mopar 8 3/4

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja FuryIII '71, 4.4.2015.

  1. niclas

    niclas Gearhead

    Ensimmäinen persremontti menossa ja tällaisen hammaskosketuksen sain, backlash 0.007".


    Drive[​IMG]

    Coast[​IMG]

    Onko tämä jo ok, vai pitääkö hieroa vielä?
     
  2. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Jos tuommoisen hommaa, niin sittenkö sen voi kiriä momenttiin samalla tavalla ku 741/742casen, vai mikä tuon etu on? Pystykkö laittaa linkin tuonne ratechin sivuille kyseiseen kapistukseen?

    Pakko kysellä tyhmiä kun ei oo (tätäkään) tullu koskaan tehtyä. :oops:
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kokeilisin paksumpaa shimmiä.
    .004-006" verran paksumpaa. Alle .004" (noin 0,01mm) muutos voi olla liian pieni.
    Kuvassa veto on aivan D:n muotoinen ja pakki liian sisällä.
     
  4. niclas

    niclas Gearhead

    Tuossa linkki holkkiin http://www.ratechmfg.com/chryslerspbs.htm

    Omaan rakennukseen otin tuon 4103 kitin, koska siinä tulee shimmit mukana. Tuolla pelkällä holkilla et tee mitään ilman shimmejä. Kiristys pitäisi hoitaa tiukkaamalla 125 ft/lbs pinionin mutteri ja sitten pienellä viisarimallisella momenttiavaimella pyörittää pinionin mutteria, pitäisi saada vanhoilla laakereilla n. 6-10 in-lbs, ja uusilla 14-20 in-lbs.
     
  5. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Isot kiitokset. :D

    Ainiin, vielä yks juttu, kuten Columbo sanois...

    Yritin tuossa kaverilta kysellä, mutta hän ei hirveästi oo näiden perien kanssa remunnu, ja edellisestä kerrastakin tais olla jo tovi, niin jotta saako ton holkin vaihdettua sieltä yoken puolelta, vai pitääkö välitys pistää muttereiksi?
     
  6. niclas

    niclas Gearhead

    Joutuu purkamaan välityksen, ottaa holkki pinionin etulaakerin ulkokehään kiinni.
     
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Niinpä tietysti... No, onneksi hommalla ei tosiaan oo kiire. Pitänee joskus keksiä tekijä kaljapalkalla, tai yrittää rikkoa tuo sit ihan ite. :webmaster: :poff:
     
  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Oon nyt intoutunut tuota purkamaan, ja nyt kyselisin semmoista, et miten nuo laakerit saa (ehjänä?) irti? Tuo pienempi pinionin laakeri nyt tuli itsekseen tuolta syliin, mutta entäs toi isompi akselin juuressa oleva ja nuo carrierin (vai mikä lienee oikea termi?) laakerit molemmin puolin?

    Ja onko jotain muuta huomioitavaa? Berberi on lukolla.
     
  9. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Ehjänä niitä ei taida ottaa kukaan pois, ulkokehä pois laakerista keinoja kaihtamatta, sisäosa laakerinulosvetimellä pois, (laakereissa on pieni uloke johon ulosvedin laitetaan kiinni), jos tutuilla on pantamallinen ulosvedin niin sillä lähtee kaikki kivuttomasti, on hiukan arvokas ostaa yhden peräremontin takia, ~300e, mutta perus laakerin ulosvetimelläkin pärjää hienosti. Ei sekään tosin ilmainen ole.
     
  10. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ok, niin äkkiseltään arvelinkin ettei taida ehjänä saada.

    Jos hyvä tuuri käy niin duunista löytyy tuommoinen ulosvedin. Ehkä. Toivottavasti. Ainakin nuo service-puolen jannut on isoihin (ja pienimpiinkin) hydraulipumppuihin noita kaikenkokoisia laakereita vaihdellu, ni vois ainakin kuvitella että tuommoinenkin löytyisi valikoimista. No, huomenna tuo selviää ku kysyy.

    Ja hyvällä tuurilla laakeritkin löytyy meidän jälleenmyyjältä joka on kans saman katon alla.

    Kiitokset taas neuvoista. Jatkan harjoituksia jossain vaiheessa...
     
  11. niclas

    niclas Gearhead

  12. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Tänks!

    Kyllä nuo linkkien jutut näin nopeastikin plärättynä auttoi hahmottamaan jo hieman paremmin tuota hommaa.

    Pidätän silti itselläni oikeuden kysellä tyhmiä täällä jatkossakin...
     
  13. 2dht

    2dht 3rd gear

    Onko suoraan tiedossa minkälaisella shimmillä pitäis pinjonin syvyys säätää jos pinjonin päässä syvyysmerkkinä 2,767"? Kyseessä uusi välitys. Case on vanha 489.

    Tai edes että millä shimmillä kannattais aloittaa...
     
  14. Mopar

    Mopar Gearhead

    Jos vanhassa välityksessä on syvyys myös merkattu, niin niiden erotus.
     
  15. 2dht

    2dht 3rd gear

    En haluais luottaa siihen vanhaan kun en tiedä mikä kyläseppä sen on niputtanut. Eli onko se ollu kunnolla shimmattu.
     
  16. 2dht

    2dht 3rd gear

    Ja eipä ollu vanhan pinjonin päässä mitään merkkiä.
    Löytyykö apuja?
     
  17. 2dht

    2dht 3rd gear

    Löytyykö aloitteluvinkkejä? Täytyy vissiin lähteä kokeilujen tielle...
     
  18. Mopar

    Mopar Gearhead

    Jos ei parempaa lähtökohtaa oo, voi aloittaa noilla paikoillaan olevilla ja kattoo mihin suuntaa pitäs mennä.
    Tein aikoinaan vanhoista laakereista kokeilulaakerit hivasemalla sisäkehät vähän väljemmiksi, ettei tarvii aina prässätä laakereita edestakaisin simmejä vaihtaessa.
     
  19. 2dht

    2dht 3rd gear

    Sen perimmäisen laakerin ostin tuplana ja tein toisesta tommosen mittauslaakerin. Sitä kun on melko paha ehjänä saada ylös.
     

Kerro tästä muillekin!