Mopar 8,75 ja oireet on mutta ei tunnistettavissa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Kemer, 6.5.2016.

  1. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Elikkäs Päivää kaikille täällä jo oleville juuri mukaan tulleelta myöhäisherännäiseltä:)
    Ongelmia piisaa niin kotona,talossa kuin puutarhassa mutta Raid ei taida tepsiä tähän murheeseen elikkäs moinen mopar perä 60 luvun autossa ja tehostamattomat rumpujarrut tietty.
    Jarrut on rummuiltaan kuin muutenkin hyvässä kunnossa ilman jumeja tai ruosteita ja silikoninesteet olleet sisällä jo pariin otteeseen vaihdettuna kait 20vuotta jolloin Amerikan ruskeat jarruliejut vaihdeltiin pois ja hyvin toiminut takertelematta tai vuotamatta tms.
    Perä samaten öljyt säännöllisesti vaihdettu,ei äännä tms ja lukoton malli.
    Noh,murhe on nyt semmoinen että jostain muodostuu muutaman km ajolenkin jälkeen jarrurummun pintaan kuin kenkiinkin erittäin ohut harmaanoloinen kalvo kuin vaseliinia mutta missään ei näy vuotoa perästä tai että jarrusylinteristä tms vuotaisi mitään.
    Niin ohut että siitä ei ns näytettä tai analyysia oikein saa,sormella jälki pintaan mutta ei mitään haisteltavaa tai tunnusteltavaa oikein onnistu ottaa, mutta liian liukas se on ohutkin voitelukalvo väärässä paikassa.
    Itse sisäpuoli noitten jarruosien(jouset,vivut..) ympärillä on kuiva eikä mitään roiskunut,märkää tai kosteutta valunut vaikka miten tutkii akselin päästä lampulla tai raottelee jarrusylinterin kumeja ja muuta minä en keksikkään tehdä.
    Yksi suojatulppa oli kylläkin poissa siitä säätöruuvin aukon reiästä,voiko siitä mennä jotain sisään,esim alustaöljyä jota on ruiskuteltu silloin tällöin.
    Ihan huvikseen ja arvaamalla ei viitsisi akselitiivistettä ym vaihtaa tai jarrusylinteriä,ymmärrätte yskän koska tämä on harrasteauto ei kilpa tai kisavehje ja orkkis-systeemit piisaa minun ajoillani.
    Silloin joskus viitsi huvikseenkin aukoa,purkaa,vaihtaa ja kasata+ ruuvata,ei oikein enää vain ruuvaamisen ilosta.
    Taka-akselin öljyt tarkastin(on vaihdettu noin vuosi sitten),ihan ok ja jarrunestesäiliössä pinta samaten piripinnassa.
    MAG 1 High Performance SAE 80w-90 Gear lubricant nyt sisällä.
    Autolla ajetaan hyvin vähän,ehkä pari kolmesataa km vuodessa ja on MR.
    Jarruputket ehjät+kuivat kuten ilmausnipan ympäristö kilven takana.
    Tuumasta toimeen ja tänään irrotin molemmat pyörät ja nostin pölkyille kellimään taka-akselista että sai "ajella" tovin rummut pyörien ja jarrutellen muutaman minuutin kotipihassa että selviäisi mistä se vuotaa ja mitä pitää korjata.
    Rumpu auki siltä murheelliselta kuskin puolelta takaa mutta mitään tippoja tai valumia en löytänyt vaikka lampulla tutki ja sormella koitteli tai yritti kuinka tihrustaa.
    Kait se öljyvuoto näkyy heti tai jarrunestevuoto ja suttaakin ympäristöään vinkiksi mistä vuotaa??
    Jarrupoljin normaali,ei painu itsekseen ja kumimainen tuntu kuten silkoninesteen kera onkin.
    Mitä tarttis tehdä,voisiko esim peräöljyä muuttaa toisenmoiseksi tai koittaa jotain lisäainetta sekaan jos se tihkuu jostain minimaalisesti ja turvottaisi ehkä kovettuneita tiivisteitä(jos ovat kovettuneet vai liekö kunnossa)
    Voiko tuota jarrupuolta jotenkin senkummemmin testata vai ajanko vaan kunnes vika selviää,kenties korjaantuu itse vai vaihdanko kaikki ehjät kuin rikkinäisetkin jarru&akselinosat vaan uusiin arvaamalla(tämä viimeinen ei oikein kiinnosta ajatuksena kuin ideologialtaankaan)
    Kiitos jo Etukäteen Päivän pähkinän ratkaisusta!
     
    Muokattu: 6.5.2016
  2. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Ja auto siis tänään otettu tälle vuotta ajoon jolloin perinteisesti tsekattu nesteet,jarrut ja rasvailtu niveliä jne jolloin säätöjä tarkistaessa huomattu tämä murhe,putsattu tuo jarrurumpu+kengät cleanerilla toki ennen kokoonpanoa ja tuota parinkympin testilenkkiä jonka jälkeen oli samanmoinen ohut harmaa kalvo pinnoissa.
    Uusi putsaus ja myös laajempi ympäristön puhdistus kuin vain noiden harmaan kalvon tuhrimien osien että näkisi puhtaalta pöydältä tuleeko jostain jotain,minkä väristä tai tyyppistä tavaraa tyyliin punaista peräoljyä vai sinertävän väritöntä silkoonia mutta tuon pölkkyajelun jälkeen paikat&pinnat oli kuivat eli johtolangat jäi saamatta.
    Niinpaljon katseltiin kuin purkamatta pystyi ottamalla siis jarrurumpu pois ja lampulla akselin kuin jarrusylinterin näkyviä mahdollisia vuotopintoja,ei mitään,ei tipan tippaa johtolangaksi.
    Nyt oletan että kun oikea ajolenkki tehty ja uteliaisuudesta avaan niin samaa harmaata ohutta kalvoa ehkä taas löytyy tai sitten ei mutta onko se peräöljyn,alustaöljyn vai silikoninesteen kalvo jarrukengissä/rummussa erimoista ja jos kengät kerran jompaankumpaan kosketukseen päässyt niin tuleeko se pintaan aina uudestaan vaikka putsaankin cleanerilla ja hyvältä pinnat kokoonpanossa näyttääkin vai laitanko uudet ja tuhrin nekin ehkä jos vikapaikkaa ei löydy...siis mistä tulee ja vinkkejä mitä kohtia tihrustella,kiitos!
     
    Muokattu: 6.5.2016
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onko kengät miten vanhat? Oisko joskus tullut öljyt rumpuihin ja imeytynyt kenkiin ja nyt hikoilee pintaan?
     
  4. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Tarkista huohotin ettei ole tukossa...
     
  5. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Kengät on ehkä pari-kolmevuotta vanhat mutta eihän niillä ajettu ole kuin muutama sata km..
    Itse asiassa aikoinaan tuolloin kengänvaihdon aikoihin pääsi tapahtumaan työtapaturma alustan öljysumutuksessa ja taisi livahtaa liru sinne puuttuvasta säätöaukon kumitulpan reiästä(ehkä),kengät vaihdettiin ja paikat putsattiin sekä meni katsastuksestakin läpi kuivin jarruin senjälkeen eikä avattu kun vasta nyt taas.
    Huohotin...öööh..nyt ei varmaan puhuta ventiilikopan PCV systeemeistä vaan tarkoitatko sitä mölttiä siinä taka-akselin päällä kuskin puolella jossa semmoinen kumma hattu joka ei aukea tai kiristy vaan pyörii kuin puolukka ......ja jos kyse siitä niin mistä sen tietää toimiiko se vai ei??
    Nyt aattelin lähteä taas 4:stä 3pyöräjarruihin systeemillä liikkeelle ja katson miltä paikat näyttää lenkin jälkeen?
    Jos taka-akseli vuotaa jostain niin tuleeko tavaraa niin että se näkyy ettei nyt ihan höyrynä ja sama juttu jos jarrusylinteri vuotaa,kait se näkyy tyhmemmällekkin taskulampun pitelijälle?
     
  6. 69

    69 Gearhead

    Juur se tötsä siinä akselin päällä on huohotin. Paineilmalla voit koittaa että se on auki. Kuumailma puhaltimella ja bräkleenillä oon saanut öljyset kengät vielä pelastettua.
     
  7. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Parinkympin lenkki tehty ja uteliaisuudesta kauhunvärein aukaistu jarrurumpu...kuiva ja tutkittu taas mitä näkyisi vaan ei mitään mainittavaa.
    Tuo venttiili aukaistu eli se heiluva peltihattu otettu irti ja jos venttiili on se hatussa oleva kumipala+jousi niin ok enkä minä siitä reiästä alaspäin ohkasella ruuvarilla muuta löytänyt kuin tyhjää kunnes toppasi akselin alareunaan.
    Joopa joo,onkohan se ongelma ohi,ratkaistu vai piilevä mutta jarrukenkien niittauskohtien koloissa oli sitä töhnää enkä ollut aiemmin älynnyt ottaa pois+puhdistella,nyt tein senkin joten saas nähdä.
    Kiitos vinkeistä!
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Mulla oli slanttivanin 8.25-perässä ihan sama juttu. Niinkuin joku olisi ohuesti rasvannut vasemman jarrun "sisukalut" harmaalla molybdeenirasvan kaltaisella töhnällä. Jarrukengissä oli mustaa töhnää kans. Peräöljyn pinta oli samassa kuin syksyllä 2014 kun vaihdoin öljyt perään.

    Puhdistin ensin pensselillä (hyihyi eisaatehdä, tulee pölykeuhko), sitten bräkleenillä. lopuksi hioin jarrukenkien kitkapinnat 100-hiekkapaperilla ja säätelin automattisäädöt kohdalleen. Jännä nähdä katsastuksessa, miten pitää.
     
  9. Kemer

    Kemer 2nd gear

    No just kuin minun suusta tuo kuvailu toimenpiteineen ja kerro ilmaantuuko sitä lisää ja jos niin keksitkö mistä se tulee??
    Tarkoitus oli katsastaa puhdistetuin jarruin heti ja senjälkeen seurailla tuota tilannetta säännöllisesti ihan oman turvallisuudenkin takia jahka ajoja olisi keksinyt,mutta oli viime viikolla kilometrin jono tuonne meidän konttorille kun menin joten homma lykkääntyi ja nythän on satanut ukkoja ja akkoja senjälkeen meilläpäin ainakin ja ilmat kuin Inarissa pipokeleineen eli tallissa seisonut auto,mitäpä tuonne lähtee harrastepelillä kun ei pakko eikä se mitään nautintoa anna milläänmuotoa ainakaan minulle.
    Katotaan jos vielä lämpenee mitä jarrulle kuuluu vai meniköhän se kesä jo..???
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Kiitos, Kemer, tästä topikista ja Dart 67:lle "Tarkista huohotin ettei ole tukossa...".

    OD-vertaistuki on vertaansa vailla. Rupesin eilen illalla tutkimaan slanttivanin perän huohotusta. Kyllä siitä letkusta ilma meni läpi, mutta ei sitä sinne akseliputkeen asti mennyt. Löytyhän se ruosteenvärinen rasvatulppa sieltä. 3" rautanaulalla availin ja porailin pikkuhiljaa ja löytyihän se vetoakseli sieltä. Mosoa oli noin tuuman. Vaihdoin alkuperäisen letkun uudempaan. Tuossa perässä huohotus on toteutettu vajaan puolen metrin mittaisella letkulla, jonka toinen pää menee sinne runkopalkkien väliin.

    Joten jos 8.25 perän tulpan alapuolella on öljyä ja jarrut hyvin rasvattu, se tukkoinen huohotus on syyllinen.
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Päättelenkö oikein, että ne ruostemujut on nyt siellä perän sisällä?? Et sitten sitä huohotinyhdettä ottanut irti ja avannut reikää kauempana siitä akselista??
     
    KajS tykkää tästä.
  12. KajS

    KajS Gearhead

    No kyllä päättelet oikein. Pikkuhiljaa pyörittelin sitä naulaa, otin ulos, pyyhkäisin rättiin ja jatkoin noin neljä kertaa. "Aika hyvin" sitä mosoa sai sieltä ulos. En siis voimalla tökännyt kaikkea sinne akseliputkeen. Se huohotinyhde jarruputkineen on aika yhtä puuta tuossa akselissa, jotain olis ehkä mennyt rikki sitä irroitellessa.

    Mitä seuraavaksi? Onko tiedossa perän täystuho ja töitä ammattilaisille? Auttaisko peräöljyjen vaihto?

    Onneksi slanttivani kuuluu sarjaan "jokainen rikkoo autonsa itse".
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Aijaa, yleensä se on samalla jarruletkun kiinnipitopultti ja se on ihan kierteillä siellä akselissa kiinni, ei oo mulla hajonnu koskaan irroittaessa, tuorein missä olen nähnyt reiän olevan tukossa on 2008 Jeepin Grand Cherokee Chryslerin 8-1/4" -aksulassa, ruuvasin irti ja putsasin ruostemössöt roskikseen, en perään sisälle...

    Ei se todennäköisesti siellä haittaa se sun mössös, mutta itse rikoit jos haittaa ;););)
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Kiitos kommentista ;);)

    Oikeesti on mukavaa, kun oikeat ammattilaiset puuttuu kaltaisteni harrastajanalkujen (55v) touhuihin, jotka on usein toimintaa "vailla täydellistä teknistä tuntemusta", niinkuin eräs asiantuntija kommentoi Ford-forumilla. Aina oppii uutta, illalla jatkuu harrastus, josko se pultti irtois...
     
  15. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Aikani eri hakusanoilla haeskelin koneella ja Englanniksi aattelin koska eiköhän käyttäjäkunta ollut ja on enimmäkseen tuolla kielialueella ja senverta "tietoa"löytyi että muillakin moisia murheita on ollut ja tuota huohotusta toki puhdistutettiin mutta yhtenä epäilynä oli myöskin öljy ja nimenomaan sopimaton nykyplaatu ja mikäli lukkoa ei ole niin sille lisäaineistettua ööliä ei kuulemma passaa laittaa koska ymmärsin sen vaahtoutuvan jotenkin epänormaalisti lukottomassa ja aiheuttavan mm joskus moisia outoja oireita perän öljyineen lämmettyä.
    Lyhyesti ja Suomeksi siis eri merkkisissä öljyissä lisäaineineen on eroja vaikka se viskositetti ja luokituspuoli olisikin ok,lienevät täys-synteettisinä myös liian modernia tavaraa vanhuksiin ja pääosin nykyperiin&vaihteistoihin lisäaineistettuja eikä antiikkisiin vehkeisiin välttämättä hyvä valinta.
    Jos pysyy sisällä eikä aiheuta ongelmia niin toki niitä käyttää voi,sitä kukaan kiellä ja laatutavaraahan se toki on tuo synteettinen,erilaista vaan jotenkin ominaisuuksiltaan.
    Joten ostin Teboilin mineraalia peräöljyä ja imaisin letkulla täyttöaukosta puoliuudet synteettiset pois,toki sotkien itseni kuin vähän ympäristökin(vaikka miten oli pahveja)ja kivat öljynmakuiset röyhtäisyt yhä suussa mutta se pari litraa tuli joka tapauksessa ainakin ulos piilosta ja uudet öljyt sisään.
    Saas nähdä oliko tästä mitään hyötyä vaan eipä tuo maksanut kuin n20e= 3litran purkkia ja tunnin kaksi nyhjäystä niin onpahan orkkistyyliset mineraalit nyt ja koska km ei vuodessa montaa sataa tule eikä talviajoa ollenkaan niin toimiihan se tuokin...varsinkin jos ongelmat loppuu ja monet ikinä vaihda saati edes tarkista peräöljyjään mutta seuraan tilannetta ja kerron kun avaan uteliaisuuttani tässä kesänmittaan kun katsastus miltä näyttää ja oliko tuosta hyötyä vai onko se sittenkin jarrupuolen tavaraa kenties kun muita vaihtoehtoja ei liene sitten enää olemassa...
     
  16. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Niiii..ja unohtui laittaa että ylitäyttöä varoiteltiin myös eli liikaa tavaraa akselinmurikkaan voi myöskin edesauttaa sen joutumista väärään paikkaan,tosin tiedä miten sitä kovin paljon liikaa siellä saa pysymään kun täyttöreiästä tulee aika vikkelään ulos ylimääräinen tuossa 8,75ssa,mutta toki jos isolla letkulla ja nopsasti painaa sekä korkki kiinni pikaisesti niin jäähän sinne ylimääräistä kuten jos auto ylä tai alaviistossa niin voi tulla liikaa tai jopa liian vähän,riippuu asennosta ja kulmasta mihin päin kallellaan ja paljonko...kun tarttis olla kait suht suorassa tuo ajopeli akseleineen..;)
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Laitan tähän vielä 8.25-juttua 8.75-topikkiin.

    Jamantin epäilys oli hyvä. Sainkin sieltä kaiken alustamassan ja kuran seasta sen breather tuben eli vent screwin irti. Oli ihan sellainen kuin kuvissa. Ja irtosi taas ihan ehjänä. Tämä 30 vee vanhan pultin irtoaminen nätisti aiheuttaa minussa aina "God Bless America"-kiljahduksen. Niitä on Dodgessa yllättävän paljon. Toisin oli ooppeleissa (Sori Adam, synnyinpaikkanaapurini), joissa useimmin osat aukesi joko osissa tai ei auennut sitten lainkaan.

    En ollut onnistunut sorkkimaan kaikkea mosoa sinne akseliputkeen. Vain sen naulan mentävä kanava oli siinä vent screwissa. Joten Bräkleeniä ja antiseptisiä pumpulipuikkoja käyttäen suostuttelin kiinteän moson ulos. Lopuksi hoonasin vielä 7 mm poranterällä.

    Sitten Mobilube HD 80W-90-öljyt sisään (motto: vain halvin on parasta). Oli sitten 1,5 vee/ 5000 miles vanhat Gulf LSD-öljyt aika liejua...:confused:

    Kiitoksia vielä sinne Espooseen. Tuollaset tyypit niinkuin OD:n oma JeeppiJeesus Jamant on korvaamaton apu meille harrastajille.
     
  18. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Ainakin meni katsastuksesta läpi ilman moitteita käyttöjarruista,pikkasen siinä ja siinä käsijarrun kanssa vaikka olin kyllä tutkinut ja koittanut säätää manuaalisesti ne niin hyvin kuin voi laahaamatta kumminkaan.
    Probleema on ne hammasrattaan näköiset säätöpyörät ja se peltikynsi joka pitäisi ottaa niihin rattaan koloihin mutta kun urat on tosi kuluneet ja epätasaisestikkin vielä joten tiesin ettei nämä itsekseen enää säädy kuten suunniteltu tai edes siitä "ampuma-aukosta"ruuvarilla pyörittäen koska vaativat enempi tilaa ja käsityötä molemmille käsille että homma hoituu joten nyt kun voi huokaista helpotuksesta ja ajaakkin voi niin Ebaysta tutkiskelin löytyykö jonkinmoisia korjaus-sarjoja hammaspyörineen ja löytyihän niitä,postikulut vaan hirvitti joten kysäisin myös US Partsilta jossa toki nitä oli ja hintakaan ei paha ja kotimaan postikulut päälle joten tilasin parin,kuulemma XLT Foortin passaavat ja kaitpa nuo tietävät kun en varmaan ensimmäinen joka moisia kyselee merkkiin kuin merkkiin.

    Tokihan mietintämyssy päässä aikansa keksittiin+testailtiin hienoja tee-se-itse viritelmiä...ei onnistunut eikä vakuuttanut..taaskaan eli kerrankin ja tyhmyydestä&nuukuudesta aina kärsineenä ostin ihan niinkuin muutkin ihmiset uudet ja valmiiksi jonkun tekemät varaosat enkä taivutellut,hionut tai työstänyt pellinpaloista jotain hämähäkkiä popniiteillä+jeesusteipillä sinne.

    Hintaa postikuluineen vajaa 60e ja just tuli ilmoitus että noudettavissa postista:)

    Samalla kun tässä kesänmittaan noita vaihdellessa avaa rummut niin näkee onko just vaihdetut mineraali Teboilit pysyneet siellä missä pitääkin tai jarrunesteet samaten eli eivät "höyrystyneet" kuskinpuolen jarrurumpuun ,kumpaa tavaraa sitten tuo harmaa hyvin ohut kerros olikin?
    Ainakin jarrunestesäiliö yhä piripinnassa,perän proppua en viitsi konttia taas tällä viikolla aukomaan ja kurkkimaan kun sotkee 100 % varmasti itsensä ja kamppeet ynnä vähän ympäristöäkin vaikkahan miten laitat pahveja alle eikä muutaman tipan mahdollista siirtymistä sieltä pysty sanomaankaan...hermotkaan tykkää moisesta nyhjäämisestä.
     
  19. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Kesäpäivä kuumotti näppejäkin joten tunkkasin koslan perän ylös ja tutkin mikä on tilanne jarrurummuissa?
    Jännää,jännää...
    Arvatkaa..kuivathan ne,molemmat eikä mitään vuotoja tai roiskeita ollut havaittavissa elikkäs uudet mutta tällä kertaa perusmallin perus Teboil-peräöljyt olikin paljon paremmat tässä tapauksessa kuin MAG synteettiset joissa lukkoperän lisäaineistus:eek:,outoa ja yhtä paljon pistin sisään kuin tuli uloskin tuota mikä siellä oli,oisko pieni tilkka jäänyt kun letkullakaan saa ihan kaikkea pois täyttöaukosta imaisten,suurinpiirtein oikea määrä siis niin käytännössä kuin mitä tuonne valmistajan mukaan laitetaankin.
    Tämähän passaa,toki tilannetta seurataan ja koputetaan puuta..kop..kop.
    Toinen syy miksi nuo oli auki oli tuo käsijarrusysteemin huono toimivuus apparin puolella johon tuli ensiapua US Partsilta ja ne tuli myös asennettua.
    Koska ne vaijerinpalat joissa isoreikäinen kaapelikenkä toisessa ja koukku toisessa päässä olivat hyvät kuin niiden ohjuripellitkin niin niitä en vaihtanut.
    Syy oli hyvä:En viitsinyt irrotella jäykkiä jousia ja repiä niitä pelihousuja kun tiesin etteihän se niin vaan nätisti mene,käytännössä kädet verillä ja jousi otsassa tai lähimetsässä,niinhän siinä olisi käynyt.
    Ne hammasrattaan näköiset säätöhärpäkkeet vaihdoin kuten sen peltiklipareenkin jossa kynsi noihin ratasuriin ja kun uusia jarrujousiakin oli niin molempiin ne alimmat,siis 1 per puoli.
    Näköjään aika paljonkin eroa millainen jousi ja varsinkin miten päin niitä sinne virittelet että jousi niinkuin vetää peltikliparetta sisäänpäin ratasta vastaan eikä päinvastoin,siis jousta kannattaa kokeilla silleen oikein kuin mielestäsi väärinpäinkin joka voikin olla parempi niin toimivuuden kannalta vaikka silmä sanoisi toisin.
    Nyt tuo säätösysteemikin tuntuu toimivan ja olihan noitten hammasrattaiden kunnossa melkoinen ero kun uusia ja vanhoja vertasi,peltiklipareissa ei niinkään.
    Niin se vaan maailma mennyt perseelleen että Raybestos "quality brake parts"paketissa lukee pohjassa pienellä se tuttu mutta ei niin turvallinen taikasana:Made in China.
     

Kerro tästä muillekin!