Mopar early a-body rengaskoko...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja ttvuori, 18.2.2013.

  1. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Mistähän saisi jonkun virallisen näkösen paperin tommosen -65 valiantin alkuperäsestä rengaskoosta??
    Ajatus tässä on ny se kun auto on alunperin kutosella ja otteessa on 6.50-13 rengaskoko.
    Tänäpänä auto on kasikoneella, ja jotakuinkin vastaa jarruilta ja alustalta sitä, jotenka voisin ilmeisesti käyttää kasikoneisen orgis rengaskokoa (joka nettifoorumilöpinöiden perusteella on huimat 7.00-13 :D ) vertailukokona kun muutoskatsastutan leveempää kummia...
    Menis sitte ees 255/60R15 läpi...
    Hauskintahan tossa on se että tommonen 13" vanne ei enää nykyään mahdu jarrujen päälle. Pystyisköhän siihen jotenkin vetoamaan muutosleimalla??
     
  2. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Otsikko kun on sopiva niin laitanpa omankin kyssän tähän samaan.. :rotfl:

    Eli Usparts myy pikkujaolle ainoastaan noita Ansen Sprint slotteja koossa 15x7 ja offset 0mm.

    Minkähän kokoiset kumit sopisi noiden kanssa pyörimään jos laittaisin -66 Darttiin taakse? Taka-Akseli on vakiolevyinen ja perä on suht vakio korkeudella/ehkä hiukan korkeampi.

    Voi kertoa vaikkapa useampiakin kokovaihtoehtoja, arvelin että jos laittas eteen 14" slotit ja nuo taakse. Eteen korkeat ja kapeat gummit ja taakse voisi panna vaikka vähän matalaprofiilisemmat..

    Alkuperäiseen kysymykseen sen verta vastaan että ainakin uudempiin autoihin tuntuu onnistuvan suht helposti originaali koon muuttaminen otteeseen muutaman tuuman isommaksi.

    Henkilökohtaisesti en ole moista prosessia tehnyt, mutta mitä muilta kuullut niin joku parin tuuman muutos tuntuu onnistuvan ihan maksamalla vain joku pikku muutoskatsastus maksu. Näin ainakin joku aika sitten..

    Ehkäpä konttuurilla osaavat sanoa miten hyvät dokumentit tarvitaan..
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Riittäisikö kopiot Old Timers Tire Guiden kannesta ja 1965 Plymouthia koskevasta sivusta? Kirjassa kerrotaan eri automerkkien alkuperäiset rengaskokovaihtoehdot vuosilta 1925-75.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Chilton auto repair manualin mukaan jo 64 farmarissa (Dart) esiintyy 7.00x14 rengaskoko. Kuusviis malliin vaan kolmetoista tuumaisia joko 6.50x13 (6) tai 7.00x13 (8) kokoisina. Sama kuuskutosiin. Toisalta mulla myös oleva Dodge 66 service manual esittelee Dartin levyjarrut ja niille 6.95x14 rengaskoon. Jos noi 64-66 a-kopat luetaan samaan mallisarjaan, niin ainakin noiden Dartin levyjarrujen kautta se 14 tuumainen vanne ja rengas kuuluu vaihtoehtoihin.

    Mun Dartin otteessa 175SR13 merkintä, eikä mulla oo ollut siihen ikinä yhtään 13" vannetta, joten onkohan ton nyt niin väliä, mitä siellä alla on?
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jos haluaa muutoskatsastaa tuon 255 koon niin silloin on väliä, 6.50x13 on liian matala rengas, eikä 6.95x14 taida olla ihan riittävä sekään.
     
  6. Barracuda-65

    Barracuda-65 3rd gear

    Mulla on takana 245/60-14 ja ei kyllä yhtään leveempi sovi ilman et siirtää lehtipakkoja tai sit tee lokasuojien kaaria uusiks, kyseessä 65 barracuda. 7.00x13 tais lukee otteessa, pitääkin tarkistaa.
     
  7. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    66 valiantissa takana jp 14x7" jp slotilla 215/70 offsettia nolla.
    Ei ole kahnunnut mihinkään. Lokasuojankaari on melko lähellä.
     
  8. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Tossa on sellanen näkökohta olemassa, et käsittääkseni a-koppasen 7 1/4" perä on muutamia senttejä leveempi kun 8 1/4" tai 8 3/4" eli seiskavarttisen kanssa ei 0-offsetillä mahdu ihan niin leveät kun noilla isommilla perillä...
    esim. 235/60-15 pitäis mahtua jos isompi perä, ehkä jopa 245, mut tarkalle menee... 245/60-14, 26x9.5-15 sekä 235/75-15 :rotfl: sopi mulla vakiokaarien ja jousien väliin 0-offsetillä kasivartti perän kans. (toi 75-sarjanen tosin raapi joustoissa pikkasen lokkari aukon etureunaan...)
    Eipähän tuo tietysti oo paha homma mitata, ni ei tuu turhaan ostettuu vanteita/renkaita jotka ei sitte oikeen sovi...

    Nii joo, ja toiseen kommenttiin vastatakseni... Nykyään eivät muutosleimalla kelpuuta darttia ja valianttia samaan mallisarjaan, tai sitte oon käyny vaan väärällä konttorilla...
     
  9. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Mulla on 255/60-15 15x8 vanteella, offset 0mm. Mahtuu ihan ok, perä 8 3/4 vakiolevynen ja kotelotkin vakiot. Tosin jouset on superstock mallia mikä tuo pikkasen lisää tilaa renkaalle.

    Suunnitelmissa siirtää jousipakkoja offset riippusarjalla jolloin saattais saada 275 kumin mahtumaan. Tämä tosin vielä suunnitteluasteella että tarkempia mittauksia en oo tehny edes.

    Autohan oli -66 dart.
     
  10. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Nehän vois vaikka kelvata... Pitänee tulla pyörähtämään Gulf-baarilla lähiaikoina...
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    No jos jaksat sen 25 minuuttia ajella. 15 jälkeen tavoittaa varmimmin.
     
  12. xp

    xp Gearhead

    Miksi 255/60R15 ei mene läpi? 6.4-13 ulkohalkaisija 642 mm, 6.7-13 ulkohalkaisija 658 mm (minun lähteessä ei ollut 6.5-13 kokoa, edellisten perusteell halk noin 650 mm). Saa kasvaa max 51 mm jolloin halutun koon 687 mm on ok. myös leveysmuutos max 102 mm on ok (6.4 163mm vs 255 260mm). Ja raidevälimuutos on sallittu max 30 mm. Mitat STRO-normikirjasta.
     
  13. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Katastuskonttorin normikirjasta mäkin sen koon katoin. 6.50-13 renkaasta ei piisaa toi 51 millii kun vertaa 255/60R15... Oisko 6.4-13 ja 6.7-13 jollain eri profiilisuhteella kun noi 6.5-13 ja 7.0-13 ?? Noi vanhat koot on välillä vähän hämäriä...

    Nii, raidevälihän mitataan kulutuspinnan keskeltä??
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    '65 rengaskoot. Valitettavasti lehtinen on sen verran aikaista painosta ettei mukana ole levyjarrullisen 14" rengaskokoja.

    '66 malleissa 14" pyörät levyjarrujen kanssa
    '66 rengaskoot

    Lähde: http://www.hamtramck-historical.com/index.shtml

    Raideväli on renkaan/vanteen keskeltä renkaan/vanteen keskelle. Esim. 60-luvun lopun Darteja ja Barracudia sai erilevyisillä vanteilla, joissa liki sama offset eli raideväli oli eri.
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tuo yhdellä desimaalilla oleva tuumakoko ilmoittaa, että profiili on 0,77. Kokoja 6.4-13 ja 6.7-13 ei ole ollut olemassakaan. 13-tuumaisten 77-sarjalaisten leveydet menevät: 5.9-, 6.2-, 6.9-, 7.3- ja 7.7-13. Niiden halkaisijat ovat 560-628 mm.
    Optiona -65 Valiantiin on saanut 7.00-13 ja kasikoneisessa se on vakiona. Sen normihalkaisija on 644 mm, max. 666 mm. 6.50- ja 7.00-13:n profiili on 0,88. 255/60R15:lle normikirja näyttää halkaijaksi 688 mm.
     
  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tehtaan '65 osaluettelossa A koppaan tarjotaan 13"x4,50" (osanumero 2534167), 14"x4,50" (2660308) ja Barracudaan myös 14"x5,50" (2660312) vanteita.

    Samassa teoksessa on seuraavat rengaskoot em. vanteille
    13"x4,50": 6.50-13, 7,00x13
    14"x4,50": 6,95x14
    14"x5,50": 6.50-14, 7.00-14, 7.35-14, 7.50-14, 7.75-14
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ristudosrenkaan kokomerkintä sisältää jollakin säännöllä profiilisuhteen tiedon. Elikkä 6.95x14 ja 7.00x14 ei ole melkein sama koko vaan osapuilleen sama leveys, mutta profiili on eri. Rättirenkaikaiksikin kutsutuissa rinkuloissa ne niin sanotut normaaliprofiilit voi olla PALJON korkeampia kuin mitä vyörenkaisiin ainoina renkaina perehtynyt arvaakaan. Eli profiili saattaa olla "90" tai ylikin. Toivottavasti se 64 farmarin 7.00x14 on ollut julman korkea, jotta saadaan keskustelun alun 255 renkaat otteeseen asiallisesti merkityksi!

    Aika metka tieto tuli tässä keskustelussa sivutuotteena. Peräkärryvarustukseen EI saanut levyjarruja. Eli siis eivät olleet tuon aikaisen käsityksen mukaan Heavy Duty -kamaa, vaan jotakin ihan muuta...
     
  18. xp

    xp Gearhead

    Sorry, tietämättömänä olin epätarkka kirjoittamassani. Ilmoittamani mitat ovat siis 2-desimaalisille rengaskoille: 6.40-13 halk 642mm ja 6.70-13 halk. 658mm. Ja taulukon ylälaidassa merkintä "henkilöautonrenkaat diagonal poikkileikkaussuhde .95".

    Nyt sitten tärkeimpänä löysin eri taulukosta 6.50-13 koon, poikkileikkaussuhde .88. Ja tämän halkaisija on 624mm, 7.00-13 (myös .88 profiili) halkaisija 644mm. Nyt ymmärrän muutoskatsastusvaikeudet, sotkin asiaa turhaan tyhmänä poikana.

    Mielestäni esim. Tomason ekan linkin taulukon avulla todistaen että 7.00-13 kuuluu alkuperäisenä saatavana olleisiin kokoihin ei pitäisi olla ongelmaa katsastaa haluttu koko. Oikeastaanhan tuo 6.50-13 pitäisi mielestäni tiputtaa ko. auton papereista pois koska se ei ole tehtaan mielestä v8-malliin riittävä (vai oliko?).

    (ja vielä sitten se 1-desimaalinen 6.5-13: poikkileikkaussuhde .77, halkaisija 586mm)
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Juuri noin. Meille opetettiin aikoinaan ammattikoulussa, miten mikäkin profiili tuumien desimaaleina ilmenee, mutta nykyisin täytyy jo kerrata normikirjasta, miten ne menevät. Tuumakoot ovat siksi joskus nurinkurisia, kun esimerkiksi 6.70-15 (profiili 0,95) on halkaisijaltaan suurempi kuin 8.25-15 (0,83)... ja vaikka laskutoimitus vielä muuta kertoisikin.
     
  20. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Toi onkin muuten hyvä pointti... Ja kuten jo aiemmin mainittu, ei autoon jarrumuutoksen takia enää edes mahdu 13" vanne jarrun päälle... Jos sen mainitsis niin lyököhän ne sitte vertailukooksi sen levyjarrumallin renkaat, vaik mulla onkin 11" rummut... (Tajusin just et vois muutenkin olla vaikee löytää 4.5" jaolla 13" vanteita :rotfl: )

    Paljonkohan sen 6.95-14 halkaisija oikeen on?? Jos pienempi kun 7.00-13 ni pitänee olla hiljaa asiasta...
     

Kerro tästä muillekin!