Mopar ohjausvaihteen korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja mopsiboy, 21.5.2016.

  1. mopsiboy

    mopsiboy 3rd gear

    - 71 Chargerin tehostettu ohjausvaihde pullautti öljyt pihalle ensikäynnistyksessä rattiakselin sisäänmenostefasta. Vaihdoin tilalle vanhan ohjausvaihteen ja se toimii kohtalaisesti, jotta ajamaan pääsee. Hiukan kuitenkin teki mieli korjata tuo poisotettu, joten hankin kyseisen ohjausvaihteen korjaussarjan. Kysymys kuuluukin: mitä tulisi ottaa huomioon kun purkaa ohjausvaihteen osien vaihtoa varten ja onko jotain mitä ei ehdottomasti pidä mennä tekemään?
     
  2. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Elä pura sitä kuularuuvia. Eipä siihen kyllä tuu osiakaan remppasarjassa.

    Muuten sen voi purkaa mun mielestä ihan atomeiks jos tuntuu että on tarvetta
     
  3. ktech

    ktech 3rd gear

  4. mopsiboy

    mopsiboy 3rd gear

    Tuon kuularuuvin tiesinkin, että se on paketti, jota ei pureta korjauksessa. Tarkoititko ktech sitä venttiililohkoa, mihin tulee paineletku kiinni vai mitä?
     
  5. soppa79

    soppa79 Gearhead

    Itsellä juuri sama rojessi päällä, joen kysytään muutama itseä askarruttava asia.

    Otin sen isomman kruunu mutterin (mikä lie oikealta nimeltään) auki ja otin hiukan niitä sisuskaluja esille mutta se apusinpukan akseli lopetti liikkumisen. Onko jotain hajonnut vai vain pois paikaltaan? Onko se apusimpukan kruunu mutteri normi kierteellä vai vasta kierteellä kun ei tunnu aukeavan, voiko antaa lämpöä?

    Jos joku haluaa ottaa tuon tiivari vaihto projektiksi korvausta vastaan niin käsi ylös, olisi hiukan muutakin tekemistä tuon rojessin kanssa kuin tapella asioiden kanssa joita ei oikeen ymmärrä.
     
  6. JariV

    JariV 2nd gear

    Venttiilikoneisto pois ensin ja sen alta suuntanaula ylös vetämällä varovasti. Menee rikki helposti. Sen jälkeen sektoriakseli kruunu auki, kansi pois ja akseli pois. Sen jälkeen iso kruunu pois, kansi irti ja matopaketti ulos. Lämpöä ei minnekkään. Kierteet kaikki normisuuntaisesti, varsinkin iso kruunu saattaa juuttua kovastikin, tunkeumaöljyllä ja joko oikeanlaisella avaimella tai sitten tuurnalla ja vasaralla lähtee. Matoruuvia ei pureta, siihen vaihtetaan o-renkaat ja teflonit.

    Takaisin laitto sitten järjestyksessä järkeä käyttäen, venttiilikoneisto säädetään liukupinnan keskelle niin, että suuntanaula ei ole kääntyneenä kumpaankaan suuntaan.
     
  7. mopsiboy

    mopsiboy 3rd gear

    Jos olen yhtään ymmärtänyt purkuohjeita, niin ensin pitäisi irroittaa se venttiililohko siitä päältä ja ottaa sieltä alta se tappi varovasti pois, sitten purkaa se raidetankoa kääntävä, paksu akseli pois ja sitten vasta se ohjausakseli kilkkeineen. En vaan ole oikein päässyt jyvälle, miten sen raidetangon akselin saa pois rikkomatta stefaa?
    En ole siis vielä purkanut ohjausvaihdetta, vaan otan vielä selvää aiheesta, jotten sitä riko.
     
  8. JariV

    JariV 2nd gear

    Akselin alapäässä on monesti käytetty 2 stefaa ja toisen alla pitäisi olla lukkorengas. Jos simpukka on poliisiversio niin akseli on neulalaakereilla ja tavallinen versio on liukulaakerilla. Neulat tippuvat sieltä vapaasti pois joten ole tarkkana ettet hävitä yhtäkään. Takaisin asennus vaseliinilla.
     
  9. ktech

    ktech 3rd gear

    Sektoriakseli lähtee ihan nostamalla pois kansineen kun ensin avaa sen kruunumutterin simpukan päältä. Jos meinaa vaihtaa vain stefat niin kuularuuvin ja venttiililohkon voi jättää paikalleen kuten itse tein, mutta jos simpukka on sisältä kovin paskainen niin silloin parempi purkaa osiksi koko roska.
     
  10. mopsiboy

    mopsiboy 3rd gear

    Kiitos kaikille neuvoista. Korjaussarja näytti sisältävän myös nuo neulalaakerit ja paljon muuta sälää. Pitää niihin tutustua huolella ennen aloitusta. Korjaussarjan mukana tuli kyllä hyvä hajoituskuva. Sillä pääsee alkuun, kun siinä on nimetty kaikki tiivisteet ja teflonit erikseen.
     
  11. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Siitä venttiilistä ei oo tarvetta ottaa ressiä. Sitten kun koko roska on kasassa niin laittaa venttiilin välitankoineen hyvin kevyesti kiristettynä kiinni.

    Auton nokka ilmaan, kone tyhjäkäynnille ja sitten esim vasaralla kevyesti kopistaen venttiiliä eteen taikka taaksepäin niin kauan että renkaat lakkaa kääntymästä ittestään. Venttiilissä on ovaalit kiinnitysreiät asemointia varten.
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Putsaa venttiilikoneiston ympäristö hyvin. Sitten vedät vaikka mattoveittellä merkit simpukan runkoon ennen kuin irroittat venakoneiston. Keskittyy just oikein vanhaan paikkaansa.
    Vaihdoin venakoneiston tiivisteet viime talvena sekä sektoriakselin että rattiakselin stefat ja hyvin pitää ja toimii.

    Se lukkorengasta vasten tuleva stefa on pölytiiviste, ja on syytä säilyttää mukana. Yhdellä reisulla kaverin autosta sektoriakselin stefa korkkasi ulos lukkorenkaankin. Paine oli puristanut öljystefan lukkorenkaaseen ja käänettäessä stefan takapinta tarttui lukkorenkaaseen kiertäen lukkorenkaan jotenkin mutkalle ja irti. Sitten olikin ATF hupaa säiliössä.
    Purettaessa huomattiin että pölytiiviste oli jätetty joskus pois ja muut romut nätisti sektoriakselin ympärillä.
     
  13. ktech

    ktech 3rd gear

    Pölytiiviste kannattaa toki laittaa takaisin, mutta jos stefa korkkaa ulos niin olisko syynä että joku laittanut vanhan lukkorenkaan takaisin tiivisteen vaihdossa.
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Varmaan mahdollista. Eli perusjuttuja remontteihin, laita vastaava määrä romua mitä otit pois ja uusi tiivisteet ja lukkorenkaat.
     
  15. mopsiboy

    mopsiboy 3rd gear

    Ohjeilla sai hyvin purettua akselit pois. Piti sitten purkaa kuularuuvin akseli, mutta siinä on isohko mutteri, joka ei halua aueta kun lukituksia on lyöty joka puolelle. Milläs tuon auki saa? Akselista lähtee booritukset, jos yrittää väkisin auki. Pitääkö se lukituskohta sahta miniporalla pois ensin vai miten? Uusi mutteri tuli korjaussarjan mukana.
     
  16. mopsiboy

    mopsiboy 3rd gear

    Vastaan itselleni - se lukitus sahataan rautasahalla irti mutterista ja vain nostetaan pois.Akseli on karkaistua tavaraa, joten siihen ei rautasaha pure. Mutteri lähtee helposti sen jälkeen. Uusi lukitaan paikalleen samalla tavalla oikean momentin löytymisen jälkeen (oma tarinansa).
    Nyt on tiivisteet vaihdettu ja laitettu ohjausvaihde kasaan "parhaalla näkemyksellä" ja varmaan osin tuurillakin. Pitää testata ja tehdä viimeiset säädöt joillain irtoletkuilla pumpun kanssa, jottei suotta pistä sitä autoon kiinni ja totea vasta sitten ettei se toimi. Toivottavasti kuitenkin toimii.
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Lainaan topikkia kysymykseen: Saako Moparin ohjausvaihteen rattiakselin stefan (Wormshaft oil seal) vaihdettua siten, että ohjausvaihde on autossa? Ainakin '89 Dodge Ram Van FSM kertoo, että voi, tarvii erikoistyökalut C-3638 ja C-3650. Onnistuisiko ihan tavallisilla työkaluilla?
     
  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Rattiakselin stefan vaihto onnistuu ilman erikoistyökaluja.

    Vanista en pysty sanomaan, onko tilaa riittävästi vai ei vaihtaa ko. stefa jos ohjausvaihde on kiinni autossa.
    C-kopasta otin ohjausvaihteen irti, oli mielestäni helpompi homma.
     
  19. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Miten simpukan "metering valve" toimii? Jonkun räjäytyskuvan mukaan siellä sisällä pitäisi olla iso ja pieni jousi + mäntä, mutta mulla ei ollut kun pelkkä iso jousi tallessa. Onko tolla männän poistolla saavutettu jotain, vai onko se vaan kadonnut sieltä jonkun remontin yhteydessä?

    http://www.forbbodiesonly.com/moparforum/attachments/1-jpg.344337/
     
    Muokattu: 3.8.2016
  20. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Kai joku on tommosen sisään joskus kurkannut?
     

Kerro tästä muillekin!