mopar -70 amp mittari kytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja mickey, 2.8.2017.

  1. mickey

    mickey Gearhead

    Miten tuon -70 chargerin vanha amp mittari kannattaisi kytkeä/olla kytkemättä. Tavoitteena nyt uusia sisä ja konehuoneen sähköjä ja asentaa uusi sulakerasia hansikaslokeroon. Se kun tunnetusti on sytyttänyt tulipaloja (amp mittari). Se ei paljon auta että kytkee mittarin takaa johdot yhteen kun se sama virtamäärä ilmeisesti kulkee kojelaudan alla monissa liitoksissa kuitenkin. ideoita?
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eiköhän ne ongelmat ole ollu niissä amp mittarin eristeissä/bakeliiteissa jotka vanhuuttaan murtuu jolloin niitä oikosia tulee. Toki jos haluat pelata varman päälle ni karsit sen piuhan sieltä esiin ja korvaat uudella tukevammalla piuhalla tykkänään mutta ei oikein tehdyissä liitoksissa mitään vikaa ole. Että sen puoleen se pelkkä mittarin ohituskin kyllä mielestäni on jo hyvä.

    Moppemiehet kertokoot enempi vielä omakohtaisia kokemuksia? o_O
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Yks Valiant meinas palaa hakureissulla kun pysähdyttiin tauolle ja sammutettiin kone niin hetken päästä alkoi käry nousta, laitoin siihen sitten pääsulakkeen eli kaikki muu on sulakkeen takana paitsi startin paksu kaapeli.
     
  4. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Just tossa toisessa ketjussa kerroin saman rimpsun. Ideahan on saada se kaikki kuormitus pois sieltä mittariston takaa. Näin mä olen tehnyt Imperialissa:

    Vedä laturilta kokonaan uusi paksumpi johto starttireleen napaan (väliin mieluusti fusible link). Jatka siitä virta akulle ja tulipellin läpivientiin. (Poista orggis piuha laturilta mittariston taakse) Mulla on lisäksi maksisulake tulipellille menevän piuhan välissä.
    - Muuta tulipellin läpi amppeerimittarille menevä piuha kokonaan yhtenäiseksi ilman liittimiä ja poista amppeerimittari käytöstä yhdistämällä piuhojen päät.
    - Releistä lataussäädin 40A sulkevalla releellä ja sulakkeella.

    Toimii, lataa eikä ole ongelmia. Parit sulakerasiat ja ampeerimittarit sulattaneena ja yhden auton poltettua teen jokaiseen mopariin samat temput ettei pala enää toista. Kuvassa MAD electricalin versio aiheesta. Mä olen siis lisäksi poistanut tuon tulipellin ja ampperimittarin välissä menevän punaisen piuhan ja jättänyt vain tuon mustan, joka jakaa virtaa mittaristoon.

    [​IMG]
     
  5. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Itse talven aikaan muutin myös sähköjä. Mulla on konehuooneessa sulakerasia josta lähtee auton sisälle sähköt ja auton sisälle laitoin semmosen sulakerasian mihin oli 2 sisään tuloa toiseen suoraan akulta ja toiseen virtalukon takaa. Mullahan meinas auto palaa ku kaupunki ajossa joutu jarruttelee paljon niin suli se jarruvalojen kytkin. Sit laitoin chevyn laturin josta suoraan kaapeli akulle.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Ohitus vaan kylmänviileesti.
     
  7. mickey

    mickey Gearhead

    Juu kyllä se on järkevämpi pitää isommat virrat suoraan konehuoneen puolella ja tuoda vain kabiinin puolelle siellä tarvittava virtamäärä. Laturin virtoja on turha kierrättää sinne. Onko muuten tuossa itse ampeerimittarissa itsessään esiintynyt oikosulkuja vai pelkästään liitoksissa?
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Amp mittarit välillä vetää kanssa oikoseen. Välillä menee liittimet. Ne on aika murheellisia tapauksia.
    Suurin Mopareiden tappaja on ollut sähköistä jotuvat tulipalot.
    Joko sulaa tulipellin läpivienti, amppeerimittari vetää oikoset tai starttirele hirttää kiinni...
    Toi MAD muutos on aikalailla pakollinen jos ei halua polttaa autoansa :)
     
  9. mickey

    mickey Gearhead

    Mulla on omassa autossa ilmastointilaitehässäkkä kojelaudan alla ja helvetin ahdas. Ei toivoa että edes näkisi bulkheadia mistään. Riittäisköhän tässä se että asentaa ensin tuon laturin bat johdon starttireleelle ja sitten ammeterin takaa johdot yhteen. Virrat kabiiniin kulkisi edelleen alkuperäistä reittiä bulkheadin läpi mutta virta jakaantuisi kahdelle johdolle ja kahdelle liitokselle ja suurin virta kulkisi kuitenkin jo konehuoneenpuolella. Ja laittaisi noi sulakejohdot noihin päihin lisäksi. Ja valoille tietty releet konehuoneen puolelle.
     
  10. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Noihan se mennee just tossa sähkökaavios mikä tonne ylös laitettu. Ja tuo ajovalojen releytys vähentää huomattavasti virran kulkua hytin puolelle.
    Tuohan ilmastointi lisää vissii kuormaa kivasti järjestelmään jos oikein muistan..siis jos toiminnassa.

    Yks keinohan olisi näitten alkuperäisten piuhojen kaveriksi vetästä jykevämmän johdot sieltä laturilta siihen virtamittarin puolelle mihi tulee alkp.laturi piuha ja samaten vetää siitä akkuun menevältä puolelta myös jykevämpi johto. Tässä kuitenki riski että jos se mittari pettää ja johdotukset alkuperäiset niin kaikki virta häviää autosta. Ja nää apupiuhat sitten tulipellin läpi erikseen ei siitä alkp.tulipellin liittimestä.

    Tässä kuitenki pysyy jollain asteella se tulipalon riski ja sitä lisää jos esim. latausjärjestelmä ei toimi kunnolla,akku huono kun jos kaikki kunnossa niin akkua tarvitaan käynnistykseen mutta loput hoitaa itse laturi..tällä välttää virran turhan seikkailun tuon virtamittarin kautta.

    Plussat että mittari vielä toimisi.

    Niin ja releet kytkee laturin puolelle ei akun jos haluaa välttää väärät lukemat mittarilta.

    Alla kaavio miten kaikki pelittää OIKEIN. ei mene turhaa virtaa ton mittarin kautta. Virta siis menee mustien nuolien mukaan.



    [​IMG]
     
  11. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Ja siis tän mukaan päivitys. Ja samahan tohon ois vielä lisätä sulakkeet tuolta laturin puolelta tuomaan lisäturvallisuutta.



    [​IMG]
     
  12. mickey

    mickey Gearhead

    tuossa ylimmässä kaaviossa on vissiin nuo alkuperäiset liittimet hylätty ja porattu reiät bulkheadiin josta suorat johdot läpi. Mutta en viitsi porata kun en näe kabiinin puolelle. Mutta jos ne liittimet eivät ole nyt sulaneet tuskin sulavat ammeterin hylkäyksen jälkeenkään. Tosin eikös sekin toimisi että irroittaa bulkheadista mustan ja punaisen kokonaan ja vetää sinne ammeterin vanhaan liittimeen mittarin taakse uuden 4mm2 johdon helpommasta paikasta(grommet)Tämä siis sen vuoksi ettei joudu purkaan koko kojelautaa. Siitä se virta sitten jakaantuu vanhan mustan jakoreittejä pitkin eri kohteisiin. (Mittari ei sitten tosin toimi)
     
  13. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Kyllä se tossa ylimmässä jätetty just nuo alkuperäset johdot myös paikoilleen:)
    Eivät oo niin kovassa rasituksessa kun virta pääsee kulkemaan myös nyt tota uutta reittiä.

    Mutta siis helpoimmalla pääset sillä että vejät sen punasen ja mustan piuhan yhteen sieltä mittarin takaa. Kun liität ne kaks yhteen niin se ois sama ku yks jykevämpi piuha. Ja pitää huolen että siitä liitännästä tulee kestävä ja hyvin suojattu!
    Eli teet tollee miten Vintage Speed kertonu.

    Tämä vaihtoehto yksinkertasempi ja nopeempi eikä tarttee ruveta uutta johtoa vetämään,porailla reikiä tulipeltiin jne.

    Tarkotit varmaa tällästä kytkentää?? Kyllähä se toiki toimii.
    [​IMG]
     
  14. SK-

    SK- 2nd gear

    Ampeerimittarin ohitus menossa -70 furyyn ja yksi asia mikä askarruttaa on et tarkotetaanko tuolla kabiininpuolella haarautuvalla liitoksella yleensä sulakerasiaa? Vai onko siellä jossakin johtoteippien alla mahdollisesti jokin nippu löydettävissä mihin tuo uusi syöttö tulisi tehdä startin releeltä?

    Jonkun verran johtosarjaa nyt tutkinu teippejä repimättä ja ainut virtajohtojen jako on löytyny sulakerasiasta ja sekään ei täsmää sähkökaavioiden kanssa värien perusteella..
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei. Siellä teippien alla on jossain iso "hitsattu" liitin, mistä jakaantuu sulakerasialle, virtalukolle yms johdot.
    [​IMG]
     
  16. SK-

    SK- 2nd gear

    Noniin, tämä selventää paljon.. kiitos.

    Se on joko vaan alettava repii teippejä auki, tai mielessä kävi myös muuttaa laturilta normaalisti mittarille tuleva musta johto startin releen kautta syötöksi kabiiniin. Se ainakin kaavioiden mukaan on just se johto mikä jakaa kaiken.. Punainen mittarille menevä on jo pois käytöstä.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jep, eli laturilta suoraan startin releelle, sieltä sit uusi isompi syöttö kabiiniin. Fuselage C-bodyissä on lisäksi yksi murheen kryyni mitä muissa ei ole. Rattipylvään alla on liitin, mistä menee kans kaikki virta läpi virtalukolle yms ja se tykkää kans sulaa.
    [​IMG]
     
  18. kippis

    kippis Gearhead

    oliskos tää leveä se mikä tulee virtalukonpohjan mukana ? eli jos on sen vaihtanu niin on avannu tuon liitoksen ...

    nyt on sellasta oikkua dodgessa et tulee sulakerasialle about 1 - 1,5 volttia vähemmän kun mitä akulla on ? tulipellin läpiviennit olen putsaillu mut ei auttanu. tarvis seuraavaks keskittyä sulakerasiaan. hieman pientä ruostetta on sulakepesissä, ne tarvis raapia puhtaaks eka.
    ja ehkä löytää toi iso hitsattu liitin joka jakaa poweria...
    onko sulakerasia mitenkään maadotettu koriin ?
     
  19. SK-

    SK- 2nd gear

    Tarkoitat varmaan just sitä virtalukonpohjan liitintä? Sen lisäks ei omassa johtosarjassa tainnut olla kuin markkereille ja vilkuille liitin.

    Tuo sulakerasian ja itseasiassa koko johtosarjan maadotus on mietityttäny muakin et mistä se tapahtuu.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Toi leveä liitin on just virtalukon liitin.
     

Kerro tästä muillekin!