Mopar 8 1/4

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja mopar 25, 22.9.2025.

  1. mopar 25

    mopar 25 1st gear

    Vetoakselien lyhennys sekä boorien uusien (27) teko missä onnistuu tässä maassa ja hinta noin
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Taitaa olla tekemätön paikka kun se vetari ohenee boorien jälkeen ulospäin joltain matkaa.
    Ei ole tavaraa mihin koneistaa.
     
  3. Olisi kiva tietää, että miksi tuota kasivarttia pitäisi kaventaa.
     
  4. mopar 25

    mopar 25 1st gear

    B-bodyn vetarit tarvis saada a-abodyn leveyteen kun ei tunnu muuten löytyvän
     
  5. mopar 25

    mopar 25 1st gear

    Ja onhan siinä seuraavassa pykälässä materiaalia mistä sorvata ja jyrsiä booria
     
  6. Olisko Karpiola oikea paikka kysyä tämmöistä?
     
  7. mopar 25

    mopar 25 1st gear

    Voin sinne soittaa mutta joku ainakin tiesi että lopettanut vanhojen korjaamiset 2017 paikkeilla että tekis vaan uusia
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Taitaa tulla vaan sitten todella kapea perä.
    Boorien koneistuksen lisäksi pitää sorvata C-klipeille uusi ura.
    Ja se vetarin materiaali on kovaa.
    Monikan ei halua edes ottaa työnalle.

    Karpiolan tapa tehdä, oli sorvata laippa irti ja lyhentää ulkopäästä.
    Tämä meinaa että laakerin sijalle on tehtävä uusi holkki.
    8 1/4" perässä pyöränlaakerilla ei ole sisäkehää, vaan vetari on se kehä. -> Vaatii kovuudelta aika paljon.

    Helpompaa (ja ehkä halvempaakin) on tehdä 8 3/4" perä ja sille katkaistavat vetarit.

    Kaupallisesti tehtynä vetareiden lyhennys on herkästi kalliimpaa, kuin uudet vetarit.
     
    Pietsi tykkää tästä.
  9. mopar 25

    mopar 25 1st gear

    Kiitos tämä valaisi asiaa riittävästi,ainut ongelma on että mistä löytyy a-bodyn leveydellä oleva lukollinen 8 3/4,se minkä perässä olin päätyi jonkun harrastan hyllyyn varalle
     
  10. mopar 25

    mopar 25 1st gear

    Ja toinen mikä kiinnostaa tietää on että miten toi holkki/liitettiin takas vetariin kun tuskin ainakaan hitsaamalla kun muuttuu rakenne ja tulee murtoraja viereen ja napsahtaa poikki
     
  11. mopar 25

    mopar 25 1st gear

    Ja toi perä mistä noi vetarit on muistaakseni 16cm leveämpi kuin a-bodyn oma mutta juu kapeneehan se ja näytti olevan kovaa ei viila helpolla pysty,mutta joku joskus jossain kirjoitteli että olisivat vain pinnasta induktio karkaistu mutta joku viisaampi sen tietää että onko näin
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    8 3/4" perän banjo kaventuu siinä missä mikä muukin, jos ei satu alkuperäistä A-body banjoa kohdalle. Vetarit sitten alkuperäiset A-bodyn tai Yukonin "cut to length". Alkuperäisissä on sitten se 4" jako.
    Lukollinen murikka kelpaa mistä vaan 8.75":sesta.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Boorit vetarin ulkopäähän ja laipan sisäreikään, ulkopuolelta hitsaus.
    Sellaisia olen nähnyt.
     
  14. mopar 25

    mopar 25 1st gear

    Ok,itse ajettelin myöskin että lyhentäisi sieltä laipan päästä mutta se pyörän laakerin kohta tulee ongelmaksi sielläkin päässä sitten ja siihen on varmaan karpiolakin sen holkin laittanut,kun lämpö soviteella meinasin että vetari/laippa yhteen ja päästä hitsaus mutta taitaa vaan sellainen juttu että akseli ei siitä ylimääräisestä lämmöstä taida pitää ja siksi tehty tolla boori systeemillä,joten se 8 3/4 taitaa olla vaan se ainoa järkevä ratkaisu
     
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

  16. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kyllä se 8 3/4" perä tulee maksamaan jos mitään ei ole entuudestaan varastossa.
    Mikä vaan käyttökelpoinen murikka lukolla maksaa +1k€, mikä vaan banjo ~200€ tai enemmän, vetoakselit US Partsista ~700€ ilman pyörän laakereita.
    Lisäks jarrut menee vähintään kilpien osalta uusiksi.

    Eli swappeja koluamaan.
     
  17. Yksi vaihtoehto on ei-Mopar -akseli. Esim. Hiacen akseli tai Fordin 8.8. Toki niissäkin on oma hommansa.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Afrikka on kutsunut ahkerasti vanhat Tojot "kotiin". Mä ostin yhden 4.1 välityksellisen Hi-Luxin akselin pari vuotta sitten ja vaikkei se ole mulla edes tosi hiljaisessa myynnissä, niin jo sitä on koitettu saada ostetuksi. En myy sillä se on T-Dartin seuraava akseli.

    Missäs on ne jenkkiromiksilta hyvää aihiota tänne shippaavat? Voisvat laittaa akselikuormaan myös yhden (lisä)hihnapyörän slantin dampperiin pultalttavaksi. Semmostakaan ei tunnu olevan kaupan kellään.
     
  19. mopar 25

    mopar 25 1st gear

    Näinpä
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Hiace akselin suurin ongelma on saatavilla olevat välitykset. Kovin ovat tiheitä.
    8.8" swapit on nykyään "se juttu".
    Niissä kun on usein lyhyt ja pitkä vetari sillai eriparisesti.
    Hommataan kokonainen perä ja yksi lyhyt vetari ja lyhennetään vain toinen puoli banjosta.
    Juutuubi on videoita näistä pullollaan.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!