Mopar A518 E-bodyyn

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ProTouring, 20.10.2013.

  1. ProTouring

    ProTouring 1st gear

    Lähtökohtana 451cid b-motti +727 johon remppa alkaa olla ajankohtainen.
    Käyttö cruisailusta radan kiertoon.

    Asennukseen liittyvät asiat on tiedossa,joten ne voidaan unohtaa kommenteissa.
    Lähinnä kiinnostaa mitä hyvää/huonoa tossa laatikossa on, ja mitä se vaatii pysyäkseen hengissä 600-700hp koneen perässä.

    Tarkoituksena 1990-93 ?? ilman lukkoturbiinia oleva laatikko hankkia.
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    http://www.transmissioncenter.net/dodge.htm
    http://www.aandatrans.com/Departments/C ... Trans.aspx

    Tossa pari kioskia mistä löytyy viripalikkaa, mulla tulee sama aski lukkoturbiinilla 440>511 stroukki motin perään. Hommasin teräs rummun, red alto/kolene levyt, pultattavan vapaakytkimen, billet servon männät, 4.2 vivun, 5(teräsrunko)ja 6 pyöräiset planeetat, vahvempi jousi ylivaihteeseen, transgon 2 shift kitin. Laitan kyllä napin millä saa turbiinin lukon ja ylivaihteen tarvittaessa kytkettyä pois, vähän epäilen ylivaihteen kesto sika poljennassa.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Jos sulle tulee 6 rattainen planeetta loikkariin niin et sitä kyllä tolla koneella saa rikki. Eikä noilla bensakoneilla saa helpolla rikki edes 4 rattaisia alumiiniplaneettojakaan.
     
  4. ProTouring

    ProTouring 1st gear

    Eli kuulostas siltä että toi olisi hyvä vaihtoehto.
    Lähinnä mietitytti se loikkarin kestävyys,mutta jos tilanne on niikuin Mudracer mainitsi niin eipä kannata miettiä mitään GearVendoria enää.

    Pystyykö nykyisen ptc:n turbiinin hyödyntämään lukkoturbiinille tarkoitetussa lootassa,jos ei löydy tollasta alkupään 2pinnistä versiota.
    Olisi kuitenkin kombinaation speksien mukaan tilattu limppu ,niin ei haluaisi heti hylätä sitä.
     
  5. mafo

    mafo 3rd gear

    eikö niitä aikaisia laatikkoja vaivannu ylivaihde planeettan voitelu, ainakin jos ostaa aftermarket planeetta niin se on pikkasen erilainen ja mainitaan että voitelu kierto parannettu

    jos käyttää non lockup turbiini niin pitää vaihtaa sisäänmenevä aksila ja varmaan ventiilikoneisto?
     
  6. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Loikkari voidellaan/jäähdytetään ulostuloaleksin reikien kautta ja alkupään plootissa ne reijät oli melkoisen pieniä, eikä ongelma ollut ite voitelu vaan lämpö laakereissa joka ei poistunut vähäisen öölin virtauksen takia.
    Loikkariplootissa on muuten pultattu spragin ulkokehä jo tehtaalla.
    47RH lootan sisukalut kestää ihan tarpeeksi vaikka niissä on vain 5rullaset planeetat.
     
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    kierrätetäänpä vanhaa ketjua eli mites on nykyvirtaukset kun 440B-koppa kaipais laatikon päivitystä. onko uusia tuulia vai vieläkö A518:lla mennään.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei kai noissa mitään erikosta ole miksi A518 pitäisi valita. Taitaa olla halvin toteuttaa ja helpoin toteuttaa kick-down osalta?
    Jos GM tuotteet ei näppylöitä aiheuta, niin niitäkin voi harkita. Varsinkin isolohkoon. Kun a518 ei siihen suoraan käy.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kyllä noita GM lootia on joka vuosi enemmän myös Mopar kehoissa. Siis myös ylivaihteisia.
     
  10. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Mistähän tommosta RH46/A518 laatikkoa kannattais lähteä metsästämään?
     
  11. Bukero

    Bukero Gearhead

    mitä nyt vähän oon kartoitellut niin hankalampia lootia ovat hankkia kuin maksalaatikko.
    liittyyköhän tuo GM laatikoiden suosio vain yleisyyteen vai ovatko helpommin kestäviksi muokattavia esim. 4L80 vai mitä niitä nyt ois. välilevynhän nuo vaatii aina myös vai onko 46RH:ta irroitettavalla turbiinikopalla. mites ne cumminssin perässä roikkuvat takavetomallit eikös ne ole vakiona vahvimmilla sisäkaluilla. turbiini tietysti pitäs varmaan jostain taikoo.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    46RH (A518) on sit eroja onko lukkoturbiini vai ei. Laatikon kyljessä vaihdevivuston vieressä jos on 1 napanen liitin, niin on ei lukko. Ja jos on 3 napanen liitin niin lukollinen.
    4wd laatikosta voi tehdä 2wd vaihtamalla hännän ja OD yksikön.
    Ei kai noissa GM laatikoissa muuta ole kuin yleisempi saatavuus ja enemmän aftermarket osia.
    46,47 on vain TF727 jatkokehitelmiä ja niissä on kiinteät kytkinkopat, mutta niissä voi käyttää vakio shifteriä ja kick-down vivustoja.
    47RH eli A618 mikä on järeämpi löytyy Cumminsin ja V10 perästä.

    Tossa listaa mistä löytyy 46RH 2wd tai 4wd.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Noi Moparin loikkarit vaatii aika paljon modausta kartaanitunneliin ja kannatinpalkkiosastoon. GM toosat on sirompia hännästä koska loikkari on siinä runko-osassa.
    Noi "surkeat" GM 200R4 ja TH700 toosat kestää 9sekan varttimailiaikoja slickseillä liimaradalla "pikku" muutoksilla. Katuolosuhteissa tollasta ei saa rikki vaikka olis se 2000 kaakkia kun pitoa ei saa millään niin paljon.
    Ja Moparin omista lootista pikkasen sirompi A-500 on myös helvetin vahva mutta siinäkin se loikkari on hännässä ja vielä aivan saman kokoinen kuin isoissa lootissa. Ja jos oman merkin loota on must niin sellaista harkittisin vaikka sekin tarvii sovituspalan isolohkoon.
    Ja lukkoturbiini on kyllä myös must ainakin mun mielestä koska yli 4 peräruuvilla ja yli 3tonnin stallilla maantieajo on yhtä helvettiä kovaäänisellä hylsyllä.
     
  14. Bukero

    Bukero Gearhead

    entäs se paljon veivattu tehohäviö/hyötysuhde juttu. noissa isoissa ja vahvoissa laatikoissa vaan taitaa olla väkisin sitä pyörivää massaa ja rattaan rallatusta enempi merkistä riippumatta.
    lukkoturbiinihan pelastaa maantieajon osalta sen perinteisen luiston ja öljynlämmityksen.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Olen ajanu ihan joka jenkkivalmistajan jokaisella loikkarilootasella hylsyllä enkä mitään rattaitten rallatusta ole kuullu. Tai ehkä muutamaa en ole ajanu mutta pointti tuli kait selväksi.
    Toi tehonsyöntikään ei ole kadulla niin hirveen iso murhe mun mielestä kun nykyään on joka koneessa jo vähintään se 500 kaakkia, paisti mun mutta ehkä siinäkin joskus.
    Mulla kiitos tihuan peräruuvin lukko poistaa vain 400jenkaa vaikka stallia on melko paljon. Harvemmalla ruuvilla toi loikkarin hyöty pienenee jos on harvahko perä ja turbiinissa ei ole lukkoa.
    Sellaista palautetta tullu että jos on harvahko peräruuvi ja vaparikone ränttätänttäräyhä nokalla niin lukko päällä ei voi ajaa esim alle 2000jenkalla motarilla koska nykii ihan helvetisti. Ja taas miedompinokkasella ahdetulla voi ajaa lukko päällä 120Km/h ja kone jenkaa sen 1800.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos on ylivahde jollain 3.xx perällä ja löysällä turbiinilla, niin se ylivaihde ei auta, koska se luistaa.
    Minusta lukkoturbiini on nykyaikaa, ennen sitä vihattiin. Mut nykyään Diesel vehkeet repii älyttömiä vääntöjä yms noilla.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ei pysty turboriiselii ja ränttänokkasta bensakonetta pistämään vierekkäin "lukkovertailussa". Ja ihan sama jos on 600kaakkii vaparina tai ahdettuna bensalla.
     
  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead


    Toi 9 sekkaa varttimaililla on ihan kunnioitettava aika.

    " Noi "surkeat" GM 200R4 ja TH700 toosat kestää 9sekan varttimailiaikoja slickseillä liimaradalla "pikku" muutoksilla "

    Mitä ovat nämä "pikku" muutokset ja paljonko niihin palaa pätäkkää ?
     
  19. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Olisko hinta jotain vajaa 5% koko vehjeksen kustannuksista. Tosin korkeen ysin ja matalan ysin välinen hintaero muulle on aika hirvee.
     
  20. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Tuo nyt ei selvittänyt vittuakaan. Tarkoitan että paljonko pitää olla fyffeä että GM tomaatti kestää vaikka korkeita ysejä ja mitä ne muutokset on ? Noin niinku yleisellä tasolla
     

Kerro tästä muillekin!