Mopar A-bodyyn hammastanko?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Remmiveto, 20.6.2005.

  1. jaketin

    jaketin Gearhead

    nyt tyhmänä :oops: täytyy kysyä, mikä on ajatus tuossa hammastanko-ohjaukseen vaihdossa?? tuleeko jollain lailla parempi kuin alkuperäisestä? tätä asiaa ei ole juurikaan tullut tutkineeksi...
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mitä noita on ameriikassa asenneltu, niin pelkkä hammastangon ymppääminen tohon moparin systeemiin ei ainakaan siellä oo onnistunut noiden bump steer juttujen takia. "Apusimpukoita" kummallakin puolella käyttämällä on jotkut saaneet noita kotikyhättyjä toimimaan. Mikähän vika siinä orkkis simpukassa on, että vain se pitää vaihtaa? Mainaan, ite tekisin vastaavassa tilanteessa niin, että sovittaisin sinne koko keulan toisesta vehkeestä. Kuten tossa yllä oli tehty, samoin Isokivijärven katukiihdyttimessä oli etujousitus/ohjaus muistaakseni cossu Sierrasta? Ja sit jos oikeen haluu, niin onhan noita valmiita jousitus/ohjaussarjoja saatavilla vaikkapa RMS:ltä. Tosin maksaa jonkun slotin. Mutta toimii sitten kanssa.
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mitä olen noita ameriikan poikien systeemejä nähnyt niin ei aina ole vakuuttanut... Tai sit ne on tosiaan maksanu MUUTAMAN "slotin"..Juju on juuri siinä että joko lasket ja suunnittelet sen hyvin tarkaan ja hartaati tai sit vaihdat koko etuakselin jostain toisesta. tai maksat. Isokivijärvellä on kutos-sierran eli XR4 tolpat...Kyselin joskus aikoinaan kopioita luvista,ei päästy korvaus summasta yhteisymmärrykseen...

    Hyötynä olisi huomattavasti parempi ja "tukevampi" ohjaus ilman että pyörä linkottaa tai kallistelee kääntyessä...Nyt jenkkiauton ohjaus on kuin ajaisit polkupyörällä ja kääntäsit tangosta etupyörän nurinpäin, siksi muutoksenhalu...Tottakai laittaisin nykynormien mukaisen "viisaaman" tehostetun ham.tangon ja pumpun...

    Ja kun on hyviä ja ennekaikkea osaavia kavereita jotka haluavat osallistua niin minähän en osta valmista sarjaa...

    Tottakai pitäis samalla vähän katsoa ylätukivarsien asentoa ja yläpallonilelen paikaa, mut se in jo toinen juttu sit kokonaan...
     
  4. JouniK

    JouniK Gearhead

    Orkkissimpukassa on vikaa.. :D
    Ajattelin vaihtaa koko etupään. Rahallisesti olis järkevintä (luulisin) ottaa koko keula purkuautosta, mutta mikä olis sopiva laite?
    Saa ehdottaa :) Katsastusmies vaatii että palikat on akselipainoltaan vastaavasta.
    Ai niin, vaikka topikissa olikin A-body kait toi mun laite riittävän läheltä liippaa..

    J
     
  5. JouniK

    JouniK Gearhead

    Jatketaas vielä:

    Muistelin että joskus oli Kasissa Chevyn pickup jossa oli uudehkon Corvetten etuakselisto. Katsastaja kuitekin vaatii että akselipainon on oltava vähintään sama. Tuskin Corvetten ja pikupin tapauksessa näin on. Miten vaihto sitten on perusteltu? Tietääkö joku kyseisen laitteen rakentajaa? Ja vielä, löytyyykö jostain netistä akselipainoista taulukkoa?

    J
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mopen A-koppaan menee hienosti Hiacen keula. Tai Opel Commodore.

    Syyt hampitangon vaihtamiseen on mun mielestä aika selkeä. Ensimmäinen kriteeri on se, että ohjaus kääntyy "tasatahtia" koko matkan, simpukka hidastuu päihin.
    Toinen on paljon täsmällisempi käytös, jämäkämpi rakenne. Eli lisää suuntavakavuutta.
    Tarvinneeko lisää kertoa...

    Bump steer on laskien ja mitaten sekä oikeilla mitoituksilla eliminoitavissa.

    Yksi asia mitä monet usein unohtavat on Ackermanin kulma. Jos akseliväli muuttuu edes 4 tuumaa alkuperäisen elimenluovuttajan akselivälistä, ko. kulma on tarkistettava oikealla tavalla ja shimmattava kuntoon. Muuten ei tuu hauska ajaa.

    Amerikanpoikien pyöränkulmakötöstyksiä ei kannata hirveen tosissaan ottaa, niillä ei tunnu edelleenkään olevan hyvää suuntimaa toimivasta performance-etujousituksesta.

    Mulla on nyt kaks ämerikänihmettä, jotka kummatkin kääntyy mutkaan jo aika jees. Tosin kummassakaan ei ole hammaslankaa. VIELÄ.
     
  7. GT-Racing

    GT-Racing 1st gear

    mites onko kukaan löytäny toimivaa/sopivan levyistä hammastankoa. omalla kohdalla piti kokeilla ennen kuin uskoin että alatukivarren kiinnitys pisteen ja hammastangon sisä raidepään pisteitten kohdalla suuri merkitys. eroa ei ollut kuin muutema cm mutta joustossa iso merkitys.
     
  8. dust3r

    dust3r 3rd gear

    herätellääs keskustelua uudelleen.no onkos kukaan saanut kyhättyä toimivaa kotikutoista hammastanko-ohjausta?oisin kiinnostunut vinkeistä.
     
  9. jusi99

    jusi99 Gearhead

    Kukaan keksinyt ratkaisua? Nyt olisi ajankohtainen aihe. Siis normi k-palkille.
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ei siihen taida helppoa ja hyvää ratkaisua olla.

    Useamman olen C4 Veten etuakselistoja asentanut. Tosin en A-bodyn. Se käy mitoiltaan lähes kaikkiin jenkkeihin '50-'80. Hammastangon sijainti aiheuttaa hieman töitä.
     
  11. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Näkisin että ainoa syy laittaa hammastanko a-bodyyn on se että voi sanoa cruisingissa "joo, hammastanko-ohjaus löytyy"... Simpukoita löytyy joka lähtöön, esim. borgeson. Jos simpukka kelpaa ohjaukseksi saksalaiseen premiumautoon niin miksei darttiin?
     
  12. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Onko näistä autoista joku jo katsastettu, ajossa ja koeajattavissa vaikkapa edes apumiehen puolelta?
     
  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kaks on leimattu. Molemmilla ovat ajaneet menneenä kesänä jonkin verran.

    Ajossa eivät kai enää ole ja kyydeistä en päätä minä.
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Minä on yhden asentanut -62 Impalaan. Dodge intrepidin hammastagon ja se on siitä keskeltä liikkuva. A-luokan vartaloista ei ole kokemusta.
     
  15. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Tuo katsastajan suhtautuminen asiaan joskus kumman henkilökohtaista, mulla yks harrasteauto johon jokunen vuosi sitten kysyin moottorin vaihtoa mallisarjan tehokkaimpaan eli hulppeaan 135heppaiseen 118 sijaan, tehokkaamaassa mallissa hammastanko, johtuen uudemmasta vuosimallista. Katsastaja yksioikoisesti totesi että pitää olla samanlainen ohjaus, siis hammastangolliseksi pitää muuttaa tuo -70 luvun laitos, koska kun eihän tehokkaissa autoissa ole enää nykyäänkään simpukkaohjausta. Jäin vähän taas suu auki vaikkakaan alla ei ollut uudempaa simpukkaohjauksellista 350hv isokoneista mersua, tms..
    ..marssin toiselle konttorille.

    ..vähän ohi aiheesta, mutta ei simpukka aina kai huono ole, vrt mersut tai bemarit, tosin omaan hornettiinkin ajatuksissa viskata joku volvo tms etuakselisto..
     
    Muokattu: 19.11.2017

Kerro tästä muillekin!