mopar pornoa ?!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Ebody and irony, 26.12.2007.

  1. II-75

    II-75 1st gear

    Morjens, ei ole II-75:ssa vöitä, ainakaan enää. Enkä ole sen kummemmin tutkinut olisko tehdaskiinityksistä jotakin viitteitä?
    Mutkun kokemuksia sivuten, meilläkin emäntä ilmoitti paikallisesta "turvavyödirektiivistä"... koskee ainakin takapenkkiläisiä.
     
  2. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Joo, kiitokset nopeasta lausunnosta :)
    Jos kattoverhoilua ei ole vaihdettu, niin olkavöiden jälkiä voi olla vaikea peitellä, lainaan exchevellen kuvaa: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3135450.jpg

    Mie määräsin ihan ite "turvavyödirektiivin" ja XV Motorsportin rumat rullavyöt :oops:
     
  3. Tässäpä on nyt visainen selvittely meneillään, jolla on taatusti tärkeä funktio kaikkien "Suomi-Challengerien" entisöinneissä. :rotfl:

    Perustuuko päätelmänne joihinkin vanhoihin muistikuviin vai onko siihen olemassa ihan faktatietoa, Aro-Yhtymän vanhoja tilausdokumentteja, autojen Broadcast Sheet jne.

    Jos autoissa ei olisi ollut tehtaalta lähtiessä turvavöitä, niin auton alkuperäinen lattiamatto olisi ilman pultinreikiä ja kelauslaitteen vaatimaa viiltoa sekä pahkaa matossa. Samoin kattoverhoilussa ei olisi olkavyön pultin reikiä.

    Muistetaanpa myös sellainen asia, että eräänä rakentelun aikakautena alkuperäisiä turvavöitä otettiin paljon pois niistä autoista, joissa vöitä ei ollut pakko käyttää, eli auto oli rekisteröity ennen 1.1.1971.

    1971 mallivuoden Mopareita on tullut maahan seat belt delete optiolla, koska alkuperäiset vyöt eivät täyttäneet Autorekisterikeskuksen valvomia vaatimuksia, ja Suomessa niihin asennettiin täkäläiset säännökset täyttävät turvavyöt.
     
  4. Laitetaanpa vielä muutamia E-body kuvia maailmalta.

    Tällä kertaa pääasiassa ralliautoja Ranskasta ja useimmat näistä oli HEMIllä. En muista, että näitä kuvia olisi ollut tällä palstalla aikaisemmin.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. Mutku

    Mutku Gearhead


    Hyvää huomenta!

    Juu, tässä ennen kirkkoon lähtöä (NOT :poff: ) vielä lisää sinappia tähän mun hernesoppaan:

    - herrat: mitäs jos tuommoisen JH23N0B-auton Fender Tagissa lukee "C04" ? Tarkoittaako se turvavöiden poisjättämistä (tilattu seat belt delete optio), vai jotain muuta?
    - minä en tiedä. Itse ymmärrän noista koodeista yhtä vähän kuin sika satelliitista, ja nettiwepin dekooderit antaa joka toinen erilaisia tuloksia...
    - sori nää mun tyhmät kyssärit tämmösen pikkuasian ympärillä, mutku mutku .... :rotfl: :rotfl:

    Ok, ja nyt kaalin tuon vihreän lautaseni kiltisti loppuun...

    Terveisin, - AMBi -
     
  6. No, nythän päästään jo sopivasti pihvin äärelle.

    Asia on ihan selvä, ettei turvavöitä ole ollut niissä autoissa, joissa tagissa on C04 eli Seat Belt delete.

    Jollain saattaa jopa olla arkistojen kätköissä tietoa, mitä kaikkia koodeja Suomi-autojen tageissa on ollut, mutta nehän eivät ole yleistä tietoa...

    Sinänsä melko erikoinen valinta on Aro-yhtymältä ollut, että ralli-mittaristolla varustettuihin ei tullut turvavöitä tehtaalta, mutta stanu-mittaristolla varustetuissa Seat Belt -optiota ei käytetty. Erikoista on myös, että osa alkupään JH23N0 on tullut ilman ralli-mittaristoa, mutta JH23G0B:t on ollut ralli-mittaristolla. Toisaalta, on sekin ollut eksoottinen valinta, että JH23N0:t tilattiin lähes kaikilla R/T-varusteilla.

    Ken on ollut aikanaan noiden autojen tilauksia päättämässä, osaisi ehkä kertoa perusteista.
     
  7. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ok,

    - kiitos taas vastauksista. Pikkuhiljaa nuo hommat selviää kaikki (?) kunhan vaan yhessä punnerretaan
    - Ebony and ivoryn arkistoista olen saanut kovasti ajatuksia ja suuntaa mielipiteilleni, mutta niinkun tiedätte, niin näissä Moparin tekosissa on silleen kivasti poikkeuksia säännöistä, virheitäkin, eli mielestäni on järkevää jappasta näistä mahdollisimman monen asiasta tietävän kanssa
    - joo, näin maallikon mielestä se on ollut lillasti hassua, että 330 heppanen auto on tilattu varta vasten ilman turvavöitä, mutta lisämittareilla kuitenkin :rotfl: :eek: :poff: :poff: :poff:
    - joo, kovasti kiinnostaisi kuulla juttua Aron henkilöstöltä noista E-bodeista, ja niitten tilauksista ja muuta....
     
  8. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Kevennysta vakavahenkiseen salapoliisityöhön.

    Talviautoilua 27.11.2011.

    [​IMG]
     
  9. PasiR

    PasiR Gearhead

    On se KOMEE!!
     
  10. Mutku

    Mutku Gearhead

    :eek: voi jössis, ON :eek:

    Paa PPR lisää vaan kuvia tulemaan. Suomen Barracudat/´Cudat (ja Ranskan Hemit ja muutkin) on hienoa katseltavaa.

    Heh, vaan mites jos joku täräyttääkin kuvia Suomen Hemeistä seuraavaks ?!?

    :) :) :)
     
  11. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Oli muuten mukava ajella!! Pakkasta - 2 astetta, kuivat tiet ja ikkunat auki pipo päässä sivuputkien supatus kuului mukavasti pirttiin. Kesä lähempänä ainakin 5 kilsaa ;)
     
  12. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Uustuontia muutaman vuoden takaa...

    [​IMG]
     
  13. Mutku

    Mutku Gearhead

    :eek: NO MUTTA, HIENOJA VEHKEITÄ LISÄÄ :eek:

    Lisää kuvia tuosta?
     
  14. Z11

    Z11 Gearhead

    HEM-11

    <a href="http://kuvablogi.com/nayta/3358321/">kuvablogi.com/nayta/3358321/</a>
     
  15. MOtorPARts

    MOtorPARts 1st gear

    turvavöistä vielä eli jos 1970 a-bodyn fendertagissa puuttu toi c04 koodi niin auto on siis tullut turvavöillä :-?
    onko toi c04 koodi edes fendertagissa vai ainostaan broadcast sheetissä :-?

    jos ymmärsin oikein niin joidenkin autojen fendertag on kadoksissa niin tiedot on kai otettu broadcast sheetistä :-?
    loistavaa jos kaikkien 11 autojen broadcast sheet on säilynyt tähän päivään, todennäköisyys voittaa seitsemän oikein lotossa taitaa olla suurempi kun löytää 11 broadcast sheettiä :D
    koska itse en ole päässyt tutkimaan suomi mopar broadcast sheettiä niin kyselempä näitten aarteiden haltijalta että onko niissä minkäänlaista mainitaa suomesta, export to finland ym
     
  16. hlappis

    hlappis Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    challenstein ja jos tuo vähitellen valmistuis kesäksi :odroll: 8)
     
  17. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^^Paino sanalla tulkinta, koska maahantuojilla on tapana ollut tilata autot pääosin samoilla varusteilla.
    Ja koko tämä teoria taisi kaatua jo II-75:n havaintoihin?

    Mie oon sitä mieltä, että jos toi koodi löytyy tagista, niin se on väärennetty tagi :D
    Tagiinhan on merkitty (A-ryhmäkoodien lisäksi) vain ne asiat, mitkä tarvitaan peltikoria kasatessa, esim. kiekkamittari on tagissa, koska puolalle menevälle johdolle täytyy olla reikä tulipellissä jne....

    A-bodyssakin on lantiôvyöt kaikille ja olkavyöt etupenkin reunapaikoille vakiona, eli saman delete-option niidenkin mahdollinen poistaminen on vaatinut.
     
  18. Gunskynttila

    Gunskynttila 3rd gear

  19. Pitikö nyt mennä paljastamaan tuo, kun ehdin jo toiveikkaana ajattelemaan, että tarjoamalla Mutkulle sunnuntain päivälliseksi kunnon pihvi saadaan tämä turvavyöjupakka ja historian uudelleenkirjoitus laantumaan :lol: :lol: :lol:

    Ei niitä kaikkia koodeja tosiaankaan ole Fender Tagissa, mm. niistä "ylimääräisistä" voi tunnistaa fake-tagin... 8)
     
  20. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kas täällä jo sivu 58 -täyttä asiaa. Mitä ny pientäamerikankiukuttelu havaittavissa.
    Herrat Ceder ja Svensson voivat auttaa noissa pulmissa. Tilattiin mitä tilattiin niin sieltä saattoi tulla melkein mitä tahansa. Esim 4 identtistä tilattua Dodgea oli kaikki erilaisia.
    Hienoja noi Ranskan kuvat. Lisää! Löytyykö siitä punaisesta 71 avo Hemistä kuvia? Tuskin oli ralliauto kun oli avo?
     

Kerro tästä muillekin!