Mopar flathead 6

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sixmachine, 30.9.2007.

  1. sixmachine

    sixmachine 1st gear

    Oiskos kellään tietoo firmoista mistä vois löytää moiseen koneeseen viri palikkaa???imusarjoja,pakosarjoja jne..
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Hmm..

    Onkos tää se 40-50 luvun mallin kone? Tossa Sotossa makaa ilmeisesti ainakin saman oloinen kone, viritys osista en tiedä mutta jos joku tietää tosta yleistietoa enempikin, kertokaa toki.
     
  3. jappis

    jappis Gearhead

  4. pena

    pena 1st gear

  5. Antti P

    Antti P Gearhead

    Paljonkos on kuutiotuumia?
     
  6. gremlin

    gremlin Gearhead

    Moparin lattistahan on tehty kait vuodesta -33. Yleisimmat koneet suomessa on noi 230 ja 251cid moottorit. Tolleen suurin piirtein 230 konetta on ollut Dodge ja Plymoutheissa(joskus myos DeSoto) ja isompaa 251 konetta Chryslerissa(joskus myos DeSoto) ja kuorma-autoissa pitas olla aina isompi kone. Suomessa olevia ''paksukuonoja'' on varustettu molemmilla moottoreilla, vaikka auto on 100- tai 200-sarjaa niin niissa on nayttanyt olevan koneet miten sattuu.
    Helpommin koneen tunnistaa kannen pituudesta, 230 kone on n.59cm ja 251 kone on n.64cm. Sita en tieda minka pitusia vanhemmat 199(?) ja 217(?) koneet on.
    Just hain Rahkosen jaamistoista lohkon tommoseen 251 koneeseen, koneessa oli tuntolatka mika ilmotti koneen olevan Kanadassa tehty industrial-kone ja siina oli MoParin pentastar-tunnus. Eikos toi tunnus tullut vasta 60-luvun lopulla? Saatto siis lohko olla jopa -70 luvun puolelta :odroll:
    Konehan on kunnon MoPar tyyliin huippu kestava ja tehokas. Tai ainakin hyva vaantoinen.
    Tuolla jotain faktaa(?)-> http://www.allpar.com/mopar/flat.html
    Itteakin kiinostas jos joku tietas jotain viri palikkaa tai ohjeistusta tammosiin. Katevasti eilen Denverissa olessani missasin Inline/Flathead dragsit Bandimeren radalla :mad:
    Honest Charleyn Speed Shopin kaiffareiden kanssa horisin joskus ja kyselin niilta naihin kamaa niin eivat tienneen ketaan kuka naita olis oikeen tosissaan vaantanyt.
    Venepuolelta saattaas jotain loytyy, vanhat ChrisChraft veneet ainakin on kayttanyt Chrysler lattis moottoreita veneissaan. Naytti jossain venelehdessa olevan aika vakevan nakosia imu-pakosarjoja. :eek:
    ja lisataan viela etta noita koneita on suomessakin jossain kaivureissa, Porissakin oli/on (muistaakseni) 3-pyorainen kaivuri missa on tommonen 251 kone, ja tietenkin kaikken nakosia palopumppuja ja generaattoreita on nailla varustettuna. Ei muuta kun maakuntaan moyhaamaan palokunnan ullakoita.
     
  7. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ja nytte kun tota AllParin juttua tuli luettua niin tommosesta 265 koneesta en oo ikina kuullukkaan. Ukkokin vaan horisee tosta 251 koneesta, eika sekaan naitten kanssa oo pelannu vasta kun 50-luvulta asti :odroll:
    ja jos nyt oikeen ymmarsin niin lattiksia olis ton jutun mukaan ollu 331 ja 413cid, ja ehka myos 370 kokosena :eek: Kuulostaa aika hurjalta.
    Ukon Plymouthissa on muuten tommonen kahdella 1-kurkkusella varustettu imusarja, pakosarja on kahdella lahdolla.
     
  8. Antti P

    Antti P Gearhead

  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    TEollisuusmottin aon tosiaan käytetty vielä ainakin 70-luvulla, mm. trukeissa voimanlähteenä.
     
  10. Fireball

    Fireball Gearhead

    218 on muuten sama kuin 230 mutta eri pitunen isku. Earl Edgerton tekee alsakansia ja nokkakeppejä noihin mutta näyttää olevan sivut nurin
    Pakokauhusatsia saa esim Hanksvillestä tai Langdonilta. Langdon tekee myös HEI konversio jakajaa noihin. Perusosat löytyy vaikka Andy Bernbaumilta ja Offenhauser tekee edelleen noihin tuplakaasari imaria Part # 2374, ja sitä saa Summitilta, ebaysta ja Stockmannilta jos Etolasta on loppu. Myös Fenton, Clifford ym. on tehneet joten swapeista ja ebaysta löytää joskus noitakin.[​IMG]
    [​IMG]
     
  11. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Täähän on kiinnostava aihe. Itsekkin ostin laanilta industrial lättiksen, jota gremlinkin oli jumppaamassa auton lavalle , kiitosta vaan.
    Oiskohan kellä tommoseen service manuaalia ? Kiinnostas tuo gremlinin mainitsema isukin imusarja nähä, onko kelläkuvia härvelin konehuoneesta ? Jossain oli mainittu että kuorkkikoneissa ois noita 2 X 1 imusatseja ollu, mene ja tiedä.
    Omasta löyty messinki laatta , missä oli maininta Lahden lasitehdas. Ja viimosin öljyvaihto tarran mukaan tehty -68. Tuossa oli mielenkiintonen pakosarja 2:lla lähdöllä 1 ja 6 pyttyjen kohdalta suoraan sivulle.
    Tällänen numerosarja oli kans: ind 8A - 292 ja 53193 sekä ind-8-95795. Kertokaa jos noista numeroista joku jotain tietäs.
     
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Joo kiinnostaa minuakin. Projektissa (-54 pick-up) on 218 tai 230 lättis. Sarjanumeron perusteella se ei ainakaan oo alkuperäinen 218. Mut kun niitä numeroita on lyöty kaks päällekkäin, ei oikein saa selvää. Maalin alla olevan numeron tulkitsin -55 Plymouthin 230:seks. Uudempi numero ei täsmää mihinkään eri tietolähteistä löytyneeseen numeroon. No, sittenhän jotakin selvinnee kun koneen avaa. Lättiksen voimin romu kuitenkin tulee kulkemaan, sillä niitä ei ole "kaikkien" autoissa kuten veekaseja. :D
     
  13. gremlin

    gremlin Gearhead

    Pista emaili osote tulemaan, pistan kuvia. Vai joko saa myyt sen?
    Ei sitapaitti tommosta mihinkaan kannata laittaa, pista letukan pikkulohko ja oot niinku muutkin oikeet roddarit :wink:
    Oho, mitas maa nyt menin sanomaan :oops:
     
  14. Fireball

    Fireball Gearhead

    Rockmaple ja gremlin, samoilla linjoilla ollaan. Rokkis sä saat selville sen 218/230 dilemman konetta aukasematta, katoppa kanteen takaosaan niin siinon semmonen plugi kierteellä palotilassa josta pääset mittaamaan iskun vaikka hitsipuikolla.

    218 = 4 3/8"
    230 = 4 5/8"
     
  15. Antti P

    Antti P Gearhead

    Mä kesällä "viritin" oman lättiksen..
    Tein uudet pakosarjan tiivisteet, hitsasin halkeamat, säädin venttiilit ja säädin sytytyksen ja katkojan kärjet.
    Nyt vetää ihan eri lailla ja käy nätisti.
     
  16. sixmachine

    sixmachine 1st gear

    Kiitosta vaan näistä tiedoista.Apua löyty ainakin pakosarja asiaan,jos ei sit ite rupee tekemään mieleistään.. jos jollain sattuu olemaan jotain viri osaa kyseiseen mottoriin joutilaana niin tarjoilla voi tähän suuntaan.ja se moottorihan on sit 230cid.
     
  17. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Mulla on tuossa DeSotossa 236,6 tilavuudeltaan se moottori. Liekö sit harvinaisempi ku tuo 230? Vaikka se nyt väistyy pois tuoreemman tilalta, niin voishan tuo olla mielenkiintoinen viritellä joskus.
     
  18. el_loco

    el_loco Gearhead

    Kerrankin kunnon topic 8) . Mulla '51 DeSotossa 250,5 cu.in. lättis.Rouheat 116hp pellin alla! Viesteissä mielenkiintoisia linkkejä ja kuvia,kiitos niistä.
     
  19. sixmachine

    sixmachine 1st gear

    kunnon topicci kun puhutaan kunnon moottoreista..
     
  20. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    :eek: Ei selvinnyt, ei. :eek: Mä tumpelo kolmeen kertaan mittasin, ja tulokses tuli joka kerralla 4 1/2 tuumaa. Tai karvan alle, mut kuitenkin selvästi enemmän kuin 4 3/8". Tuntui siinä langassa, ettei männän laki oo ihan suora, niin se voi kyllä vaikuttaa mittatarkkuuteen että mihin kohtaa sen langan tökkää. Kai se kuitenkin 218:n puolelle kallistuu.

    Noista virityskansista: Virtauksiin ne ei kai paljon vaikuta, kun kanavat on blokissa, eli puristusten nostoonko ne perustuvat? Vai painon säästöön kun alumiinia ovat? Onko orkkis kannessa palotilaa vai onko se suora "lankku"? Perskules, kun sormet syyhyää konetta purkamaan, mut ei vielä! Jos koko auton purkaa muttereiks ja levittää osat pitkin tallia (tai talleja), ei sitä kaaosta saa ikinä selvitettyä. Jotain pitää saada välillä kasattuakin.
     

Kerro tästä muillekin!