Mopar ohjausakselin nivel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja 69, 20.11.2009.

  1. 69

    69 Gearhead

    Eli ohjausvaihdetta darttiin vaihtamassa ja toi nivel (coupling) tuntuu hiukan väljältä. Mistä uusi?
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jos sulla on tehostamaton ohjaus niin koko coupling narikkaan ja tilalle 96-2000 voijakkerin rattiakselin nivel. Booritus just sama kuin mopen tehostamattoman simpukan. Katkaiset rattiakselia ja hiot "sopivaksi". Näin tein vallun ja tuli jämäkkä.
     
  3. 69

    69 Gearhead

    TÄ, ei niiiin pitkää tikkua että ton ikäseen sysleriin koskisin..

    tai noo mitähän tommonen lelu kustantaa, kai sen sais sitten vaikka ihan mätänetistäkin?
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ei siihen tikkua tarvitse, rälläkkä ja 13mm aivain ja purkaamolta se ylempi nivel. Samalla saa hieman lisää tilaa aina niin tilavaan A-bodyn pannuhuoneen vasempaan reunaan...

    No asiaan... toimiva ja laillinen juttu. Ei tarvitse hitsata mitään ja on taatusti jämäkämpi.
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    :eek:
     
  6. 69

    69 Gearhead

  7. 69

    69 Gearhead

    OT: Maxvo2 onko sulla nyt se mun ex-dartin lattiapelti vallussa?
     
  8. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Pelti siirtyi keväällä tuonne Nurmijärvelle. Eräälle vahvasti öörlejä harrastavalle herrallle. Oleellistahan on ettei mennyt paaliin, kyllä se vielä manuaalin siirtyy.
    Jos jäi kiinnostamaan se ohjausnivel niin soittele, helpompi selvittää kännyllä.
     
  9. 69

    69 Gearhead

    OK! Kyselin tota voyagerin niveltä purkaamoilta ei hirveesti löytynyt ko. autoja ja toisaalta olisko nekään enää välyksettömiä. No kysyin vielä tampereen autokeskukselta, siellä sano että saksasta löytyis 134,60e ja olis täällä 4 päivän kuluttua, ei hirveesti kiinnostanut enää. Sain kuitenkin räjäytyskuvan ohjausakselista, jossa myös nivel näkyy. Tarvike osana sitä ei saa.

    No itseltä löytyi aivan uuden veroinen alkuperäinen coupling kuppi ja enää tarvis uudet sis.kalut. Ebayssa näytti korjaussarjaa olevan, us-parts lupas tammikuussa ja swt tampereelta korjaussarja löytyi hyllystä! 25e.
    Joten päädyin originaliin ratkaisuun, eikä tarvinut sitä rattiakseliakaan katkaista.
     
  10. L.P.

    L.P. Gearhead

    Muistanko väärin, vai sanooko jopa laki ettei ohjauslaitteita saa korjata hitsaamalla? Ehdottomasti kannatan originaalia ratkaisua.

    Jos 25€ hintaan saa systeemin toimimaan, niin hyvä ja helppo homma. Korjaussarja on helppo asentaa.
     
  11. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Pitäiskö ohjausakselin lukittua ohjausniveleen sillä pienellä sokalla ja vielä tarkemmin, että pitäiskö sen sokan ottaa kiinni siihen jouseen vai mihin se lukittuu? Mulla liikkuu koko ohjausakseli pituus suunnassa noin sentin verran ja näköjään jousi puuttuu kokonaan nivelen sisältä. Lisäksi ohjausakseli lähtee nivelestä pois ilman sokan irrottamista.
     
  12. mopsiboy

    mopsiboy 3rd gear

    Mulla liikkuu b-bodyssä sen sentin verran akselin suunnassa. Ei kuitenkaan välystä käännettäessä. Ei ole katsastuksessa sanottu mitään, eikä vaikuta ajoon. Tuon pienen tapin tarkoitusta olen itsekin ihmetellyt. Varmaan pitäisi laittaa sinne ohjausakselin alapäähän joku korjaussarja?
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Vanningilla on hyvät ohjeet tuon alkuperäisen couplerin kanssa pelaamiseen:

    http://www.vanning.com/threads/ubbthreads.php/topics/393226/all/How_to_Repair_Loose_Steering

    [​IMG]

    Tuossa kuva siitä 3 dollarin korjausarjasta, hyvä:

    [​IMG]

    Tärkeätä on, että ne shoes, ne H:n malliset palikat, on oikein päin. Jos ne on 90 astetta väärin (niinku Slanttivanissa oli kun sen ostin) niin ohjaustuntuma on kuin Miinalaiva Hämeenmaassa (siis siinä vanhassa neukkujen tekemässä).

    Se dowel pin estää sen koko assemblyn pulpahtamista ulos couplerista. Vapaaliikettä saattaa olla hyvinkin 10 mm. Mutta se nollaantuu, kun rattiputki on hyvin kiinni kojelaudan alareunassa.

    Tuo Cover ja seal kannattaa sitten varmistaa vaikka nippusiteillä, ne peltiväkäset ei pidä ja sitten se seal matkustaa pitkin akselia ja multipurpose greaset altistuu maantiepölylle ym.
     
  14. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Moro,kyselin tänään tuota ylläolevaa settiä darttiin,sanoivat että ei löydy mutta korvaava on tarjolla:
    https://m.summitracing.com/parts/brg-012164
    89 euroa,onko kokemuksia?
    Näyttäisi ihan pätevältä vermeeltä,sopiikohan muka suoraan kiinni?
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei se ihan suoraan mene kiinni. Joudut lyhentämään ohjausakselin päästä (tämä ainakin Borgesonin simpukan kanssa) ja poraamaan muutaman reiän sokkia varten.
    Nuo oli siis tehtävä kun käytti borgesonin simpukkaa.

    Luulisin että mopen simpukan kanssa on sama juttu ja varmista nyt vielä että tuo on se oikea versio nivelestä. Mopen akselissahan ei ole booreja...

    Edit´: US-Partsin kuva hämäsä, tuo on ilmeisesti oikeasti ilman toisen pään booreja ja tarkoitettu pyöreälle akselille jolloin porataan kuten kerroin.
     
  16. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Summitin sivuilla sanotaan että sisääntulo 5/8" 36 spline ja ulostulo 3/4" without splines.
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä, kuten tuossa kirjoitinkin. Eli ei istu "suoraan" vaan joudut lyhentämään ohjausakselia ja tekemään nuo sokkien poraukset.

    Itse en vakiosimpukan kanssa alkaisi moiseen hommaan etenkin kun tuo on vielä paljon kalliimpi vaihtoehto. Itselläni taasen ei ollut vaihtoehtoja koska käytän Borgesonin simpukkaa.
     
  18. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Ok,kiitos tiedosta.
     
  19. dart1973

    dart1973 1st gear

    Mitenkä teit akselin yläpään?...siihen tarvitsee jonkun osan että saa osat toisiinsa kiinni.
     
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Siinä voijakkerin nivelessä on valmiina kiinnitys. Rattiakselista joutuu hiomaan. Jos nyt muistan oikein, niin yksi sivu jää pyöreäksi ja muut sivut hiotaan / jyrsitään kantikkaaksi.

    Tuossa linkki kuvaan.

    https://www.google.fi/imgres?imgurl=http://i.ebayimg.com/images/g/2PwAAOxyUrZSreJu/s-l400.jpg&imgrefurl=http://www.ebay.co.uk/cln/mouomar/chrysler/87370508012&docid=CoeloPdqYKI57M&tbnid=XZZjweObZby5cM:&w=400&h=300&client=opera&bih=658&biw=1366&ved=0ahUKEwiyx9OZ7JvPAhVEEJoKHQlvCyEQMwgbKAAwAA&iact=mrc&uact=8
     

Kerro tästä muillekin!