Mopar 8 3/4 kysymys!

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Number11, 15.9.2017.

  1. SBM

    SBM 2nd gear

    Mutta voihan siinä käydä niinkin, että jos käy pyöreyttä mittaamassa niin menee yöunet, kun pukit ei käy kumminkaan päin kunnolla:)
     
  2. Ville L

    Ville L 3rd gear


    Mika, tuo lainaamasi "number11" nimimerkin viesti on muuten sit vuodelta 2017,,, luultavasti saanut jo vastauksen, mutta joo anyway 1962 eteenpäin banjot identtisiä uudempien 83/4 banjojen kanssa. Mun -62 savoyssa tehtiin menestyksekkäästi kiilavetariperän modernisointi. Mutta tosiaan -61 ja vanhemmissa banjoissa 4 pulttiset laakerilaipat ni ihan suoraan ei onnistu modernisointi
     
  3. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Joo, huomasin itekin heti kun kirjottelin viestin. Helpoin homma on varmaan ottaa 8 1/4 perä esim Dodge Vanista, niissä lukot useimmiten valmiina ja välitykset 3:23 tai 3:55. Ei noista vanhemmista kiilaperistä kannata ruveta mitään ralliversioita kyhäämään. Miten toteutit omassa käsijarrun vai onko jo -62 normi takajarruissa?
     
  4. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Normaali käsijarru käyttöjarrun yhteydessä jo tehtaalta...

    Riippuu toki käyttökohteesta mut vaneissa yleensä isompi vanteen pulttijako ja akselit muutenkin leveempiä ni ei ehkä pikkumuskeliin paras vaihtoehto. Taitaa näissä mopareissa olla vaan silleen et joko pitää ryöstää pankki tai odottaa et joku kauppaa akselia edullisesti.

    Itse sain just todella edullisesti 8 3/4 banjon kaverilta -62 dartista joka kavennetaan tän hetkiseen projektiin. Siihen himoitsin täälläkin myynnissä ollutta 489 case+4.10+levylukko pakettia 750€ mutta se katos myynnistä aika nopeesti. Vetoakseli aihiot on jo entuudestaan. Ei kyl ois ollu järkee alkaa tyhjästä rakentaa kun ynnäilee 8 3/4 osien hintoja.
     
  5. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Uudemmissa vaneissa pulttijako 5*5,5” ja leveys sopii ehkä paremmin b ja c-kojuihin. Jakokamaa nuo kolmevarttisten osat, yleensä eivät kauaa myynnissä vanhene.
     
  6. TN

    TN 3rd gear

    Joo! Sitä mä vähän meinasin, että säätömutteri pyörii sujuvasti ja osuuko jengat kohdalleen.
     
  7. Hai

    Hai Gearhead

    A: Ei ainakaan minulle ole apua valunumeroista pukeissa.
    B: Ei välttämättä.
    C: Ei kannata, tehdas uusi case 228€ Rockautossa. Paljoa ei sillä rahalla koneistella. Haaste koneistamosssa tulee tuon kiinnittämisestä ja siksi rahat hukkuu asetusaikoihin.
    D: Tutki liitospintoja case/pukit. Pukki sopii vain yksin päin caseen, koska kierre on ulkopuolella. Eli on vain kaksi vaihtoehtoa, oikea ja väärä (okei, kolme tai neljä, yksi pukki jostain toisesta casesta ja molemmat jostain muusta casesta, worst case). Liitospintoihin leimaantuu casen/pukin konesitusjäljet. Samoin väliin tunkeutunut ruoste tekee "pilviä". "Pilvet on puoliskoissa yhteneviä.
    Jos ei tullut selväksi, voin esittää tarvittaessa kuvia.
     
    mikaa7146 ja dart -66 tykkäävät tästä.
  8. TN

    TN 3rd gear

    OK! Selväksi tuli! Ei muuta kun; HYVÄÄ JOULUA! ja HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2020!
     
  9. vekku

    vekku 2nd gear

    Dusterini edellinen omistaja kertoi,että auton perä ei ole kestänyt transbrake lähtöjä. Autohan ei ole mikään mahdottoman tehokas ja sillä on kilpailtu Ruotsin katuautosarjaa 10.5*26 rengasluokassa ja kertoi, että n.10 kertaa on vetopyöräpari hajonnut. Perä siis 8 3/4 ja banjo ja vetarit kavennettu joten kysysinki löytyykö kestävää pelkkää "center sektionia". Perässä nyt paikallaan spooli ja katukäyttöä ja katsastustakin ajatellen ois hyvä saada tasauspyörästö ja siihen lukko tuon mahdollisesti uuden center sektionin mukana. Mites esim. tuo kuvan moserin "murikka"?[​IMG]
     
  10. SBM

    SBM 2nd gear

    Tuon hinta tais olla jotain 1200 taalaa??? ilman lukkoa??.
    Itte kattoisin Doctor Diffiltä vastaavan cuistom buildin. On varmaan halvempi kuin tuo Moser.
    Lähettää suomeen, vastaa kyselyihin eikä myy sulle mitään sellaista mitä et tarvitse.
    Jäi hiukan epäselväksi tuo kysymys, etsitkö siis kadulle murikkaa vai tuo hajoaminenko mietityttää???
     
  11. vekku

    vekku 2nd gear

    Siis joo katukäyttöä ajatellen tuo spooli pitää varmaan poistaa ja samalla jos sais kestävän vetopyörastön joka kestäis transbrakelähdöt vartilla niin silloinhan tuo ois hyvä kisaan ja kadulle. Edellinen omistaja oli siinä uskossa, että 8 3/4 ei löydy riittävän kestäviä osia.
     
  12. vekku

    vekku 2nd gear

    Eikö kellään ole tähän tietoa? 8 3/4 perä niin yleinen, että luulin jonkun tietävän saako tätä kestämään?
     
  13. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Terve
    Kyllä 8 3/4 kestää ihan per....sti
    Kun lyöt alle slicksit ja transbrake niin
    Silloin laakeripukit leviää ja välitys menee rikki
    Mutta 500/6oohp ja katukumeja pitäisi toimia hyvin
    Nixxon
     
  14. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Minulla on kestäny tuossa katu ja kiihdyttelykäytössä ihan hyvin. Tosin breikkiä mulla ei ole..vielä. Edellinen välityskin tai olla 60 luvulta. Vaihdoin vaan siksi kun halusin kokeilla tiheämpää.
     
  15. Jza

    Jza Gearhead

    Mä kyllä suhasin tommoisella perällä (489) varustetulla pirssillä 10 vuotta breikkitoosan ja sliksien kanssa liimaradalla. Ysejä kulki hän. Ei se nyt ihan sysipaska voi olla, kun ikinä ei tarvinut persausta edes avata.
    Minua ennen samalla vehkeellä on ajettu -90 luvulta saakka ja perä on tietääkseni samalta ajalta. 20+ vuotta piiskaa, eikä mitään vikaa.

    Tuossa saa kasikolmevarttinen breikistä, kuten satoja kertoja aiemminkin, antautumatta.

     
    Muokattu: 1.2.2020
    Diktaattori, 12345678910, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. vekku

    vekku 2nd gear

    No hel.. kestäähän se, minullakin toisessa autossa slickseillä ja liimaradalla ei mitään ongelmaa perän kanssa mutta siinä ei ole breikkiä joka kuulemma on syypää tämän uuden hankinnan perien hajoamiseen. tosiaan n.10 kertaa välitykset antautunu.
    Katoin, että perä onkin 742 case eikä 489. Onko tällä merkitystä myöskin välitysten kestävyyteen?
    Tuoko tuo merkki esim. moser mitään lisälujuutta perään?
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei ole väliä, kunhan ei ole 741.
    Ettei vika olisi ollut sepässä :D
    Tarkistaa et banjo on suora ja tekee siihen vaikka tuen, niin loppuu notkuminen ja säästää laakeri pukkeja ja välitystä. Myös kuulema kun laittaa solid crush sleeven, niin sekään ei pääse pettämään. Ja kestävämmät laakeripukit. Niin sit hajokiin yoke :D
     
  18. nixxon

    nixxon 3rd gear

    741/742/489 ero on pinionin paksuus ja harvoin se siitä hajoo.
    Ja kestoon niin sekin on paljon auton painosta kiinni.
    Jos kevyt auto niin varmaan kestää paljon paremmin.
     
    faffeli ja Herje tykkäävät tästä.
  19. SBM

    SBM 2nd gear

    Tuo Moser tosiaankin tuo lisää...... Hintaa.
    742:ssa pikkusen paksumpi pinionin akseli vs. 489 ja 741.
    Tuo mainitsemani Dc Diff kannattaa tosiaan kattoo ja kysyä siltä mitä se tarjoo. Muistaakseni teki ainakin Yukonin "uuteen" caseen nuo myymänsä murikat. Onkohan nyt omaa tuotantoa caset??.
    Eihän tuo tuo uudempi nodular case kirjoitetun tiedon mukaan varsinaisia ongelmia poista, mutta kait se oli hiukan tuota elämistä vähentänyt.

    Ja kyllähän tuo möykky kestää paljon.
    Onko mitään tietoo noista hajonneista välityksistä. esim. minkälaisella backlashilla ne oli tehty?.
     
  20. Jm-vallin

    Jm-vallin 1st gear

    Kiinnostusta olis lukolle 8 3/4 akseliin.. Ihan vaan katu käyttöön ja Google ei tuo paljoakaan vastauksia.. Mulle riittäisi jo kitkalukko tyyppinen ratkaisu.. Vai kannattaako ruveta koko perää vaihtamaan..
     

Kerro tästä muillekin!