Mopar A-body ajovalot hukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja busgods, 22.8.2015.

  1. busgods

    busgods Gearhead

    69 mallin barracudasta hävisi laakista kaikki ajovalot eteenpäin, lyhyet ja pitkät. Mielestäni sulaketaulun sulakkeet on ehjät, tosin kaavioista en ottanut selkoa onko valojen sulake edes koko taulussa. Mistä aloittaa vian etsintä? Valokatkaisija? Joku rele tms... Päällisin puolin ratkaisut sähköissä orkkiksia eli ei juuri muuteltuja ratkaisuita. Kiitokset mahd vinkeistä.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Valokatkaisija tai tulipellin liitin.
     
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Mulla aiheutti pitkien valojen katkaisija joskus muistaakseni samanlaisia oireita.
     
  4. busgods

    busgods Gearhead

    Tutkin tulipellin liitoksen, putsailin jne. Ei vaikuttanut mitenkään epäilyttävältä, ts. siisti. Suurempaa linja debuggausta en tässä vaiheessa aloittanut. Valokatkaisin puolestaan aika pahasti hapettunut liitoksistaan, sähkömittarilla en saanut muutosta napoihin asennoilla parkit vs. Ajovalot. Tarkempaa ohjetta en löytänyt toistaiseksi testaamiseen mutta todennäköisin syypää olis ehkäpä siis katkaisin. Jos ja kun varmistun switchin viallisuudesta, ostanko käyetyn, nossin vai rebron? Kaikkea olis tyrkyllä, tietty hinta eri. Onko kokemuksia näistä tai mistä kandee hankkia?? Jopa suoraan härmästä?

    Kiitti vinkeistä!
     
  5. Fuell

    Fuell Gearhead

    Mulla perjantaina -68 Dartista hävis kaikki muut valot sisältä ja ulkoa paitsi lähi, pitkät ja sisäkattovalo, kokeilin toisella vanhalla katkasijalla mut sama vika, vaan ajovalot toimii.Jos haluut niin voit tulla tolla mun katkasimella kokeileen et syttyykö ajovalot, ite käyn varmaan huomen uutta metskaan usapartsista jos vaikka noissa molemmissa vanhoissa olis sama vika, toinen nos ja toinen uustuotanto.
     
  6. Fuell

    Fuell Gearhead

    Ja toki jos sun katkasimella parkit ja mittarivalot pelaa niin voisin myös sitä kokeilla että selviäis missä mulla vika?
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Suomessa isompiwattiset polttimot kuin jenkeissä, jolloin katkaisija kuormittuu, apu releistyksellä.

    Hantta
     
  8. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Mulla ol 67 monacossa samanlaista ongelmaa kun ei ollut releitä niin siinä katkasiaa suojasi semmonen bi metalli levy joka toimi katkasian suojana jos se lämpes liikaa ensin pätki valoja ja sitten lakkas toimimasta kokonaan oli bi metalli levy irronut. Takavalot toimi eri sulakkeen kautta.
     
  9. juha745

    juha745 Gearhead

    Katkaisijaa vois veikata joo. Itellä Coronetti sammutteli ja vilkutteli valoja toisinaan ja vika löyty sieltä. Tai tarkemmin sanottuna katkaisijan liitin oli vähän kärähtäny ja sulanu. :eek:
     
  10. ministeri

    ministeri 3rd gear

    tuolta sähkökaaviot:http://www.mymopar.com/index.php?pid=24

    tuosta releet helppo asentaa:http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/Muu-valaistus/Ajovalojen-kaapelisarja-2000033888/
     
  11. busgods

    busgods Gearhead

    Hmm, tässähän tulikin enemmän vastausta kun osasin pyytää. :) Eli siis tämän perusteella ei taida riittää että vaihtaa pelkän kytkimen. Myöhemmissä vastauksissa näytti olevan infoa tästä valoreleestä. Se onkin ollut tapetilla, en tosin tiennyt että sen asentaminen olisi näinkin olennainen homma. Suurkiitokset kaikille topiikkiin osallistuneille.

    Katellaan "Fuell" näitä testihommia mikäli tuntuu tarpeelliselta? Veikkaan että tuo minun katkaisijani on tosiaan sökö, eli kesti hetken ilman relettä. Pitänee yrittää metsästää jostain nyt uusi katkaisija ja laittaa nuo releet kuntoon ennen sen asennusta.
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Millainen valonvaihtaja sulla on? Ne erilliset poljettavat (siis lattiamallit) kypsyy siten, että häviää sekä lyhyet että pitkät valot.

    Mulla oli slanttivanissa pitkät valot niinkuin Ahti Karjalaisen vilkut. Syyllinen oli se Bulkhead Connector eli tulipellinläpivientitöpseli. Releet ja virransyöttö valovaihtajalta suoraan releiden herätepuolele korjasi valot.
     
  13. busgods

    busgods Gearhead

    Pitääpä tarkistaa tuokin kytkin, siellä lattiassahan se pitkien vaihdin majailee...

    Teitkö tulipeltiin uuden reitin (reijän) virransyötölle vai modasitko läpivientitöpseliä kun teit relemuutoksen?
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itse laitoin pitkien ja lyhyiden releet ihan akun viereen, ohjaus olemassaolevilta valojohdoilta, ja virransyöttö suoraan akulta, eikä kauaa nokka tuhissut, kun nuo laitoin, vaikken mikään sähkömies olekaan:)

    Hantta
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Tulipellissä oli reikä valmiina. Sen Bulkhead Connectorin olen antanut olla rauhassa. Olemassaolevia valojohtoja käytin ensin, mutta kun se pitkien kontakti lakkasi olemasta, niin tein syötön kabiinista. Releet killuu siellä akun vieressä.
     

Kerro tästä muillekin!