Mopar ohjausvaihteen korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja mopsiboy, 21.5.2016.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Nostetaan vähän topikkia...

    Metering valve-kysymyksiin en osaa vastata, mutta laitan taas näitä mun korvakuulolla ja näppituntumalla menestykseen-juttuja. Koska slanttivanin moottori tuli noilla konsteilla säädettyä niin hyvin, että se sai tiukempiin päästöihin kelpaavan todistuksen, ajattelin, että jos tekis jotain tuolle ohjauksen veneilyfiilikselle. Tottahan entisenä purjehtijana olin tottunut sortokulmiin ja ruorin vääntöön allokkoon ajaessa. Mutta eihän sitä tarvi autoillessa kokea.

    Onneksi muistin joskus 10 v+ edellisen Dodgen aikaan JariV:n neuvomat konstit over the center säätöön ja vahvistin muistiani googlettamalla amerikan moparfoorumeja.

    Siis etupää pukeille ja pyörittelemään rattia. Sitten over the center säätöruuvin lukitusmutteri auki. Tällä kertaa avasin oikein kunnolla. Sitten pyörittelin säätöruuvia, kunnes se "otti pohjaan kiinni". Siitä avasin sitten 1/4 kierrosta ja lukitus kiinni. Ei ehkä ihan pro-säätö eikä täysin JariV:n ohjeiden mukaan. Mutta tuli hyvä, ojaa kohti vetely pieneni olemattomiin (vaikka alla miinus-et paljon vanteet ja auraus säädetty "korvakuulolta").

    Koko tarinan paras juttu oli se, että sen wormshaft sealin vuoto pieneni huomattavasti. Sen tiivisteen vaihto on kyllä gör-listalla lähiviikkoina. Ja sitten nelipyöräsuuntaukseen.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Wormshaft sealin vaihto Dodge ramvaniin on aika kakunpala, onnistuu ihmiseltä ilman täydellistä tekniiikan tuntemusta ("vitsi" fordclub.fi-foorumilta, jossa besserwisserit neuvoi aina kääntymään merkkihuollon puoleen).

    Rattiputken kolme pulttia lattiasta irti, rattiputken kaksi kannatinmutteria siitä noin putken puolivälistä irti. Sähköjohtoja ei tarvi irroittaa, kunhan on niissä tarpeeksi löysää. Vaihteenilmaisimen vaijeri irti. Sitten ratti 90 asteen kulmaan, jotta saa sen couplerin sokan irti naputtamalla vasaralla sopivan tuurnan kanssa. Sorkkaraudalla tms. kampeaa couplerin ylös wormshaftista ja siirtää couplerin sivuun vaikka vasemmalle.

    Sitten sen tiivisteen kimppuun: piikillä, ruuvarilla tms. pieni reikä siihen peltiosaan (älä lyö piikkiä niihin pintoihin, jotka pitää saada tiiviiksi). Ruuvaa peltiruuvi, ohutlevyruuvi siihen reikään ja renkuta pihdeillä se kypsä tiiviste ulos.

    Asennus in reverse order. Itse viimeistelin tiivisteen istuvuuden autonantenninjalan kartioprikalla ja 16mm sytytystulppa-avaimella. Ennen tiivisteen ujuttamista paikalleen uitin sen ohjaustehostinöljyssä (halvinta Motonetin laatua). Ei vuoda enää.
     
  3. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    millä sen ruuvinreiän tukit?:D:D:D
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    ^No sillä ruuvilla, mutta se on siinä vanhassa tiivisteessä:confused:. OK, mun ohjeet on enemmän innostus- kuin osaamispohjaisia. Koko jutun juoni oli taas siinä, että tuo homma ei ole mahdoton tehdä ihan maapohjalla ja puolipimeässä...

    Mieluummin uusi tiiviste, kuin lätäkkö PSFää auton alla.
     
  5. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Nyt kävi niin et kiristäessä sitä 34mm mutteria anto matopaketti periksi ja kuulat levis ku jokisen eväät.
    Mites noi kuulat saa tonne parhaiten takasin?


    [​IMG]
     
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Koskaan en ole simpukkaa purkanut saati kasannut, mutta vaseliinilla yrittäisin kuulat saada paikoilleen...ja pysymään asennuksen ajan. Huuhtoutuuhan se vaseliini sieltä pois ja vaihtaa öljyt asennuksen jälkeen kertaallalleen.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Tässä pitäisi saada myös tuö kierreosa sisään niin ei toimi vaseliinikikka. Ilmeisesti nuo isot talttapää ruuvit irroitettava ja niistä ihan mutuna laittaa kuulia sisään...
    [​IMG]
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Vastataan tänne itelle eli reunosta noi isot talttapäät auki ja niistä pujotetaan kuulat sisään ja ne urapalat päälle+ talttapäät kiinni.
    Tulipa toi matokin putsattua.
    Se vielä epäselvää et miten tiukkasn tuon matoakselin/kuularuuvin mutteri pitää kiristää?
     
    Muokattu: 16.12.2017
    KajS tykkää tästä.
  10. marko84

    marko84 2nd gear

    Laitetaan tännekkin. En saanyt tehostusta toimimaan autossa simpukan tiivisteiden vaihdon jälkeen ja purin uusiksi nyt ongelma tälläinen:
    Revein sen simpukan sieltä pihalle ja purin osiksi. Mitään "vikaa" en löytänyt. Ainoa on tuo ohjeen kohta 5.
    Siittä en nyt oo ihan varma miten tuota vaakaa tulisi käyttää. Netistä kun koittaa hakea niin pelkkiä virranjakajia tarjoaa...

    Kertokaas joku viisaampi.
    [​IMG]

    [​IMG]


    Tässä video "matoakselista/ kyseisestä mutterista:
     
    Muokattu: 2.4.2018
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kohta 5 suomennettuna, lyhennettynä kertoopi seuraavaa.

    Käytä "kalavaakaa" eli sellasta joka näyttää lukemia kun vedät siitä. Nyt kierität sen "center bearing race" ( keskimmäisen laakerin koolin ympärille?) ympärille muutamia kierroksia, ja yhistät toisen pään siihen kalavaakaan.
    Sitten kiristät sitä mutteria niin kauan että kun kooli? pyörii, on vierintävastus vaakasta kattoen tuon asteikon sisällä, eli 450 gr-680 gr. Kun vedät vaa'alla sitä nartsaa. Eli vähänniinko perän kasauksessa mittais vierintävastusta kun kiristää krymppiä. Kattot siitä vaa'asta vetäessä sitä lukemaa paljonko se tarvii pyöriäkseen.

    Jos tästä jotain apua on.
     
    hantta tykkää tästä.
  12. marko84

    marko84 2nd gear

    Kalavaakaa käytin kun tuon kasasin, videolla näkyvästä rautalangasta nostin n.600g painolla ja kiristin mutterin siihen kohtaan mut ilmeisesti sitä pitäisi vetää eri kohdasta?
    Ja onko tarkoitus vetää sivusuunnassa vai miten?
    Vastaan itselleni:
     
    Muokattu: 2.4.2018
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Intoilin täällä viime vuonna, kuinka hyvin sain säädettyä slanttivanin (Dodge Ram Van B250 '86) ohjauksen.

    En nyt kuitenkaan ole aivan tyytyväinen nykyiseen ohjaukseen. Edelleen ilmenee ojahakuisuutta. Suurin epäilykseni on itse ohjausvaihde. Aurauksen olen säätänyt kotikonstein aika lähelle nollaa. Caster on maximissa ja camberia täsmällisesti ilmaistuna "pikkuisen"; vatupassin puolen kuplan verran tai 5 mm vanteesta mitattuna. Muuta omituista slanttivanissa: 1 + 1/4 osaa katkaistut Moogin heavydutyjouset ja rengastus 215/70x15 Goodride SC 301 8,5" leveillä vanteilla.

    Mitä tuolle ojahakuisuudelle voi tehdä? Tarkistin, että coupler ei ole "bottomed" vaan ihan oikeassa kohdassa. Mutta seuraavat lauseet Factory Service Manualissa ei auennut:

    Valve body adjustment: If the vehicle leads to left, move the valve housing up on the steering housing. If the vehicle leads to right, move the valve housing down on the steering housing.

    Loose housing head spanner nut: Torque to specifications.

    Koetin guuglata kuvia, mutten löytänyt täyttä selvyyttä, mitä säätää.

    Joten antakaa joku hyvä vinkki. Vai jatkanko maantieveneilyä...
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Jos siinä on samanlainen simpukka kuin henkilömalleissa, niin simpukan päältä sitä mutikkaa mihin letkut menee. Pultit pikkasen löysälle ja sievästi naputtelemaan. Nostaa keulan ylös ja moottori käyntiin, niin oikea kohta on siinä kun renkaat ei käänny itestään.
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Hienoo. Löyty se mutikka ja pultit. Huomenillalla vaikka säätelemään. Paikka on vähän ahdas vanissa.

    Kiitos taas kerran. Raportoin menestykesestä.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Kiitos @MJF . Overdrive osoitti taas voimansa vanhemman autoharrastajan ehdottomana apuna.

    Noin tein, löysäsin sen mutikan (valve body) mutterit ja naputtelin perintövasaralla. On muuten aika äkäinen säätö: eka käynnistyksellä pyörät vasemmalle tappiin ja tehostin huusi apua...uusi yritys ja sama oikealle. Sitten rupesi löytymään säätö, jolloin ei kääntänyt kumpaankaan suuntaan.

    Road test was a success. "Perunoidenhakureissulla" ei tarvinnut enää kammeta. Kyllä elämä on kivaa ja Moparin ohjausvaihde ihan hyvä. En pode enää hammastankoikävää.
     
    Jussi289 ja MJF tykkäävät tästä.
  17. MJF

    MJF Double Gearhead

    Olishan tuota voinut vielä mainita että säädössä on milli jo paljon. Hyvä että tuli kuntoon :)
     
    KajS ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Unohtui mainita, että dodgeramvanissa saa nostaa paisuntasäiliön ja pesunestesäiliön pois tieltä, jotta pääse säätämään. Mutta edelleen, onpa kiva maantieveneillä, kun ruorista irroittaessa mennään suoraan eikä surffata ojaa kohti.
     
    MJF ja grantorino tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!