Mopar 5x4" pikkujako kuskeja rankaistaan..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja pena78, 27.8.2016.

  1. pena78

    pena78 1st gear

    Miten helevetissä nuo 5x4" jakoiset varsinki 15"on hukassa ja jos joku tarjoaa niitä käytettyinä niin hinta on uuden verran?
    Muita jakoja saa ihan noin vaan tyyliin 100€-> kunha hakee...ja nyt puhun vaan perus peltivanteesta en mistään hipo alumiineista mitä on tehty kolmesarjaa..
    Jos joku on jenkeistä tilaamassa vanteita tms.rompetta jollain kontilla niin voisitko millää sieltä rohmuta 15" pellit mulle kyytiin ku suomesta ei saa..
    Vai oisko joku euroopan linkki tai ruotsin mistä sais?
     
    Muokattu: 27.8.2016
  2. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    En tiedä mut johtunee siitä et tehtaalta ei 15" pikkujakoa koskaan lähtenytkään, peltisenä tai alumiinisena, joten ne tahtonee olla aika uusia jopa käytettynä.

    T: toinen pikkujako kuski.
     
  3. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

  4. pena78

    pena78 1st gear

  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    US-Partsissa vissiin on 15x6 ja 15x7 peltivanteita ihan varastotavarana. Kun on kyseessä suht pienen valmistusmäärän automalli, jonka pulttijakoa ei a) oo missään muussa vekottimessa ja b) viimeisinkin vuosimalli, jossa noita on ollut tarjolla, on joku "1973" kutoskoneella, niin aika hyvin on, että uusia saa ihan hyllytavarana.
     
  6. pena78

    pena78 1st gear

    Juu onha toki uspartsilla ja muillaki suomessa hyllyssä vanteita sen tiiän...
    Mut miks helekatissa ne on niin kalliita pikkujaolle n.150€kpl.?
    Vastaavasti muille jaoille löytyy alle 60€maksavia peltejä...ja kai ne samasta raudasta prässillään ja tehdään...että mielestäni jako reikien muutos tuskin on niin työläs tehtaassa vaihtaa missä nuita tehdään? ;)
    Alkup.joku rally vanne toki on arvostettu mut mulle kyllä käy joku cyrsleri vannekki ja mikä vaan kopio vanne kunha nyt vaan ois järki hintaan...ja käytettykin!?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Samasta syystä kuin pikkujaon 10" jarrurummut. Vähän kysyntää, vähän valmistajia. Joku valuvannetoimittaja varmaan pystyisi koneistamaan sokeista aihioista 5x4" setin, mut ei sekään niin halvalla lähde mitä massavalmistetut yleisemmät mallit. 15" vanteet on näille a-koppasille uutuustuote, eikä näihin ole pienempiäkään ollut hirveän laajaa valikoimaa. Kerranhan se vaan kirpaisee.
     
    pena78 tykkää tästä.
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    eikös 5x4 ole yhtä kuin 5x100 jako, että jos etsis amerikan ulkopuolelta? muistaakseni joissain toyotissa ainaski oli 10" rummut jotka sopis, en muista keskireikiä.
     
    Muokattu: 28.8.2016
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    5x4" ei ole yhtä kuin 5x100 mm.
     
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Toyotan rummutkin ovat "vain" aihioita, joutuu tekemään uuden pulttijaon ja muistaakseni suurentamaan keskireikää. Muista mahdollisista koneistuksista en tiedä.

    Ja noissa 5x100 jakoisissa on väärän jaon (5x4" = 5x101,6) ja yleensä myös väärä keskireikä, lisäksi ET-ongelma, kun ovat järjestään etuvetoisten vanteita...
     
    KajS tykkää tästä.
  11. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    joo et on tietty etuvetosissa väärä. mulla vaan on muistikuva että kaveri olis jonkun toyotan rummun autoonsa? rummuissahan pultinreiät ei yleensä ole naftit, joten toi vajaan 2mm heitto vois jäädä piiloon. onko missään toyotassa sit oikea keskireikä niin? suattaa tietty olla et muistan väärin.
     
  12. martti-66

    martti-66 3rd gear

    itse painiskelin saman asian kanssa pitkät tovit ja päädyin uspartsin tiskille.
    minusta hinta ero itse tilaamalla jää melko pieneksi ja vanteet sai heti.
    saksassa joku putiikki myi vastaavia 15x6 129e/usparts 139e,15x7 139e/usparts 159e.
    ameriikassa näyttää maksavan noin 109-119$ kpl
     
  13. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tuo 5 x 4 jako ei liity niinkään vuosimalliin vaan siihen mitkä jarrut on ruksattu tilausvaiheessa. Esim -76 Dartissa on voinut olla 5 x 4 jako jos kynä on pysähtynyt 9 tuuman jarrujen kohdalla.

    Tosin luultavasti -76 ja ettepäin Aspen/Volaré tämmönenkään ei ollut enää mahdollista.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [QUOTE="BRAKE DRUM" 5 x 4 jako ei liity niinkään vuosimalliin vaan siihen mitkä jarrut on ruksattu tilausvaiheessa. Esim -76 Dartissa on voinut olla 5 x 4 jako jos kynä on pysähtynyt 9 tuuman jarrujen kohdalla.

    Tosin luultavasti -76 ja ettepäin Aspen/Volaré tämmönenkään ei ollut enää mahdollista.[/QUOTE]

    Olkoon noin. Mä pähkäilin, että levyjarrut tulivat aikanaan amerikanlakien takia pakollisiksi ja jossakin 73 tienoilla tuli isommat yksmäntäisillä satuloilla olevat jarrut niin että toi 5x4" ois loppunut siihen vielä se mielessä, että levyt olivat olleet jo jonkin aikaa vakiona jos oli 8 sytytystulppaa.
     
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

    72 asti kaikki a-koriset on pikkujaolla, uudemmat vain rumpujarrujen kanssa. 73-76 a-koriset taitaa olla täällä päin kaikki levyjarruilla ainakin maahantuojan toimesta. 4" jako on vain A-bodyn oma juttu, ei muissa korimalleissa
     
  16. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Itse asiassa taitaa Espanjassa kasatut Dodge 3700:t olla edelleen nelimäntäisillä levyillä ja pikkujakoisilla jarruilla "loppuun (1978) asti". Epsanjoolat kasasivat Argentiinasta tuotuja knock-down-kittejä eurooppalaisilla lisämausteilla.
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Menee ohi alkuperäisen aiheen...

    Yhdysvalloissa ei varsinaisesti ole vaadittu jotain tietyn tyyppistä systeemiä, vaan on annettu testeissä tavoitettavia vaatimuksia ja raja-arvoja. Esim. levyjarruja ei ole vaadittu käytettäväksi kunhan annetut pysähtymisvaatimukset täyttyivät. Vaatimukset olivat alkuu jarrutusmatkojen pituuksia, sittemmmin autojen hidastuvuuksia eri olosuhteissa jne. Levyjarruilla edessä päästiin helpommin tavoitteisiin. Tammikuun 1. päivänä 1968 tuli voimaan myös vaatimus, että jarrujen täytyy olla hydrauliset. Samoin vaadittiin tiettyjä pysähtyvyyksiä kun jarrujärjestelmään esim. tuli vuoto. Tämä johti käytännössä kaksipiiristen jarrujärjestelmien yleistymiseen. Edelleen sai olla yksipiirinen järjestelmä, mutta sillä oli vielä tiukemmat pysähtymisvaatimukset vuodon sattuessa. Syyskuun 1. päivä 1975 asetettiin testeihin vaatimuksia mm. jarrujen häipymisen vähentämiseen ja toimivuuteen märissä olosuhteissa. Tammikuun 1. päivästä 1976 henkilöautojen pysähtymisvaatimukset tiukkeni entisestään. Vaikka jotkut automallit eturumpujarruilla olisi täyttäneet uudet vaatimukset, päästiin helpommalla siirtymällä levyjarruihin edessä. Tällöin Chrysler luopui vielä A-koppasissa tarjolla olleista pikkujakoisista ysituumaisista 4xrummut jarruista. Kevyiden pakettiautojen piti täyttää vastaavat testit vasta syyskuun 1. päivä 1983 alkaen. Siksi vielä '82 vuosimallien pakuissa on saattanut olla rummut joka nurkassa ja yksipiirinen jarrujärjestelmä.....

    Edit: Syy miksi lähes kaikki siirtyivät viimeistään 1973 vuosimalleissaan yksimäntäisiin satuloihin ja unicast levyihin saattaa olla siinä, että ainakin osa 1975 ja 1976 voimaan tulleista testivaatimuksista piti tulla alunperin voimaan jo syyskuun 1. päivä 1972.

    Tuohon pikkujakoisten jarruosien saatavuuteen totean, että taidatte olla yhtä tietämättömiä kuin Mobilistin Enqvistit... :)
     
    Muokattu: 30.8.2016
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ja on paljon helpompaa mennä sinne US Partsin tiskille itkee kun uusi vanne on valmiiksi kiero kuin vaikkapa yrittää valittaa esim. Summitille USA:han.
     
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tai vielä pahemmassa tapauksessa sille hyväntahtoiselle, joka ottaa mukaan omaan kontti kimppaan.
    "Otat nämä nyt takas kun hommasit."
    Ei ole mitään epäkiitollisempaa tilannetta, kun kaksi mielensä pahoittanutta harrastajaa Suomessa ja syypää jenkeissä.
     
  20. dart -66

    dart -66 Gearhead

    ... niin, pikkujakoisten jarrujen vaikeimmat osat täältä Suomesta katsottuna taitavat olla 10" takarummut. Niitähän on jenkeissä taas myytävänä, hinnat ja saatavuus vaihtelevat melkoisesti. Niiden 73-6 eturumpujen tilanteesta en tiedä, tarve kun on ollut sen verran vähäinen...
     

Kerro tästä muillekin!