mopar 440 tehot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jorkkeri72, 14.6.2009.

  1. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    mistä johtuu vm.-71 ja-72 välinen tehonpudotus?
    ja onko jotain tapaa selvittää eroja moottoria purkamatta?
    auto on vm-72 (valmistunut kuitenkin joulukuussa -71)
    lohkon valuvuosi on -71 ja koodi 2536430-9.
    kone on irti mutta ehjä eli en aio sitä purkaa.
    vakiomoottori on kyseessä eli ei hp versio.
    kaasutin nelikurkkuinen holley 750vac.
    saastelaitteita?????ei ole paitsi jokin musta pönttö joka ilmeisesti kerää bensahuurut.
    ehdotuksia/vinkkejä???
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mie oon saanu sellasen käsityksen että suurin ero niissä on että -71 ja-72 on ilmoitettu tehot eri standardien mukaan. Kai niissä teknisiä erojakin on... :odroll:
     
  3. rb

    rb Double Gearhead

    Vuonna 71 oli viimeistä kertaa asiat vielä mallillaan.

    Vuoteen 72 siirryttäessä moottorien puristussuhde laski, kunnon teräskampiakselit oli historiaa valuakseleiden myötä ja isolohko heikkeni kun siirryttiin ohutvaluun.

    Mutta sulla oli tuuria, nimittäin ainakin minun 71 loulukuun puolella tehty 440:n oli vielä aito asia.

    Ulkoapäin ne erottaa parhaiten dampperista, joka valuakselissa on massiivisempi.

    Mutta tältä sivustolta löytyy huomattavasti parempia Mopar tietäjiä kun minä joten joku voi varmaan vähän tarkentaa mun heittoja.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tehojen lasku johtuu lähes täysin mittauastavan muutoksesta ja realismini mukaantulosta. Tehot alko olla "todellisia", mainososaston vaikutus vähäisempi. Teknisesti merkittävin ero on toi puristussuhteen lasku. Teräskampurat oli 440:ssä vielä '72 malleissa, vasta '73 tuli valuakseli, joka sekin on ihan toimiva kapine. Suurin miinus siinä on toi ulkopuolinen tasapainotus. Lohkoilla ei oo oikeestaan mitään väliä vuosimallien suhteen, yksilöerot on paljon merkittävämpiä kuin pienet disain muutokset. Uudemmat lohkot on itseasiassa keskimäärin pikkasen paksumpia, ja vähän pehmeemmpiä kuin vanhat. Mut siis esimerkiks rempan yhteydessä on saattanut tollasesta "hi perf" 440:stä muokkautua saasatemalli ja päinvastoin, kaikki erot on toteutettavissa siinä vaiheessa "samalla rahalla".
     
  5. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    oli teräsakseli vielä esim. -73 monacossa, sinä vuonna vissiin jo molempia. se vaan tarkisteltiin kun myin tekniikkaa eteenpäin. selviää originellitekniiknan kyseessäollessa moottorin numeroinnista
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    joo, toi valuaksila tuli '73 jossain vaiheessa ja oli rinnan takoakselin kanssa. Kuitenkin niin, että '73:siakin on jo valuakselilla. Ne käytti myöhemmässäkin vielä satunnaisesti takoakseleita, jopa "six pack" akseli, veivi, damper kokonaisuutta kun niitä kerran varastossa oli.
     
  7. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    kiitoksia tiedoista!
    onko toi puristussuhde selvitettävissä moottoria purkamatta?
    venttiilikopan avaamalla saa vissiin selville kansien valunumeron sen verran oon valmis purkamaan!
    kone on "koskematon" suurella todennäköisyydellä!
    kampiakseli on kuulemma takomalli.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tulpan reiästä kattomalla voi yrittää päätellä kuinka kaukana mäntä on lohkon tasosta yläkuolokohdassa. Normimotissa se on sellanen 2.25 milliä ja saasteversiossa sellanen 4.5 milliä. Noi kumpikin on kyllä aika matalapuristeisia todellisuudessa jo valmiiks. Kansien valunumerollakaan ei oo hirveesti merkitystä, ei ne oo juuri toinen toistaan kummempia jos on tuoreempia kuin '68.
     
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    mäntä yläkuoloon, venttiilit kii, kone sopivasti kallelleen että on tulpanreikä korkein kohta je jotain öljyä täyteteen niin näkee paljon on palotilan kokoa? :)

    Tähän tietysti vaikuttaa sitten jos vaikka porattu, niin ei pysty std mitalla laskeen sitä ruttua.. Mutta eiköhän tolla selviä että onko isopalotilaset kannet
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Se selviää kyllä valunumerosta ja vuosmallistakin.
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Jaa???

    Hetkeen kun ei ole tullut Jenkkien kanssa puuhattua ja tässä iässä sitä ehtii unohtaa jo enemmin kun oppia uutta mutta muistan jostain lukeeneeni, ettei uudempia johkoja suositeltu porattavaksi kun max 030:iin vai koskiko tuo vain nelisatasta, missä jo alunperin on reilumpi reikä?

    Ja tietty, ei se korkea puristussuhde ainoa asia ole millä tehoa tehdään mutta silloin joskus kauan sitten mulla oli Coronetin keulalla vuoden 74 440:nen eikä sen suorituskyky tehtaan jäljiltä päätä huimannut.

    Sitten tehtiin köyhän miehen remontti eli vaihdettiin vuoden 66 close camper kannet korkeampien mäntien siasta ja hieman räväkämpi nokka, tarkkaan en muista alle280 astetta alle 1/2 tuumaa nosto ja siihen aikaan pakolliset peltisarjat niin jopa alkoi nakki palamaan ilosesti sillä luokottomallla perällä.

    Paljonko siinä oli sitten sitä todellista tehonnousua ja paljonko oli pelkkää fiilistä kasvaneen metelin myötä jäi selvittämättä mutta pääasia että nuorena oli kivaa...
     

Kerro tästä muillekin!