Mopar ravistaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Ikämies, 27.5.2021.

  1. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    En muista onko tullu kyseltyä aiemmin. Eli, - 62 Fury kyseessä ja ravistaminen. Nopeudet alle 50 mph asti ok. Sitten alkaa jo jaloissa tuntumaan aavistus tärinää ja lisääntyy mitä kovemmin ajaa. Sellanen 65 mph niin tuntuu jo kuin takapyörät alkais hyppimään, vieläpä eri tahdissa per puoli. Mikä olisi järkevä vian etsintäjärjestys. Tosiaan tuo alkava tärinä tuntuu ensin jaloissa ja perseessä, sitten jo selkeämmin kuin renkaat laukkais eri tahdissa. 7 1/4 case ja Detroit Locker lukko. Lehtijousiin löytyy uudet puslat mutta ei ihan tunnu että sillä vaihdolla korjaantuisi. Voiko kardaanin epätasapaino käyttäytyä noin?
     
  2. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Melkein tarkastasin eka kardaanin ristikot.
     
    -71 MoPar tykkää tästä.
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Renkaan runko pettämässä????
     
  4. fishbone

    fishbone Gearhead

    mitkä vanteet?
     
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Jos on iskarin puslat väljänä, ni pompottaa just siinä satasen korvilla. Ei tartte olla isokaan klappi. Eilen ajoin moottoritiellä tutun hiacen ohi. Takapyörä pomppi raivona.
     
  6. grantorino

    grantorino Gearhead

    Onko vaihdelaatikon kumityyny ehjä, jos on rikki, kumiosa irtipoikki, niin vatkaa juuri tuossa satasen vauhdissa.
     
  7. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Mulla teki vani just noin, 50mph asti ok, siitä ylöspäin ravisti ja paheni mitä kovempaa ajoi. Kardaani oli epätasapainossa reilusti, painotin itse pakoputkiklemmareilla ja hyvä tuli!
     
  8. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Kardaanin ristikkoa minäkin veikkaan. Voi olla ettei tunnu välystä mutta on ruostunut jumiin, vaatii irroituksen asian varmistukseen.
     
  9. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Täytyypä tarkistaa ristikko ja laatikon kumi. Jousien puslat on huonot ja uudet tosiaan löytyy tallista. Soralla vaan joutuu ryynäämään niin ei oikein nappaa.
    Vanteet on American racing heritaget, 7x15 edessä, takana 8x15. Kumit taas vastaavasti 215/65/15 ja 235/60/15. Syy se ettei eteen mahtunut samat. Eroa toki tulee mutta rengaslaskurin mukaan aika olematon. Voisi kuvitella että jo rengaspaineilla tuollainen ero voi olla. Miten olette tuon klemmarivirin toteuttaneet käytännössä?
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Taka-akseli pukeille ja koeajo käyntiin. Toteaa tärinän luonteen. Sitten laittaa yhden klemmarin kardaaniin likelle takapäätä. Vertailuajo. Huonompi/parempi? Merkkaa sen klemmarin asennon ja kokeilee 180 astetta toisinpäin. Huonompi/parempi. Yks ei välttämättä riitä.

    Jos takaristikko mahtuu liikkumaan sivusuunnassa taka-akselin vastakappaleessa, niin se kannattaa keskittää ihan ekana.

    Ja kun on pukeilla, niin voi kokeilla renkaiden vaikutuksia. Jos tekee tuon tasapainotuksen ilman renkaita, niin muttereilla jarrurummut kiinni, ettei tule kallista vahinkoa.

    Jarrua tarvitaan, että saa voimansiirron pysähdyksiin. Se ryömii D:llä satavarmasti niin ettei pysty kääntämään P asentoon. Ja saattaa pyörittää myös N:llä.
     
  11. Onko tuossa mahdollisuus, että vika on renkaissa: epätasapaino, kudosvika etc.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siinähän ne voi pukilla testata, kun on näemmä lukkoperäkin kysyjällä autossaan. Siis rengaspainotuksen voi tunnustella pukeilla ja sitten ottaa renkaat pois ja vertaa
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on 2 klemmaria akselissa ja jos käännän takaristikon perässä ympäri, niin tarvitsen 4. Moparin ”kumikardaani” joka vissiin vähän vemputtaa.
     
  14. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Kiitos taas hyvistä ehdotuksista. Tossa kotipihan soralla pukkien päällä pyörittäminen ei houkuttele kyllä yhtään mutta katsotaan mihin tässä kyetään.
     
  15. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Tarkistuksena vielä kun mainitsitte pakoputkiklemmarit, niin ne u-mallisetko on kyseessä. Käänsin kardaania takaristikosta 180 astetta niin mutuna vähän taisi parantua muttei poistunut. Jännä vaan että kiihdyttäessä 7kymppiin en huomannut mitään värinöitä ennen kuin laskin nopeutta. Jossain on kyllä löysää ( laatikon tuki?) kun laittaa pakin päälle pysähdyttäessä driven jälkeen, niin rykäsee selkeästi.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan niitä tavallisia letkuklemmareita, jotka kiristetään ruuvimeisselillä. Mä oon omassani kääräissyt alle halkaistusta fillarin sisäkumista tms kitkat, ettei ne klemmarit pyörähtele omia aikojaan.

    Yhdellä kokeilee 4:ssä asennossa 90 asteen välein, mikä on mieleinen ja sitten lisää seuraavan ja sillä ensin samaan suuntaan kuin se edellinen tuli ja siitä tarvittaessa 90 ast molemmin puolin.

    Takapäätä olen painotellut.

    Tutki laatikon puoleinen pää. Olisko laatikon yoken hela väljä, jos tolla viisiin kuormitukseen reagoi.

    Bytheway ei se kardaanin kunnostus liikkeessäkään kallista ole. Oliskohan ollut pari sataa tuohon mun F-150 takavetoon ja hyvä tuli.
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Ok. Kiitos tästä.
     
  18. grantorino

    grantorino Gearhead

    Laatikon kumityyny voi päällisin puolin näyttää ehjältä kun lootan paino on päällä, koeta kammeta tai nostaa vaihteistoa ja todeta tuleeko rakoa kumityynyyn.
    Katsastusmieskään ei huomannut vikaa mun Dodgessa, mutta noin 90km/h nopeuden jälkeen alkoi ravistamaan, tämä korjaantui uusimalla kumityyny.
     
  19. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Katsompa tuon myös. Kiitoksia hyvistä vinkeistä.
     

Kerro tästä muillekin!