Viiskyt vuotta vaan kesti seiskavartti ja jo piti yoken stefa vaihtaa kun alkoi sotkea tallin lattiaa. Samalla toki tehtiin täysihuolto.
B-bodyista 66-? löytyy 7 1/4 tuumasta 4,5 jaolla, jarrut näissä samat kuin 8 3/4, vetarit on tuossa lystikkäät parikertaa kaventuu ennen kuin istuu 7 varttiseen murikkaan. 8 varttista en nyt muista milloin B-bodyihin tuli. Parissa 66 Coronetissa 225lla oli tuo 7 1/4 paikallaan.
7¼ perä on aika kevytrakenteinen. Ristitappi siinä se heikko kohta yleensä on. Mulla meni yhdet vetaritkin tai oikeastaan vaan toinen booreistaan vinoiksi kun muuten kesti Dartissa 225 koneen. vaihdoin varmuudeksi molemmat. Käytin 4.87 välitystä. Mulla on vielä yksi 7¼ suregrip lukollinen perä jäljellä 2,94(3) jonka kunnostin joskus 90 luvulla ennen auton maatumista. En suosittele kuminpolttoon yhdellä renkaalla vaikka onhan tuotakin tullut tehtyä. Mutta jos on täysin vailla ylimääräisiä välyksiä ristitapin pesät kunnossa ja laakerit kunnossa ja hyvät öljyt, niin ihan hyvin kestää normaalit poistumiset liikennevaloista.
Tiesittekö muuten että vanhemmissa amatsoneissa ja zephyreissä ja monessa muussakin autossa on tasan sama perä. leveys saattaa heittää mutta siis perämurikka. kerran eräs vanhan volvon virittelijä tuli mulle kehuskelemaan että laita volvon perä niin johan kestää lukottomanakin.. On kokemusta ettei tehosta laukea. parin kesän päästä tuli hakemaan vallun perästä lukon. Jo kelpas
Voisko siis olla mahdollista löytää markkinoilta Volvon perään tarkoitettu modernimpi lukkomurikka ja sovittaa se seiskavarttiin Mopariin?
Itselläni ei ole kokemusta noista vaihtohommista. Mutta olen siis myynyt yhden 7 ¼ lukon Volvoon. Moni Volvo kaveri kävi myöhemminkin kyselemässä.
Yhden 3.23 välityksellisen löysin kätköistäni jossa on tuo lukko. Jos jollain on jäänyt eheäksi Valiantin 2.94 (2.93) tai jopa 2.73 (2.76) (Suluissa hahmotellut muistelmani.) perää, voisin olla kiinnostunut. Lukollisesta löydöstä olisin erityisen kiinnostunut.
Tein kaupat vähän yli vuosi sitten Sure-Grip lukollisesta 7-1/4 akselista, nyt se on tallissa ihmeteltävänä, 2.93 välitys. Oisko hyviä vinkkejä kunnostukseen/varaosiin?
Kaikkea muuta löytyy helposti, muttei lukon osia. Kartiolukkoon saattaa saada uutta pitoa sorvaamalla ja shimmaamalla. Levylukon kitkalevyjen saanti on kiven alla.
Pari iltaa plärännyt tuosta levyllisestä 7 1/4, ainut mitä löysin, et Dana 30 Power Lock levyt voisi ehkä käydä??? Kartiolukollisessa 2 spider ratasta ja levyllisessä 4.
Tästä aiheesta oli jokunen vuosi taaksepäin keskustelu tuolla voimansiirto-osiossa ja silloinkin todettiin että 7 1/4 levylukkoon uusien levyjen löytäminen on haasteellinen tehtävä. Silloin niitä oli muistaakseni ebayssa Frank Mitchellillä myytävänä.