Mopar A-bodyyn hammastanko?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Remmiveto, 20.6.2005.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Onko kellään tietoo kertoa et mistä kävis hammastanko leveytensä puolesta Mopen A-bodiin? Ja millä ohjausakselilla?
     
  2. surmanajaja

    surmanajaja 1st gear

    paria erilaista valmissarjaahan saa jenkeistä..Mikkelissä yksi mies laittoi valianttiin volvo 240 sarjan hammastangon, tosin koko etuakseli vaihtui Hiacesta peräisin olevaan..
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pinton hamppi sopii kaikkiin autoihin. :rotfl: Saa uutena melkein minkä merkkisenä vaan. Kurkkaa joskus Leiben sinisen N2O-BB-GT-dartin alle, siellä on itse tehty ja tosi siisti hammastanko/putkipalkki/vääntösauva-systeemi.
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Meneekö aivan leimasta läpi tuo omatekoinen k-palkki? Onko tuosta Leiben sinisesestä N2O-BB-GT-dartista kuvia jossakin? Kiinnostaa myös kovasti...
    Pari vuotta sitten mallailin hyllyssä lojunutta 264 Volvon tehostettua hammastankoa Valtteriin. Totesin että saattaisi ehkä sopiakkin ja marssin konttorille. Kyselin varovasti insinööriltä josko K-palkkiin saisi hitsata hammastangolle kiinnikkeet. Ja vastauksena oli selvä EI. "Palkkia ei saa hitsata. Paitsi jos se on ruostunut puhki, sen saa korjata" :odroll:
     
  5. gremlin

    gremlin Gearhead

    Laitoin Valjanttiin 200 sarjan Volvon koko etuakseliston. Raideleveys ~sama ja runkoaisojen leveys on sama 64-66 A-bodyssa, 67 ja uudemmat on eri levynen aisoista. Lyhensin tolpat ja laitoin 300 sarjan iskarit ja alatukivarsiin tein irtonaiset reaktiotankot uniballeilla. Volvon alatukivarsihan on ihan hanurista ja sita joutu hiukan leikkeleen ja hitsaileen. "Unohdin" kertoa tosta katsastuksessa. AKEsta tuli luvat ja vankkuri kilpiin. Volvon hammastanko on alunperin palkin etupuolella ja jos sen laittaa takapuolelle niin tulee aika jyrkka mutka ohjaus akseliin. Etsi semmonen mika on alunperin takapuolella. Semmosessa on ohjaus-akselin tappi pystymmassa, helpottaa elamaa kummasti. Muistasin etta S.Niemensivu laitto kiihrytys-mustankiin joskus saabin hammastankon. Se oli sita vanhaa hyvaa aikaa.(Honecker vallassa)
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tiedän kaksi tyyppiä jotka teki tuon virheen. Sen jälkeen etupyörät kääntyi aina vastakkaiseen suuntaan siitä minne rattia käännettiin....
     
  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Niin joo ja ähh...

    Tekemällä saa mitä vaan, tiedän mut..

    Ajattelin kysellä et oisko jollain "varmaa" tietoa mistä löytyy oikeen levyinen hammastanko, mistä raidetangot ja ohjausakseli...
     
  8. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Vaan onnistuupa enklannissa. Yksi kaveri on laittanut Volvon edestä ohjaavan hammastangon takaaohjaavaan Musseen ja ohjaa ihan oikein. Missä niksi? No kun se ohjausvaihdehan on tietty UK:ssa oikealla puolella ja se käännetään vasemmalle puolelle, niin se toimi takaaohjaavana oikein.
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Insinööriltä on nyt saatu hyväksyntä tangon laittoon. Romarilla kävin penkomassa ja mittojensa puolesta `88-`91 Camryn tanko näyttäisi olevan aika lähelle tuohon kuusvitoseen. Pitää käydä hakemassa jemmaan ja tutkia vielä tarkemmin.
     
  10. JouniK

    JouniK Gearhead

    Mitäs inssi sanoi? Että pitää olla vastaavan/suuremman akselipainon omaavasta laitteesta? Mikäs 65 se olikaan? Kerro miten homma etenee, itsekin olen hammastankoja nurkkiin hakenut.

    J
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Suunnilleen vastaavanpainoisesta autosta pitä olla. `65 Valianttiin siis tulee. Kerrotaan enempi sitten kun on kerrottavaa. Hitaasti etenevä rojekti on kyllä ollut muutenkin...
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joskus 5 vuotta sitten yritin päästä insijöörin kanssa yhteisymmärykseen että voisin hammastangon asentaa vm. '70 Swingeriin. Ehdotin että teen koko eturungon samasta putkesta mistä olen tehnyt turvakaaretkin eli 42mm saumattomasta Fe putkesta (Siis kopioiden valmiit ((silloin)) kalliit eturungot) käyttäen Volvo 700-sarjan koko etuakseni palkkeineen (ohjausgeometria). Ruotsissa on(oli) yritys joka tekee Volvon etuakselista valmiin paketin säädettävin tolpin halutulla pulttijaolla/jarrulla ja antaa todistuksen geometriasta.


    Ei päästy sopuun...

    Rajotuksina on akselipaino ja hammastangon leveys: raidetangon sisäpäät PITÄÄ olla alatukivarsien kiinnityspisteiden kanssa samassa kohdassa ja koko systeemin asennus toteuttettava niin ettei ohjausgeo. ei muutu liikaa missään jouston vaiheessa (Eikä saa ottaa kosketusta mihinkään). Se on asia jonka näkee monelta jääneen huomaamatta.

    Nyttemmin on säännökset (onneksi) muuttuneet ja osat ehkä vähän halventuneet(kin)..
     
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    En saanut aivan tarkkaan mitattua Camryn tankoa, kun oli vielä autossa paikallaan ja suojakumit päällä. Mutta kauas ei näyttänyt olevan nuo raidetangon sisäpäät Valiantin raidetangon leveydestä.
    Valiantissa on raidetangon sisänivelet alunperin kapeammalla mitä alatukivarren kiinnitykset.
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Aivan! ja siksi ohjauskulmat pikkaisen muuttuu joustossa. Tosin se ei ole aivan sama simpukka/apusimpukka- kuin hammastanko-ohjauksen kanssa.

    Ja toinen huomioitava asia on kääntövarren (mihin raidetangon uloimpi pää kiinnitetään) pituus/ etäisyys pyörän navasta, sillä on suuri vaikutus pyörien kääntyvyyteen ja sitä kautta auton kääntösäteeseen.
     
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kurkin tossa tänään tallilla autoa ja suunnittelin seuraavaa:

    Ensin tekee joko pult. tai kiinteen apurungon öljypohjan takapuolelle siihen kohtaan missä nyt menee centerlink ja siihen tekee kiinnikkeet hammastangolle. Sen asentaa niin että rattiaskeli osoittaa hieman ylöspäin niin saa muutamalla nivelellä vielä orgis rattiakselista toimivan...Siis kaikki tämä jos kone on vielä siirtämättä taaksepäin..

    Mittailin myös et aika kapee pitää hammastangon olla, n. 150-200mm runkoa kapeemmalla on alatukivarsien kiinnityspisteet...Ainakin '70 A-bodyssa
     
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Iteltä jäi ensin mittaamatta se paljonko on liikematkaa tangossa/simpukassa. Muutamaa senttiä vaille Mopen simpukasta jäi Camryn tanko. Taitaa tehdä jo paljon enempi renkaasta mitattuna :(
    Noissa >66 A-bodeissa on tukivarret vielä kapeammalla. Vähän leveämpiä tankoja tuli vastaan vaikka kuinka paljon.
     
  17. JouniK

    JouniK Gearhead

    Mites Vectran hammastanko? Siinä on kiinnitys raidetangoille keskellä. Ajattelin, että siihen pulttais sopivan varren, johon sitten päihin raidetangot. Sais kiinnityspisteet mihin haluais.

    J
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Taitaa kääntyä väärään suuntaan, niinkuin muissakin Ooppeleissa. Vois olla metka ajaa :eek:
     
  19. JouniK

    JouniK Gearhead

    Nii joo, riippuu asennuksesta: Mun suunnitelmiin se kyllä kävis..

    J
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Omassa suunnitelmassa ham.tangon pitää olla autosta jossa se on napojen takapuolella. Pitää käydä konttorilla kysyy viisaampien mielipidettä apurunkon materiaalista ja kiinnitystavasta.
     

Kerro tästä muillekin!