Mopar BB:hen alsakannet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mopuristi, 3.9.2008.

  1. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tietäjille hieman kysymyksiä. Ajattelin ensi kesäksi vaihtaa alsakannet, mutta kiinnostaisi tietää mihin riittää potentiaali milläkin kannella.

    Halvimmat on tietysti stealth, edelbrockin rpm, stage VI, indy 440 EZ Nämä vaativat vähiten muita muutoksia.

    Sitten tulisi procomp ja edelin victor, samaan voisi laskea myös B1 BS, indy 440 EZ 325. Nämä tarvii offset keinut, pidemmät tönärit jne... Saattaa tulla ongelmia a-kopassa tehostimen ja lämppärin moottorin kanssa ?

    Puuttuks näistä joku kansi ? Mimmoisiin aikoihin näillä olette päässeet/kuulleet jonkun päässeen ? Miten auttaa porttaus jne...
     
  2. mg

    mg Gearhead

    potentiaaliahan kaikissa aftermarket alsapipoissa on..

    riippuu mihin tarkotukseen on autoaan käyttämässä;

    kevyeeseen viritykseen: edelbrock rpm, stealth, indy ez
    siitä vähän edistyneempään: indy sr, edelbrock victor
    siten potentiaalia lisää: koffel/b1, indy 440-1
    isolle poraukselle: indy 573-13, 600-13X
    niin.
    onhan mopar performancellakin jotain omia alsapipoja.

    jos sitten oikeen järkevä on; niin noita kansi settejä on tarjolla myös, jossa on kaasarista dekkitasoon kaikki mukana.
    niitä kannattaa myös harkita; varsinkin jos vaakakuppi kääntyy indyn tai b1:sten kannalle.
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noita Stage VI kansia ei taida enää oikeen mistään saada, et ne voi siltäkin osin unohtaa. Eli sellasia "bolt on" tyyppisiä kansia jää kahdet, Stealthit ja RPM:t. Niiden kanssa käy vakiokeinut, tikut ja muut vakiokansille tarkoitetut hilut, ja sitä kautta ne tulee selkeesti edullisimmiksi. Vakioina niissä on imuvirtaukest jossain 270-280 cfm huitteilla, porttaamalla päästään jonnekin 300:n hujakoille suht vaivatta ja MaxWedge kokosiks läpikotasin portattuina ollaan jossain 330:n hujakoilla. Ehdottomasti halvin tapa päästä tolle tasolle on ottaa RPM:t tai Stealthit CNC portattuina, mut niiden potentiaali on sitten tapissa. Stealthit on kanaviltaan jne kiinalaiset kopiot RPM kansista, mutta ulkovalultaan vakiokansien näköiset. Lisäks noi Stealthit sekä Mopar Performancen nykyiset alsakannet ovat suoratulppaiset vakiokansien tapaan, muuten noi MP:t ovat samat kuin RPM:t ja myös Edelbrockin tekemät.

    Sitte seuraava ryhmä mun mielestä on toi Indy EZ ja SR, Edelbrock Victor, B1-BS ja procomp. Procompit on Victorien kiinankopiot, aikä aina oo kuullut kauheen ylistäviä arvioita laadusta. Noita ei oikeen osaa laittaa järjestykseen muuten kuin, että jos suoraan paketista meinaa, niin noi Victorit toimii kun ne on käsin blandattu ja isoin venttiilitaskuin jo valmiiks. Muut vaatii vähintään pocket porttauksen ollakseen edes suoraan paketista olevien RPM/stealthien tasolla. Täysportattuina niissä on kaikissa potentiaalia hyvinkin pitkälle. Noista mikään ei mene vakiotyyppisillä keinuilla tai vakiopituisilla tönäreillä. Peruskanavaikkuna on vielä kuitenkin vakio, eli vakiokansien imusarjat jne. sopii. Indy EZ ja SR kansien oleellisin ero on EZ:n pakokanava, joka on vakiokorkeudella ja leveydellä. Eli kaikki normipeltisarjat, jotka vinotulppaisten kansien kanssa sopii, käy. B1-BS:t on taattua brodix laatua, mut kuitenkin suht vähän käytetyt ja pienillä palotiloilla.

    Seuraavaks tulee sitten Indy 440-1:t ja Victor MaxWedget. Nekin vaatii omat venttiilikamansa, ja tietysti myös MW kokoisen imusarjan, joidenkin muiden vaatimusten lisäksi. Noissa on jo melko iso kanavaikkuna, ja se tahtoo heijastua vakiokokosissa pumppubensamoteissa alakierrosväännön putoamisena.

    Sitten sekä tosta viimisestä ryhmästä, että noista muista on tosiaan erinäsisllä pajoilla tarjolla useemman kokoisia yleensä CNC koneella portattuja versioita, joka vähän sekottaa noita "järjestyksiä", mulla on ollut näpeissäni noita kaikkia jossain vaiheessa.

    Tosta ylöspäin mentäessä ruvetaan sitten jo puhumaan täys kisakansista joilla on ihan omat vaatimuksensa ja hintansa. On eri mallin Indyjä, B1 originalia, B1 MC:tä isommalle poraukselle, B1 TS:sää, PSO:ta Predatoria jne, ja muutamaa muutakin aiemmin tuotannossa ollutta kantta, joita ei enää uutena saa. Mut noi rupee olemaan jo vähintäänkin comppi/ol tasoista palikkaa, ja vaatimukset loppumotorille sen mukaiset.
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tässähän tulikin tosi kattava selvitys, kiitoksia. Eli kaikilla em. kansilla pääsee kympin puolelle, mutta ysin aikoihin ilmeisesti stealtheilla ja rpm:llä ei ole mitään asiaa (vaparina)? Toi CNC porttaus ilmeiseti tuplaa ellei peräti triplaa kansien hinnan ?
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    CNC porttausta on ollut tarjolla noihin RPM:n ja Stealthiin vaikkapa Modern Cylinder Headsilla suunnilleen tonnin hintaan. Se nostaa tota koknaissaldoa liki ton seuraavan ryhmän kansien tasolle, mutta kun käy vakio oheishilut, niin siinä säästää. Autostahan tuo riippuu, mutta kyllä noilla RPM:lläkin on ysin puolelle menty A-koppasilla vapareilla. Noista mopar perfin Steikkikansista vielä, niitä on tosiaan ollut tarjolla lukemattomia eri versioita ja päälle vielä erittäin arvokkaat Chapmanin versiot. Ihan hyvät kannet disainiltaan, mutta kehnohko toteutus, laatu ja versioiden määrä tekee sen, ettei niihin mun mielestä kannata sijoittaa ellei saa erittäin huokeella ja omaa suhteita koneistamoihin.
     
  6. Mopar

    Mopar Gearhead

    stealtit on muutaman taalan alla $2000 CNC portattuina.
     
  7. stw307

    stw307 1st gear

    Mulla on tuo stroukkipata kasautumassa pikkuhiljaa... Victoreilla olis tarkoitus männät piilottaa... Mutta mites toi dekkikorkeus? Nyt on laskennallinen puristus n 10,9 ja männät on jonkun mm-kympin alle dekin. Joten mihin suuntaan tuosta, pipo päähän ja paanalle taiko isompaa vaiko pienempää kansipahvia?

    Ja sitte, mitäs noille kansille noin periaatteessa pitäs tehdä? Tarvis pitää suppilot pienenä kun katukäyttö on se no.1 käyttö... "Gasket match" ja venttiilityö ja olisko se siinä vai pitääks (housun)taskuja muotoilla (tyhjäks)??? :-?
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Ite laittaisin tuollasessa tapauksessa mahdollisimman ohuen tiivisteen.

    Victor kannet on kyllä jo periaatteessa sellaset jotka ei tarvi kuin tarkistuksen et "amerikan joella" on tullut kaikki tarvittavat hilut matkaan :wink:
    Mut ei ne varmasti huonone jos vähän taskua siistii ja tiivisteen kanssa kanavat kohdalleen sovittaa!
     
  9. stw307

    stw307 1st gear

    Jeps juu. Näin tuota aattelin että pikku siivous vaan, jotta pysyy tuo virtaus nopeana eikä suurena. Eiköhän se tarpeeks suuri kanava oo muutenki... 8)

    Ainoo vaan että ohkasella tiipparilla tuo nousee puristus 11.1~11.5 ja nokka ei varmaa auta asiaa... pitänee taas hakea se dynaamisen puristussuhteen laskuri jostain.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    mee rutun kans siihen mihin helposti pääset. Mitttaa se allejäänti; pari kymppii milleissä ei maata kaada. Ventttiiilitaskuthan noissa E-rockeissa tahtoo olla aika avarat, et sieltä ei ihan helposti lisää löydy.
     
  11. stw307

    stw307 1st gear

    Ptjaa... Sais moiset pipot ensin käteen. Noitapa ei juuri Suomen maasta oo käytettynä löytyny, ei sen puoleen ole $$ pariin kuukauteen. Sitte ootellaan pari viikkoa että ne tulee ja sillon vasta alkaakin asennus ja rahanmeno. Täytynee mitata, palaan astialle.
     
  12. stw307

    stw307 1st gear

    Oli noin puolen milliä alle dekin...
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei kun koneistamolle vaan,vajaan satkun per puoli ja olet nollilla :wink:
     

Kerro tästä muillekin!