mopar b-body hammastanko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja teromopar, 25.4.2016.

  1. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mulle ihan turhaa tietoa, mutta utelias kun olen.. Pyörät suorassa ackermanin leikkauspiste pitää olla taka-akselin keskellä, kait, mutta missä sen pitää olla pyörät linkussa? Takapyörän keskelläkö?
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Suorassa keskellä, jep. Siis pyörännapojen ja kääntövarren (ulomman raidetangonpään) linja.
    Molempien etupyörien linjat pitäisi leikata taka-akselin linjalla. Siitä että miten kaukana en ole löytänyt määrettä. Sehän vain kertoo kääntösäteestä. Jos etupyörien säteet kohtaa etupuolella-> taipuvainen yliohjaamaan
    Ja jos takapuolella -> aliohjaamaan.
     
  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ahaa, kiitos, riittää mulle.
     
  4. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Tuossa oli noita leikkauspisteitä kuvamuodossa

    [​IMG]

    Siinä normaali maantie ja mutka ajossa, en tosiaan näy koko ackermanilla olevan kauhean suurta merkitystä, karkeasti sanoen, kun paino on ulkokaarteen kuitenkin ulkokaarteen puoleisella etupyörällä, on aika sama mihin se sisäkaarteen puoleinen sojottaa. Tai ainakin kun se ulkokaarteen puoleinen on kääntyneenä 5 astetta, niin ei ole suurta merkitystä onko se sisäkeerteen 5 vai 5.5 astetta. Noin itseäkin ohjeistettiin, kun omakin kilpuri kuitenkin on jonkinlainen rata- ja drifitingauton välimuoto, ja murehdin aikanaan pilaako ko. muutos jotenkin rata-ajo ominaisuuksia tai tekeekö aliohjaavamman

    Ja ainakaan omassa autossa tuota ackermanin poistoa ei huomannut normaaliajossakaan parkkiksia lukuunottamatta, siellä jyrkkään käännellessä kyllä huomaa kuinka pyörät murtavat ja on vähän kankea.
     

Kerro tästä muillekin!