Mopar LA 318-3 mysteeri

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Cocco Bill, 12.3.2016.

  1. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Elikkäs kuka "aikuisten oikeasti"tietää näistä ja niiden eroavaisuksista tavallisiin henkilöautokäytössä tehdasasennuksena olleisiin 318 koneisiin?
    Vastaukseksi ei kelpaa ettei moisia ole eikä niissä mitään eroa muutenkaan ole,koska esim 67-Chilton Dodge PickUp korjausoppaissa moinen kone löytyy taulukoista ja omaa eri teho&vääntölukemat kuin se tutumpi perus 318 versio ja näitä käytetty kevyissä-keskiraskaissa hyötyajoneuvoissa ja myös ryppyreuna-aikoina moisia oli olemassa.
    Myös nettihaku antaa paljon osumia+ristiriitaista "mutu" tuntua kuka muistaa,tietää tai arvailee mitäkin ja varsinkin Winnebago asuntoautopuolella ja Pick Up:eihin erikoistunut Sweptline.com ym antaa tiedonmurusia muttei tyhjentävästi.
    Tuo koodi löytyy siis lohkosta sen sarjanumeron perästä tai alta ja voi olla myös 360 koneissa joista myös samat versiot+ jotka myös eroavat peruskoneista monilla tavoin.
    Näitä -3 versioitakin on erimoisia vähän vm riippeun,vanhemmat lujemmista+laadukkaimmista aineksista kasattuja kuin 75- ja eroja on ollut vuosimallista riippuen esim vesipumpun sijoituksessa,nokassa,kansissa venttiileineen,puristus-suhteessa,pakosarjoissa,kaasuttimissa,vedenkierrossa esim isommille letkuille liitännät,jotkut vanhemmat vm omaa jopa teräskampiakselin joita kiihdytysmiehet Jenkeissä himoitsivat silloin aikoinaan ja yhäkin(sama kuin 340)ja lohko on kuulemma vanhemmissa kuin noin -73 paljonkin paksumpaa valua kestääkseen raskasta truck/hyötyajoneuvo/bussi/asuntoauto/paikallismoottorin teollisuus ym käyttöä ja moisia on porattu jopa 340 mittoihin Jenkeissä tai käytetty muuten kiihdytystouhuissa&virittelyihin tuon lohkon tukevuuden+nikkelipitoisemman seoksen kera kuin normaalia laadukkaampien osiensa puolesta.
    318 tai 360 moottoreiden perässä(ja taatusti muidenkin konekokojen) on aina joku numero ja sillä on merkityksensä,mutta nyt kyse tästä raskaimmasta ja parhaista palikoista kootusta-3 versioista joka Sweptline Truck taulukoissa on nimellä "Full Premium Engine"eli löytyy trukkikäyttöön myös vähemmän erikoisosia sisältävät -1 ja -2 versiot jotka osiltaan miedompia eikä tämä liity mihinkään tehoon&viritysasteisiin.
    Moisia voi löytyä myös koneenvaihdon kautta henkilöautoista eivätkä ne päällepäin eroa tavallisista 318-360,paitsi jos tuo malliversio näistä jossa vesipumppu sijoitettu ylemmäs ja on erilainen katsella.
    Joskus nähnyt kuvia moisesta ja jopa Ebayssa kuvien kera kaupankin USA:ssa moinen törkykasa josta erottanut kuin että joo,joku V8 moottori on vissiin kyseessä ;)eikä myyjäkään sitä ikään aukaissut tms ja oli jostain isosta n-68-70 Dodge pikkarista alunperin nostettu kun itse auto oli rypistetty ja siihen vajan nurkkaan kone sit unohtunut vaan tiesi kyllä mainita että oli-3 moottori.
    Onko jollain ihan oikeaa tietoa näistä tai linkkejä,vinkkejä tai kirjavihjeitä mistä löytyisi "mustaa valkoisella"enempi kuin Chilton ym joissa nämä vain mainittu muttei eritelty tarkemmin eroja per -1,-2 ja -3 versio vuosimalleineen .
    Asia kiinnostaisi minua.
     
    Muokattu: 13.3.2016
  2. Fuselage

    Fuselage 3rd gear

    Aika lailla summasit sen tiedon mitä netistä löytämällä noista voi löytää. Ja veikkaan, että ellet osta kasaa niitä ja mittaa niitä tai leikkele palasiksi, niin varmaa tietoa ei saa.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    No mikä erikoisversio sitte on 318-6? Tai 318-12? Mul on jokunen lohko tuol tallissa, täl hetkel taitaaa olla kymmenkunta. Se viivan jälkeinen numero tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä monesko korjattu versio on valumuotista ollut käytössä. Ne numerot menee parhaimmillaan tai pahimmillaan toiselle kymmenelle. Yleensä parhaina pidetään lohkoja jotka on valettu uusilla muoteilla, eli ei "lisänumeroa".

    Erilaiset osat joita noissa on käytetty selviää varmaankin varaosakirjoista. Veikkaan et ei niitä kovin montaa ole ja ovat varmaan kohtuu hyvin tiedossa. Mitä tulee ilmoitettuihin tehoihin, niin ehkei hyötyautopuolella ole ollut käynnissä vastaavaa hevosvoimasotaa kun henkilöautoissa, ja lukemat ovat olleet realistisempia. vanhemmasta 318:sta kai ilmotettiin 230 heppaa joka putos vuonna 1972 140 heppaan, motissa ei tapahtunut mitään muutoksia vaan mittaustapa muuttui realistisemmaksi.
     
    Muokattu: 28.3.2016
    bottipoika tykkää tästä.
  4. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Joo liikkukohan johonkin toiseen moottoriin liittyen yhtä paljon höpöjuttuja kuin moparin pikkulohkoon? Kyllä noi on kokolailla kaikki ihan tavallisia maamoottoreita kunnes olet itse purkanut ja mitannut ja tsekannut että sisältää jotai tosi herkkua. Aika harvoin näin on. Ai niin mutta tämä vastaushan ei kelvannut joten ei kai sit mitään... Jaanii tuli mieleen, mulla on kanssa Chiltonin kirja jossa löytyy melko mielenkiintoisia lukuja Moparin tehoista, mutta niiden todenperäisyys onkin toinen juttu.
     
  5. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Niin,siis tätä "mutu "tyyliä en juurikaan hakenut vaan "faktoja"selvästä asiasta joista mustaa valkoisella Chilton pikkarioppaassakin kuin esim Winnebago tai PickUp keskustelupalstalla,perinteinen mitäänsanomaton kommentti on keksiä uusia ns vastakysymyksiä joihin minä kuin kait tekään ette tiedä kait vastausta...
    Aivan sama minulle onko niissä 10hv enemmän vai 20 vähemmän kun en sitä edes kysynyt!
    Kannattaa lukea aina mitä kysytään ja jos ei ymmärrä tai tiedä niin on vastaamatta,aihe kuin aihe.
    Kaikki ne lohkon numerot jotain tarkoittavat,osasta noista löytyy lista netistä,mutta nämä alkupään numerot liityy kiistatta ns industrial ja pikkareiden maailmaan.
    Ne niinkun huvikseen moisia numeroita stanssasivat ja valumuottejaan oikein siihen ynnäsivät;)
    Ainut asia mitä ne ei tarkoita on tuo valumuottijuttu joka on ihan monienkin ex Chrysler tehdasduunareiden kumoama eikä ne kaikki numerot tarkoita todellakaan mitään "erikoismoottoreita"(mikä on erikoismoottori,kertokaa?) että jos ei pysty vastaamaan asiallisesti kysymykseen niin on sitten hiljaa...ellei halua ns päteä tai olla hauska.
    Mutta eihän moisia A &LA teollisuus,vene tai hyötyajoneuvojen moottoreita erikseen ole edes tehty,ei muutkaan merkit tehneet+ saati että jotain eroa niihin jotka henkilöautokäyttöön,eihän?
    Kaikkihan me tätä palstaa käyttävät tiedämme koska ja miksi tehojen laskentaperiaate muuttui ja -66 viimeinen ryppyreuna,eikö vain, eli sillä perustiedolla vähän huono loistaa..paitsi että Kanadassa tehtiin ryppiksiä vielä myöhemminkin.
    Mikäli Chilton ym kirjoittavat "höpöhöpöä" niin miksi ne kumminkin ottavat esim versiot-1,-2 ja-3 pick up oppaisiinsa ja antavat näille versioille eri teho&vääntölukemia taulukoissa ja omaavat jotkut jopa kuvissa omin silmin nähtynä eri vesipumpun sijoituksia,erilaisia vedenkiertosysteemejä imu ja sylinterinkansissa,natriumilla paremmin jäähdytetyt venttiilit,isommat jäähd letkut tai isommat öljypohjat ym mutta ainahan se on Suomessa tuo teho joka vedetään valtiksi tai se ettei moista voi olla kun ei itse ole nähnyt!

    Mitäpä joku never heard ja mistään tietämätön Chilton saati muut nettilähteet mistään tietää, kunhan keksivät tilantäytettä,jep.
    Ei senpuoleen,on minullakin vielä paljon pieni,keski kuin isotehoisia USA moottoreita(muista nyt puhumattakaan) ,siis ihan 4-6 syl ja pienistä kaseista isoihin eri versioineen, mitä en ole nähnyt,kuullut kyllä tai lukenut,silti uskon( tyhmä) niiden olemassaoloon enkä tyrmää "asiantuntijan" kommentein:ei oo olemassakaan!! mutta kukin tyylillään ja jos kaveritkaan ei ole nähneet niin mikäs siinä sitten..
    Anteeksi että vaivasin näin pienillä hp määrillä ja alle 7litran tilavuuksilla alan guruja..:D
    Ois pitänyt olla edes se 340 siks päkki...mutta aurinkoista ja viritettyä kevättä kaikille ja enpähän vaivaa enää tyhmillä kysymyksilläni.
     
    Muokattu: 3.4.2016
    ebalen ja bottipoika tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!