mopar pornoa ?!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Ebody and irony, 26.12.2007.

  1. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Erittäin totta, joka sana.

    Ja sit oma E-body stoori. Silloin kun tota harrastusta aloteltiin, ei noita E-koppasia Helsingissä mitenkään ruuhkaks asti näkynyt. Junnuna oli eräästä yksilöstä broidin kanssa pientä kaupanhierontaakin, mutta kaatu suhteettomaan hintapyyntöön. Se oli vihree beessillä tai valkosella vinyylikatolla, ihan normi käyttiksenä ja rupes olee jo vähän ruostekukkastakin 70-luvun lopulla. Tekniikkana kutonen ja lattiamanuaali. Muistaakseni halus siitä 18000 mk. Vertailuna, että Wareliuksen Boban 500XL 428 manuaali Galaksie oli myynnissä samaan hintaan, nahkasisustoilla, ja kaikilla sähköhimmeleillä ja jo rakennettuna. Ton lisäks muistan vaan yhden mustan '70 383'cudan jossa oli kultasta koristelua ja "susikisa"vanteet. Lisäks Munkkiniemessä oli ruskee about '72 340 cuda hienossa orkkiskunnossa ja myöhemmin Käpylän TB:llä kutos automaatti challneger joka lienee nykyään BUMBAn hoteissa.

    Joskus '85 sitten tuli sotkeuduttua enempikin tollaseen vehkeeseen kun luvattiin yhelle autoliikkeelle tehdä rikos, "korinvaihto" barracuda. Vehjes oli laivattu osina Suomeen ja pikaisesti heitetty Paraisilla kasaan mistä se haettiin rohkeina hinaamalla stadiin. Me luvattiin käydä se läpi, maalata ja leimata. Vehjes oli aivan hirvee miina koriltaan, mutta teknisesti ihan jees. Alunperin sininen mustalla vinyylikatolla, 318 motti ja automaatti , bucketeilla ja konsolilla, 904 ja kasivartti ilman lukkoa. Ja vuosimalli '70. Etuhiekkapelti puuttu kokonaan mut ulkopellit oli jostian syystä kohtuu ruosteettomat. Sen sijaan kolhua ja muuta reikää riitti, takaluukku oli avattu rautakangella, siis lukkopesä lyöty sisään, konepellissä oli kymmenkunta lommoa, katossa parikymmentä ja koko loppuauto sitte yhtä ja samaa lommoa.

    Homma alotettiin purkamalla, New yorkista tullut auto oli sisustaltaan aivan ehjä, mut kun lattiamatot otti veke ei alla ollut peltiä lainkaan etujalkatiloissa. Apurungon päälle oli vaan laitettu tunnurinkannet, ettei jalat putoo maahan. Tulipelti oli kanssa ruostunut poikki. Motille, lootalle ja perälle ei tehty mitään muuta kun nostettiin pois retusointia varten. Koppaa vasaroitiin useempi päivä, tavote saada sellanen vajaa sentin kittivara, aika hyvin onnistukin. Erityisen tarkkaan kaikki luukkujen reunat taottiin suoriks, ettei ovee avattaessa näkyis "paksua". Plelleistä puuttu monin paikoin jännitys, ja takapuolelle hitsattiin kolme millistä lattaa ryhtiä tuomaan. Nokin luonnollisesti kitattiin näkymättömiin ja sisäpinnoille vedettiin vielä rupulimassa lisäks rikosta peittämään. Pellitystä vaativat kohdat hitsailtiin ihan suorasta pellistä, tulipelti korjattiin monella hienolla ratsupaikalla, ja taas päälle kittiä jäljet hävittämään.

    Kopan kittaus olikin oma projektinsa; pari purkkii kittiä kerralla pellille, kovettajat joukkoon ja metrisellä lastalla levittäen. Häijyimpiä kohtia tais olla takaluukun kansi, tuplapellityksen takia sen oikominen ei onnistunut joten se suoristettiin pelkällä kitillä. Lopputulos paino sen verran, ettei jouset enää jaksanut sitä pitää auki. Kittityöt tehtiin pääosin käsin isolla klossilla ja 80 paerilla hiomalla, ja niissä vierähti useempi viikko. Jossain vaiheessa iski sittekyllästys, ja päätin, et kattoo en rupee virheettömäks kittaamaan vaikka sekin oli aluks sovittu maalattavaks. Useemman hiomavärikerroksen jälkeen laite rupes olee maalauskunnossa kelta-ruskee kirjavana. Kahdenväristä hiontaväriä oli käytetty nääs.

    Maalaus suoritettiin oikeen maalaamossa, siis Klaukkalassa Kaken pajalla. Pintaan Ferrarin punanen. Onnistu oikeen kivasti, paitsi et luonnonvalossa sitte huomas, että peittokyky kyseisellä sävyllä oli kerrassaan kehno. Kirkkaassa valossa pohjan kirjavuus paisot läpi kun osas oikeen kattoo. Seuraavaks sitte laitettiin maalattu ja kromikopin sekä putsarein komisteltu 318 takas konehuoneeseen, samoin kun ohjauslaitteet, jarrut jne. Sitte auto lähti vinyylikattopajalle missä katto peitettiin valkosella vinyylillä. Alle kerskavanteet vähän leveemmällä rengastuksella, putkien rakennusta ja sisustan sekä pisteosien kiinitystä ja pihassa seiso varsinainen karamellimiina!

    Leimaa varten ko autoliikkeellä oli romiksilta hankittu useempiakin maalisen vaelluksensa päättäneen jenkin papereita, tässä tapauksessa siis mentiin muistaakseni 63 Belvedereä muutoskatsastamaan. Hämäykseks laitteeseen oli asennettu Rambler Americanin etusohva ja bensatankki! Se sohva oli aavistuksen liian levee, eikä siinä tietysti ollut konsolille ja kepille koloa; ei mitään mitä ei saha korjais! eli penkkiä pikkasen kavennettiin ja tehtiin konsolille kolo; oli hieno. Bensatankki taas oli armottta liian pitkä, joten sitä vähän rutistettiin kaivinkoneen kauhalla kasaan, että mahtu takakontin alle osumatta taka-akseliin. :rotfl: Leimaus oli läpihuutojuttu, inssi vaan tuumas, että toi penkki ja tankki taitaa olla autossa vielä pitkäänkin?

    Auto oli ajoltaan yllättävän hyvä ja vakiosta 318;sta huolimatta jopa kohtuu pirteä ja piirs lakuakin hienosti yhellä pyörällä ihan vaan kaasu pohjaan runttaamalla. Sit olikin aika luovuttaa auto autoliikkeelle ja kuitata projektistta siihen aikaan huikee 12 000 mk. No, kun tarvikkeet jne jne otti siitä pois, ni tokkopa tostakaan just mitään muuta jäi kun tekemisen riemu. Seuraavaks laite sitten olikin Bre-Vir autossa 99000mk:n hintalappu lasissa! Kävi oikeesti sääliks, että kukahan tonkin ostaa. Ei se sitte sieltä ihan heti häipynytkään ja hintakin putos muistaakseni 69000:n. Jos se olis ollut Taunus, niin se olis maksanut varmaan 2000.

    Aikanaan toi auto sitten breviristä katos, ja sitä aina arvuuteltiin toisinaan, et kukahan onnellinen sen paskan osti ja mahtokohan olla tyytyväinen. Olin meinaan aika varma, että jos auto on ollut ulkorokinnassa talvenkin yli, alkaa komplikaatioita ilmenee. No, vehjettä ei näkynyt eikä siitä kuulunut, kunnes muutama vuos takaperin oli kisoissa autoläppää ja eräs Pro Mod auton omistaja kertoili hänen ensimmäisestä jenkistään joka oli yllättävän tutun oloinen Barracuda.... Auto oli toiminut ihan oitteitta kok omistuajan ja omistaja oli siihen ollut tyytyväinen kunnes oli hukannut sen eteenpäin. :rotfl: Sen jälkeisistä vaiheista ei sitten olekaan mitään käsitystä, ja ehkä ihan hyvä niin.
     
  2. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Vakavahenkinen kysymys edellisen stoorin jälkeen: Teettäisitkö tällä miehellä autoosi moottorin? :rotfl:
     
  3. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^^Kyllä yeettäisin ja ostaisin siltä käytetyn autonkin.
    Hey Pepe paljon mittari näyttää? Siis pakkasmittari? Tääl on vaan -15, mutta pirteä wiima. Oho ot..
     
  4. cuda69

    cuda69 Gearhead

    kemistä en tiä,mutta Oulussa 29-35pakkasta
     
  5. fury poika

    fury poika 3rd gear

    noooh

    Meil sitte ainaki pitäydytään vaan furyis, vaiki jossain vaihees emäntä oli hommaamas jotain barragudaa :rotfl: Näis vehkeis kyl on tullu vastaan jos jonki näköst. Älkää ainakaan pakkelista leipoko runkopalkkeja. Vipottajalle onnea kisoihin hieno nähdä kun iso auto liikkuu.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Huomenaamul tarvii mennä Saariselälle kurkkaa plajonko siel mittari näyttää!
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ai promillemittari? :poff:
    Toi ratti on ollut ebayssa myynnissä ainakin 5 vuotta. Mä jotain palikkaa silta oon ostanut, mutta ihan normi (hemi) hintaan.
     
  8. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Käy toki samalla meillä kun tänne päin tuut! Ei sieltä oo kuin joku 500 kilsaa meidän mummonmökkiin.
     
  9. koo koo

    koo koo 1st gear

    Toi Vipottajan mainitsema musta -70 on tuttu. Faija myi sen -77 konevikaisena (jakopää paskana) 16000mk. Silloin oli oranssi, alkuperäinen väri metalli kulta, ajettu 250tkm. Olin vuonna -70 mukana hakemassa Berneriltä hertsikasta. Sultan autona seiskytluvulla tunnettu..
     
  10. arskazone

    arskazone Double Gearhead

  11. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    ..eikä siten myöskään R/T :rotfl:
     
  12. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    ---------------------------------
    Joku on voinut updeitata uudemman takavaloilla,ratilla,SE mallin jakkaroilla.Mutta std mittaristo arveluttaa...väri lie ollut EF8 hmmm :eek:
     
  13. MOtorPARts

    MOtorPARts 1st gear

    toi romu on jo pitempää ollut kaupan , halpa kanta auto :rotfl:

    samoilla jobbareilla mm 1971 hemi challenger, halpa 1967 gtx avo
     
  14. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Simolle vastaus todistekuvan kanssa...Hurraa kasvihuonetalvet!

    http://www.pprcuda.blogspot.com
     
  15. Mutta sehän voi olla sikäläinen korinvaihto eli ns. "re-bodied".

    Ties vaikka paperit olisi alkuperäisestä JS27U0Bxxxxxx, mutta autossa nyt vaan sattuu olemaan 71-mallisesta mm. takavalot, penkit, std-mittaristo, konsoli, kojelaudan päällinen, rattipylväs ja 72-74 ratti.

    Oikein tarkkaan kun katsoo, niin pyörän pultitkin kuskin puolella näyttävät olevan 71 tai uudemmasta :rotfl:
     
  16. carkoivi

    carkoivi 3rd gear

    heh!

    Taida olla muuta R/T:stä ku konepelli.
    Tuskin löytyy vinnistä edes JS-alkua.
    :rotfl:
     
  17. MOtorPARts

    MOtorPARts 1st gear

  18. Re: heh!

    Ei välttämättä sekään R/T:stä, se voi olla myös Rallyestä
     

Kerro tästä muillekin!