstaso ei tee mitenkään tolkutonta eroa eikä o mun mielestä niin oleellista.
     
  12. asperiini

    asperiini Gearhead

    Kyselin Hughesiltakin mitä suosittelisivat tuommoiseen ja suosittelivat niiden hydynokkaa HEH4650BL. Oliskohan tässä jo hiukka liikaakin asteita tuohon katukäyttöön?
    Camshaft Technical Details
    Intake Valve Lift 1.5
    Exhaust Valve Lift 1.5 .569"
    .576"
    Intake Valve Lift 1.6
    Exhaust Valve Lift 1.6 .606"
    .614"
    Intake Duration at .050"
    Exhaust Duration at .050" 246°
    250°
    Lobe Separation Angle 108º
    Intake Opening at .050"
    Exhaust Opening at .050" 18° BTC
    56° BBC
    Intake Closing at .050"
    Exhaust Closing at .050" 48° ABC
    14° ATC
    Min. Suggested Cylinder PSI 185
    Sweet Spot RPM 2600 - 5900
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ehkä vähän raikas painavaan autoon. Tai tietty riippuu siitä millasta siitä toivot, mut kyllä toi mun nähdäkseni vaatis jo vähintään 10" turbiinia ja mielellään vähän tiuhempaa välitystäkin. Painavassa autossa mennään helposti sit tosi kuminauhamaiseks kulmapyörityksessä ja normiajossa ku ollaan stallin alapuolella. Toisaalta, noi pienet kanavat jne sietää nokkaakin aika hyvin. Siitä huolimatta ehkä vähän isohko etenkin jos toi voimansiirto pysyy tollaseen autoon miellyttävänä ja laitteella on tarkotus tehä muutakin kun sikapoljentaa kulmilla.
     
  14. asperiini

    asperiini Gearhead

    Joo, just noin mäkin tuumailin että liika on liikaa.
    Mulla on Hughesin nokka 408 pikkulohkossa about noilla asteilla ja kyllä seon enemmän ralli kuin kruisailutyyppinen.
    Tuo Compin rulla taitaa olla oikeampi valinta, tartteeko sen kanssa jotain speciaali vippaa?
     
  15. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Veskulla olis myynnissä uusi hydyrolleri. Arvoja en jaksa muistaa.

    Siis nimimerkki 4spdBcuda
     
  16. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Ja tommonen iski myös silmään. Minusta 3.700 eurolla aika paljon konetta. Taitaa olla vieläpä aika lähellä Hassea eli hoituis Suomeen kivuttomasti.

    Chrysler 512" RB Stroker - I bought this engine as a swap for my own project car, but never installed it. Although it looks great as a garage display, I'm not planning on resuming projects anytime soon, so I'd rather have the space. Engine in great condition and was removed from a buddy's (Moparts - NV69B7RR) pro-touring style Road Runner. Only around 1K miles of light street use.

    Assembly started with an 1973 "HP" stamped (J) RB block with a 440 Source 5060 stroker forged crank, 10.5:1 pistons and rods w/ARP hardware, and Clevite bearings, all fully prepped and balanced. Hughes Racing Cam .576/.584 lift, 232/237 duration measured on intake and exhaust. Stainless valves, springs, and 440 Source 1.6 ration aluminum roller-rockers and rocker girdle on Edelbrock Performer RPM aluminum heads. Dual Edelbrock 600 cfm carburetors on an Edelbrock manifold topped by a '69 Six-Pack style air cleaner adapted for dual quads. SFI Fluiddamper crank dampener, new-in-box ceramic Hedman headers, one-wire alternator, and ARP fasteners all around. Built by an experienced machine shop in Nevada and estimated output at around 600 h.p. Have lots of receipts to document the build-up.

    Looking for $4800, but open to serious offers. PM me with your email or your phone# and I will call you back. Located in the California Tri-Valley area.

    Kommee motti!


    http://board.moparts.org/ubbthreads/upl ... 7.44PM.png
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tolla rahalla ei kyllä vastaavaa mottia rakenna lähellekään. Tietty sit rahdit, verot ja tullit on oma juttunsa siihen päälle. Ei se compin HR vaadi erikoisvippoja, peltiset HD:t käy ja toimii, mut tarvii sit sopivan mittaset tikut. Nostoohan noisa missään mopsin hydyrullissa ei oo paljookaan johtuen öljykanavista, ei vaan voi nostaa enempää ilman et ne avautuu. Isompi välitteisellä vipalla tietty sit saa jos kokee tarvetta.
     
  18. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Ollaan saatu koneet kulkemaan Los Angeles - Härmä väliä parilla satasella. Loppukulut sitten muotoutuu miten muotoutuu.
     
  19. asperiini

    asperiini Gearhead

    Joo olishan tuo varmaan hyvä kone ja taatusti halvemmalla kuin itse osista kasaamalla. Mutta kun mulla on semmoista vikaa että nuo pitäis saada nysvätä ihan itte nippuun. Kutsuvat sitä harrastukseksi...
    Valmis Joen tekemä kone nokalla ei jostain syystä lämmitä mieltä lähellekään kuin jos on sen ite tehny.
     
  20. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Ihan yleisesti nakkasin linkin, kun tätäkin ketjua varmaan moni strokeria himoava lueskelee.
     

Kerro tästä muillekin!