mopar kysymyksiä alokkaalta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja eekoo, 14.7.2014.

  1. eekoo

    eekoo Gearhead

    65 sportfury uutena tuttavuutena, Auto syntynyt 383lla, onko perä silloin 8kolmevarttia?, Tarve kardaanille, sopiiko perään mikä tahansa mopar kardaani vai ainoastaan joku? Jos tekniikaksi tulee 318-904 nii meneekö kardaani käsitöiksi vai sopineeko joku valmis? Onko 65 fury Cbody vaiko mikä,
    Kiitos, apuja tänne tai yv
     
  2. rakkari

    rakkari 3rd gear

    jos perä on eteenpäin purkautuva niin on kasikolmevartti, kardaani riippuu ihan siitä mistä sen otat et onko pituus eroja vaiko onko alkuperänen tallella, jogista en muista oliks niis eroja 727/904 välillä? joku viisaampi vastaa lisää..
     
  3. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    904 on lyhyempi kuin 727 ja tarvii siis pitemmän kardaanin.
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    1965-1974 Furyt on C-korisia.


    Alunperin '65 Furyn taka-akseli on ollut kasikolmevarttinen (8.75" eli 8-3/4"). Sen tunnistaa eteenpäin purkautuvasta tasauspyörästöstä. Myös vanha kasivarttinen (8.25" eli 8-1/4") on eteenpäin purkautuva ja sitä käytettiin vielä '65 B-korisissa (Coronet, Belvedere). 8.75" tunnistaa murikan vasemmalla puolella olevan valunumeron kolmesta viimeisestä numerosta: 2070741 (1964-1972. Tai 1820657 1957-1964), 2070742 (~1961-1969. Tai 1634985 1957-1964) tai 2881489 (1969-1974. Tai 2881488).

    Kardaanin pituuteen vaikuttaa
    - taka-akseli eli eri akselimalleissa eri etäisyys vetoakselien linjasta perän pinionin yoken ristikon reikään.
    - vaihdelaatikon malli eli ovat eri pituisia. Tosin myöhemmin on ollut myös esim. lyhyita 727:ja.
    - automallin akseliväli. Tyypillisesti autonvalmistajat korostivat eri merkkiensä hintaluokkia eripituisilla akseliväleillä. Esim. Plymouth on edustanut Chrysler yhtymän merkeistä halvinta merkkiä, jolloin sen mallit ovat yleensä lyhyemmällä akselivälillä kuin Dodgen rinnakkaismallit. Chryslerin ja Imperialin malleissa vielä pidemmät akselivälit. Poikkeuksia on, mm. farmarit.
    - rakennetuissa autoissa sitten myös mm. moottorin ja taka-akselin oikea paikka.

    Kardaaneja on ollut useita erimallisia. Juurikin '65 oli jäämässä pois ns. laippakardaanisysteemi. Siinä vaihdelaatikon ulostuloakseliin tuli kiinteä laipallinen yoke. Alkujaan (siis vielä 1964 vuosimalleissa) käytettiin kardaanin etuosassa ball and trunnion niveltä (suomeksi vetonivel?) muissa paitsi Imperialissa, jossa oli nivelet kahden ristinivelen yhdistelmiä ja etukardaanissa oli liukuyoke. Vuoden 1965 osaluettelossa on osanumerot sekä ball and trunion että ristinivelille A, B ja C koppasille (ei Imperial). Käytännössä karkeasti rajaten vaihteiston liukuyoket tuli B- ja C-koppasiin mallivuoden 1965 (osin alkaen jo '64) aikana, ja A-koppasiin mallivuoden '66 aikana. Kardaani saattaa olla värinävaimennettu eli siinä on sisään rakennettu kuminen systeemi eli tälläistä kardaania on paha menne pätkimään sopivan mittaiseksi.

    Kardaanin ristiniveliä on ollut alunperin kolmea eri kokoa, 8.75:ssa kahta, tyypit 7260 ja 7290. Pienemmällä 7260 nivelellä haarukan välin sisämitta on 2-1/8" ja isolla 7290 nivelellä 2-5/8". Myös laakerikuppien ulkohalkaisijat ovat erikokoiset. Nykyään valmistetaan myös sekaristikoita.

    Vaihdelaatikon yokeissa on eroja urituksissa, 727:ssa 30 ja 904:ssa 26 uraiset, näitä ainakin. Ja tietty ristinivelien mukaan erilaisia haarukoita. Laippayoken tilalle ei voi vaihtaa liukuyokea, koska ulostuloakseli on erilainen ja taisi lootan hännän kuorikin olla pienempireikänen.

    Parasta on kun laitat moottorin ja vaihteiston paikalleen, valitset oikean liukuyoken ja huomioiden sen liikkumavaran mittaat auto pyörillään tarvittavan kardaanin pituuden. Sitten yrität löytää oikean mittaisen käytetyn sopivilla haarukoilla tai teetät uuden joko käytettyjä osia hyväksi käyttäen tai uusilla osilla. Suomessa kardaaneja tekee useampi yritys ja muutamat firmat toimittavat mittatilauskardaaneja USA:sta. Myös rakennussarjoja löytyy ainakin Mopar Perfiltä. Kardaanin mittaustapa kannattaa varmistaa valmistajilta / toimittajilta (jenkeistä tullee yoken kanssa?).

    Yksi tietolinkki lisää
    http://www.moparts.org/Tech/
     
  7. ido59

    ido59 Gearhead

    Jos kaikkiin OD: n autopulmiin tulisi yhtä jäsennelty ja asiantunteva vastaus kuin Tomasolta yllä -- tämä olisi helvetin tylsä harrastus :)
     
  8. hantta

    hantta Gearhead

    Ido59,n kanssa samaa mieltä, eli Tomasolle peukut täältä Turkkusesta hienosta vastauksesta, ja onnea sinne Sportfurymiehellekin, hieno auto.

    Hantta
     
  9. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Pakko sanoa (taas), että Tomason mopar-tietous on kyllä omaa luokkaansa. :eek:
     
  10. eekoo

    eekoo Gearhead

    kiitos kaikille auttaneille, kaikenlaisten päristimien kannssa leikitty mutta moparit on jäänyt kokeilematta.
     
  11. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Mulla oli 65 fury tietääkseni orkkislaatikolla, eli vaijerilla vaihtui vaihteet, mutta siinä oli jo liukuyoke.
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Vaihdelaatikon liukuyoke tuli käyttöön liukuen 1964-66 riippuen mallisarjasta, lootasta ja mallivuodesta.
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ja vitut olisi! Parempi näin alokkaille kun meille vanhoille pieruille ketkä joutui opettelee kantapään kautta ja silloin ei ollut täällä kuin Kalkkirannan auto mistä haettiin kardaanin jämiä mistä olisi saanut edes yoken. Autetaan kaikki Alokasta minkä voidaan, eh?
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jäi muutama kuvalinkki liittämättä. Eli tässä.

    Ball and trunnion nivel

    [​IMG]


    Jälkikäteen tehtaan Ball and trunnion niveliä on korvattu muilla ratkaisuilla, esim. seuraavassa kuvassa kardaanin liukuyokella. Kuvassa näkyy hyvin laatikon ulostuloakselin kiinteään laippayoken laippaan kiinni tuleva laipallinen ristinivelen haarukka. Siitä näkee myös, kuinka pieni laatikon takaosa on ulkohalkaisijaltaan, eli liukuyoken sovittaminen ei onnistuisi edes laatikon takaosan aukkoa isommaksi koneistamalla
    [​IMG]

    Täältä löytyy osaluettelo em. swappiin http://www.earlycuda.org/tech/ujoint.htm


    Nappitoimiset automaattivaihteistot kiellettiin Yhdysvaltain viranomasten toimesta vuodelle 1965. Mopar vaihtoi lattiavalitsimiin, mutta toimintaa ohjattiin alkuun kahdella vaijerilla.
     
  15. 69

    69 Gearhead

  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Eli kuten tossa tuli jo ilmikin, niin vaihteenvalitsimen kanssa voi myös tulla ongelmia uudemman tekniikan kanssa. '66 lähtien lootat on vipuvälitteisiä, alkuperäistä kaksvaijerista tais olla vain '63-'65 malleissa joissa sitte pitää uhomioida noi kardaanierotkin. Mut shiftereitähän on kaupan hyllyt pullollaan...
     
  17. JariV

    JariV 2nd gear

    Minulla on Moparin rattiputki jossa on tuo 2-vaijerinen systeemi jos joku sitä oikeasti tarvitsee. Saa hakea, en lähetä.
     
  18. Mä tuun hakeen,soita 044-970 5484
     
  19. kotr

    kotr 3rd gear

    En vihti alottaa uutta topiikkia näin pienen asian tehen, niin lainaan tätä väh.

    Kuka muista mikä jenga aspenin jarrutukilla takapiirille? Ja samaten mikä jenga ottaa vastaan takaakselin päällä olevassa kummiletkussa?
     
  20. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

Kerro tästä muillekin!