Mopar 904 pari tiukkaa kysymystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja tyyp360, 6.9.2016.

  1. tyyp360

    tyyp360 3rd gear

    Jännä vaihteiden satunnainen häviäminen silloin tällöin. Eli lämpöisenä ajaa auton parkkiin ja esim. 1h päästä liikkeelle pakilla pois ruudusta - sen jälkeen ei löydy eteen- eikä taaksepäin mitään vaihdetta ennenkuin sammuttaa auton ja uudestaan käyntiin ? Viime kesänä teki satunnaisesti n.10 kertaa saman ja nyt auton taas liikenteeseen saannin jälkeen pari kertaa sama oire . Öljyt uudet suodattimien kera ja talvella kurkattu sisään näytti kaiken olevan ok. D-asennossa ei pelaa tällä hetkellä kuin 3.pykälä - manuaalisesti vaihtaa kyllä 1-2-D.
    Kickdown vaijeri pois tällä hetkellä , onko syypää vaijerin puuttuminen ja saisko lukittua vivuston niin että D-toimisi normisti ? Pikkulohko ja joku shiftkitti laatikossa , aika napakasti vaihtaa...
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kun kikkaritsydeemi ei toimi niin ploota vaihtaa kaikki vaihteet jo muutaman metrin liikuttuaan. Siitä saattaa tulla tunne että vain kolonen toimii.
    Tääkin loota hajoo ennenaikojaan ton kikkarin puuttumisen takia.
     
    KajS tykkää tästä.
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Jo ihan kahden Torquefliten kokemuksella voin sanoa, että varsinkin heikkotehoisen auton paras viritys kaasariremontin ja uuden imusarjatiivisteen ohella on tuo kickdownin oikea säätö ja toiminnallisuus. Slanttivanille jää valoissa monet nykypikkuautot ja sitten se eläkeläinen upouudella start-stop TDI:llä, kun ei oltu hereillä vihreän vaihduttua.
     
  4. tyyp360

    tyyp360 3rd gear

    Ajellaan vaihteet manuaalisesti loppusyksyn ajot ja kickdawn vaijerin rakentaminen kevääksi kuntoon. Laatikko on G3 hemin perässä....
     
  5. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Olisiko jollakulla pistää näytille kuvia, että minkälainen tuon "kikkari" vivuston kuuluisi olla, käsittääkseni koostuu useammasta osasta?

    Ittellä on tuommoinen 360-4bbl/904-kombinaatio harrastettavana, johon joku aikaisempi seppä on rakennellut vivun uniballeineen ja vanttiruuveineen. Tuota hässäkkää ei saa pysymään säädöissään mitenkään.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Vanisti laittaa vanikuvan, koska vanissa tuo kickdown on yksinkertainen ja toimiva:[​IMG]
    Lokarilta saa sitten niitä hienoja vaijereita. Ja No-Budget-roddari tekee vaijerin vaikka fillarin käsijarruvaijerista. (mulla on slanttivanissa kaasuvaijeri ja lämmityslaitteen läpän ohjaus powered by Shimano, hyvin toimii).
     
  7. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Kiitos KajS kuvasta! :)

    Tuostakin jo selkenee, että ainoat jäljelle jääneet osat on bracet assembly ja pätkä throttle rod:ia.

    Tuo shimano vaihtoehto kuulostaa myös tarkemman tutkimisen arvoiselta ajatukselta, tällaisen "no-budget-roddarin" kannalta. :rolleyes:

    Tosiaan, joku aikaisempi omistaja on tehnyt tuosta vivusta ns. kiinteän (kuten tietääkseni GM-laitteissa on). Eli tuo vaihteistonkin "throttle lever" muuttaa asentoaan kokoajan, kun kaasuläpät muuttavat asentoaan.

    Tulkitsenko kuvaa oikein, että vipujen pitäisi liikkua vasta kun kaasuläpät ovat lähes kokonaan auki? Ja aiheuttaako tuo vaihteiston vivun "ylimääräinen liike" muuta ongelmaa, kuin akselin tiivisteen ennenaikaisen kulumisen?
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun omatekemässä kaasun ja vaihteiston välissä on suora tanko. Vaihteiston vipu pohjaa samalla hetkellä kun kaasu on täysin auki ja vaihteiston vipu kun on alkuperäismitoissa niin moottorin päähän piti viritellä vastaava liikealue, jotta kaikki toimii. Nätisti toimii kaikissa tilanteissa. Ihan pintakaasulla vaihtaa kaikki pykälät muutaman kymmenen metrin matkalla ja pikkuisen kun kehottaa, niin kick down toteutuu. Tehdastekoiseen isoin ero lienee se, että jos vaihteistossa joku jumi tulisi, niin kaasu ei pääsisi palautumaan.
     
    KajS tykkää tästä.
  9. tyyp360

    tyyp360 3rd gear

    Testaamalla ja hakemalla haettu kickdawn vivun oikea kohta - lukittu siihen ja vaihtaa vaihteet normiajossa ihan hyvin.
     
  10. Herje

    Herje Gearhead

    Itellä on 727 shimano kickdownilla ja hyvin pelaa.
    Sopiva vaijeri ja parit nipat.
    Oon kiinnittäny kaasuvaijerin kanssa samaan tellinkiin.
    Siitä lähtee kiertämään lootan takaa lenkin ja tulee lootan vipusille.
     
  11. Filth

    Filth 3rd gear

    Yläpäässähän noissa on tuo liukureikä vivuston yhteydessä jossa kierresäätö kikkarin liikkeen aloitus kohdan hakemiseen... hahlo ehkeet jotain 25-35mm pitkä... vastaava kompensoida vaijerin löysyydellä shimanoissa :D helppo lähteä hakemaan hetkestä kun kaasupohjassa on kikkarin vipu pohjassa... se uniballi järjestelmä varmaan välyksettömämpi kun kulunu orkkis mikäli vaan muitakin säätöjä jätetty kun vanttiruuvit niin luulis saavan hyvän pelin...
     
  12. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Kiitokset kommenteista! :)

    Yhteenvetona voidaan siis sanoa, että hahlotonkaan vipu, oikein säädettynä, ei aiheuta ongelmia.

    Pitää ensitalvena tutkia, saisiko tuon nykyisen uniball/vanttiruuvi virityksen muokattua semmoiseksi, että sen säädöt pysyisivät oikeana tärinästä huolimatta.

    Vai onko helpompi rakennella kokonaan uusi kick-down synsteemi polkupyörä- tai mopokaupan tarvikkeista. ;)
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  14. KajS

    KajS Gearhead

    Lainataas topikkia, kun en sopivampaa löytänyt. Pulma on lähinnä kosmeettinen: klassinen öljyvuoto noepusmittarin anturista TF 904:ssa.

    Vaihdoin kuvanmukaiset oil seal ja o.ring:

    [​IMG]
    Silti nopeusmittarin vaijerin mutkaan siellä vaihteiston takapäässä muodostuu tippa vaihteistoöljyä. Ei sitä maahan asti riitä, muttei tullut tiivistä. Kuuluuko siihen itse vaijerin juureen vielä joku tiiviste, niinkuin vesihanoissa?

    Juu, ja vuotaa se vähän muualtakin, muttei enää öljyjäähyn tuloputkesta (se on toinen juttu: hukkasin 3/4 litraa öljyä maantielle ja sitten vaihdoin sateessa letkun pidemmäksi eli paremmaksi).
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei siinä vaijerin päässä ole tiivistettä. Tuossa koonnoksessa "OIL SEAL", semmoinen o-renkaan suorakaiteen muotoisella poikkileikkauksella oleva pikkuserkku hoitaa tiivistyksen pyörivissä osissa ja isompi "O-RING" ko koonnoksen ja vaihteiston kuoren välin.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Hienoa. Sitten mulla on kaikki tuolta osin kunnossa.

    On muuten vekkuli tuo retainer ring, sille ei ole mitään uraa, sen pitäisi pitää tiiviste paikallaan ihan jousivoimalla siellä "putkessa".
     
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kyllä se alkujaan ihan huulitiiviste on, kuten tässä kuvassa.
    Meikäläinen toimittaa noiden alupohjien mukaan tarvittaessa myös nuo tiivisteet.[​IMG]
    Joskus mittarin rattaan varteen on tosin kulunut ura huulen kohdalle. Silloin pitää keksiä jotain.
    Usein laitan itse pohjalle pienen O-renkaan, jolla huulitiivisteen uusi paikka siirtyy sen millin ulospäin.
     
    Muokattu: 22.10.2016
    KajS ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noita huulitiippareita mahtuu kax pötköön.
     
    KajS tykkää tästä.
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Tyhmä kysymys: kumpiin päin tuo musta tiiviste tulee?

    Mulla oli pullahtanut se uusi ulos. Olin laittanut sen niin, että ura oli vaihteistoon päin. Pitääkö kokeilla 180 asteen kääntöä?

    Meinasin muuten laittaa kaksi tiivistettä tuonne.

    Edittiä: Puhelimen avulla selvisi tiivisteen asennussuunta. Oli se alunperinkin oikeinpäin. Mudracerin vinkin mukaan laitoin sinne kaksi tiivistettä ja sitten sen rautalankarenkaan. Pistin paremmaksi: sujautin vielä kolmannen tiivisteen sen rautalankarenkaaan jälkeen. Katsotaan miten toimii.
     
    Muokattu: 23.10.2016
  20. kotr

    kotr 3rd gear

    Minkä takia 727 ei vaihda kolmoselta kakkoselle muutako potkastaessa kovemmassa nopeudessa? Kaikki pelaa muutan ja vaitaa hienosti mutta matka jatkuu risteyksestä yleensä kolmosella jos vauhti ei käy niin pienenä,että ykkönen kytkeytya. Lokarin vaijeri. Onko liikerata jotenki väärin?
     

Kerro tästä muillekin!