Mopar + 500 stroker rakentelusta kombinaatio vinkkejä/näkemyksiä/kokemuksia

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 20.1.2019.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    -Source -496 stroukki setti 10:1
    -E-street kannet
    -xe284 nokka
    - 750holley.
    -Hookerin pellit.
    siinä tärkeimmät.
    Penkityksen jälkeen tarkistin joka pytyn puristukset ja oli kaikki 12bar tuntumassa ja seos mittari kabiinissa joka vedossa meni 12pintaan, eli soppaa sai.
    Ajotukset myös kunnossa.
    Ennen penkitystä säätäjän kanssa juteltiin ja sano et näissä jenkkivehkeissä lähes poikkeuksetta vähempi tehoa mitä kuvitellaan:odwink:
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tos numeroit 383->496 motista E street kansilla, RPM imari, 770 street avenger kaasari ja XE275HL nokka Santalan dynossa
    rpm, nm, hp
    2500, 746, 262
    3000, 787, 331
    3500, 827, 406
    4000, 835, 468
    4500, 794, 501
    5000, 731, 513
    Toi ei ollu paras veto, säätämällä tuli vähän lisää. Mut kierroaslueet kutakuinkin samantyylisiä. Tollanen motti meni vartilla kympin puolelle 1450 kilosessa a-kopassa.
     
    xarper tykkää tästä.
  3. marko84

    marko84 2nd gear

    Millasilla ahdoilla:odsmile:

    Syksyllä kun varailin uutta penkki aikaa piti odottaa viikko kun oli ukkonen iskenyt rakennukseen ja penkistä mennyt joku anturi rikki. En tiä sit olisko ollu rikki jo kun 496 penkitettiin:rolleyes:
     
    Muokattu: 24.1.2019
  4. vekku

    vekku 2nd gear

    Oikein Jykä muistat, tehoa 5100rpm 489hv ja kuskin kans +1800kg laite vartilla 11.93
     
    Mon383 tykkää tästä.
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Mitä noi kilsat on?

    Millä vaihteella dynotettu?

    Miten kierrokset mitattu?
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Miten paljon välitys/vaihteet vaikuttaa tuloksiin? Tossa just mietin ite kun motti kiertää sen 6500+ kevyesti, yli 7000 ottaa paikallaan että jos erehdyn takapyörädynoon ni tiiä uskaltaako tota kolmosella vetää edes tappiin, onko siitä jotain haittaa jos kakkosella vaikka vetää?
    Perävälitys kummiskin 3.23 ja kolmosella jos ottaa sen 7000 vaikka ni on kardaanissaki vauhtia jo.
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Moottorin kierrokset pitää olla oikein notta vääntömomentinlaskeminen menee oikein softassa. Jos vaikkapa turbaani luistaa niin saa muhkeita vääntöjä mutta tehot uupuu yläpäästä.

    Eiköhän ne ole oikein menneet, mutta kunhan kysäisin.
     
    xarper tykkää tästä.
  8. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Yhdestä korkeen 10s hylsystä dynotettiin 280 konehummaa pyörädynossa, lootana tossa vehjeksessä powerklaidi.
    Kun vähän aikaa kuulustelin niin selvisi että ajettu dynossa vain ykkösellä.
     
  9. GBS

    GBS 2nd gear

    Ei kait sitä tomaatista saa pyörädynos kunnol mitää tehoja mittailtuakaan. Säätöjä vaan.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kyllä saa kunhan dynon käyttäjä osaa hommansa ja lootassa suora pykälä päällä.
     
    jariha ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  11. GBS

    GBS 2nd gear

    Joo. Pyörätehoo.
     
  12. sangi74

    sangi74 3rd gear

    ollu aika tiukka välitys sulla 4.11?
     
    GBS tykkää tästä.
  13. TMK

    TMK 1st gear

    Nyt soittivat koneistamolta että torstaihin mennessä pitäs olla valmis. Kyllähän tuossa kesti:D

    Siinä soittaessa sano että dekki tasot on vielä ajamatta ja että edessä oleva mäntä tulee 0,2 yli tasosta, ja takimmainen jää 0,7 vajaaksi.

    Kuulemma oikastessa lähtee vähintään 0,1 tavaraa poikkeen, eli etummainen tulis yli 0,3mm ja siis tuo perus kansi pavi taitaa olla millinen.

    Onko tuo paljealue liian pieni?
    Hommaanko paksumpaa tiivistettä vai otanko männästä tavaraa, ja vaikuttaakohan se tasapainotukseen jos pitää mäntiä muokata?
     
  14. simeoni

    simeoni Gearhead

    Mistähän tuo mahtaa johtua? Minulla oli myös pikkulohkossa sama ongelma, päädyin sorvaamaan männistä vähän pois. Näin sain kikkailtua 0,87mm- 0,98mm välille kaikki pytyt. 0,7 paljealue on jo sinällään aika tiukka, mutta suurempi ongelma taitaa olla se pytty johon jää nyt 1,6mm välys, eikö?
     
    Muokattu: 16.4.2019
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos siitä hyvän haluaa, niin vinot dekkitasot tulis oikaista siten että kaikki männät tulee samalle tasolle niin edessä kuin takana.
    Jos ne tulee n. 0,3mm yli, niin helpoin olis sit laittaa .050" pahvit, jolloin tulee ihanteelliset paljealueet.
     
    jariha tykkää tästä.
  16. challenger500

    challenger500 Gearhead

    mun edellinen paketti oli 496 pyörivillä 11,1:1 staattisella rutulla, RPM kannet (04 taisin ostaa), COMP solid roller 262 .050 /.575'' nostolla, 850kaasarilla.
    Manuaalipeli ja 3.91 perä, 2+ sekan 60ft ja normi kytkinvaihteilla kelasi 193 vartilla loppuja. Ihan soiva peli oli. Eikä muistaakseni tarvinnu venasäätöihin koskea 6 vuoden aikana, että se siitä suuresta rullanokan säätötarpeesta
     
    xarper ja Herje tykkäävät tästä.
  17. TMK

    TMK 1st gear

    no niin, nyt olis rojut pihassa ja lopullinen koneistus lasku 1930e.
    nyt siis männät tulee tuon 0,3mm yli dekin ja tilasin tuossa juuri us partsista 0,51 fel pro kansi tiivisteet.

    noissa tiivisteissä poraus on 4,590 ja mulla lohkon poraus 4,380, elikkäs tuo tiiviste jää 2,6mm puoleltansa vajaaksi? myyjä ei osannut sanoa että onko tuo haittaavaa, mutta sanoi että nää on ainoot tiivisteet mitä heillä on tarjota 0,51 koossa?

    mitenkä on ? onko ihan ok tiivarit vai ei ? ja jos eivät oo niin oisko jollain linkkiä mistä saisin sopivat
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ihanteellinen tiivisteen koko olis tietenkin sellanen että sylinteri on vain vähän pienempi, mutta jos sylinterin yläpään viistous on reilumpi niin tiivisteen kuuluis kuitenkin olla sitäkin mittaa vähän suurempi.

    Ei toi sun tapaus mitään varsinaisia ongelmia aiheuta.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Samaa utelin muinoin McCandlessilta joka on pari moparii tehnyt, sano et ei o mitään käytännön negatiivista vaikutusta tol "liian suurella" reiällä. Noishan reikä on pyöree kun se pienmmissä on palotilan kohdalta isompi.
     
  20. TMK

    TMK 1st gear

    tuli vkn loppuna kasailtua alakerta. koneistamo oli laittanut veivien laatikkoon momentin 125nm, mitattu venymä mittarilla kuulemma 0,0059-0,0063 venymä. aika paljon suurempi momentti kuin tuo arp:n ilmoittama 90nm, vedin nuo siis tuohon 125nm.

    alakerta siis läjässä ja jakopää, akseliin jäi päittäis välystä 0,06mm. seuraavaks nokan mittausta kuhan kerkeää.

    oon käyttäny comp camsin kasaus rasvaa, sellasta valkosta töhnää varmaan ihan ok joka paikalle kun tässä saattaa kestää ennenkun mylly on tulilla.

    Tuo kampiakselin takatiivistys vähän mietityttää, liekö yleisesti jää vuotamaan ? kasailin sen ohjeen mukaan tiivisteliiman kanssa mutta liimaa ei tursunut väleistä, ei kai tätä pidä turata sillä liimalla että riittää vaan ohuelti liimaa niin kuin ite laitoin.
     

Kerro tästä muillekin!