Mopar 9 1/4" perän säätöongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Kerpo, 20.12.2013.

  1. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Pinionin päässä hampaissa oli aiemmin pieni viiste, mutta sorvauksen jälkeen siinä onkin nyt terävä reuna. Irtopurseet viilasin jo reunoista pois, mutta oliskohan siihen tarpeen viilata viiste takaisin?
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Meinaan hampaan reunalla tätä pitkää reunaa.
    [​IMG]

    Sorvaushan on vaikuttanut vain sinne hampaan päähän, joka hädin tuskin mitään koskettaa.

    Tuossa kuvassa näkyy myös hammaspyörien läppäyksessä syntynyt kosketusjälki tummempana (nuolen kohdalla, mutta keskellä hampaan pintaa). Se olisi se kosketus pinionilla, mitä pitäisi tavoitella, varsinkin sen leveys juuresta- huipulle.
     
  3. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Joo ymmärsin väärin tuon viimeisen hampaan terävyyden. Nyt on taas tullut yks koekasaus .05" shimmeillä tehtyä ja tulokset näkyy tässä. Kuvissa näkyvä vihreä maali ei tuossa käytössä toiminut ja siitä ei kannata hämääntyä :D .
    https://www.dropbox.com/s/hxne4seceuqrz ... .14.28.jpg
    https://www.dropbox.com/s/950vvg9f8jq01 ... .14.35.jpg
    Pakkipuoli on edelleen aika suttua. Voiko tästä pinionin maalaamasta jäljestä päätellä mitään?
    https://www.dropbox.com/s/r1ap3unr14009 ... .16.42.jpg
     
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tää on kyllä sen verran mielenkiintonen rojeksi, että pakko seurata miten tässä tulee käymään. En hirveen montaa hanuria oo ropannu, muut muutaman kuitenkin ja empä tommoseen oo törmänny.

    Nii, joten apuja en osaa antaa, tuo Hai taitaa osata nää hommat paremmin, paitsi miten se isonpi backläshhi? Eli milleissä karvan yli parikymppii, nythän vissinkin tuon tai karvan alle
     
  5. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Pariin kulkineeseen on kans aiemmin tullut peräremppa tehtyä. Tosin aikaisemmat on tehty näitä hommia työkseen tekevän tutun avustuksella. Edelliset oli "eteenpäin purkautuvia", niin niitä irtonaisia caseja kuskaili toisten nurkkiin hiukan mieluummin, kuin tuota kokonaista 9 1/4" akselia. Nyt sitten kun koittaa ensimmäisen kerran tehdä alusta loppuun itse, niin tottakai rapakon takaa tulee maanantaimallin osia. Onneks täältä sentään saa hyviä neuvoja.
    Backlash on nyt 0,17mm luokkaa. Pitää seuraavassa testissä laittaa hiukan enemmän.
     
  6. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Vähän vaikee sanoo tosta kun on senverran reilusti maalia vissiin et kuvio ei ihan kunnolla oo piirtyny, mut mun mielestä näyttäs se kosketuskuvio siirtyneen nyt lähemmäs lautaspyörän sisäreunaa eli olis ikäänkun jo vähän liikaa shimmiä. Vaikuttas olevan edelleen aika terävä toi reuna. Mut noita välityksiähän on ainakin kahdella eri "cut":lla, toinen piirtää neliskattisemman kuvion ja toinen enemmän ovaali/pyöreämpi. Koita jos saisit kuvaa mis näkys vähän selvemmin kuvio.
     
  7. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

  8. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Eikö ajopuolen kuvio pitäiskin olla lähempänä sisäreunaa kuin ulkoreunaa?
    Pitää kokeilla huomenna hiukan notkeammalla maalilla.
     
  9. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ite antasin olla noin niin ku noi vikat kuvat (ja kuuntelisin jollotusta...) Jäädään varttumaan selväpäisempiä tuomioita... jos tästä itekkin oppis jotai..
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kuvat näyttää aika laajoilta. Siis selkeä reuna puuttuu ja/tai häivytysalue.
    Olisikohan tuo Miranol syypää? Jotenkin näyttäis, että se pyyhkiytyy täydellisemmin pois. Paksuuden, hitaan kuivumisen tai pintajännityksensä takia?
    Itse tykkään käyttää sitä keltaista tahnaa mitä tulee noissa seteissä mukana.
    Kuivahtaa sopivasti ja riittävän tarttuvaa tavaraa.
    Taitaa Kerpo olla itäsyrjältä maata? Minulta sais hakea keltaista väriä eteläsyrjältä (Vantaalta), mutta maksaako vaivaa?
    Kokeileppa hammastahnaa.
    Plussat:
    -löytyy jokaiselta (pahimpia peikkoja lukuunottamatta)
    -kuivahtaa sopivasti
    -on pastamaista
    -helppo siivota pois
    -peittää kohtuu hyvin

    Ohuella kerroksella aloittelisin.
     
  11. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ei näytä miranolilla tulevan kunnollista jälkeä sitten millään. Sehän on melko sitkeää ja kestää päiväkausia kuivua. Sen takia sen purkin hyllystä nappasinkin, ettei pääse kuivumaan kiinni, mutta ei tainnut olla hyvä idea. Korkkasin nyt laakerisetissä tulleen keltaisen tahnan, jota säästelin siihen lopulliseen testaukseen. Hammastahnatkin oli kaikki läpinäkyviä, niin ei oikein onnistunut sekään :D . Niin ja pirkanmaalla asustelen. Kohta tulee lisää kuvia. Toivottavasti tällä kertaa onnistuu.
     
  12. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kyllä sen setin tahna riittää ihan koko operaatioon. Monesti useampaankin.

    Nyt alkaa olemaan jo lähellä.
    Veto näyttää hyvältä. Ainoastaan hampaan juureen pinioni jättää terävän rajan. Siitä voisi yrittää vielä päästä eroon.
    Vilkaiseppa pinionin kuvaa.
    Arvaan, että pinionilla kuva on aivan hampaan kärjeltä alkaen.

    Pakki antaisi minulle osviittaa liian paksusta shimmistä.

    Seuraava siirtoni olisi.
    -Shimmiä pois noin .002"
    -Back lash .007-.008
     
  14. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

  16. Hai

    Hai Double Gearhead

    Joo. Samalla vois pyörittää vähän reilummin.
    Eli nyt kuvat on muutaman kerran pyöritellyn näköisiä. ->leimasin kuvia.
    Pyörittämällä enemmän esim. porakoneella (ja onhan laakereissa muutama tippa jotain öljyä?) saadaan kuvat puhki. Se puhki kulunut kohta on se todellinen kuva.
     
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Pyöritä vielä näillä asetuksilla niin, että väri menee puhki.
     
  18. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ihan sivukommenttina, et tartteeks sitä merkkausväriä noin pirusti lähmätä, eiks se riittäs et lääpppii sitä vain kosketuspinnoille..
     
  19. sbf

    sbf Gearhead

    Mä olen koekasauksessa tempassu pinioniin reilusti preloadia niin tulee aika helposti kuvio esiin kun pyörittää lautaspyörästä.
    se backlashkin kantsii kattoo ainakin kolmesta eri kohdasta.
     
  20. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

Kerro tästä muillekin!