Mopar a-bodyjen "kiusaajat" eli pikkukakkoset yms

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja B.B.Chevy, 24.1.2011.

  1. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Maku asia ,ketä kiinnosstaa mikäkin tekniikka,mutta onko noi turbo vehkeet kuitenkaan ,niin ylivoimasia huippu vapariin.Meinaan mitä tekee voimalla jota ei saa kestämään.Vai saako ? kertokaapa turbo miehet rehellisesti miten on.Taitaa nimittäin käydä niin,jotta yleensä poksuu muuallakin,kuin paukussa.Kiinnostaisi vain tietää miten turbo voima kestää.
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Henk.koht. ei oo turbokaseista kokemuksia muuta kuin mitä kisoissa on kilapiljoilla nähny mut niiden vaikutelman perusteella toi kestävyysongelma ei oo niillä kovin merkittävä kun niissä ei tarvi pienempien turbopatojen tapaan nostaa niitä ahtoja kilokaupalla.
    Joten kyllähän se lie totuus että siihen suuntaan noikin alkaa mennä ja kunhan niissäkin vaan kaikki osaset on kohdallaan niin tuskin toi kestävyys jää niillä sen huonommaks kuin oikein kireillä vapareillakaan.

    Varsinaisen ajamisen puolella ne lie sit hiukka jännittävämpiä eli vaparissa yleensä tulee voimaa aina se mitä sitä on jolloin auton käytöksen oppii helpommin mut noiden ahdettujen kanssa käsittääkseni saattaa joskus tulla jännempiä joskus positiivisia ja joskus negatiivisia yllätyksiä, vai mites sen toistaseks ainoan Streettien seiskankin semmosella puikottanut C-barge kommentois asiaa, onko Helmise housut menny monta kertaa vaihtoon lähdön jälkeen :rotfl:
     
  3. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Kiinnostaa tietää nimenomaan 8 moottorin kestävyys turbo voiman vastaanottajana.Toki kaikki saadaan rikki,mutta se kestävyys ja ennen kaikkea luotettavuus kiinnostaisi.
     
  4. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tämän hetken nopeimmassa turbomosassa joka DEEssä ajaa on mitattu 1575 hp ja 2080 nm vääntöä. Motilla on nyt ajettu kolme kautta ilman suurempia vaurioita parhaan ajan ollessa 7.89 / 282 kmh. Auto ei ole a-body, mutta antanee suuntaa turbomotin kestävyydestä ja siitä oikeasta voimantunteesta 8)
     
  5. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

  6. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

  7. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

  8. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Kyllä semmosen rakentaminen noissa teholuokissa maksaa täällä Suomessakin. Yleensä noi valmiit on siitä helppoja, että ne on valmiiksi dynottu ja siis heti käytettävissä. Mutta massia tarvitaan kyllä, niinkuin kilvanajossa yleensäkin.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    ...ja teholukemat mitä ilmooitetaan voi sit olla joko todellisia tai myyntipuheita. Kestävyyden suhteen noi selviää helpommalla kun vastaavan tehoset vaparit. Ne on oikeestaan tarkkoja vain siitä et bensaa on tarpeeks ja sytkää ei oo liikaa. Tehot tulee pienemmillä kierroksilla, joten venttiilikoneistossa ei oo sellasia ongelmia kuin tehokkaissa ja kiertävissä vapareissa, aj samasta syystä pärjää ehkä myös muissa kamoissa ujommilla, kun ei noi kierrokset oo ensisijanen vahingon tekijä. Meillä taitaa olla nyt neljä kautta takana tolla. Sinä aikana on vaihdettu neljä mäntää, männänrenkaat kerran ja kiertokangen laakerit kerran. Laakerit vaan varmuuden vuoks, männänrenkaista taas lähti pinnat ja mäntiä suli kun oli liikaa ennakkoo. Sen lisäks on ollut ongelmia venttiilikoneiston kanssa, huolimattomuudesta ja väärästä geometriasta johtuvia. Mut ei oikeestaan mitään sellasta mistä ei syyllinen olis löytynyt peiliin katsomalla. Tietty kun on tehoa ja vääntöä, niin kaikki kama pitää olla sellasta mitä ei löydy tosta "hinnat alkaen" mallistosta, on kyse sitten bensakamoista tai voimansiirrosta. Mut toki niitä ei löydy paljon pienempitehosista vapareistakaan. Meidän moottorista ei ole haettu huipputehoja likikään, vaan pienillä ahtimilla koetettu helpottaa tota ajettavuutta joka ilman "hilavitkuttimia" ajettaessa tuppaa olee usein jonkinlainen ongelma noissa automaatilla varustetuissa turbovehkeissä. Toi on ainoo turbovehjes joka ikinä ollaan tehty, ja oon kyl periaatteessa enempi vaparihemmo, omalla tavallaan mielenkiintosempaa kun siitä enempi tietääkin. Mut voimaa tulee kyllä ahtimella ihan erilailla.
     
  10. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Niin...onko se turbo vaan ylimainostettua :odroll: ? Sanovat että se on kuulemma vähän sama kun vertais omaa kättä ehtaan naiseen :pinup: ,eka pidetään handua NIIN ylivertasena mut kun pääsee kunnon tavaran makuun niin moista ei enään muistakkaan?
    Epäilen :soosoo: ...mut kertokaa te joilla kokemusta naisesta :oops:
    Ps.Luigi varmaan raportoikin kesällä (?) miltä se oikee voima maistuu,C-barge edellä turinoikin että periaatteessa enempi vaparihemmo :wink:
     
  11. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    tohon B.B.Chevyn aloitusviestiin ja "ralliintumiseen" totean, et homma on tosiaan menny vakavaks.. sällit on ostanu tarroja kylkiin..
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Joo ja kun halvalla saatiin komeita tarroja niin yhdet sellaset ostettiin vielä etu- ja takalaseihinkin :poff:
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän se kannattaa ostaa, jos halvalla saa. :rotfl:
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Joo, ja me ollaan vielä silleen yritetty olla reiluja että kun ollaan tolleen halvalla saatu ostettua firmoilta komeita tarroja niin yhdenkin semmosen tarraa ei poistettu kesken kauden vaikka se yritys meni konkurssiin, me vaan sit muutettin sitä tarran tekstiä ajankohtaisemmaks sen firman mainokseks :lol:
    Eli kun ko. yritys oli Konekuokka niin me vaan poistettiin siitä keskeltä pari kirjainta jotta siihen jäi sit loppukaudeks lukemaan Konkka :poff:
     
  15. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Taianpa jättää pitempiaikasen haaveen täyttämäti,eli race pelin oston ,kun ponssoritki menee konkkaan ni mites tiimeillä pyöris. :D
    ps,hyvää huumoria.

    Semmonen kysymys harrastajille olis,kun olen katellut noita autoja/moottoreita niin miten pikkulohkot ajaa kilpaa n,9 s ajoista tasavertasesti isolohkojen kanssa.

    Onko sama kummalla tekniikalla iso-pieni ajelee,jos tavoitteena vain ajella 9-10 s aikoja.Vapari koneesta kysymys ja motin luotettavuus.
     
  16. mafo

    mafo 3rd gear

    nyt odotan innolla vastauksia :rotfl:
     
  17. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Yksinkertaista. Nuo nopeet pikkulohkot on Mopareita ja yhdeksän sekunnin isolohkot 500 cid letukoita.
     
  18. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Oikeesti,jos sais vähän perusteluja. Yhtäkkiä kuulostaa hieman ristiriitaselta,kun pitäs olla etu isolohkon puolella mitä tässä oon tietämättömänä ,mut uteliaana sivusta seurannut.

    Onko merkitystä kumpi iso vai pieni mosa,jos meinaa ajella sielä 9-10,s välissä.Onko isolohko kestävämpi/luotettavampi,kun molemmat motit on hyvin rakennettu.

    Mites mafo sulla ton koneen kanssa luulis noilla ajoilla olevan kone riskirajoilla kestävyyden kans vai onko sittenkään.Nyberg ajaa kanssa kovaa pikku motilla ,mut en oo päässy kyseleen mites kestää.
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Pikkasenhan noita on painoilla yritetty tasoittaa. Jos viimekesän vapareita kattoo, niin pikkulohkohan oli nopein. Eli paljolti on kyse siitäkin millasta palikkaa se masiina sisällään pitää. Voi olla et isolohkoon on paremmin reippaampaa palikkaa tarjolla ja et se on muutenkin pikkasen anteeksantavampi kuin pikkulohko mitä tulee oikeisiin turbiineihin ja välityksiin. Kummallakin kuitenkin homma hoituu. Kalliomäkihän ajoi muistaakseni 8.6 puolelle vaparina ja mafo on ajanut 8.8 pikkulohkolla. Kumpikin mootttori rupee olee aika hardcore kamaa, mä luulen et mafokaan ei ole vielä ihan parasta saanut autostaan irti. Et vois kuvitella ettei ne potentiaalit mitenkään älyttömän kaukana ole toisistaan nykysäännöillä?
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Onhan se takuulla vielä haastavampaa ajaa pikkulohkolla joskaan ei välttämättä juurikaan kalliimpaa rakentaa oikeesti korkeeviritteinen pikkulohko kuin kokolailla viritetty isolohko koska ainakin Chevyn kohdalla isolohkon osat on järkiään paljon hinnakkaampia.
    Toi kustannuskysymyshän näin Suomessa on aika merkittävä kun vähän tuolla on näkynyt tiimejä joille sillä ei olis kohtuu isoakin merkitystä.

    Ja painojutuillahan tota on myös pyritty tasaamaan, esimerkiks meidän pikkukakkonen sais olla 200-250 kiloa kevyempi jos siinä olis jonninlainen n. 350-400 cid pikkulohko, nyt sen pitää isolohkosena painaa jo semmotteet 1450 kiloa.

    Niin tai näin, aika hyvin mun mielestä tossa keskenään kisaamisessa on kuitenkin onnistuttu pitämään se ainakin kokolailla mielekkäänä kun aina noita kovasti kiukkusia pikkulohkojakin on ollu siellä radoilla ja hyvin nekin on pärjänny.
    Nimimerkki mafon viime kesänä sellasella ajama uus pikkulohkojen SE aika on mm. meilläkin vielä vaan tavoitteena (no jos ens kesänä :poff: ) ja monen monta kertaa tossa pari-kolme vuotta sitten joku Pohojanmaan suunnalta aina paikalle ilmestyny sbf mustangikin oli aina liian kova pala purtavaks :rotfl:

    Mut oikeesti siis uskoisin että sillä ei todellakaan oo niin isoa merkitystä ajaaks iso- vai pikkulohkolla vaan eniten vauhtiin rakaisee se kuinka vihkiytynyt kukin on siihen hommaan ja paljonko aikaa, rahaa ja elämäänsä "uhraa" siihen ajamiseen ja auton rakenteluun :wink:
     

Kerro tästä muillekin!