mopar BB jakaja zökö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja hlappis, 9.4.2013.

  1. hlappis

    hlappis Gearhead

    tere.
    tuossa herättelin moparia talviunilta ja kävi ihan nätisti pari päivää
    mutta toissa päivänä rupesi rötäämään kierroksilla sekä poksutteli putkessa tyhjäkäynnillä.
    noh..tuohon löysin syyn eli pikkasen osumaa saanut tulpanjohto mikä löi läpi.
    vaihdoin uuden johdon siihen ja samalla vaihdoin uudet tulpatkin,tämän jälkeen lauloi ja toimi kuin ennenkin.
    seuraavana aamuna käynnistin moparin ja kävi nätisti ja ajelin sen lämpimäksi mutta taas rupesi paukuttamaan kierroksilla??

    vaihdoin etuvastuksen,jakajan kannen,toisilla
    tulpanjohoilla,maadoitukset tsekkasin,n.5-10kertaa tarkastin tulpanjohtojen järjestyksen kaikki ok.
    autossa moparin perf.kärjetön sytytys jo n.10vuotta vanha ja puola pertronix n.9vuotta vanha.
    auto siis starttaa kuin palmun alta ja käy ihan hyvin mutta kierroksilla poksauttaa putkessa ja ehkä pikkasen ontuu tyhjäkäyntiä mitä viime vuoteen vertaa.

    huomasin tänään että kiekkamittari pomppii ihan miten sattuu??
    eli tyhjäkäynnillä näyttää oikein mutta kun annan kiekkaa ni pomppii miten sattuu?
    voisiko olla jakaja zökö?
    en älynny tsekata latauksen mittaria mutta voisiko hajonnut laturin säädin tehdä tuota herjaa??
    laturi on n.3-4 vuotta vanha ja mekaaninen säädin.

    huomenna testaan toisella jakajalla ja uusilla tulpanjohoilla vielä ja sekä tsekkaan tuon latauksen mutta onko kellään ideoita mikä tuon kipinän heikentäs/sekoittas?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Huono lataus voi tehdä tuon protaamisen myös.
    Coronet hyytyi täyskaasulla kun alkoi laturi hyytymään, akussa oli kyllä virtaa starttaukseen edelleen.

    Mites vanhaa se bensa on? Se myös tekee kaikennäköisiä sytytyshäiriöitä.
    Turha vaihtaa jakajaa, ellei keskipakosäätö nyt ihan jumissa ole. Katso ennemmin se anturin ilmaväli kuntoon.
     
  3. hlappis

    hlappis Gearhead

    uutta bensaa tankkasin tuohon ennen "ekaa" käynnistystä.
    en kyllä itsekkään oikein usko tuohon jakajaan että se vois yht äkkiä mennä rikki.
    tuo kiekkamittarin sekoilu vaan ihmetyttää eli kun painan kaasua ni viisari kapuaa väärään suuntaan ja sit taas väkisin nousee jos nousee??ja toi poksahtelu putkessa n.1500-2000rpm ja n.4000-5000rpm kohilla?
    tsekkaan sen latauksen huomenna jospa se sillä puolella mättäis.
     
  4. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Noin nopeasti asiaa miettineenä laitan muutaman ranskalaisen viivan, josko niistä olisi hyötyä. Syitähän voi olla monia, kun sähköasioista on kyse.

    - Kärjettömän sytytyksen ollessa kyseessä etuvastusta ei tarvita, jolloin saat pois yhden palikan välistä ja paremman kipinän.
    - Jakajan pyörijän akselissa saattaa olla kulumaa, jolloin kierrosten kasvaessa alkaa akseli "holkkumaan" aiheuttaen tähtipyörän ja lukupään väliin väärän suuruisen välyksen.
    - Jos puola joutuu liian suuren lämpötilan vaikutuspiiriin, niin se voi alkaa toimia epävakaasti.
    - Puolalle voi syöttää suoraan jännitteen ja näin selvittää, että alkaako moottori käydä normaalisti laajalla kierrosalueella. Jos käy OK, niin vika saattaa löytyä tulipeltiin kiinnitetyn nokkapellin alaisen kaapeloinnin liityntäpisteestä, jonka takana on sulakerasia: kosteutta auton seisomisen vuoksi tai hapettumaa. Kyseinen paikka on törkeän herkkä kosteudelle ja hapettumille.
    - Sytytysreleen [(yleensä väriltään) oranssi laatikko] kunto kannattaa testata mittaamalla tai käyttämällä varmasti toimivaa relettä kokeena.

    Toivottavasti löytyy muitakin neuvoja...
     
  5. hlappis

    hlappis Gearhead

    I've had the Mopar electronic ignition conversion on my '69 Dart 340 for about 5 years. Orange box. All of a sudden tonight at anything over 2000 rpm the motor was missisng and backfiring. The tach needle was jumping around like crazy too. So I immediately thought it had to be ignition related. After checking for obvious loose wires, plug wires, etc... I was at wit's end. So then I remembered having a really old orange box someplace. Found it, swapped it in, and the car now runs great again. Is this type of failure typical and do they only last 5 years and less than 5000 miles? Any other ideas?


    voisiko tuo oranssi boxi olla zökö ja tehdä noi viat niinkuin amerikan joella näköjään on käyny??
     
  6. hlappis

    hlappis Gearhead

    testaan huomenna myös toisella Boxilla.
    ja jos ei auta asiaan ni pitää käydä noi puuteran vianhaut vielä läpi.
    eiköhän tuo tuosta heräile.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Puutera, moparin oman boksin ohjeissa kehoitetaan käyttää vastusta.
     
  8. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Varmasti näin. Mutta olen vaan lukenut toista infoa (se oli jokin jenkkilehti), jossa väitettiin vastuksen olevan tarpeellinen vain kärjellisen jakajan kohdalla: kärjet ns. hitsautuvat kiinni ajan myötä, jos vastusta ei ole. Samaisessa kirjoituksessa ei mainittu mitään siitä, että sytytysrele "riitelisi" järjestelmän kanssa esim. ylikuormittuen, jos etuvastusta ei ole. Olisi mielenkiintoinen tietää, että mikä on oikea totuus asiassa. Tietysti totuutta etsiessä varminta on käyttää vastusta.

    Olen saanut - omien kokemuksieni lisäksi - kuulla, että noi sytytysboxit ovat monasti olleet sytytysongelmiin se varsinainen syypää ja niiden käyttöikäkään ei ole kovin pitkä. Onneksi hintakaan ei ole kovin suuri. Joka sekin on tietenkin suhteellista.
     
  9. hlappis

    hlappis Gearhead

    muistu tuossa mieleen että viime syksynä tuosta moparista porsi starttirele ja siinä samalla sitten vaihdoin hyllystäni uuden boxin tuohon ja tuon vanhan laitoin viikko sitten tuohon projekti challeen.
    eli liekkö tämä uus tuotanto made in mehiko boxi nyt sitten jo valmiiksi sökö tai maadotus jostain syystä siinä huono?
    pitää testata tuolla 10vuotta vanhalla boxilla huomenna.
    jospa se siitä.
     
  10. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Tuo kannattaa tehdä. Tsemppiä!
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Eli jos tuotteen valmistaja antaa asennusohjeet, niillä ei ole mitään merkitystä, kunhan joku on jostain joskus kuullut tai nähnyt toisin olevan. Ok, kiitti tiedosta.
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mikäli se ei ole mikään museokikkara niin heitä pois Moparin boxi ja etuvastus ja laita tilalle GM-HEI "boksi". Se ei ihan aikuisten oikeasti tartte sitä etuvastusta ja antaa paremman kipinän suuremmilla kierroksilla.
     
  13. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Toi boxi homma on nykyään varmaan just niin et nää uudet ei kestä samoja ku vanhat, mulla ei oo ollu parinkymmenen vuoden aikana yhtään ongelmia mp:n omien boxien kaa mut nyt on tullu eteen joitain uusia outoja tapauksia, veikkaisin et viimeisen 5-10 vuoden aikana vaan heikentyny työn taso tai valmistus paikka, mulla on kans tos road runnerissa kaikki sytkäkamat, boxi, johdotukset, laturi, releet, yms uutta viime talven jäljiltä ku kävin sitä läpi, ja tällä hetkellä on kans vähän outoa rundarin värähtelyä ku kokeilin uutta kromi boxia siihen, täytyy kokeilla uutta orannsia ku kerkee, tai kaivaa joku sata vuotta vanha, jos sillä sit pelais, etu vastus on ollu aina paikoillaan eikä ole ollu mitään vikoja et ei siitä varmasti haittaakaan ole koska ennenki toiminu moitteetta, miksei siis nyt, kait siihen joskus tarkemmat infot tulee.
     
  14. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Jos haluat lisätietoa vastusasiasta ja hieman muusta MoParin sytytykseen liittyvästä niin hyvä juttu löytyy Mopar Muscle Magazinen lokakuun 2011 numerosta otsikolla "Ballast Resistor Guide - Ballast Blast-Off". Löytyy muuten myös http://www.moparmusclemagazine.com sivustoilta teknisten artikkelien joukosta.

    Kirjoituksessa mainitaan, että vastuksen voi jättää pois kärjettömän sytytyksen kohdalla. Vastusta on käytetty puolan eliniän pidentämiseksi. Näin ollen on kyseessä kompromissin tekeminen vahvemman kipinän ja puolan eliniän välillä.
     
  15. hlappis

    hlappis Gearhead

    juu.
    ei tullu tulpanjohtoja vielä tänään ja tilasin lisäksi pari oranssia boxia ja niille kuuluvat etuvastukset sekä msd puolan,lähinnä varmuuden vuoksi.
    sen verran tuossa päivällä hieroin tuota moparia että hinkkasin kirkkaalle pellille tuon boxin kiinnityskohtien taustat ja käyntiin.
    toimi ihan hyvin ei rötänny,poksunu eikä ontunu.
    n.10min jälkeeen alkoi taas oireet,eli kiekkamittari pätki ja heilu miten sattuu sekä poksutteli putkessa.
    sammutin koneen ja vaihdoin tuon 10vuotta vanhan boxin tilalle ja samalla huomasin yhden maadotuskaapelin vuodelta 1967 mikä oli/on tärinästä löystyny tulipellin pultista melkein irti mutta oli koneessa vielä tiukasti kiinni.
    autossa menee uudet maadotuskaapelit nyt tällä hetkellä akulta mottiin ja motista tulipeltiin tuon vanhan yllätys kaapelin lisäksi.
    tämän vanhan kaapelin irrotuksen ja vanhan boxin asentamisen jälkeen motti toimi ainakin paikallaan nätisti ja kiekkamittarikin toimi oikein.
    koitan illalla vielä päästä sillä ajamaan ja kahtoo jos se ei tänään niskurois.
    lataus toimii niinkuin pitääkin.
     
  16. hlappis

    hlappis Gearhead

    Electronic ignition systems, whether factory Mopar or aftermarket, don't utilize breaker points, thereby not actually needing a ballast resistor to control amperage through the pickup coil. And while ignition coil life may be compromised without a resistor, the additional secondary voltage (at the spark plug) is increased which generally improves power. So does your application require a ballast resistor? Quite simply, if your distributor has breaker points the answer is yes; if not, the answer is no.

    voihan tuossa puuteran jutskassa olla ihan ideaakin.
    voishan tuon Ballastin huvikseen vaikka poistaa,sillähän se selviää.
    eli vissiin etuvastuksen piuhat yhteen ja kahtoo mistä savu nousee?
     
  17. hlappis

    hlappis Gearhead

  18. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Okay! Hieno juttu, jos vikakohta löytyi ratkaisuineen! "Ajokokemusraportti" jäi kiinnostamaan.
     
  19. hlappis

    hlappis Gearhead

    tänään tuntu toimivan ihan hyvin.
    vaihoin pienemmällä ohmilla olevan etuvastuksen vielä,en tiiä tuliko muutosta parempaan suuntaan mutta toimi ihan ok.
    testasin muuten ilman etuvastustakin eli piuhat yhteen ja n.300metrin lenkki lievästi konetta rääkäten ja sen jälkeen konepelti auki ja käsi puolalle ni aika kuumana se kävi.
    ja niinhän pitääkin koska toi mun puola ei ole 12v puola niinkuin MSD Blasteri joten etuvastusta pitää tuon takia käyttää.
    käynti ja kaasuun vastaavuus parani jonnin verran ilman vastusta.
    järkevintä olis päivittää toi sytkäpuoli parempiin ja samallahan tuota konettakin vois viritellä :D .
    pistän vielä raporttia mikäli oireet taas alkaa.
    tällä hetkellä siis kaikki taas toimii.
     
  20. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Hyvä, kun pelittää kunnolla!
     

Kerro tästä muillekin!