Mopar + 500 stroker rakentelusta kombinaatio vinkkejä/näkemyksiä/kokemuksia

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 20.1.2019.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, ei ne useinkaan vastaa joko kohdaltaan tai kooltaan kansissa/lohkossa olevia reikiä.
     
  2. TMK

    TMK 1st gear

    nyt ois kannet kiinni, hv öljypumppu tilalattu ja turbiini lähetetty th maticiin korjattavaksi.

    nostajissa, tönäreissä ja keinu akselien asennuksessa ei varmaan oo mitään ihmeellistä,

    1. nostajat tyhjinä, nokan sisäänajo rasva pohjalle
    2.työntötangot paikoilleen
    3. keinuakselit päälle( voiko nämä laittaa väärin päin?)

    tuossa joku aiemmin mainitsi että tarviin säädettävän tikun jolla mitataan tönärin pituus?

    tarvitsenko siis tätä säätötikkua kun mikäänhän tuolla ei oo muuttunu, kaikki on vanhoja vakio osia paitsi nostajat tietty uudet, vai onko tää varmistus hommia?
     
  3. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Todennäköisesti et tarvitse, jos mitään isompaa ei ole muuteltu. Kasaa vakio tikuilla ja jos niillä tulee nostajiin preloadia, niin silloinhan se on ok. Eli tikuihin ei jää väljää, mutta nosta ei kuitenkaan pohjaakaan. Jos mitään kierroskonetta et ole tekemässä, niin silloin toi preload ei ole niin tarka, mihin kohtaan se nostajassa asettuu ja moparin nostajissa on pitkä liikevara.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Akselit voi laittaa väärin päin.
     
  5. TMK

    TMK 1st gear

    Ok. Mistä tää katotaan että tulevat oikein päin? Ovat pyörineet sen verran pitkään nurkissa että en muista mitenpäin olivat, mut vasen ja oikea on varmaan identtiset?
     
  6. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Öljyreiät koneesta ulospäin.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eli alaspäin ja venttiilien puolelle. Reiät ovat hieman er kohdassa kuin pultinreiät.
    Tuli si käytyä dynossa ton 493:n kanssa. Ei sielt mitään haettu väkisin, sen verran vaan et nähtin että kaikki toimii ja ajosäädöt kohalleen. Sen kummemmin ei kikkailtu, suutinvaihdolla mentiin ja vikaan nostettiin ennakkoa 34 asteeseen. Motti on 11:1 puristuksella, männät jää vähän tason alle eli ei mikään täydellinen quench, nokkana compin raikas rulla. Tää on osaläjä, alakerta on Indyn tekemä jota vähän muokattiin öljykieroolta ja laitettiin studit runkopukeille. Kannet oli Indy 440-1:t jotka kotikaivettiin kevyesti, imusarja Indyn single plane ja kaasrina 1050 kokonen. Pakosarjat Hookerit 2" ja 46" pitkillä primääreillä, siitä eteenpäin 3" Simmonsin ovaalivaimentajilla.
    Tos yhest vedost tuloksia:
    rpm, tq, hp
    4000, 777, 436
    4500, 856, 540
    5000, 856, 601
    5500, 855, 659
    6000, 807, 679
    6500, 756, 690
     
    Skigu ja 68corvette tykkäävät tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tuliko max teho tossa 6500?
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei tullu, 6700. 700 rajottajaan kirmas vileä ketterästi.
     
  10. TMK

    TMK 1st gear

    Oisko moottoriöljy suosituksia?
     
  11. Tuo on foorumin vaarallisin kysymys. Siitä seuraa aina ns öljysota, jossa väännetään viskositeeista, mummon perinnöstä ja kuun asennosta..Mutta heitän öljyä liekkeihin:

    [​IMG]
     
  12. TMK

    TMK 1st gear

    Nyt ois kone läjässä. Öljyksi hommasin tuota yllä mainostettua. Pyörittelin öljypumppua niin että molemmille keinu akseleille tuli öljyä. Turbiinin ja vetolevyn välystä jäi 3-4mm. Varmaan ihan ok? Turbiinista nostettu hieman stall speediä. Nytpä sen vois heittää keulille ja lisäillä apulaitteet myöhemmin.

    https://aijaa.com/WBtUV8

    Ja tuli kyhäiltyä ram air ilman ottoa

    https://aijaa.com/4XNS07

    Meininki ois jättää kesäksi projekti huilille, mutta tässä kesän aikana voisi pohtia sitä seuraavaa tilausta joka sisältäisi:

    -Ruisku/ fitekki
    - pa pumppu
    -sytkä
    - pakosarjat/shortyt

    Näillä näkymin siis fitech ruisku ja sen kanssa toimiva mds jakaja. Sekä fitechin pumppu. Minkäköhän valmistajan shortyt olis hyvin istuvat? Ja jos jollain kokemusta fitech vs holley tai joku vastaava niin saa valaista jos joku on toista parempi.
     
  13. Herje

    Herje Gearhead

    Hedmannin shortyt oli itellä
    c-kopassa.
    Niitten hinta laatu suhteeseen olin kyllä tyytyväinen.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Varmasti saa eikä tommonen liisteri kuulu uuteen moottoriin :D
     
    jariha tykkää tästä.
  15. jariha

    jariha Gearhead

    Toi teboililainen on muuten aivan hemmetin jäykkää tulemaan purkista ulos verrattuna gulfin ja motonetin 20/50 öljyihin?
     
  16. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Mä laitoin amsoil Z-rod 10W-30.
     
  17. sangi74

    sangi74 3rd gear

    Miten ois edelin ruisku paketti mä ainaski kallistuisin siihen.harmi vaan ku ei oo vielä b lohkoon istuvaa settiä
     
  18. vekku

    vekku 2nd gear

    Öljystä ja eritoten öljynpaineesta kysyisin. Omasta 512 motista otin lisää tehoja ja samalla vaihdoin öljyn gulf 5w-40 -> castrol edge 10w-60. Kaveri tätä suositteli, oli omasta saksalaisesta särkeny parikertaa koneen ja meinas, että ainakin toinen konerikko johtui öljykalvon pettämisestä huonolaatuisen öljyn takia.
    Entisellä öljyllä paineet kylmänä n.75psi ja lämpymänä tyhjäkäynnillä ja ruisinkivauhdissa n.25psi. Uudella öljyllä öljynpaine on koko ajan tuo 75psi, en ole tosin vielä kovimmilla helteillä ajellu että putoaisko yhtään.
    Mutta onko tuosta haittaa? Ajattelin, että öljy voi jonkin verran lämmetä jos osa menee koko ajan paineenrajoittimen kautta? Mutta jos koneen lämmöt on ok niin mitä tuo haittaa ja jos suodatinkin pysyy paikallaan niin vois ajatella, että hyvät öljynpaineet ei ole pahaksi.
     
  19. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    No jos järjestelmässä on suodattimen ohitusventtiili niin liian jäykällä öljyllä saatat etenkin kylmänä ajella tuo ohitusventtiili auki, jolloin öljy pääsee suodattamattomana laakereille.
     
  20. Noissa suodattimien ohivirtausventtilien avautumispaineissa on eroa suodattimien välillä. Se on osittain suunnittelufilosofinen kysmys. TM:n öljynsuodatinvertailussa siitä oli hyvin kerrottu:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!