Mopar lataa liikaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja officer, 12.8.2015.

  1. officer

    officer 3rd gear

    Potilas on 70 Fury. Oireet alkoivat siten että alt mittarin viisari loikkasi yhtäkkiä normaaliajossa vasemmalle. Auto tien sivuun ja vähän kierroksia jolloin viisari hyökkäsi oikealle ja ei suostunut enää keskivaiheille asettumaan. Siirto kotipihaan ja yleismittarilla tutkimaan latausta. Lataa tyhjäkäynnillä 15,8 volttia. Kun valoja ym. päälle putoaa lataus 14,8 paikkeille ja kun antaa kierroksia nousee taas 15,8 paikkeille jääden sinne vaikka käy taas tyhjäkäyntiä. Kun auto sammuksissa akun jännite 12,8v. Kun laittaa käymään nousee nopeasti 14,8 ja siitä pikku hiljaa edelleen 15,8 aan asti. Maadoitukset tarkistettu ja uutta voltage regulatoriakin kokeiltu, ei muutosta. Auton alt mittari käyttäytyy nyt ihan normaalisti eli starttauksen jälkeen näyttää hetken voimakasta latausta mutta asettuu siitten keskialueelle. Kertokaapa mistä löydän vian.
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ota jännitteensäädin irti. Lataako silloin yli 13v? Jos lataa tarkita että se vihreä laturille menevä johto ei ole oikkarissa. Jos johdossa ei vikaa, irrota se laturista ja tarkasta lataako edelleen liikaa. Jos lataa niin itse laturi on mennyt oikkariin sisältä.
     
  3. officer

    officer 3rd gear

    Kiitos vinkistä. Säätimen kun ottaa pois välistä niin ei lataa enää lainkaan. Uusia ehdotuksia?
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tuttu ongelma :) Onhan se säätimen kuori kunnolla maadoitettu? Tähtiprikka ruuvin alle. Tarkasta säätimelle tuleva jännite ja vertaa akun napajännitteeseen. Jos alhaisempi kuin akulla jossain huono liitos/katkosta virtapiirissä.

    Itsellä tokeni vetämällä suora paksupiuha laturin +pultista suoraan akun +napaan ja lisäämällä korvaava piuha säätimen toiseen, vertailu jännite, napaan.

    Ja lataako se edes liikaa? Normaali jänniteväli on lämpötilasta riippuen 13.6-15.9V Chiltonin mukaan. Itsellä latasi n.18V :rotfl:
     
  5. officer

    officer 3rd gear

    Maadotukset pitäis olla ok ja olen varmistanut ne vielä vetämällä testauksen ajaksi hyppymaajohdon kuoresta suoraan akun miinukseen...ei muutosta. Nyt tarkistin jännite-eron akun ja säätimelle tulevan virran kesken ja niissä on eroa n. 2 volttia. Eli jossain olis joku vuoto niinkö?
     
  6. Bowhill

    Bowhill 3rd gear

    Huono kosketus jossain mittariston yms. hytin sähköissä. Laitoin omaani releen kautta vertailujännitteen suoraan akulta, kuten myös Ana67 tapaan syötön suoraan paksulla kaapelilla akulle.
     
  7. officer

    officer 3rd gear

    Ok. Jatketaan etsintää. Kiitokset tähän asti.
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Jep, mulla on myös releen kautta suoraan akulta tuo syöttö. Sama rele ohjaa HEItä :rotfl:

    Yksi perinteinen vikakohtahan noissa on se tulipelissä oleva isoliitin minkä kautta sähköt menee kajuuttaan, lataushan tekee myös siellä lenkin tuon mittarin kautta. Ja itse mittarinkin liitokset on yksi vikakohta joka saattaa polttaa koko koslan. Omassani on tuo mittari ohitettu jonkun sepän toimesta...
     
  9. officer

    officer 3rd gear

    Vika löytyi! Eli se jo mainittukin. Huono kosketus virtalukolle tulevassa/menevässä johdossa liittimen kohdalla. Liitin oli kuuma ja jo hiukan saanut väriäkin. Nyt johtaa taas kuumumatta ja latauskin asettui uomiinsa. Kiitokset kaikille asiaa pohtineille vinkkien antajille.
     
  10. FFreak

    FFreak Gearhead

    Lainataanpas tätä vanhaa ketjua, kun ongelma on sama ja auto myös. Ongelmat vaan ei ole poistuneet. Eli lataa täysillä. Olen laittanut releen kautta tulemaan akun jännitteen säätimelle ja uusi paksu piuha laturilta akulle. Kolmea eri laturia kokeillut ja kaikilla lataa samoin, vaikka liitin irti säätimestä. Ei kai ne kaikki voi oikosessa olla. Ei ainakaan luulis. Kolmea eri säädintä joista kaksi uusia ja eri valmistajan. Tulipellin läpiviennissä oli voltin vajaus, mutta se on nyt tuo releelle antava ohjaus, joka antaa akun jännitteen säätimelle. Piuhat ja maadoitukset pitäisi olla kunnossa. Tuon liika latauksen takia meinasi kärähtää juuri ampeerimittarin takia. Se on nyt otettu välistä pois. Maajohto mittaritaulun takaa meni uusiksi ja samoin uusin voltage limiterin mittaritaulun takaa. Key in buzzler ei toimi enää, mutta ei kai se voi asiaan vaikuttaa? Pari laturia teki niin, että lataus ei laske juurikaan alle 17V. Yhdellä laski n.15,8V paikkeille tyhjäkäynnillä, mutta nousee heti kun kierrokset nousee. Ei ymmärrä enää mikä voi vielä olla. Seuraavaksi meinaan kokeilla laturia jossa oma säädin. Jos vielä sittenkin lataa liikaa täytyy varmaan nostaa kädet pystyyn.
     
  11. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Eli oletko ottanut piuhan irti laturista vai säätimestä? Eli silloin kun sen vihreän johdon ottaa irti laturin takaa niin sen pitäisi lakata lataamasta. Jos se vihreä johto on suoraan kontaktissa maadoitukseen niin se laturi tuuppaa täydet voltit. Kokeile vetää jännitteensäätimeltä erillinen piuha laturin taakse ja varmista ettei se vihreä piuha ole oikkarissa.
     
  12. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Nakkoo se taistelupallo roskiin. Pistä joku muu laturi.
     
    xarper tykkää tästä.
  13. FFreak

    FFreak Gearhead

    Säätimestä otin liittimen irti. Vihreää piuhaa laturista en ole kokeillut irti. Täytyy kokeilla noita huomenna. Katsotaan mitä se tuumaa. Kiitti vinkistä. Mielellään yrittäisin pitää tuon mahdollisimman alkuperäisenä. Ennenkö nappaa taistelupallon roskiin. Tuplahihnalla on laturi, kun on ilmastointi. Ei tosin ole pelissä. Kaikki osat on kyllä paikoillaan, mutta piuhat irti. Veikkaan kyllä ettei toimi, vaikka laittaisi piuhat kiinni. On varmaan uusittava tiivisteet ja muutakin toimiakseen. Sama peli mikä myynnissä tuolla.
     
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mä laitoin Bilteman Boschi kopion. 100A 99€. Loppu kaikki sähkö ja latausongelmat kerrasta. Menee moparin orkkisrautoihin laturin kiinnitysreijät poraamalla 8mm-->10mm ja ostamalla oikeanpituinen hihna.
     
  15. FFreak

    FFreak Gearhead

    Ei ollut apua. Otin vihreän irti laturista ja lataa liikaa. Piuha on kunnossa ja menee säätimelle. Otin sinisen myös pois yhtäaikaa vihreän kanssa niin sitten ei ladannut. Siniseen joka menee säätimelle tulee siis virta akulta releen kautta ja laturin siniseen virta omalta johtosarjalta. Kokeilin vielä säätimen liitintä vähän litistää jos olisi huono liitos, mutta ei ollut vaikutusta.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Tässä on se ainut oikea ratkaisu.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  18. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Jep, kyllä se laturi sitten vetää maihin jostain eli on mennyt oikkariin. Suosittelen kokeilemaan ihan UUDELLA laturilla eikä remanufactured roskalla. Itse jouduin kerran viemään kolme eri starttimoottoria takaisin liikkeeseen kun kaikissa oli käämitys niin kulunut ettei jaksanut pyörittää konetta vaikka penkissä toimi nätisti.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Taistelupallosta eli telamiinasta on kaksi sukupolvea. Releillä toteutettu säädin kytkee laturille +:aa ja miinus tulee toiselle hiilelle laturin rungosta. Elektronisella säätimellä kummallekin hiilelle tulee johto. Plussanpuoleinen tuo virtalukolta tms jännitteen ja säätimen ohjattavaksi jää se toinen jolla lataus laitetaan päälle maadoittamalla (säädin maadoittaa).

    Noista jos sotkee osat, niin ehjilläkin osilla voi tehdä yhdistelmän joka lataa aina ja liikaa.

    Mutta mitenkään sen Moparin laturin ei pitäisi ladata jos on hiilille menevät 1 ta 2 johtoa irti.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  20. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear



    Siitä päivän tietoisku asiaan liittyen!
     
    KajS ja grantorino tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!