mopar motti mullekki...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja coronetti, 22.9.2003.

  1. coronetti

    coronetti 1st gear

    mitä sanoisitte jos kasattas mulleki joku moottori valianttii, et pääsisin joskus miäki kiihyttää.lähtökohtia olis 413cid ja 400cid .ei muutaku viisaammat vaan neuvomaan ja auttamaa, taloa en ajatellu myydä et sellasella pudjetilla sit lähetää. jotaki osia jo on sytkäpuoli ym.kunnon p-sarjat,loota.ruvetkaa ny virittää...
     
  2. mg

    mg Gearhead

    jaa.
    tässä ois nopeesti:

    400lohko + 440 kampi=451cid
    h-beam veivit+takomukit (je tai ross)
    kansiksi rautaset hierotuilla kanavilla.
    imusarja 2-taso.
    nokkaksi joku miedohko hydraali.
    kaasari 850dp
    (+koneistukset, meinas unohtua.)
    msd sytkä kamat (msd pro billet+ 6al)

    jaa että hinta arvio.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos sulla on 10000 käytettävissä siihen moottoriin, niin sitten kannattaa alkaa harkitsemaan. Siitä saattaa jäädä jotain ylikin hyvän katumoottorin rakentamisessa, tai ei ainakaan jää paljon vajaaksi.
     
  4. coronetti

    coronetti 1st gear

    joo.451 oli suunnitelmis mut hintoja kertyy jo pelkille koneistuksille ja osille niin paljon että jää tekemättä. ja eiköhän ne oo aikalailla vääntömoottoreita ne 451:set. toki kyllähän niistä voimaa sais.perus motti, eli pirun hyvät männät pannaan tilaukseen ja niis voisitten jelppii, mistä olette itse ostaneet, minkäläiset ja merkkiset... kannet on puuhattava,kuinkahan paljon maksaa alsakannet mopariin?? mielipiteet kummasta rupeais tekee vai onko toi 451 parempi vaihtoehto?autolla ei katuajelua tod.näkösesti paljoa tule.saishan tosta 413 koneesta akselin tohon 400:seen. eikö se ollu niin et 440:sen veivit hyödynnetään tollases stroukis? kertokaapa noista männistä ja kansista.tattis
     
  5. Eikö 400cid lohkosta vielä isomman yli 500cid kveillä sisuksilla?
     
  6. coronetti

    coronetti 1st gear

    ei tietoa mutta akselit taitaa olla kiven alla.uusia tietty kait sais..
     
  7. Mopar

    Mopar Gearhead

    Rossillaa on aika hyvin laadukkaita lista mäntiä. Itellä on koneessa ensimmäiset ja viimiset JE:t. Painavimman ja kevyimmän ero oli 4grammaa, sai vähän työstää...
    Jos ainoastaan kisa konetta tekee saahan tuon 413 akselin stroukattua 400;seen. 6.76 veiveillä mäntä jää kevyeksi ja tuloksena kierros herkkä 470cid.
     
  8. coronetti

    coronetti 1st gear

    kerro lisää noista männistä ja veiveistä.ai 470cid?millä ylikoolla.minkä kanget noi on?
     
  9. Mopar

    Mopar Gearhead

    http://www.rosspistons.com
    Tuolta löytyy mäntiä.
    3.75" iskuinen akseli voidaan hioa 3.9" iskulle. Veivin kaulan kooksi tulee 2.2".
    3-d veivejä löytyy tuolla koolla aika hyvin (Eagle, cat)ja monen mittasia.
    4.375 poraus taitaa olla yleisin, se on 44o 0,055 ylikoossa ja 400 0,033 ylikoossa.
    sitten tietty täytyy hioa runko kaulat 400:sen lohkolle.
     
  10. coronetti

    coronetti 1st gear

    eli toi on se ofset hionta.eikö lohkostakin tartte vähän jyrsiä pois?toi ofset hionta taitaa olla pirun kallis operaatio, vai? mitäs tollai kankisatsi suunnillee maksaa?mitä jakopäätä suosittelette?kiitos
     
  11. Mopar

    Mopar Gearhead

    Catit on siinä 420-460 taalaa.
    Eaglet pari sataa lisää.
    Valmistajat ilmottaa tehon siedoksi 800hp isolohkossa.
    Vähiin päin suurin osa noista 3-d veiveistä on tehty kiinassa, osa koneistettu siellä osa jenkeissä.

    http://www.mopartsracing.com/

    http://www.hughesengines.com/www/hughesengines/

    http://www.musclemotorsracing.com/muscle/

    Tuossa parit linkit.
    Ja ehdottomasti kannattaa ostaa tämmöinen kirja, siinä on koko rahan arvosta tietoo.

    http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=L3175

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mopar 2003-09-23 20:27 ]</font>
     
  12. mg

    mg Gearhead

    502 taitaa olla aikas rajoilla.
    .060" ylikoossa, vai onko enenmän.
    4.15+ akseli,

    tuossa vaiheessa voipi ajatella ostavansa aftermarket lohkon...
     
  13. mg

    mg Gearhead

    tähän tapaukseen laittaisin ite ketjun.
    muita vaihtoehtoja on:
    pete jackson, ratas
    milodon, ratas
    jesel, hihna
     
  14. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Anteeks tyhmä kysymys, mutta jos tavoitteena on tehdä budjettikone niin onko mitään järkeä ekana laittaa rahat aftermarket-veiveihin? Varsinkin jos jokatapauksessa männät tulevat kevenemään reilusti. Meinaan vaan että eikös ne mopsin vakioveivitkin sentään suht pitkälle kestä (n. 600 hp??)?
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kannetaanpas omatkin vankkumattomat mielipiteet kehään:

    Toi budjetti määrää tietysti aika paljon, samoin se mitä vuosikertaa toi 413 kone on? Jos se on kuus pulttisella kampiakselin takapäällä, niin siinä sulle akseli, "451":tä pitäisin järkevimpänä kokona siitä syystä, että se on edestakaisin liikkuvilta osiltaan kevyt, helppo rakentaa, osasaatavuus on hyvä ja tilavuus on vielä sitä luokkaa, että vakiotyyppisillä kansilla pärjää.

    Akseli koneistamoon, limput 7.25" ulkohalkaisijaan sorvaten, ja tarvittava hionta, runkokaulat 400 lohkolle sopiviksi. Silloin sen pitäis sopia suoraan 400 lohkoon (saattaa vaatia joidenkin limppujen reunaan vähän viistettä) ja olla kohtuu liki vaadittavassa puntissa.

    Lohkolle kantsii tehdä normaalit preppaukset, suurentaa nostajilta kampuralle meneviä öljykanavia hieman, ja porata pick upin reikä suuremmaksi ja tehdä kierteet 1/2" pick upille. Noi ei oo välttämättömiä, mutta ihan hyvä vakuutus. Nosmaalit koneistukset; runkolinjan suoruus kannattaa tarkastuttaa, stressiporaus, nokkalaakerien vaihto jos tarvii. kansitasoihin ei kannata vielä tässä vaiheessa koskea. Jos jotain extraa haluaa, niin runkostudit ja runkolinjan hoonaus niiden kanssa.

    Veivien suhteen poikkeaisin hieman aiemmista neuvoista, mutta sekin on vähän siitä kiinni miltä tuntuu ja paljonko on rahaa. Eli kevyillä männillä ja niillä rundeilla mihin vakiokanavaisilla kansilla päästään kelpuuttaisin vakioveivit. Ne on myös selkeästi kevyemmät kun noi aftermarket H-profiiliset. Eli tavalliset RB koneen LY veivit, ne kantsii puntittaa, ja kiillottaa kyljet, laittaa ARP:n pultit ja koneistaa alapäät. Männät kuuluu samaan pakettiin, itse valikoisin ROSSin flat topit 4.375" porauksella ja .990" tapilla. kiertokankien yläpäät puslittaisin uiviksi tolle tapille, puslia saa myös ROSSilta. Veivien kanssa tosin kannattaa pähkäillä mitä toi preppaus maksaa ja mitä pystyy tehdä itse. CATin I profiilit lienee alle 400$ ja H-profiilit sitten vähän kalliimpia. Nekin pitää tarkastuttaa, ja niitäkin voi joutua koneistamaan. Ovat myös yleensä "chevy" levyisiä, eli veivien sivuttaisvälys jää aika reiluksi. Se ei kuitenkaan just haittaa.

    Moly renkaat on itsestään selvyys, joko viila sovitteiset tai Zero gapit. Kummatkin on mulla toimineet matalilla kierroksilla, zero gapeilla ohivuotolukemat on nättejä vuosienkin jälkeen.

    Jakopäähän rullaketju on ihan hyvä vaihtoehto paitsi, että se venyy merkistä riippumatta. Jos ei se häiritse, niin sitten sellanen. Noi muut on selkeesti kalliimpia vaihtoehtoja, mutta myös parempia. Ratasjakopäät pitää ääntä, hihna ei. Ratasjakopäitä ja hihnaa saa myös ainoastaan kolme pulttisille nokille, joka sulkee suurimman osan hydraulisista pois.

    Sitten mennäänkin vaikeemmalle alueelle kun pohjat alkaa olla kunnossa. Eli kannet? Mopsin isolohko ei ole mitenkään erityisen kuuluisa hyvin virtaavista kansistaan, ja ne toimii usein jonkinlaisena pullonkaulana. Kannet on kuitenkin se tärkein osa koneen tehopotentiaalin kannalta, joten niihen sijoitettu raha antaa paremman vastineen kuin missään muualla koneessa. Vakio rautakansia ei kannata edes ajatella kuin tilapäisraktaisuksi. Porttaus, venttiilit, jouset, retainerit ja remontti saattaa tulla maksamaan sen verran, että kantsii pariin otteeseen miettiä vaikkapa Edelbrockien hankkimista. Edelbrockit suoraan paketista vastaa paljon portattuja isoventtiilisiä rautakansia, mutta ovat uudet. Jos kansityön joutuu teettämään, niin rautakansista ei saa samaan rahaan yhtä hyviä kuin mitä edelbrockit maksaa. "Parempiakin" kansia on, mutta hinta tahtoo pompsahtaa ja ne vaatii myös yleensä pikkasen oheistuotteita jotka nostaa hintaa.

    Nokka olis seuraavana, jos budjetilla mennään niin käytetään hydraulista. Silloin kelpaa vakio tönärit ja vipat ja säätää muutaman satasen. Competition Camsilla on hyvin saaatavia XE-HL sarjan nokkia; tiukin sellainen ja pitäis sysää. Parempi vaihtoehto olis kyllä mekaaninen nokka, se vaatii kuitenkin uudet työntötangot ja säädettävät keinuvivut. Rullattomat rautavipat kelpaa ihan hyvin ja ne on käytännössä ikuiset, toisin kun alumiiniset rullavipat joilla alsaveivien tapaan on oma elinkaarensa. Jos mekaanista nenää meinaa, niin hommaisin kylmästi custom nokan joka on tehty just mun koneelle. Hinnassa ei ole paljoa eroa listanokkaan; Ultradynesta, Cam Motionista ja straightline performance nokista on mulla erinomaisia kokemuksia. Muutkin varmaan osaa niitä tehdä. Jouset sitten nokan mukaan; voi olla, ettei "nopeille" mekaanisille edes Edelbrockien vakiot riitä jäykkyydeltään.

    Imusarjoissa on valinnan varaa, ja se kulkee vähän käsi kädessä ton näkan kanssa. hydraulisella Performer RPMmää on paha lyödä, mekaanisilla kannattaa ehkä siirtyä johonkin hyvään single planeen. B lohkolla taitaa valittavana olla Team G, Victor ja M1. Kaikki toimii toinen toistaan paremmin, vähän kombinaatiosta riippuen. Kaasariks 850 kokoluokkaa oleva tuplapumppu, käytännössä lienee Holley tai Demon.

    Jakajaksi MSD ja sytkäksi MSD 6 AL + MSD:n johdot: toimii. Peltisarjoiksi 2" primäärillä olevat, valmiita sarjoja A-bodyyn ei kauheesti oo tarjolla tai sitten hinta on aika reipas. Hookerin super comppeja yleensä käytetään, niisä on kuitenkin vähän turhan pitkät primäärit. Alakautta meneviä sarjoja en laittais, Ehkä "Pro Parts" sarjoja lukuunottamatta? Loppuputkisto 3" tuplana, Xää tai H:ta väliin jos siltä tuntuu ja hyvät + huokeat vaimentimet on Simonsin ovaalit.

    Unohtukohan tosta jotain? Öljynputsariks iso tehosuodatin, ite oon käyttänyt Fram HP1:tä. Vaikuttaa muuten tehoihin toi kunnolla virtaava öljyputsari aika paljon, vaikkei heti uskois.

    Niin, ja sitten kun perusosat on duunattu, koekasaus. Sen jälkeen mitataan miten syvälle männät jää yläkuolokohdassa ja häylätään lohkoa jotta ne saadaan nolla korkeuteen. Varsinainen puristussuhde hataan sitten kohdalleen kansien palotilojen koolla; Edelbrockeilla vois pyrkii 11:1 ruttuun ja rautakansilla ehkä kympin tienoille.




    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mopeman 2003-09-24 10:20 ]</font>
     
  16. B1

    B1 1st gear

    Tiedustelin kaverille vähän hintoja mopen 400:sataselle ruotsista RACEPARTS:ista kun sillä oli aikomus tehdä uuden koneen itseleen:
    Edelbrock performer kannet,
    täydelliset: 18900sek
    Mildon 7qtr öljypohja: 2900sek
    H-profili veivit(merkkiä en muista):8500 sek
    rullanokka, nostajat:9100 sek
    taotut männät (taas en muista merkkiä):9000 sek
    rullvippor m. axlar (sori meni ruottiks):
    6000 sek
    MSD billet jakaaja+6al boxi: 7750 sek
    Holley 750 vac: 4300 sek
    Holley 750 DP: 6900 sek
    Demon 750 vac: 5900 sek
    Demon 750 DP: 6500 sek
    imusarjan lähtö hinnat: 3400 sek

    tässä teille vähän vertaus hintoja,varmaan löytyy halvemalla jenkeistä jos ite tilaa.
    nämä hinnat oli alkukesästä.... jotain pientä heittoa voi olla hinnoissa tänä päivänä valuutakursien takia.
     
  17. coronetti

    coronetti 1st gear

    ai saakeli ku tulee tietoo jätkilt.413 kone on muistaakseni 6 pulttisella akselilla, mitä haittaa on jos ei ole?muutakuin kestävyys, tais olla vuosimallia 63 tai jotain.ja budjettikone unohetaa mut mahottomuuksiin ei mennä.. eli toi lista osista vaikuttais ok, mut noitten hintoja täytyis vähän selvittää, voinko itse esim tilata jenkeistä ja saada sieltä paljon edullisemmin kuis täältä suomesta?toi mäntämalli vielä jäi epäselväksi kun niitä on niin mahottomasti vai onko jotkun listamännät rossilla sitten tohon 451 projektiin passelit,eli onko niitä eri korkeuksilla paljonkin.kuka suomessa myy rossia edullisesti ja veivejä ja kansia,talvella on aikaa haalia osia pikkuhiljaa ni toi alakerta olis ekana ja tietysti kannetkin.täytyy kai ruveta myymää kalustoo pois et saa koneen.tai enempi hommia ennemmin.kertokaa tosta tilaamisesta?paljonkos toi ruunu on euroissa?
     
  18. triniemi

    triniemi Gearhead

    Pisti Nitroz palstalta silmään:

    "Eagle vevaxlar,vevstakar,strokerkits,

    Beställ nu för ditt motorbygge i vinter
    Specialpriser vid beställning före 15 oktober

    Vevaxlar 4340 stål
    sbc 3,75 7300:-
    bbc 4,25 8700:-
    bbmop 3,75 9950:-
    bbmop 4,15 9950:-

    Vevstakar H-beam
    sbc 4900:-
    bbc 5300:-

    Strokerkits priser på begäran.....

    Öppet 0900-1800 må-fre
    Lövens Racing, Nyköping, 2003-09-24 - 10:36:13
    IP: 217.210.178.199 Annons # 60549
    Telefon: 0155-287878 fax 0155-281850"

    Valuuttoja Nordean sivuilta: http://www.nordea.fi/s/merita/kurssit/v ... li_eur.asp
     
  19. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

  20. B1

    B1 1st gear

    Piti laitaa RACEPARTS:in www osoite tähän mukaan että saat lisätietoa kansista:
    http://www.mopar.nu
    sivut on ruotsiksi mutta tekniset tiedot on amerikan textillä :wink:
     

Kerro tästä muillekin!